Nadnaslov:Nestaje posljednji veliki britanski proizvođač automobila
Naslov: BMW progutao Rover
Podnaslov:Nakon što su slavna imena poput Jaguara, Austina, Morrisa,
Wolseya ili Lotusa nestala u raljama multinacionalnih
kompanija, došao je na red i posljednji veliki proizvođač,
koji bi se, istina tek napola, mogao smatrati Britancem.
Upravitelj Rovera smatra da Britanija mora pobijediti
nostalgične osjećaje i prihvatiti globalnu prirodu
automobilske industrije, koja je, kako ističe, vrlo
internacionalna i u kojoj će teško uspjeti onaj koji
zauzme nacionalistički pristup.
Piše: Peter BALE, Reuter
LONDON - Dok se prije trideset godina njemački proizvođač automobila
BMW borio za opstanak 'štancajući' svoje patuljaste automobile,
britanska je industrija, tada drugi najveći proizvođač automobila u
Europi, bila u punom zamahu.
Danas se sreća preokrenula. Bayerische Motoren Werke prvi je
proizvođač automobila, koji je u ponedjeljak progutao marku Rover,
posljednjeg velikog proizvođača automobila, koji se, doduše tek
napola, mogao zvati Britancem.
Slavna imena kao što su Jaguar, Austin, Morris, Wolsey, Triumph, MG,
Aston Martin i Lotus nestala su u raljama stranih multinacionalnih
tvrtki, ili je pak njihova proizvodnja obustavljena unutar većih grupa
poput Rovera.
Čak i s britanskim Roverom, današnje "britansko" vozilo više duguje
Japanu no britanskom inženjeringu, nakon desetljeća golemih ulaganja
japanskih proizvođača u britansku automobilsku industriju. Pozadina za
posao vrijedan 800 milijuna funti (1.2 milijarde dolara) priča je o
samoj britanskoj industriji automobila: o padu poslijeratne
proizvodnje, o nacionalizaciji automobilske industrije, te procvatu
zadnjih godina što ga je ostvarila marka Rover.
"Prije 30 godina nitko nije mogao vjerovati da će BMW i Rover
proizvoditi oko pola milijuna vozila, svaki", kazao je Mark Bishop,
zamjenik urednika časopisa "Carweek".
Priča je to o poslijeratnom njemačkom boomu što se poklopio s
poslijeratnim padom britanske industrije.
"Velika nostalgija prati ovaj posao", kaže Bishop.
Rover je obuhvaćao neke od najpoznatijih britanskih proizvođača
automobila naslijeđenih od BMC-a, kasnije British Leyland. Dok su se
zadržala imena Rover i Land Rover, odbačene su marke Austin i Morris,
a planiralo se i oživljavanje sportskog vozila MG (Morris Garage).
Međunaslov: Po čemu je danas britansko vozilo doista "britansko"?
Osim Rovera jedino Jaguar preživljava, proizašao iz razdoblja British
Leyland, te proizvodi značajan broj vozila.
Industrijski analitičari tvrde da su obje tvrtke bile sretne što su
uspjele preživjeti unatoč lošem upravljanju i slabom planiranju
proizvodnje 60-tih godina, nakon čega je uslijedila nacionalizacija
koja je te proizvođače pretvorila u centre za zapošljavanje svih i
svakoga.
Britanska vlada je kasnih 80-tih godina prodala i Rover i Jaguar.
Rover je pripao tvrtki British Aerospace, a Ford se odlučio za Jaguar
i unajmio proizvođača sportskih automobila Aston Martin.
General Motors, koji je poput Forda usisao britanske izdanke prije i
nakon Drugog svjetskog rata, sagradio je svoje ime Vauxhall
zahvaljujući prodoru u malu grupu za proizvodnju sportskih automobila
Lotus 80-tih godina. A kasnije ih je mirno predao nanovo oživljenoj
talijanskoj tvrtki Bugatti.
Samo mali proizvođači poput Rolls-Roycea i proizvođača sportskih
vozila TVR iz Blackpoola mogu se nazvati istinski britanskima, i to
samo zato što BMW lani nije uspio u svome naumu da kupi Rolls od
Vickers PLC-a.
Dakle po čemu je danas britansko vozilo doista "britansko"?
Rover je doslovce sva svoja vozila, osim "tridesetjednogodišnjaka"
Minija i starijeg vozila Metro, naslijeđenog od tvrtke British
Leyland, bazirao na nacrtima i inženjeringu Honde iz Japana.
Najbolje prodavani proizvod 600, u svojim bitnim značajkama odgovara
japanskoj Hondi Accord. Rover je unutrašnjost svojih vozila odjenuo u
furnir orahova drveta i u kožu. Nije pritom mogao sakriti njihove
japanske gene.
Bishop iz časopisa "Carweek" tvrdi da je najbritanskije vozilo koje
se masovno proizvodi vjerojatno Nissan Micra - koje se radi u
Sunderlandu. Marke Ford i Vauxhall možda dolaze iz Belgije, Francuske
ili Španjolske.
Honda, Nissan, Toyota i Francuska imaju pogone u Britaniji, jer su
ondje troškovi proizvodnju među najnižima u Europi.
Govoreći na konferenciji za tisak, upravitelj Rovera George Simpson
kazao je da Britanija treba pobijediti nostalgične osjećaje i
prihvatiti globalnu prirodu automobilske industrije: "Automobilska
industrija je danas vrlo, vrlo internacionalna. A u našem će poslu
vrlo teško uspjeti onaj koji zauzme nacionalistički pristup".
(Hina) rt br
020629 MET feb 94
02HHMM MET feb 94
(Hina) rt br