Nadnaslov:SAD: Diskretna operacija čuva tajnu dobitnika Oscara
Naslov: Dobitnici Oscara - svjetska najbolje čuvana tajna
Podnaslov:Tajne informacije mogu procuriti iz Pentagona ili Bijele
kuće, no tajna o dobitnicima Oscara u 66-ogodišnjoj
povijesti održavanja ove značajne dodjele niti jednom nije
procurila iz tvrtke Price Waterhouse. Samo dvije osobe
znati će već u petak navečer tko su ovogodišnji dobitnici
prestižne nagrade američke filmske akademije, no to će do
dodjele Oscara u ponedjeljak navečer ostati strogo čuvanom
tajnom.
Piše: Michael MILLER, Reuter
LOS ANGELES - To je u svijetu najbolje čuvana tajna, pohranjena u
zapečaćene bijele omotnice koje će biti otvorene u posljednji čas,
pred svjetskim televizijskim auditorijem od preko milijardu TV-
gledatelja, uz poznatu najavu "A pobjednik je...".
Do trenutka kada će ove riječi biti izgovorene, samo dvoje ljudi zna
tko je osvojio toliko željene Oskare koje će u ponedjeljak uvečer
uručiti Akademija filmskih umjetnosti i znanosti. To su Franklin
Johnson i njegov partner Dan Lyle iz revizorske tvrtke Price
Waterhouse.
Moglo bi se desiti da tajna procuri iz Pentagona ili iz Bijele kuća,
no tajna o dobitnicima akademijina priznanja u posljednjih 66 godina
otkako se održava ova značajna dodjela niti jednom nije procurila iz
tvrtke Price Waterhouse.
U srijedu je osam revizora pristupilo prebrojavanju glasova 5.000
članova Akademije i predviđeno je da završni rezultati budu gotovi
u petak navečer.
Johnson, voditelj odjela za javne priredbe tvrtke Price Waterhouse,
izmislio je siguran način da čak i revizorima ne budu poznati završni
rezultati.
"Sve to radimo u jednoj velikoj prostoriji, no koristimo se svim
dijelovima sobe kako nitko ne bi mogao vidjeti što radi netko drugi.
Dan Lyle i ja računovođama dajemo male svežnjeve glasačkih listića.
Oni rezultate svojih prebrojavanja objavljuju nama, tako da samo Dan i
ja zbrajamo broj glasova i sa sigurnošću znamo tko je pobjednik",
izjavljuje Johnson.
Ova dvojica tada tajnu moraju čuvati 72 sata, dok sudbonosne omotnice
ne budu otvorene.
Johnson je sasvim svjestan tereta koji nosi, no sliježe ramenima i
kaže : "To radim već osamnaest godina pa pretpostavljam da sam se na
to već navikao".
Međunaslov: Diskretna operacija dostave rezultata
Kako bi se osiguralo da rezultati glasovanja nesmetano stignu u
paviljon Dorothy Chandler u Los Angelesu gdje se predstavljaju
nagrade, pripremljena su dva kompleta omotnica.
Preko vikenda ti su kompleti zatvoreni u trezor tvrtke Price
Waterhouse, dok će u ponedjeljak Johnson i Lyle napustiti svoje urede
u različitim vozilima te u različito vrijeme - svaki sa po jednim
kompletom omotnica - i odvesti se oko tri kilometra dalje do
paviljona.
Ovo je hotimično diskretna operacija, ističe Johnson. U gradu gdje je
stil ključna riječ, nema fanfara, policijske pratnje niti zavijajućih
sirena. Na aktovkama u kojima se nalaze omotnice čak nema ni brave.
"To su aktovke na patent zatvarač, zatvarač je zatvoren, a mi se
nikada od aktovki ne razdvajamo, no to je sve", izjavio je Johnson.
Johnson je već 18 godina zadužen za prebrojavanje glasova, te je
ponosan na savršen glas koji uživa njegova tvrtka.
Samo je jednom u povijesti dodjele Oskara informacija procurila, no
ni tada to nije bila greška tvrtke.
"U početku bismo nakon prebrojavanja rezultate predavali Akademiji
koja je unaprijed pripremala izvješće za novinstvo tako da bi
rezultati mogli biti objavljeni neposredno nakon svečanosti dodijele
nagrada. Čini mi se da je 1939. godine list Los Angeles Times prerano
startao i objavio rezultate u večernjem izdanju", navodi Johnson.
Nakon toga su se tvrtka Price Waterhouse i Akademija odlučile za
sustav omotnica te od tada sigurnost operacije nikada nije bila
ugrožena.
Johnson i Lyle su dva skromna muškarca odjevena u smoking koji na
početku svečanosti dodjele nagrada bivaju predstavljeni publici,
obično uz šale na račun skrovitih pravila koja se primijenjuju u
postupku prebrojavanja glasova.
Osim prebrojavanja glasova, Price Waterhouse također priprema povrat
poreza i financijska izvješća za Akademiju, koja toj tvrtci godišnje
plaća oko 30.000 američkih dolara na ime 2.000 do 3.000 radnih sati,
što je puno manje nego li Price Waterhouse naplaćuje drugim svojim
klijentima.
No publicitet što ga tvrtki donosi Oscar od neprocjenjive je
vrijednosti, ističe Johnson.
To je i razlogom da su neke druge revizorske tvrtke ponudile su
Akademiji besplatno prebrojavanje glasova, dok su druge čak ponudile
novac u zamjenu za tu privilegiju.
No Akademija se i nadalje drži Price Waterhousea.
"Imamo dugogodišnji poslovni odnos koji je zasnovan još u vrijeme
osnutka Akademije i čini se da su oni zadovoljni našim uslugama",
navodi Johnson.
"Nismo razmatrali mogućnost promjene tvrtke. Price Waterhouse nikada
još nije "ispustio loptu", kaže glasnogovornik Akademije.
(Hina) gm br
181236 MET mar 94
181236 MET mar 94
(Hina) gm br