FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

SERVIS POSEBNIH NASLOVA BRITANIJA-AUTOMOBILI

Autor: ;RT;
Nadnaslov:Nestaje posljednji veliki britanski proizvođač automobila Naslov: BMW progutao Rover Podnaslov:Nakon što su slavna imena poput Jaguara, Austina, Morrisa, Wolseya ili Lotusa nestala u raljama multinacionalnih kompanija, došao je na red i posljednji veliki proizvođač, koji bi se, istina tek napola, mogao smatrati Britancem. Upravitelj Rovera smatra da Britanija mora pobijediti nostalgične osjećaje i prihvatiti globalnu prirodu automobilske industrije, koja je, kako ističe, vrlo internacionalna i u kojoj će teško uspjeti onaj koji zauzme nacionalistički pristup. Piše: Peter BALE, Reuter LONDON - Dok se prije trideset godina njemački proizvođač automobila BMW borio za opstanak 'štancajući' svoje patuljaste automobile, britanska je industrija, tada drugi najveći proizvođač automobila u Europi, bila u punom zamahu. Danas se sreća preokrenula. Bayerische Motoren Werke prvi je proizvođač automobila, koji je u ponedjeljak progutao marku Rover, posljednjeg velikog proizvođača automobila, koji se, doduše tek napola, mogao zvati Britancem. Slavna imena kao što su Jaguar, Austin, Morris, Wolsey, Triumph, MG, Aston Martin i Lotus nestala su u raljama stranih multinacionalnih tvrtki, ili je pak njihova proizvodnja obustavljena unutar većih grupa poput Rovera. Čak i s britanskim Roverom, današnje "britansko" vozilo više duguje Japanu no britanskom inženjeringu, nakon desetljeća golemih ulaganja japanskih proizvođača u britansku automobilsku industriju. Pozadina za posao vrijedan 800 milijuna funti (1.2 milijarde dolara) priča je o samoj britanskoj industriji automobila: o padu poslijeratne proizvodnje, o nacionalizaciji automobilske industrije, te procvatu zadnjih godina što ga je ostvarila marka Rover. "Prije 30 godina nitko nije mogao vjerovati da će BMW i Rover proizvoditi oko pola milijuna vozila, svaki", kazao je Mark Bishop, zamjenik urednika časopisa "Carweek". Priča je to o poslijeratnom njemačkom boomu što se poklopio s poslijeratnim padom britanske industrije. "Velika nostalgija prati ovaj posao", kaže Bishop. Rover je obuhvaćao neke od najpoznatijih britanskih proizvođača automobila naslijeđenih od BMC-a, kasnije British Leyland. Dok su se zadržala imena Rover i Land Rover, odbačene su marke Austin i Morris, a planiralo se i oživljavanje sportskog vozila MG (Morris Garage). Međunaslov: Po čemu je danas britansko vozilo doista "britansko"? Osim Rovera jedino Jaguar preživljava, proizašao iz razdoblja British Leyland, te proizvodi značajan broj vozila. Industrijski analitičari tvrde da su obje tvrtke bile sretne što su uspjele preživjeti unatoč lošem upravljanju i slabom planiranju proizvodnje 60-tih godina, nakon čega je uslijedila nacionalizacija koja je te proizvođače pretvorila u centre za zapošljavanje svih i svakoga. Britanska vlada je kasnih 80-tih godina prodala i Rover i Jaguar. Rover je pripao tvrtki British Aerospace, a Ford se odlučio za Jaguar i unajmio proizvođača sportskih automobila Aston Martin. General Motors, koji je poput Forda usisao britanske izdanke prije i nakon Drugog svjetskog rata, sagradio je svoje ime Vauxhall zahvaljujući prodoru u malu grupu za proizvodnju sportskih automobila Lotus 80-tih godina. A kasnije ih je mirno predao nanovo oživljenoj talijanskoj tvrtki Bugatti. Samo mali proizvođači poput Rolls-Roycea i proizvođača sportskih vozila TVR iz Blackpoola mogu se nazvati istinski britanskima, i to samo zato što BMW lani nije uspio u svome naumu da kupi Rolls od Vickers PLC-a. Dakle po čemu je danas britansko vozilo doista "britansko"? Rover je doslovce sva svoja vozila, osim "tridesetjednogodišnjaka" Minija i starijeg vozila Metro, naslijeđenog od tvrtke British Leyland, bazirao na nacrtima i inženjeringu Honde iz Japana. Najbolje prodavani proizvod 600, u svojim bitnim značajkama odgovara japanskoj Hondi Accord. Rover je unutrašnjost svojih vozila odjenuo u furnir orahova drveta i u kožu. Nije pritom mogao sakriti njihove japanske gene. Bishop iz časopisa "Carweek" tvrdi da je najbritanskije vozilo koje se masovno proizvodi vjerojatno Nissan Micra - koje se radi u Sunderlandu. Marke Ford i Vauxhall možda dolaze iz Belgije, Francuske ili Španjolske. Honda, Nissan, Toyota i Francuska imaju pogone u Britaniji, jer su ondje troškovi proizvodnju među najnižima u Europi. Govoreći na konferenciji za tisak, upravitelj Rovera George Simpson kazao je da Britanija treba pobijediti nostalgične osjećaje i prihvatiti globalnu prirodu automobilske industrije: "Automobilska industrija je danas vrlo, vrlo internacionalna. A u našem će poslu vrlo teško uspjeti onaj koji zauzme nacionalistički pristup". (Hina) rt br 020629 MET feb 94 02HHMM MET feb 94

(Hina) rt br

An unhandled error has occurred. Reload 🗙