ZAJAMČENO
BRUXELLES, 27. travnja (Hina/AFP) - Slobodno kretanje osoba unutar
europskog prostora Schengen nije potpuno zajamčeno mjesec dana nakon
otvaranja te široke zone ukidanja provjere identiteta u sedam zemalja:
Francuska, Njemačka, Benelux, Španjolska i Portugal.
Ukidanje kontrola na unutarnjim granicama trebalo se provesti u
zračnim lukama prostora Schengen čim stupi na snagu Konvencija - 26.
ožujka, dok su kontrole na kopnenim granicama trebale biti postupno
ukidane do 1. srpnja.
Pojavile su se međutim neke teškoće, prema izvješću udruge za zaštitu
europskih građana ECAS (Euro-Citizen-Action-Service), predanom u
srijedu belgijskom predsjedništvu skupine Schengen.
"Konvencija funkcionira uz nekoliko problema", potvrdio je
predstavnik za novinstvo belgijskog predsjedništva.
O svim teškoćama u primjeni raspravljat će u četvrtak i petak u
Bruxellesu ministri devet zemalja potpisnica Schengena (sedam plus
Italija i Grčka) s austrijskim kolegom koji će tom prigodom potpisati
službeni prijem svoje zemlje u skupinu Schengen.
Budući da se u Nizozemskoj kasni s uvođenjem različitih redova u
zračnoj luci Schipol-Amsterdam, vlasti su uvele privremeni sustav
magnetskih kartica pomoću kojih se otvarao automatski prolaz putnicima
iz prostora Schengen, na taj način izuzetim iz provjere identiteta
prije ulaska u zrakoplov.
Međutim, sustav nije funkcionirao, kartice su nalažene u teglama za
cvijeće ili koševima za smeće u zračnoj luci dok su načelno trebale
služiti kao propusnica jedino za putnike unutar prostora Schengen.
Schipol-Amsterdam ostaje jedina međunarodna zračna luka u prostoru
Schengen koja provodi kontrolu identiteta putnika na unutarnjim
letovima", naglasio je predstavnik za novinstvo belgijskog
predsjedništva skupine Schengen. "Treba se uvjeriti da te privremene
kontrole ne traju predugo", naglasio je on. U Den Haagu, međutim,
upravo su objavili da Schipol neće, izgleda, biti u skladu sa
zahtjevima Konvencije prije kraja godine.
Prema ECAS-u, druge dvije zračne luke, ona u Marseilleu i Nici u
Francuskoj, zadržavaju također provjeru identiteta putnika iz
Schengena. No, uzevši u obzir njihov status zračne luke prvenstveno
regionalne namjene, ne ulaze u tu kategoriju.
Drugi problem koji otkriva ECAS jest bojazan putnika iz europskih
zemalja izvan prostora Schengen, kao što su Velika Britanija ili
Irska, da će biti tretirani kao "građani drugog reda". Tako po dolasku
vlaka Eurostar iz Londona u Bruxelles europski putnici dobijaju pečat
u putovnicu, što nije bio slučaj prije Schengena.
Pitanje viza za državljane trećih zemalja također nije riješeno,
ocjenjuje ECAS. Još uvijek ne postoji zajednička politika viza, a
popis zemalja koje trebaju vizu ostaje tajan.
Policijska suradnja preko granica, koja treba olakšati borbu protiv
organiziranog kriminala unutar novog prostora bez granica, također
predstavlja problem. Bruxelles i njemačka savezna država
Baden-Wuertemberg predbacile su Francuskoj da odbija njihovim
policajcima da gone sumnjivce na francuskom teritoriju, dok je
suprotan slučaj moguć.
"Za to pravo gonjenja za policajce iz susjednih zemalja potreban je
zakon prijenosa u Francuskoj, a takav će nacrt uskoro biti izglasan u
Narodnoj skupštini kako bi se mogao provoditi od 1. srpnja", naglasio
je francuski ministar za europske poslove Alain Lamassoure u utorak u
Bruxellesu.
Lamassoure je podsjetio da prijelazno razdoblje od tri mjeseca, o
kojemu su u prosincu odlučile zemlje iz prostora Schengen, omogućava
postepeno uvođenje čitavog postupka.
Međutim, golistički kandidat za predsjednika francuske Republike,
Jacques Chirac, zatražio je u srijedu reviziju sporazuma iz Schengena
ako nakon ta tri mjeseca rezultati budu negativni i ako se ustanovi da
sustav "olakšava ulaz ilegalne imigracije".
(Hina) bnš br
270314 MET apr 95
(Hina) bnš br