FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

VEČERNJI LIST: DIDO I ĐIDO

Autor: ;DP;
ZAGREB, 22. svibnja (Hina) - "Što povezuje Eugena Kvaternika, izopćenog ustaškog čelnika, koji je život prije više od tri desetljeća skončao u automobilskoj nesreći u dalekoj Argentini, i Milovana Đilasa, do obračuna s 'liberalizmom' formalno druge ličnosti jugoslevenskog partijskog vrha, koji je nedavno preminuo u Beogradu", objašnjava Željko Krušelj: "Odgovor je, zapravo, poprilično jednostavan: obojica su bili 'predodređeni' za nasljednike svojih karizmatskih vođa, poglavnika Pavelića i maršala Tita, da bi naposljetku završili u političkoj kaljuži, odbačeni od onih istih kojima su godinama vjerno služili, postajući i svojevrsni simbol totalitarnih ideologija koje su obilježile ovostoljetnu povijest na ex-jugoslavenskim prostorima". Krušelj potom daje kratak životopis oba 'disidenta'. Objašnjavajući kako je Dido Kvaternik, u početku "zaslijepljen ustaškom ideologijom", a kao zapovjednik ustaške nadzorne službe odgovoran za "mnoštvo naredbi o hapšenjima i upućivanjima u zatvore i logore", postao disident, piše: "Za njega tada nije bilo nikakvih ljudskih obzira, pa su ga antifašisti u svojim dokumentima nazivali 'luđakom' i 'manijakom', što je Pavelić vješto koristio da bi ga, nakon međusobnih političkih trvenja, kompromitirao u očima javnosti, a i pred svojim njemačkim saveznicima. Kvaternik je naposljetku morao na 'oporavak', čime je i zapečaćena njegova karijera. Tek se tada počeo 'trijezniti', a nakon rata postao je i najradikalniji Pavelićev kritičar. Negova 'Sjećanja i zapažanja 1925.-1945.', nedavno pretiskana i u Zagrebu, nezaobilazno su svjedočanstvo o krucijalnim povijesnim zabludama ustaškog pokreta. Priča o Đilasovom usponu i padu nije bitnije različita", piše dalje Krušelj. Iz Đilasova života izdvaja njegova 'lijeva skretanja u Crnoj Gori - "kako su se eufemistički nazivale masovne likvidacije partijskih neistomišljenika i 'kulaka'" - i objašnjava kako je Đidino buđenje vezano s posljeratnim bavljenjem komunističkom teorijom, gdje "je uočio brojne anomalije 'nove klase'", nakon čega je zbog 'antipartijske djelatnosti' odveden u zatvor. "Višegodišnja je tamnica samo učvrstila njegov 'kopernikanski zaokret', tako da je desetljećima za demokratski svijet bio simbol 'komunističkog disidenta', čiji su knjiški obračuni s tom totalitarističkom ideologijom bili tiskani u mnogim zemljama", navodi dalje Krušelj i zaključuje: "Dido i Đido, povezani ironijom povijesne sudbine, ostaju tako najbolje svjedočanstvo vremena pomahnitalih ideologija". (Hina) dp mć 220724 MET may 95 22HHMM MET may 95

(Hina) dp mć

An unhandled error has occurred. Reload 🗙