ZAGREB, 22. studenoga (Hina - Smilja Škugor-Hrnčević) - Spriječavanje sukoba osobnih i javnih interesa tijekom obavljanja državnih dužnosti temeljni je cilj zakonskog prijedloga koji je u saborsku proceduru uputio zastupnik u
Zastupničkom domu Sabora Republike Hrvatske Vladimir Šeks. Po tom bi prijedlogu državni dužnosnici u roku od 30 dana po stupanju na dužnost bili obvezni prijaviti imovno stanje predsjedniku hrvatskog Sabora, dok bi postupak za rješavanje sukoba osobnog i javnog interesa provodilo Vijeće kojeg bi činilo 15 saborskih zastupnika.
ZAGREB, 22. studenoga (Hina - Smilja Škugor-Hrnčević) - Spriječavanje
sukoba osobnih i javnih interesa tijekom obavljanja državnih dužnosti
temeljni je cilj zakonskog prijedloga koji je u saborsku proceduru
uputio zastupnik u Zastupničkom domu Sabora Republike Hrvatske
Vladimir Šeks. Po tom bi prijedlogu državni dužnosnici u roku od 30
dana po stupanju na dužnost bili obvezni prijaviti imovno stanje
predsjedniku hrvatskog Sabora, dok bi postupak za rješavanje sukoba
osobnog i javnog interesa provodilo Vijeće kojeg bi činilo 15
saborskih zastupnika. #L#
Obrazlažući predloženi zakon Vladimir Šeks ističe kako je jedno od
temeljnih pitanja određivanje kruga osoba koje se smatraju državnim
dužnosnicima, te bi po njegovom prijedlogu to bili dužnosnici
zakonodavne, izvršne i sudbene vlasti na državnoj razini, ali isto
tako i osobe u predstavničkim i izvršnim tijelima jedinica lokalne
samouprave i uprave. Uz njih državnim dužnosnicima smatrao bi se i niz
drugih odgovornih dužnosnika kao što su guverner i viceguverner NBH,
ravnatelji državnih fondova, agencija i javnih poduzeća, direktori i
ravnatelji poduzeća i institucija od javnog interesa, glavni državni
revizor, itd.
Uz prijavljivanje imovnog stanja pri stupanju na dužnost, obveza bi
bila predsjedniku Sabora i za vrijeme dužnosti deklarirati svaku
promjenu i imovno stanje i to do 31. ožujka svake kalendarske godine.
Šeks predlaže da po prestanku državne dužnosti osoba koja ju je
obavljala, tijekom narednih šest mjeseci ne smije biti član upravnog,
ili nadzornog odbora ili pak drugih tijela privatnih domaćih i
inozemnih gospodarskih subjekata. U protivnom bi se u javnosti mogle
pojaviti sumnje da je za vrijeme dužnosti lobirao za određeno
poduzeće. Državni dužnosnik ne bi smio sklapati ugovor o tajnoj,
ortačkoj ili drugoj zajednici, te prikriveno na ime trećih, stjecati
imovinu.
Osvrćući se na namjeru predloženog zakona Šeks je istaknuo kako
uvijek postoji sumnja da iz državne dužnosti, ukoliko se uz nju
obavlja i dodatna aktivnost, izvire i određena privilegija. Zato uz
ostalo predlaže da državni dužnosnik ne bi smio, niti bez naknade,
biti članom u više od dva nadzorna ili upravna odbora, a ukupna
naknada ne bi smijela premašivati visinu osnovne plaće dužnosnika.
Primjećeno je, ističe Šeks, da na različitim razinama državni
dužnosnici uz plaću ubiru i prihode za poslove koje bi inače trebali
obavljati u okviru redovitoga posla i dužnosti, pa se ovim zakonom
predlaže zabrana ubiranja takvih prihoda u državnim ili tijelima
jedinica lokalne samouprave.
Jedna od odredbi predloženog zakona propisuje da državni dužnosnik
ne smije primati darove, osim ako je riječ o darovima koji se
uobičajeno daju u obavljanju državne dužnosti. Darom se, obrazlaže se,
smatra vrijednost veća od 500 kuna ili pak novac u bilo kojem iznosu.
Osobito važnim Šeks drži da po predloženom zakonu državni dužnosnik ne
smije posredovati za nagradu ili bilo kakvu uslugu.
Zakonom precizno predlaže urediti i mehanizam sankcija za koje bi
bilo nadležno Vijeće za rješavanje sukoba osobnih i javnih interesa
koje bi se sastojalo od 15 zastupnika, i to 10 iz Zastupničkog i pet iz
Županijskog doma, biranih razmjerno stranačkoj pripadnosti.
Ukoliko Vijeće utvrdi da državni dužnosnik obavlja i neku drugu
dužnost nespojivu s državnom, može donijeti odluku o nužnosti njegova
odstupanja od te aktivnosti, a ukoliko dužnosnik tako ne postupi,
uslijedila bi sankcija po kojoj bi primjerice imenovanom dužnosniku po
sili zakona prestala funkcija ili bi Vijeće predložilo tijelu koje ga
je imenovalo njegovo razrješenje. Za izabrane dužnosnike, kao što su
saborski zastupnici koji nemaju obvezujući mandat, Vijeće ne može
donositi odluke, ali, ističe Šeks, valja računati na snagu javnosti
koja će izreći svoje mišljenje nakon što bi činjenice bile objavljene.
Odgovarajući na pitanje zašto je zakon predložio sada, istaknuo je
kako se već nekoliko godina vode rasprave kako urediti područje sukoba
javnog i osobnog interesa, a po njegovoj ocjeni dosadašnjim
prijedlozima ne rješeva se bit problema. Za zakonski prijedlog IDS-a,
koji je također u saborskoj proceduri, Šeks drži da predlaže
deklariranje imovinskog stanja dužnosnika pri stupanju i odlasku s
dužnosti. Po njegovoj ocjeni time bi se zabilježilo moguće promjene
imovnog stanja, ali se ne bi uklanjalo uzroke mogućih promjena
nastalih korištenjem državnih dužnosti, odnosno odgovorilo na pitanje
kako je imovina stečena.
(Hina) sšh ds
221218 MET nov 96
(Hina) sšh ds