FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

KOJIM ĆE SMJEROM DALJE KRENUTI RAZVOJ KINESKOG GOSPODARSTVA?

Autor: ;MER;
(od Hininog dopisnika Branka Merlina) BEIJING, 4. studenoga (Hina) - Ističući ovih dana u razgovoru s jednim od visokih inozemnih gostiju uvjerenje da će kinesko gospodarstvo i ubuduće zadržati "brz, zdrav i trajan" rast, potpredsjednik vlade Zhu Rongji dodao je, prema pisanju agencije Xinhua, i tvrdnju da je "rukovodstvo Kineske komunističke partije, okupljeno oko predsjednika Jiang Zemina, u stanju držati pod nadzorom opću situaciju u zemlji". Rečeno je to u kontekstu Zhuova predstavljanja kineskih gospodarskih planova (a nacrt petogodišnjeg i srednjoročnog plana formulirani su u partijskome vrhu), no vicepremijerova izjava posredan je odgovor i na pitanje koje se u inozemstvu nerijetko postavlja, a vezano je uz kineski razvoj u postdengovskom razdoblju. Iako je u Beijingu jasno rečeno da je cjelokupna vlast u rukama novog pokoljenja čelnika, dok je Deng Xiaoping tek povučeni umirovljenik na čije se ideje o izgradnji socijalizma s kineskim značajkama rukovodstvo stalno poziva, u inozemstvu se nerijetko postavlja pitanje o tome ide li sve baš tako kako je on to u svom hrabrom otvaranju prema svijetu zamislio. Nadalje, koliko se u planovima za razdoblje do kraja stoljeća te sve do godine 2010. već eventualno primjećuju otkloni od Dengovih ideja (i u kom pravcu); kolika je vjerojatnost da razvojni planovi pridonesu rješavanju problema neravnomjernog kineskog regionalnog razvoja; ne izaziva li živ gospodarski rast promjene u društvu koje, u zbiru, mogu djelovati na politički sustav - i tome slično. Radi se o ozbiljnim pitanjima, svrha kojih je pokušati zaviriti u budućnost pa definirati stajališta prema sutrašnjoj Kini, već danas gospodarski sve važnijoj i međunarodno sve utjecajnijoj. U svjetlu zacrtanih ambicija da se u idućem stoljeću Kina izjednači s gospodarski srednje razvijenim zemljama, razumljivo je zašto Zhu Rongji naglašava da su za Kinu novi petogodišnji i srednjoročni plan gospodarskog i društvenog razvoja "od vitalnog značenja". Jednako je tako razumljivo da se od objavljivanja nacrta razvojnih dokumenata do danas učestalo ponavlja kako treba težiti odgovarajućoj stopi planiranog gospodarskog rasta (8 ili više posto u idućih petnaest godina), da inflaciju sada treba obuzdati na manje od deset posto, da treba dalje graditi tržišne mehanizme te, u skladu sa zahtjevima međunarodne prakse, otvarati strancima domaće tržište, zatim reformirati porezni sustav... Istodobno, uz diskusije o nacrtima razvojnih planova (a riječ je o materijalima s partijskog plenuma koji se, kao takvi, prorađuju na svim razinama vlasti), tisak svakodnevno objašnjava pojedine elemente planova, a sa svojim se viđenjem budućeg gospodarskog razvitka javljaju i stručnjaci i znanstvenici. Uz mnogobrojna upozorenja začinjena s obvezatnim "treba" i "mora se", rasprave o budućem razvoju ukazuju i na još neriješena pitanja, postavljena tijekom procesa reformi. Jedno je od njih, primjerice, utvrđivanje titulara vlasništva u srednjim i malim poduzećima. Kako se ističe, uloga ovih poduzeća u nacionalnom gospodarstvu značajna je i po proizvodnji koju ostvaruju, ali i po mogućnosti apsorbiranja radne snage, što u zemlji koja godišnje treba do deset milijuna novih radnih mjesta nije nevažno. Osim toga, brojna srednja i mala poduzeća nastaju u gradićima u ruranim sredinama, gdje često imaju i ulogu poticanja općeg gospodarskog razvoja te - što je jednako važno - zapošljavaju i viškove seoske radne snage. Njihovo širenje, tehnološko osuvremenjavanje, poslovanje te uvođenje modernih oblika rukovođenja u njima bilo bi moguće uz definirano pitanje vlasništva, tvrde stručnjaci. Ovako, nominalno u vlasništvu gradića ili sela, dok njima upravlja država, nemaju šanse za razvoj. Zato, uz prijedlog da ovlaštene agencije procijene njihovu imovinu te da se jasno zna da li je riječ o državnom, kolektivnom ili privatnome vlasništvu, ide i prijedlog da se upravljanje poduzećima osamostali u odnosu na državu. Iako teškoće srednjih i malih poduzeća nisu ni srednje ni male, tek rješavanje problema velikih državnih poduzeća traži ulaganje golemog znanja i energije. U visokom postotku opterećena dugovima i viškom radnika, državna poduzeća (čija privatizacija ne dolazi u obzir, kažu) također su dio "opće situacije" koju valja držati pod nadzorom. Posebno tamo gdje minimalne plaće kasne, dok inflacija čini svoje, a troškovi života i socijalne razlike u društvu rastu. Sve su to problemi kojima se bave petogodišnji i srednjoročni plan te rasprave o njima koje su, zapravo, tek započele. (Hina) mer br 040640 MET nov 95

(Hina) mer br

An unhandled error has occurred. Reload 🗙