Nadnaslov:SAD: Amerikance zahvatila pošast sigurnosnih etiketa
Naslov: Kako se osigurati od krađa?
Podnaslov:Izrazito svjesni problema sigurnosti i suočeni s učestalim
krađama svake vrste, Amerikanci sve češće prihvaćaju
elektronsko osiguranje od krađe, rabeći malu elektronsku
sigurnosnu etiketu gdje god stignu - njome se osigurava
sve: od novorođenčadi u bolnicama do proizvoda u robnim
kućama. Industrijski analitičari procjenjuju da će većina
američkih trgovaca, tvornica i drugih institucija posegnuti
za ovakvim ili sličnim vidom kontrole, što će neslućeno
povećati tržište ovakvih proizvoda i donijeti tvrtkama
koje ih proizvode ogromne profite.
Piše: Julie VORMAN, Reuter
MIAMI - U Americi, koja izrazito brine o sigurnosti, sve je, od
novoređenčadi pa do klupskih ručnika i tuba masti protiv hemeroida,
označeno malom magnetskom sigurnosnom etiketom koja osigurava protiv
krađe.
Industrijski analitičari očekuju da će većina američkih trgovaca,
tvornica i ostalih institucija u slijedećih nekoliko godina početi
koristiti spomenutu etiketu ili pak neke druge elektronske naprave ne
bi li se krađama stalo na kraj.
To je dobra vijest za tvrtke u toj djelatnosti, poput vodeće
Sensormatic Electronics Corp., koja bi do 1998. godine trebala
doprinijeti ostvarenju njezinih prihoda od milijardu dolara, navodi
predsjednik tvrtke Ronald Assaf.
Tvrtka Deerfield Beach, sa sjedištem na Floridi, proizvodi brojne
elektronske naprave i tehnologiju u svrhu preventive od krađa,
uključujući i zatvorene televizijske krugove te nezgrapne, plastične
bijele etikete u obliku krokodila koje često susrećemo na ženskoj
odjeći.
No proizvod koji se najviše prodaje jest na tržištu dostupna
elektronska etiketa veličine nokta koja se može ugraditi u gotovo
svaku vrst proizvoda ili pakiranja.
Etiketa proizvodi glasan zvuk kada prođe kroz magnetski sigurnosni
senzor postavljen na strateškim mjestima, kao što su izlazna vrata.
Tvrtka Sensormatic je već potpisala ugovore sa nekoliko stotina
bolnica koje etikete stavljaju novorođenčadi oko ruke ili na pelene.
Kad bi netko pokušao dijete iznijeti sa odjela rodilišta pojavio bi se
elektronski zvuk, zahvaljujući kojem bi se dizala automatski zakočila
a glavni ulazi zatvorili.
"Iz američkih bolnica godišnje nestane samo dvanaestak novorođenih
beba, no neke bolnice žele imati takav sustav osiguranja ne bi li
svojim pacijenticama osigurale "duševni mir", navodi Assaf.
Neki starački domovi pacijentima koji pate od Alzeihemerove bolesti
oko članka ruke stavljaju ovakve etikete keko bi ih spriječili da
lutaju okolo.
Međunaslov: Proizvodi s ugrađenom sigurnosnom etiketom?
Ove su se etikete također pokazale popularnima u nekim rekreativnim
centrima u kojima članovi godišnje ukradu i na tisuće ručnika, kao i u
kockarnicama gdje djelatnicima ponekad u džepovima nestanu žetoni od
25 i 50 američkih dolara.
No etikete najviše koriste trgovci na malo, robne kuće, diskontne
trgovine kao što su K-Mart te WalMart, trgovine ploča kao što su
Blockbuster i MusicLand, te lanci "drugstore" trgovina Rite-Aid i
Eckerd.
Etikete koriste za odabrane proizvode, nastojeći uvjeriti svoje
dobavljače i proizvođače da male etikete na proizvode instaliraju već
tijekom proizvodnog procesa.
"Brojke su potencijalno toliko goleme, da je teško čak i procjeniti
koliko bi veliko moglo postati to tržište", mišljenja je Assaf.
Industrijski analitičari ističu kako udio tvrtke Sensormatic na
tržištu proizvoda naprava za osiguranje protiv krađe već sada
spriječava u rastu njihove takmace, tvrtke Checkpoint Systems,
Minnesota Mining, Manufacturing Co. (3M) te Knogo Corp.
"Strahovita je potražnja za sigurnosnim etiketima. Ljudi od trgovaca
i ostalih poslovnih ljudi svakodevno kradu", izjavio je Harry Katica,
analitičar tvrtke Raymond James Financial.
No bitka da se proizvođače uvjeri da kupe na tržištu raspoložive
etikete te ih već u tvornicama ugrade u proizvode zasigurno neće biti
laka.
Najveći američki snimateljski studio je prošle godine odbacio sličnu
tehnologiju tvrtke Sensormatic, tvrdeći kako elektronske etikete
umanjuju kvalitetu zvuka.
Tvrtka Sensormatic je porekla optužbu, ističući kako glazbeni studiji
nisu željeli mijenjati tehnologiju svojih tvornica koja sada nije
primjerena ugrađivanju etiketa.
U međuvremenu, trgovine muzičkih proizvoda pod svaku cijenu žele
krađama stati na kraj pa od tvrtke Sensormatic i nadalje kupuju velike
količine etiketa.
Trgovine tipa "drugstore" svake godine također imaju velike gubitke;
najviše se kradu baterije, kozmetika, filmovi, sunčane naočale i drugi
manji proizvodi.
"Čak se i lijek protiv hemeroida neočekivano često krade; pokazalo se
da je to osobito učestala pojava u trgovinama Floridi gdje ga starije
žene koriste kao sredstvo koje privremeno zateže kožu lica", navodi
Assaf.
Trgovci na malo teške kategorije, kao što su Wal Mart, K - Mart i
Home Depot, već neke svoje proizvode opremaju etiketama, te vrše
pritisak na proizvođače kao što su Black & Decker Corp. ne bi li
etikete ugradili već u svojim tvornicama.
Sličnu elektronsku etiketu isprobava i velik lanac trgovina ženske
odjeće. Male su etikete pričvršćene na već postojeće etikete, a jednog
će dana možda prilikom proizvodnje biti ugrađena u samu odjeću, ističe
Assaf.
"Ako uspijemo proeobratiti samo dio kupaca koji kupuju odjevne
predmete biti će to veoma, veoma velik uspjeh za nas".
(Hina) gm br
281247 MET mar 94
28HHMM MET mar 94
(Hina) gm br