Od posebnog izvjestitelja Hine
SEUL, 10. prosinca (Hina - Damir HAINSKI) - Prešavši u samo tri
desetljeća put od jedne od najsiromašnijih zemalja Azije, do današnje
11. gospodarske sile svijeta i članice Organizacije za gospodarsku
suradnju i razvoj (OECD), Južna Koreja je postala uzor zemljama u
razvitku, a "korejski model" primjer na koji nerijetko s divljenjem
ukazuju Svjetska banka i druge međunarodne financijske institucije.
Stopom realnog rasta koja se u prvim desetljećima kretala na oko 10
posto, da bi se zadnjih godina stabilizirala na oko 8,5 posto, Južna
Koreja je s prihoda od 100 dolara per capita početkom 60-ih, danas
stigla do 8500 dolara po stanovniku odnosno oko 400 milijardi dolara
bruto nacionalnog proizvoda, a njezine četiri divovske korporacije
Samsung, Daewoo, Hyndai i EG (Lucky Gold Star) u svojim su
djelatnostima među vodećima u svijetu.
Sam "korejski model", na koji u zemlji gledaju s nešto manje
zadovoljstva nego u inozemstvu, u stvari ima velike sličnosti s
japanskim. Poput Japana u razdoblju njegova ubrzanog rasta od 1950. do
1980. Južna Koreja je potpuno usredotočena na izvoz, a praktično
zatvorena za uvoz potrošačkih proizvoda. Postupnom otvaranju svog
financijskog tržišta Seul je pristupio tek nedavno, primoran uvjetima
za primanje u OECD. Poput Japana, Južna Koreja je sve usredotočila na
postizanje svjetske razine u industrijskog proizvodnji, dok su
poljoprivreda i usluge ostali daleko iza toga. Korejska je vlada
daleko više od japanske rukovodila razvitkom, upućujući tvrtke na
određenu proizvodnju i držeći cijene pod strogim nadzorom.
Južnokorejski primjer dokaz je za one ekonomiste koji tvrde da za
razvitak tržište ne mora biti otvoreno, niti cijene slobodne, odnosno
da razvitak nije posao za nevidljive sile već je dovoljna odlučna
vlada. On je također dokaz da manjak prirodnih bogatstava ne
predstavlja nikakvu smetnju za razvoj u zemlji.
Čvrstine i odlučnosti u Seulu nije nikada nedostajalo. Park Chung
Hee, general koji se nalazio na čelu zemlje od 1961. do 1979.
obrazovan je na japanskim vojnim akademijama. Gospodarstvo koje je
izgradio zajedno sa svojim prijateljima, školovanim u Japanu,
ustrojeno je prema japanskom modelu, uz određene prednosti svojstvene
samo autoritarnim režimima. Po jednoj strani od radnika je traženo sve
više rada, a po drugoj štednja stanovništva je obezvređivana realno
negativnim kamatama i poreznom politikom prelijevana u subvencije za
nova ulaganja. Pod režimom Park Chung Heea kao i za vrijeme njegova
nasljednika, još jednog generala-predsjednika, Chun Doo Hwana
(1979-1987), radnički su štrajkovi i nemiri su najčešće rješavani
vojskom, suzavcem i policijskim palicama.
Autoritarnost i obrazovni sustav koji su služili potrebama industrije,
osigurali su gospodarstvo zemlje, stalan priljev školovane, marljive i
poslušne radne snage. Istodobno je pritisak na ušteđevine poticao nova
ulaganja. Tako je primjerice 1972. kada mnoge tvrtke nisu mogle
ispuniti obveze prema stranim vjerovnicima, Park Chung Hee ukazom
uskratio domaćim kreditorima isplatu glavnice i kamata na tri godine.
Model razvitka koji je stvorio general Park temeljio se u velikoj
mjeri na žrtvovanju, odnosno non-stop radu uz obezvređivanje
ušteđevina, što je 1987. rezultiralo nizom nasilnih štrajkova i pobuna
koje su prisilile generale da popuste narodnim zahtjevima za
demokracijom i raspišu izbore.
To je dovelo do prekretnice i u gospodarstvu zemlje. Demokracija je
dovela sindikate koji su izborili veće plaće i skraćeno radno vrijeme.
Mogućnost iznošenja novca preko granice, značila je da Koreanci više
neće biti izloženi konfiskaciji svoje štednje.
U zadnje vrijeme rast sve više zavisi od podizanja produktivnosti, a
ne od čiste akumulacije inputa na koju je po ocjenama Svjetske banke
od 1960-89. otpadalo dvije trećine rasta, a po ocjenama nekih zapadnih
ekonomista i do sto posto.
Sve to objašnjava zašto sami Koreanci nisu uvijek dijelili
oduševljenje stranaca za gospodarske rezultate njihove zemlje.
Korejski model glasovit u inozemstvu počeo je gubiti podršku kod kuće
kao i japanski prije njega. Brojni pesimisti u seulskim "think-tank"
udruženjima ukazuju na veliku ranjivost primijenjenog razvojnog modela.
Zabrinutost je pojačana od ulaska u OECD u listopadu vezano za obvezno
otvaranje domaćih tržišta kapitala, povećanje udjela stranog
vlasništva i posebno zbog sposobnosti vraćanja stranog duga koji u
visini od 37,3 milijardi dolara Južnu Koreju svrstava na četvrto
mjesto među najzaduženije zemlje svijeta. Vezano uz ulazak u OECD i
vraćanje stranog duga najčešće se spominje mogućnost ponavljanja krize
koja je potresla Meksiko 1994. nakon njegova ulaska u OECD.
No, unatoč promijenjenim okolnostima, pristupanja reformi
gospodarstva i tržišta rada i kapitala, vrtoglavi gospodarski rast
ostaje konstanta Republike Koreje.
U 1995. ostvaren je gospodarski rast od 9,1 posto uz 24 posto porasta
izvoza i 16-postotni rast ulaganja u industriju, porast prednosti
WON-a, nacionalne valute u 96-oj smanjio je rast izvoza na 14 posto.
Povećanje BNP za 1996. predviđa se u visini od osam posto, a za 97. od
8,5 posto. Inflacija u 95. iznosila je 4,5 posto, 96. 5,1 posto, a za
sljedeću godinu predviđa se 4,8 posto. Usprkos izuzetnoj dinamičnosti
i snazi gospodarstvu Južne Koreje potrebne su značajne gospodarske
reforme i liberalizacija, koje je u određenoj mjeri poduzeo
predsjednik Kim Joung Sam. Programi za liberalizaciju trgovine i
financijskog sektora, koji su nedavno najavljeni, SAD i druge zapadne
zemlje ocijenile su neodovoljnim.
Snažna državna intervencija stvorila je neke gospodarske nelogičnosti
kao što su financijski sektor pod vrlo strogim nadzorom vlade koji je
omogućio rast velikih korporacija, a otežava poslovanje malim i
srednjim poduzećima. Smanjivanje trgovinskog protekcionizma donijelo
bi prijetnju velikim tvrtkama jer se njihove zarade u velikoj mjeri
oslanjaju na zaštićeno domaće tržište. Otvaranje gospodarstva za uvoz
stranih automobila, elektronike i drugih roba u velikoj bi mjeri
utjecalo na industrijski sektor zemlje. Proces ekonomske
liberalizacije zbog toga teče vrlo usporeno. On će zahtijevati da
prilagođavanje ekonomske politike novim zahtjevima među kojima se
predviđa poboljšanje infrastrukture i proširenje programa socijalne
skrbi.
(Hina) dh sv
101349 MET dec 96
(Hina) dh sv