FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

ZAKLJUČCI PRDSJEDNIŠTVA BIH OD 14. SIJEČNJA 1994.

Autor:
ZAGREB, 18. siječnja (Hina) - Predsjedništvo Republike Bosne i Hercegovine usvojilo je na sjednici održanoj 14. siječnja u Sarajevu zaključke u vezi s prijedlogom "Ugovornog sporazuma o uspostavljanju trajnog i cjelovitog mira između hrvatskog i bošnjačko-muslimanskog naroda u BiH i osnovama daljnjeg zajedničkog života", koji je predsjednik republike Hrvatske dr. Franjo Tuđman iznio na razgovorima u Bonnu 9. siječnja 1994. godine. Veleposlanstvo BiH u Zagrebu danas je Hini dostavilo tekst tih zaključaka koji u cijelosti objavljujemo: "Na sjednici Predsjedništva Republike BiH, održanoj 14. siječnja 1994. godine, razmatran je Ugovorni sporazum o uspostavljanju trajnog i cjelovitog mira između hrvatskog i bošnjačko-muslimanskog naroda u BiH i osnovama daljnjeg zajedničkog života, koji je s hrvatske strane ponuđen na razgovorima u Bonnu, od 9.siječnja 1994. godine. Predsjedništvo je podržalo ovu inicijativu kao i sva nastojanja koja idu ka postizanju trajnog mira, razumijevanja, prijateljstva, suradnje i suživota hrvatskog i bošnjačko-muslimanskog naroda. Predsjedništvo također stoji na stanovištu da je zajednički život i prijateljstvo sva tri naroda u BiH od egzistencijalnog i povijesnog interesa i da je BiH kao višenacionalna zajednica zainteresirana za suradnju sa susjednim zemljama. Što se tiče odnosa hrvatskog i bošnjačko-muslimanskog naroda on je povijesno utemeljen i proizlazi iz teritorijalne vezanosti, ekonomskih i kulturnih interesa, kao i zajedničkih strteških interesa. Posebno, uvažavajući činjenicu da ova dva naroda i dvije države imaju zajedničkog agresora. Zato je Predsjedništvo odlučno u nastojanjima da se što prije zaustavi tragični sukob između Hrvata i Bošnjaka-Muslimana, koji je prije svega posljedica velikosrpske agresije, i da se iznađu takva politička i sistemska rješenja, koja će umjesto sukoba razvijati prijateljstvo, suradnju, pa i procese integracije koja bi išla na dobrobit naših naroda i država. Ugovorni sporazum u pojedinim segmentima postavlja takve ciljeve i Predsjedništvo ih podržava. Nažalost, Ugovorni sporazum se, u cjelini ponuđene verzije, ne može prihvatiti iz nekoliko principijelnih razloga. Prvo, Ugovor ne mogu zaključivati narodi, već Ugovor potpisuju međunarodno priznati subjekti. U ovom slučaju subjekti međunarodnog javnog prava su države Bosna i Hercegovina i Hrvatska, kao međunarodno priznate države i članice Ujedinjenih naroda. S obzirom da je između ovih država došlo do obostranog priznaja, potpisivanje sporazuma u ime Hrvatske Republike Herceg-Bosne, pravno nije valjano i moguće, niti je politički prihvatljivo. To implicira povlačenje priznanja Republike Bosne i Hercegovine od strane Hrvatske, sa svim negativnim konzekvencama koje iz toga proizlaze; Drugo, u preambuli sporazuma se ne spominje i treći, odnosno srpski narod, bez kojega nema cjelovitog i pravednog rješenja i o čijem se položaju također mora voditi računa; Treće, u preambuli se kaže da će ugovorne strane 'osobno jamčiti' realizaciju ovog ugovora, što pravno nije valjano kada se radi o međunarodnom ugovoru između dvije suverene i međunarodno priznate države. Manjkavost ovog Ugovornog sporazuma je i u tome što se u njemu ne naznačava međunarodni pravni subjekt koji će garantirati njegovu provedbu; Četvrto, u Ugovornom sporazumu se koriste termini "Hrvatska Republika Herceg-Bosna", kao i "Muslimansko-Bošnjačka