Nadnaslov:Njemačka:Povijesno viđenje holokausta i dalje kontroverzno
Naslov: "Prepirka povjesničara" oko holokausta
Podnaslov:Polemika koja pod nazivom "prepirka povjesničara" razdire
njemačku intelektualnu sredinu od 1986., pitanje o povijesnoj
usporedivosti holokausta, i danas u Njemačkoj potiče raspravu
s političkim naglascima, u kojoj se teze nekih povjesničara
osuđuje kao relativiziranje krivnje i potpora ekstremnoj
desnici.
Piše: Christophe BEAUDUFE, AFP
BONN - Jedinstvena monstruoznost čiji teret Njemačka mora sama
snositi, ili događaj usporediv s drugim genocidima u povijesti?
Pedeset godina nakon oslobođenja Auschwitz, istrebljenje šest milijuna
Židova od strane nacista još uvijek u Njemačkoj potiče strastvenu
raspravu s političkim naglascima.
Neka pitanja, nakon rata, opsjedaju njemačku kolektivnu svijest:
predstavlja li holokaust apsolutno zlo, u tolikoj mjeri da se ne može
uklopiti u normalne okvire komparativnog povijesnog istraživanja?
Dovodi li usporedba s drugim genocidima do relativiziranja nacističkih
zločina i, u krajnjem slučaju, razrješenja krivnje? Da li je moralno
prihvatljivo postavljati takva pitanja?
Polemika, prenesena na potomstvo pod nazivom "prepirka povjesničara",
razdire njemačku intelektualnu sredinu od 1986. godine. Pokrenuta je
člankom povjesničara Ernsta Noltea u dnevniku Frankfurter Allgemeine
Zeitung od 6. lipnja 1986. godine, na obljetnicu savezničkog
iskrcavanja u Normandiji.
Nolte je uspoređivao genocid nad Židovima s onim koji su Turci
proveli nad Armencima i, posebno, sa staljinističkim masakrima:
"Veliki dio onoga što su radili nacisti, uz iznimku tehničkog postupka
puštanja plina, već je opisano početkom dvadesetih godina", kazao je
on.
Izvlačenje pouka iz povijesti, po njemu, nije se dakle zasnivalo na
imputiranju Nijemcima kolektivne i jedinstvene krivnje, već prije "na
oslobađanju od tiranije zajedničke misli".
Njegove su riječi pokrenule lavinu kritika. Filozof Juergen Habermas
uzvratio je pet dana kasnije, u liberalnom tjedniku Die Zeit:
"Nacistički zločini, napisao je on, gube na nastranosti čim ih se
učini razumljivima uspoređujući ih s boljševičkim prijetnjama od
istrebljenja. Auschwitz je sveden na format tehničke inovacije i
objašnjava se 'azijatskom' prijetnjom neprijatelja koji nam je uvijek
pred vratima".
Noltea, koji i dalje objavljuje s vremena na vrijeme članke, i
povjesničare bliske njegovim tezama, osuđuje se da pothranjuju
znanstvenim argumentima ekstremnu desnicu i konzervativnu desnicu koja
nastoji banalizirati prošlost Njemačke. "Prepirka povjesničara",
naglašavao je već 1986. godine muenchenski povjesničar Christian
Meier, "odnosila se i odnosi se manje na prošlost nego na sadašnjost i
budućnost".
Međunaslov: Povijesna odgovornost za holokaust
Godine 1993. Steffan Heitmann, istočni Nijemac kojeg je izabrao
kancelar Helmut Kohl da zastupa boje njegove kršćansko-demokratske
stranke na predsjedničkim izborima, izazvao je buru tvrdeći da
"genocid nad Židovima ne smije Njemačkoj dati posebnu ulogu sve do
kraja povijesti". Nacističko razdoblje, dodao je on, treba nadalje
"biti svrstano u globalni okvir povijesti Njemačke".
Taj stav politička klasa i komentatori gotovo su jednoglasno
interpretirali kao želju da se povuče crta preko hitlerovske prošlosti
te, ipso facto, otarasi povijesne odgovornosti. "Heitmann dolijeva
vodu na mlin desničarskim ekstremistima", kazao je odmah leader
židovske zajednice u Njemačkoj Ignatz Bubis.
Centar Simon Wiesenthal iz Los Angelesa, institucija za zaštitu
židovskih prava u svijetu, osudio je kandidata Heitmanna u priopćenju
i podcrtao viziju žrtava: "Njemačka se ne može riješiti holokausta kao
što se Egipat ne može riješiti imagea zemlje piramida".
Osporavan sa svih strana, Heitmann je povukao svoju kandidaturu prije
izbora.
Kako se približavaju obljetnice 1995. godine, drugi čovjek židovske
zajednice u Njemačkoj Michael Friedmann - vodeći član
Kršćansko-demokratske unije, kao i Steffan Heitmann - upozorio je vrlo
jasno početkom siječnja: "Oni koji žele povući definitivnu crtu
sprečavaju pomirenje", kaže on. Nežidovska Njemačka, po njemu, mora
snositi "povijesnu odgovornost holokausta, koji ostaje jedinstvena
činjenica u suvremenoj povijesti čovječanstva".
(Hina) bnš br
271157 MET jan 95
(Hina) bnš br