ZAGREB, 14. prosinca (Hina) - Zastupnički dom hrvatskog Sabora u nastavku 2. sjednice prihvatio je tri zakonska prijedloga u prvom čitanju, među kojima i Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti na cestama. Sve
primjedbe, prijedlozi i mišljenja iz rasprave uputit će se predlagatelju radi pripreme konačnog prijedloga tog zakona.
ZAGREB, 14. prosinca (Hina) - Zastupnički dom hrvatskog Sabora u
nastavku 2. sjednice prihvatio je tri zakonska prijedloga u prvom
čitanju, među kojima i Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona
o sigurnosti na cestama. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja iz
rasprave uputit će se predlagatelju radi pripreme konačnog prijedloga
tog zakona. #L#
U široj raspravi o tom zakonskom prijedlogu iznesena su brojna
mišljenja i sugestije usmjerene na postizanje veće sigurnosti na
hrvatskim prometnicama, zaštitu ljudskih života i materijalnih dobara.
Od 1990. do danas u Hrvatskoj je na prometnicama poginulo 5028
osoba, preko 80.000 ih je povrijeđeno, a o materijalnoj šteti da se i
ne govori, kazao je Mladen Markač (HDZ). U širem istupu Markač je
ukazao i na neučinkovitost sudbene vlasti precizirajući kako je od
ogromnog broja prijava u 1994. svega polovica riješena, te je najveći
broj prekršitelja u prometu ostao nekažnjen.
Nekoliko zastupnika, među kojima i Dragica Zgrebec (SDP) i Joško
Kovač (HSS) upozorili su na nužnost utvrđivanja odgovornosti vlasnika
prometnica za njihovo stanje. Kovač se založio i da se konačno
definira pitanje uklanjanja vozila tzv. paukom, a zapitao je kako
zakonski regulirati premorenost vozača, kao jednog od razloga velikog
broja prometnih nesreća. Pitanje mobitela u vozilima i razgovora
mobitelom za vrijeme vožnje postavila je Vera Stanić (HDZ). Smanjenje
brzine, povišenje kazni mogli bi dovesti do više reda u prometu,
ocijenio je Vladimir Primorac (HSLS) ističući kako je jedan od velikih
problema i nediscipliniranost vozača. Za uvažavanje zapadnoeuropskih
iskustava i iskustava razvijenih zemalja založili su se Dino Debeljuh
(IDS) i Ante Beljo (HDZ), a na problem pješaka u velikim gradovima
upozorio je Đuro Perica (HDZ).
Ministar unutarnjih poslova Ivan Jarnjak odgovorio je na primjedbe
iz rasprave ocjenivši kako je iznesen velik broj korisnih sugestija.
Po njegovim riječima temelj za donošenje spomenutog zakona jesu zakoni
o sigurnosti na cestama u susjednim i dijelu skandinavskih zemalja.
Napomenuo je i da se počelo pratiti 'udio' mobitela u ukupnom broju
prometnih nesreća i pokaže li se taj broj značajnim problem će biti
ugrađen u zakon i sankcioniran.
Ministar Jarnjak odgovorio je kako je održavanje cesta i odgovornost
o njihovom održavanju regulirana zakonom. Kada je riječ o opasnim
mjestima tzv. crnim točkama, Jarnjak je kazao da je u Hrvatskoj
registrirano 107 takvih mjesta i da se radi na ispravljanju uočenih
grešaka.
Kada je riječ o brzinama, posebno onim u naseljenim mjestima
uvažavaju se iskustva drugih, pogotovo zemalja čiji građani u većem
broju dolaze u Hrvatsku, rekao je uz ostalo ministar Jarnjak.
Zastupnički dom bez rasprave je prihvatio Prijedlog zakona o
izmjenama Zakona o prijevozu u unutarnjem cestovnom prometu, kojim se
predlaže utvrđivanje i registriranje svih linija od interesa za
Republiku Hrvatsku, kao i registriranje voznih redova na tim linijama.
Nakon kraće rasprave prihvaćen je i Prijedlog zakona o izmjenama i
dopuni Zakona o prijevozu u međunarodnom cestovnom prometu, kojim se
predlaže da se usklađivanje voznih redova za međunarodni linijski
prijevoz osoba obavlja u Ministarstvu pomorstva, prometa i veza, kao i
da se raspodjela stranih dozvola obavlja također u ministarstvu ili
područnim uredima toga ministarstva. Te je poslove do sada obavljala
Hrvatska gospodarska komora.
Glavnina primjedbi iznesenih u raspravi odnosila se upravo na
izdavanje i raspodjelu stranih dozvola, na zahtjeve za otvaranje ureda
za raspodjelu tih dozvola u određenim mjestima, a ukazano je i na
trgovanje na crno dozvolama za međunarodni promet.
Predstavnik Ministarstva pomorstva, prometa i veza nakon rasprave je
naglasio kako će se pri utvrđivanju kriterija za dodjelu dozvola
voditi računa o pravednosti. Dodao je također kako je riječ o
prijelaznim rješenjima i da će cijela problematika biti riješena novim
zakonom o cestovnom prijevozu koji je u pripremi.
Zastupnički dom nastavlja rad.
(Hina) bm/msj ds
141257 MET dec 95
(Hina) bm/msj ds