FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

NOVI SUSTAV ŠKOLSTVA U REPUBLICI HRVATSKOJ

Autor:
ZAGREB, 10. siječnja (Hina) - Zavod za školstvo i Ministarstvo kulture i prosvjete izradili su prijedlog opće koncepcije novog sustava školstava u Republici Hrvatskoj "Nova hrvatska škola". U izradi opće koncepcije iskorištene su, uz ostale, analize mnogih europskih i izvaneuropskih sustava te dijelovi pozitivno ocijenjenih prijedloga pristiglih na natječaj Programskog savjeta Ministarstva kulture i prosvjete iz 1991. godine. O prijedlogu koncepcije novog sustava školstva raspravljat će nadležne školske institucije, sindikati, kao i svi drugi zainteresirani, a potom hrvatski Sabor. Ocjenjuje se da je za cjelovito ostvarivanje koncepcije potrebno razdoblje od oko 10 godina. Prema koncepciji, u predškolskom odgoju potrebno je uvođenje šireg spektra alternativnih programa koji su u funkciji razvoja djeteta. Valja podržati, stoji u tekstu, inicijative na ustrojavanju vrtića utemeljenih na alternativnim modelima (Waldorfski, Montessori i drugi), čime bi se ubrzao razvoj prosječne djece i djece s posebnim potrebama, koji je najburniji upravo u tom životnom razdoblju. Promjene koje se tiču osnovnog školstva, predviđaju da obavezna škola započinje, u načelu, s navršenih šest godina djetetova života i trajala bi devet godina. Od toga, osnovna škola (prvi stupanj obaveznog obrazovanja) traje šest godina, a drugi stupanj obaveznog obrazovanja traje tri godine (iznimno dvije za one koji žele što prije ući u jednostavnija zanimanja). Drugi stupanj obavezne škole ne bi bio jedinstven, već bi se nakon prvog, mogao birati jedan od programa tog drugog stupnja u skladu sa sposobnostima i sklonostima učenika. Opredjeljivalo bi se prema programima s naglaskom na društvenoj skupini predmeta, na prirodnoj skupini predmeta, programu s naglaskom na praktičnom sadržaju te u nižu gimnaziju. Učenici koji bi odabrali program s naglaskom na praktičnom sadržaju mogli bi, ako žele, ući u jednostavnija zanimanja, završiti obavezno školovanje za osam godina i ući u pripremnu godinu srednjeg obrazovanja. Promjene u srednjem školstvu sastoje se u grananju sustava, koje treba omogućiti ostvarivanje njegovih osnovnih zadaća: pripremu za daljnje obrazovanje na visokim učilištima te uključivanje u radni proces, u skladu s sposobnostima i sklonostima učenika. Gimanzije su općeobrazovne četverogodišnje škole, na kraju kojih gimnazijalci polažu maturu. Ona će imati značenje državne mature, pa će se polagati na jedinstveni, od strane Ministarstva uređeni način. Gimnazijska matura omogućava upis na sve više i visoke škole bez polaganja prijemnog ispita, osim na one na kojima zbog posebnih uvjeta studiranja postoje i posebni uvjeti upisa. Strukovne škole dijele se prema trajanju na četverogodišnje i trogodišnje, a predviđaju se i petogodišnje (za struke s visokim zahtjevima u tehničkim znanjima, primjerice, strojarstvo, elektrotehnika, brodogradnja i druge). Na kraju školovanja učenici tehničkih i ostalih četverogodišnjih škola (koje nisu gimnazije) polažu završni ispit. Položeni ispit omogućuje zapošljavanje i nastavak obrazovanja na srodnim višim i visokim školama te fakultetima. Učenici srednjih strukovnih škola, ako polože državnu maturu, mogli bi se upisati na bilo koje visoko učilište. Obrazovanje u industrijskim i obrtničkim školama (trogodišnje školovanje) završavalo bi završnim ispitom, kojim učenik dokazuje da je stekao potrebna znanja i vještine. Nakon tog završnog ispita učenici se mogu zaposliti, a kada godinu dana provedu u praksi mogu nastaviti školovanje na tehničkim i srodnim školama, odnosno majstorskim školama. Umjetničke škole traju četiri, odnosno, pet godina. Nakon završenog obrazovanja učenici polažu završni ispit i mogu nastaviti školovanje na srodnim fakultetima, a ako polože gimnazijsku maturu, mogu se, kao i gimnazijalci, upisati na sve ostale fakultete. Kada je riječ o obrazovanju učitelja, nastavnika i stručnih suradnika, naglašava se da je potrebno posebice razmotriti pitanje stručnih suradnika u školi i drugim neškolskim obrazovnim ustanovama a koje predstvaljaju značajan dio razvojne infrastrukture odgojnog sustava. Najbrojniji su pedagozi, dok je znatno manje psihologa, defektologa i informatičara. Prema općoj prosudbi, navodi se, dugotrajno naučavanje dogmatske pedagogije ostavilo je određene negativne posljedice i nije dobra priprema za krupne promjene koje treba ostvariti u odgoju. Drugi je problem, nastalja se, koncepcija stvaranja stručnjaka, specijalista za razvoj obrazovanja. U svijetu prevladava praksa da se oni obrazuju postdiplomskim specijalizacijama a ne na dodiplomskoj razini. Postdiplomske specijalizacije (među kojima je upravljanje školom, obrazovna administracija, obrazovna tehnologija i druge) odvijale bi se na visokim učiteljskim školama (pedagoškim fakultetima) i bile bi otvorene diplomiranim učiteljima i nastavnicima te svim diplomiranim stručnjacima koji se žele posvetiti obrazovanju ili se njime već bave u školskim i neškolskim ustanovama. Koncepcija razmatra i pitanje višeg i visokog obrazovanja te obrazovanja odraslih. (Hina) ds 101133 MET jan 94 1070

(Hina) ds

An unhandled error has occurred. Reload 🗙