LONDON, 26. svibnja (Hina/Reuter) - "Kupovanje sa savješću", kao
sredstvo borbe protiv siromaštva, sve je više u modi u poslovanju
industrijaliziranog svijeta sa siromašnim zemljama.
Siromaštvo je neizravan uzrok smrti 12 milijuna djece u zemljama u
razvoju godišnje, navodi u svom nedavno objavljenom izvješću Svjetska
zdravstvena organizacija (WHO), koja poziva svojih 190 članova na
borbu protiv ekstremnog siromaštva u kojem živi više od jedne petine
svjetskog stanovništva.
Privatne organizacije na svoj način sve više se odazivaju na taj
apel, pomažući da milijarde dolara pomoći, što je dodjeljuju vlade
pojedinačno, kao i Međunarodni monetarni fond i Svjetska banka, stignu
do zemalja trećeg svijeta.
Britanska fondacija Fairtrade predstavlja nekoliko potrošačkih
organizacija te organizacija za razvoj, kao što su Christian Aid i
Oxfam, koje su se pridružile ratu protiv siromaštva u svijetu
promovirajući "poslovanje na dobrobit ljudi".
Kombinirajući pomoć s pristupom koji ide na korist potrošačima, takve
skupine unutar industrijski razvijenih zemalja ističu kako je njihov
cilj dati proizvođačima u trećem svijetu poštenu pogodbu.
Marka Fairtrade je garancija potrošačima da djelatnici primaju
pristojnu plaću, te da imaju dobre radne uvjete i zdravstvene
standarde. Proizvođači moraju biti plaćeni više od uobičajene tržišne
cijene, uz premiju od koje će koristi imati oni sami kao i zajednica u
kojoj žive.
Hrana s oznakom Fairtrade po prvi put se pojavila u Europi 1988.
godine u obliku kave marke Max Havelaar. U početku se prodavala u
Nizozemskoj gdje je prihvaćena od strane kraljevske obitelji te je,
osim toga, proglašena službenim napitkom nizozemskog i europskog
parlamenta.
Kao prvi proizvod koji je nosio službenu oznaku britanskog
Fairtrade-a, u Velikoj Britaniji se početkom 1994. godine pojavila
čokolada koja je začas preplavila police trgovina. Čokolada marke
Green and Black's Maya Gold jamči proizvođačima kakaoa u Belizeu
cijenu od 77 centi za pola kilograma, što je dvostruko veća cijena od
one na svjetskom tržištu. Kilogram čokolade stoji 2.40 dolara.
Potom su se u britanskim trgovinama pojavili čajevi s istom oznakom,
što je naišlo na odobravanje službene politike kao "divljenja vrijedni
napori da se poboljša životni standard proizvođača u zemljama u
razvoju".
Kada je, primjerice, 1990. godine cijena kave na međunarodnom tržištu
pala niže od one iz 30-ih godina ovoga stoljeća, mali latinoamerički
proizvođači, koji većim dijelom svijet opskrbljuju kavom, borili su se
da prežive.
Koncept o poštenoj trgovini nastavio se razvijati u Velikoj Britaniji
osnivanjem tvrtke Cafedirect, čiji je udjel na svjetskom tržištu ubrzo
iznosio 2.8 posto. Tvrtka malim uzgajivačima kave diljem južne Amerike
i Afrike nudi poštenu poslovnu pogodbu, koja im nije uvijek ponuđena
od strane kupaca. "Cafedirect kupuje kavu izravno od udruga malih
proizvođača. Dolazeći u mogućnost da sami izvoze kavu koju su
uzgojili, oni mogu upravljati vlastitom sudbinom", objašnjavaju
pobornici ovog koncepta.
U Nikaragvi, zemlji raskoljenoj ratom, koja ima najveću svjetsku
stopu dugovanja po glavi stanovnika, Cafedirect je za preko 2.000
obitelji osigurao siguran izvor prihoda. U Tanzaniji je, pak, uz pomoć
ove tvrtke uspostavljen fond koji tamošnjoj lokalnoj udruzi
proizvođača omogućava neovisnost od skupih bankovnih kredita. Tvrtka
također pomaže farmerima u Peruu te financira projekt "jedan obrok
dnevno", namijenjen djeci.
Tvrtka kupuje kavu po cijeni najmanje 10 posto većoj od cijene na
svjetskom tržištu, što je, prema Međunarodnoj organizaciji za kavu,
cijena "poštena prema potrošaču i isplativa proizvođaču". Radi se
o kavi koja se izravno kupuje od malih proizvođača, radije nego
li od posrednika, koji može, a i ne mora, odrediti pristojnu cijenu.
Hrana s oznakom Fairtrade sada obuhvaća i druge proizvode poput
organskog meda iz Zambije, bolivijskog kakaoa, brazilskih oraha, džema
od guave iz Burkine Faso te šećera s Mauricijusa.
(Hina) gm br
261102 MET may 95
261102 MET may 95
(Hina) gm br