FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

"FAIR BUSINESS" POMAŽE U RATU PROTIV SVJETSKOG SIROMAŠTVA

Autor: ;GM;
LONDON, 26. svibnja (Hina/Reuter) - "Kupovanje sa savješću", kao sredstvo borbe protiv siromaštva, sve je više u modi u poslovanju industrijaliziranog svijeta sa siromašnim zemljama. Siromaštvo je neizravan uzrok smrti 12 milijuna djece u zemljama u razvoju godišnje, navodi u svom nedavno objavljenom izvješću Svjetska zdravstvena organizacija (WHO), koja poziva svojih 190 članova na borbu protiv ekstremnog siromaštva u kojem živi više od jedne petine svjetskog stanovništva. Privatne organizacije na svoj način sve više se odazivaju na taj apel, pomažući da milijarde dolara pomoći, što je dodjeljuju vlade pojedinačno, kao i Međunarodni monetarni fond i Svjetska banka, stignu do zemalja trećeg svijeta. Britanska fondacija Fairtrade predstavlja nekoliko potrošačkih organizacija te organizacija za razvoj, kao što su Christian Aid i Oxfam, koje su se pridružile ratu protiv siromaštva u svijetu promovirajući "poslovanje na dobrobit ljudi". Kombinirajući pomoć s pristupom koji ide na korist potrošačima, takve skupine unutar industrijski razvijenih zemalja ističu kako je njihov cilj dati proizvođačima u trećem svijetu poštenu pogodbu. Marka Fairtrade je garancija potrošačima da djelatnici primaju pristojnu plaću, te da imaju dobre radne uvjete i zdravstvene standarde. Proizvođači moraju biti plaćeni više od uobičajene tržišne cijene, uz premiju od koje će koristi imati oni sami kao i zajednica u kojoj žive. Hrana s oznakom Fairtrade po prvi put se pojavila u Europi 1988. godine u obliku kave marke Max Havelaar. U početku se prodavala u Nizozemskoj gdje je prihvaćena od strane kraljevske obitelji te je, osim toga, proglašena službenim napitkom nizozemskog i europskog parlamenta. Kao prvi proizvod koji je nosio službenu oznaku britanskog Fairtrade-a, u Velikoj Britaniji se početkom 1994. godine pojavila čokolada koja je začas preplavila police trgovina. Čokolada marke Green and Black's Maya Gold jamči proizvođačima kakaoa u Belizeu cijenu od 77 centi za pola kilograma, što je dvostruko veća cijena od one na svjetskom tržištu. Kilogram čokolade stoji 2.40 dolara. Potom su se u britanskim trgovinama pojavili čajevi s istom oznakom, što je naišlo na odobravanje službene politike kao "divljenja vrijedni napori da se poboljša životni standard proizvođača u zemljama u razvoju". Kada je, primjerice, 1990. godine cijena kave na međunarodnom tržištu pala niže od one iz 30-ih godina ovoga stoljeća, mali latinoamerički proizvođači, koji većim dijelom svijet opskrbljuju kavom, borili su se da prežive. Koncept o poštenoj trgovini nastavio se razvijati u Velikoj Britaniji osnivanjem tvrtke Cafedirect, čiji je udjel na svjetskom tržištu ubrzo iznosio 2.8 posto. Tvrtka malim uzgajivačima kave diljem južne Amerike i Afrike nudi poštenu poslovnu pogodbu, koja im nije uvijek ponuđena od strane kupaca. "Cafedirect kupuje kavu izravno od udruga malih proizvođača. Dolazeći u mogućnost da sami izvoze kavu koju su uzgojili, oni mogu upravljati vlastitom sudbinom", objašnjavaju pobornici ovog koncepta. U Nikaragvi, zemlji raskoljenoj ratom, koja ima najveću svjetsku stopu dugovanja po glavi stanovnika, Cafedirect je za preko 2.000 obitelji osigurao siguran izvor prihoda. U Tanzaniji je, pak, uz pomoć ove tvrtke uspostavljen fond koji tamošnjoj lokalnoj udruzi proizvođača omogućava neovisnost od skupih bankovnih kredita. Tvrtka također pomaže farmerima u Peruu te financira projekt "jedan obrok dnevno", namijenjen djeci. Tvrtka kupuje kavu po cijeni najmanje 10 posto većoj od cijene na svjetskom tržištu, što je, prema Međunarodnoj organizaciji za kavu, cijena "poštena prema potrošaču i isplativa proizvođaču". Radi se o kavi koja se izravno kupuje od malih proizvođača, radije nego li od posrednika, koji može, a i ne mora, odrediti pristojnu cijenu. Hrana s oznakom Fairtrade sada obuhvaća i druge proizvode poput organskog meda iz Zambije, bolivijskog kakaoa, brazilskih oraha, džema od guave iz Burkine Faso te šećera s Mauricijusa. (Hina) gm br 261102 MET may 95 261102 MET may 95

(Hina) gm br

An unhandled error has occurred. Reload 🗙