Republika", čime se unaprijed određuju nazivi i rješenja koja još nisu legalizovana i koja nisu u skladu sa terminologijom iz tzv. Ženevskog paketa (npr. "Republika sa većinskim hrvatskim stanovništvom"); Peto, formulacije koje se tiču moguće secesije i prestanka postojanja Unije Republika BiH, bitno su drukčija od dogovorenih i načelno prihvaćenih rješenja na ženevskim pregovorima. Ustavni sporazum o formiranju Unije Republika ne predviđa mogućnost postojanja Unije sa dvije republike. U predloženom Ugovornom sporazumu ne poštuju se dogovoreni uslovi i postupak eventualne secesije i raspada Unije, kao i posljedice koje su za te situacije predviđene. Pri tome je posebno značajno da u tom slučaju općina Neum i područje Brčkog, te međunarodno-pravni subjektivitet i kontinuitet međunarodno priznate Republike BiH prelazi na republiku sa većinskim bošnjačko-muslimanskim narodom; Šesto, predložena rješenja u Ugovorno sporazumu za Mostar i Neum nisu u skladu sa onim što je dogovoreno na brodu "Invincible", kao i oih rješenja koja su načelno usuglašena u ženevskom mirovom procesu; Sedmo u mnogim člancima Ugovornog sporazuma ima dosta pravnih manjkavosti, političke nedosljednosti i terminološke nepreciznosti, a neki članci jedni drugima protivuriječe (reguliranje statusa Mostara, Neuma i slobodnih zona u lukama Ploče i Rijeka, nepreciznost u definiranju granica zamišljenih između dvije buduće republike, nepostojanje odnosa prema trećoj srpskoj strani, problemu okupiranih područja i sl.). Radi svega ovoga, u namjeri da se ova inicijativa konstruktivno iskoristi za iznalaženje rješenja koje će dovesti do mira i uspostavljanja istinske prijateljske suradnje između dva naroda i države, Predsjedništvo Republike BiH je odlučilo: 1. Ponovno dajemo inicijativu za uspostavljanjer konfederalnih odnosa između RBiH i RH kao dvije suverene i međunarodno priznate države. Predsjedništvo također obnavlja prijedlog da oni dijelovi BiH koje kontrolira Armija BiH i HVO, se odmah uspostavi jedinstveni ustavno-pravni sistem. On bi bio zasnovan na načelima pune nacionalne ravnopravnosti i pralamentarne demokracije. Lokalna vlast bila bi zasnovana na proporcionalnom principu po popisu iz 1991. godine. Majorizacija bi se isključila u primjeni pariteta (konsenzusa) kod odlučivanja o najvažnijim pitanjima. Ostala područja BiH bi se tretirala kao okupirana područja i rješenje za njih bi se tražila u sklopu ukupnog mirovnog procesa i procesa demokratskog preobražaja u srpskom nacionalnom korpusu. Decentralizacija državne vlasti i unutrašnja regionalizacije republike Bosne i Hercegovine bi se također riješila konfederalnim ugovorom. Za provedbu ove inicijative, Predsjedništvo Republike BiH predlaže da se odmah formira zajednička međuržavna komisija koja bi razradila sve elemente buduće konfederacije. Neke osnove za to su već date u članku 15. stav 2. Ugovornog sporazuma. Dok se ne sačini cjelina budućeg konfederativnog ugovora Predsjedništvo Republike BiH izražava spremnost da razmotri sve prijedloge koji se odnose na zaustavljanje ratnih sukoba, uspostavu mira i afirmaciju zajedničkog života kako u Bosni i Hercegovini, tako i u Republici Hrvatskoj." NAPOMENA UREDNIŠTVIMA: Ovo je cjelovit tekst zaključaka Predsjedništva RBIH od 14. siječnja, o čemu je Hina već objavila vijest broj HNA0133 pod naslovom: "Predsjedništvo BiH: hrvatski prijedlog neprihvatljiv", 16. siječnja 1994. godine. (Hina) fp 181111 MET jan 94 1895

(Hina) fp

An unhandled error has occurred. Reload 🗙