industriju
Naslov: Vapaj za preživljavanjem
Podnaslov:Predstavnici dvaju najvažnijih europskih konstruktora
zrakoplova - francuskog Aerospatiale i njemačkog
Daimler-Benz Aerospace - ovoga su tjedna alarmantno
upozorili "da se radi o preživljavanju" ove za Europu
posebno važne industrije, ocjenjujući da joj prijeti smrt
ukoliko se ne zaustavi stalni pad dolara.
Piše: Christophe VOGT, AFP
MUENCHEN - S danom razlike, dva najvažnija europska konstruktora
zrakoplova - francuski Aerospatiale i njemački Daimler-Benz Aerospace
(DASA) uputila su alarmantni vapaj za preživljavanjem aeronautičke
industrije starog kontinenta kojoj, prema njihovu mišljenju, prijeti
smrt zbog stalnog pada dolara.
Budući predsjednik upravnog vijeća Daimler-Benza i sadašnji gazda
DASA-e, Juergen Schrempp, izjavio je ovog tjedna u Muenchenu "da se
radi ni više ni manje nego o preživljavanju" industrije koja je od
osobite važnosti za Njemačku i Europu.
Prethodno je u Parizu Louis Gallois, predsjednik francuske državne
tvrtke Aerospatiale, jednako tako uzbuđeno izjavio da europskoj
aeronautičkoj industriji naprosto prijeti "nestajanje" ako se ništa ne
poduzme u vraćanju vrijednosti zelene novčanice.
Dolar je u srijedu poslijepodne u Londonu vrijedio nešto više od 1,36
DEM a mijenjao se za 79,75 jena ujutro u Tokiju prije intervencije
središnje japanske banke.
"Ako se dolar uskoro ne stabilizira iznad 1,60 DEM, na čemu su se
zasnivala naša predviđanja za 1995. godinu, morat ćemo ponovno ove
godine računati s troznamenkastim gubicima", to jest s barem 100
milijuna DEM, izjavio je Manfred Bischoff koji će u svibnju zamijeniti
Schremppa na čelu tvrtke. DASA, koja je 1994. godine imala čisti
gubitak u visini 438 milijuna DEM, predviđala je pozitivan rezultat u
1995. godini uz dolar po 1,60 DEM.
Europska aeronautička industrija posebice je osjetljiva na variranje
vrijednosti zelene novčanice jer su svi ugovori izraženi u dolarima a
glavni kokurenti europskog konsorcija Airbus (u kojem Aerospatiale i
DASA imaju 37,9%) su američki. Zrakoplovi Boeing i McDonnell Douglas
postaju dakle krajnje konkurentni, dok potražnja ostaje slaba a
trebala bi se povećati tek 1996. ili 1997. godine.
Oko 74% prihoda DASA-e izraženo je u dolarima, precizira ta tvrtka.
Gallois je ocijenio da preslaba vrijednost dolara može dovesti do
godišnjeg gubitka većeg od milijarde franaka za njegovu grupaciju, ne
uzimajući u obzir napore oko produktivnosti i pokrića rizika od
tečajeva.
On je zatražio da Europa i Japan izvrše pritisak na najvišoj razini
kako bi SAD aktivno podržale svoju monetu.
Prema DASA-i, zaštita od opasnosti pri mijenjanju, naročito za
program Airbus, mogla bi se primijeniti samo uz velike troškove u
sadašnjoj situaciji, a to smatra i Gallois.
(Hina) tm bnš br
220724 MET apr 95
(Hina) tm bnš br