NA REDU SU SPECIJALNI EFEKTI
WASHINGTON, 24. veljače (Hina/AFP) - Stoljeće nakon gotovo
istovremenog rođenja u Europi i Americi, film u SAD-u doživljava
četvrtu tehnološku revoluciju - elektronske specijalne efekte, nakon
što je asimilirao tri prethodne - zvučni film, boju i veliki ekran.
"Kompjutor će uskoro biti dio filmske opreme, jednako kao kamera",
izjavio je nedavno Robert Zemeckis, jedan od prvih korisnika "slika
koje proizvodi kompjutor" (IGO) i to u filmu "Forrest Gumpu", velikom
favoritu za filmske nagrade Oscar koje će se dodijeliti krajem ožujka
u Los Angelesu.
Već je 1981. godine Francis Ford Coppola izumio "elektronski film"
snimajući raskošni musical "Jedan od srca" sa složenom kombinacijom
filmskih i video tehnologija, koju koristi televizija, vječna
suparnica i partnerica sedme umjetnosti.
"Proizvodeći numeričke slike, bez fizičkih referenci, polazeći od
apstraktnih elemenata, IGO nam je u stanju pokazati stvari o kojima
još nismo čak ni sanjali", smatra Reuben Gilmore, povjesničar filma iz
New Yorka. "IGO predstavlja novi temeljni prijelom u sistemima
prikazivanja", dodaje on.
Film je doživio svoj prvi "temeljni prijelom" pojavom zvučnog filma.
Godine 1926. Alan Crosland ostvaruje za kompaniju Warner Bros "Don
Juana", prvi kome je pridodata sinhrono snimljena glazba. Sljedeće
godine snima "Pjevača jazza", prvi govorni film u potpunosti ozvučen u
kojem Al Jolson izgovara čuvenu frazu: "Još niste ništa čuli".
Godine 1928. "Big Five" - pet glavnih producentskih kuća u Hollywoodu
(MGM, Universal, Paramount, First National i Producers' Distributing
Corp.) usvajaju sustav Western Electric sa superpozicijom filmske
vrpce i zvučnog zapisa. "Nova tehnologija urodit će novim žanrom,
tipično američkim, musicalom", naglašava Reuben Gilmore.
Drugi "prijelom" - boja, koja se pojavljuje na ekranu 1926. godine
kad pronalazač Herbert Kalmus uvjeri redatelja Alberta Parkera da
upotrijebi bikromatski postupak (dvije boje koje se preklapaju na
ekranu), pronađen 1917. godine - "technicolor".
Parker ga koristi za snimanje "Crnog gusara" s Douglasom Fairbanksom.
Godine 1935. Kalmus pronalazi trobojni technicolor i Rouben Mamoulian
snima "Becky Sharp". Postupak kulminira 1939. godine s "Prohujalo s
vihorom", sjajnom freskom koju je režirao Victor Fleming.
U konkurenciji s televizijom, način izričaja istovremeno blizak i
radikalno drugačiji koji se pojavio pedesetih godina, film se ponovno
pronalazi treći put. Godine 1962. Henry Hathaway, John Ford i George
Marshall snimaju "Osvajanje Zapada" u "cinerami", projekciji na veliki
ekran sinhroniziranim projektorima što je tridesetih godina pronašao
Fred Waller, direktora odjela za "specijalne efekte" pri Paramountu.
Predstavljen 1939. godine u New Yorku pod imenom "Vitarama",
adaptiran za vrijeme Drugog svjetskog rata kao simulator za vježbe
gađanja, uređaj kasnije usvoja čitava profesija prije nego mu
konkurira sličan sistem - "cinemascope".
"Postupak, koristeći prostor i boju, na kojem se zasniva
superprodukcija kao što je film "Deset zapovijedi" Cecila B. De
Millea, koji ostaje do današnjih dana karakteristika Hollywooda", kaže
Gilmore.
Ta težnja za sve uvjerljivijim prikazivanjem stvarnosti završava,
logično, stereoskopskim slikama i "3-D", pokušajima namijenjenim
pružanju iluzije treće dimenzije. Do naših dana patentirano je 200
postupaka ali nijedan nije zadovoljio. Čini se da se taj san ostvaruje
šezdesetih godina pojavom holografskih slika koje se prenose laserskom
zrakom.
(Hina) bnš
241208 MET feb 95
24HHMM MET feb 95
(Hina) bnš