FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

PITANJE IZBORA PANČEN-LAME - NAJNOVIJI PROBLEM U ODNOSIMA DALAJ-LAME I KINESKIH VLASTI

Autor: ;MER;
DALAJ-LAME I KINESKIH VLASTI BEIJING, 3. lipnja (Hina) - Pojednostavljeno rečeno, procedura traganja počinje pozornim promatranjem dima pri kremiranju pokojnikova tijela: dim određuje stranu svijeta i pravac u kojem treba tragati. Smjer kojim treba poći otkrit će vizija pri meditiranju uz obalu svetoga jezera. Godina rođenja traženoga saznat će se pomnim obrednim promatranjem zrnja ječma, a zatim će biti zapisana imena stotinu dječaka u pravo vrijeme rođenih u predjelu na koje su upućivali dim i vizija. A sudbina će odrediti pravo ime. Ispisana na komadićima papira, sva će imena biti skrivena u kuglicama umiješanim od ječmenoga brašna; sve kuglice pomno izvagane i jednake. Poslije molitve i obreda u pagodi podignutoj na mjestu rođenja Tsongkape, davnog osnivača žute sekte lamaizma, čiji je dalaj-lama vrhovni poglavar, sve će kuglice biti stavljene u posudu, pa koja ostane u njoj nakon što posuda bude protresena, otkrit će ime traženoga. Da ne bude greške, ime će se iz posude birati više puta. A kad se na taj način ove godine saznalo ime dvogodišnjeg dječaka, koji je zapravo četrnaesta reinkarnacija Jiayang Rinpochea, glavara samostana Taer, izaslanstvo lama krenulo je u njegovo rodno selo. Praćeni dugom na nebu, što je bio dobar znak, u sinu mongolskoga pastira-nomada prepoznali su i lik i temperament pokojnika koji je ovaj svijet napustio još prije pet godina. Tako je okončano jednogodišnje traganje za reinkarnacijom, i dvogodišnji Losang Badan Qoigja Wangxiu, prepoznat kao Živi Buda, svečano je ustoličen za glavara samostana Taer, jednog od šest najvažnijih središta tibetanskoga budizma. Kao glavar Taera, dječak je i jedan od najviših ličnosti u tibetanskoj vjerskoj hijerarhiji. Fotografija bucmastog dječaćića odjevenog u svilu i jastucima poduprtog u službenome naslonjaču, iza stola s ritualnim posudama i s igračkom u ruci, obišla je svijet. Na ustoličenju reinkarnacije kao glavara Taera, uz vjernike koji su poštovanje izražavali ničice padajući pred Živim Budom, bili su i predstavnici državnih vlasti i komunističke partije, puni hvale za pokojnika, čiju bucmastu reinkarnaciju tek očekuje mukotrpno školovanje, učenje tibetanskog, kineskog i engleskog, vjerskoga učenja, prirodnih znanosti, ali i osnova tibetanske medicine, astrologije i matematike. U lamaizmu, tibetanskome budizmu s dalaj-lamom na čelu (također Živim Budom, znači reinkarnacijom prethodnog dalaj-lame), pokojni glavar samostana Taer poznat je kao učitelj pančen-lame, ličnosti prve do dalaj-lame. Učitelja koji je za godinu dana nadživio svoga učenika (posljednji pančen-lama umro je 1989), u govorima pri instalaciji dvogodišnje reinkarnacije predstavnici vlasti hvalili su kao rodoljuba koji je volio svoju domovinu i svoju vjeru. Da se domovina u pohvalama vjerskoga uglednika našla prije vjere, možda i nije slučajno. Jer i pokojnom su pančen-lami vlasti rodoljublje isticale kao najveću vrlinu. Što dalaj-lami, koji je nakon neuspjele pobune pobjegao s Tibeta još davne 1959. godine, nipošto ne priznaju. U očima Beijinga i središnjih vlasti, dalaj-lama je politički emigrant koji pod maskom vjerskoga vođe putuje svijetom spletkareći protiv Kine, a u korist secesije Tibeta. Zazor od njegova djelovanja toliki je da kineska diplomacija neumorno prosvjeduje kod vlasti svake države koja odobri dalaj-lami ulaznu vizu. A znajući da njegov golemi utjecaj na vjernike u Kini ne slabi, Beijing mu je, ne dozvoljavajući ni pomisao na moguće otcjepljenje Tibeta, pokušavao parirati koristeći pančen-lamu, odnosno njegovo zagovaranje jedinstva zemlje, kombinirano s ugledom visokog vjerskoga vođe. Nakon smrti pančen-lame, čiji je život u burnim desetljećima bliže kineske povijesti zapravo zanimljiva i tragična priča, sukladno običajima, osnovan je odbor zadužen za traganje za njegovom reinkarnacijom. Na molbu dalaj-lame da se njegovim ljudima dozvoli dolazak u Kinu i traganje za reinkarnacijom, Beijing je svojedobno odgovorio kako ne dopušta "miješanje izvana". Ali pošto reinkarnacija još nije pronađena, a ustoličena je reinkarnacija pančen-laminog učitelja, dalaj-lama je iz svoje indijske rezidencije priopćio da je sam, "na udaljenosti" prepoznao reinkarnaciju. Imenovao je pritom i šestogodišnjeg Gedhun Choekyi Nyima, zatraživši da se dječak prizna i odgaja kao pančen-lama. I da to dvogodišnja reinkarnacija pančen-laminog učitelja u Taeru vjerojatno ni ne zna, pitanje izbora njezinoga učenika od sredine svibnja dodatno je zakompliciralo odnose dalaj-lame i Beijinga. U nizu službenih priopćenja, središnje su vlasti s indignacijom odbile mogućnost da dalaj-lama sudjeluje u izboru budućeg pančen-lame, optužile ga za remećenje propisane vjerske procedure, nepriznavanje tradicije i negiranje prava središnjih vlasti da potvrđuju izbor i pančen-lame i dalaj-lame. Što znači da zasad šestogodišnjak iz udaljenog kutka Tibeta nema nikakve šanse zasjesti na svilene jastuke ili prihvatiti se učenja engleskog i tibetanske astrologije. U sklopu rečenog, za ocjenu dalaj-laminog poteza još je rano. Hoće li "miješanje u vjerski život" vrhovnog tibetanskog vjerskoga vođe ubrzati rad u Beijingu imenovanoga odbora koji dosad nije uspio pronaći reinkarnaciju pančen-lame, ili će inzistiranjem na svojem izboru nastojati podijeliti vjernike, tek će se vidjeti. Sigurno je samo da će središnje vlasti udvostručiti pozornost pred svime što im sliči dalaj-laminom miješanju u vjerski ili svjetovni život Tibetanaca. Strpljivo čekajući kada će doći vrijeme traganja za njegovom reinkarnacijom. (Hina) mer br 031220 MET jun 95

(Hina) mer br

An unhandled error has occurred. Reload 🗙