LONDON, 21. studenoga (Hina/AFP) - Nedovoljno razgranata mreža, prastare tračnice i električni kablovi, iznenadni zastoji i opetovani kvarovi - londonska podzemna željeznica svakodnevna je mora za dva milijuna putnika, na što je
podsjetio potpuni prekid prometa sa srijede na četvrtak.
LONDON, 21. studenoga (Hina/AFP) - Nedovoljno razgranata mreža,
prastare tračnice i električni kablovi, iznenadni zastoji i opetovani
kvarovi - londonska podzemna željeznica svakodnevna je mora za dva
milijuna putnika, na što je podsjetio potpuni prekid prometa sa
srijede na četvrtak. #L#
Malo prije 22 sata, kompozicije koje voze po 390 km linija najstarije
podzemne željeznice na svijetu, otvorene 1863. godine, stale su zbog
prekida struje na jednoj od dvije glavne centrale koje hrane mrežu.
Tehničari se nisu uspjeli priključiti na nacionalno električno
napajanje i putnici su proveli više od dva sata u vagonima prije nego
su kompozicije dospjele do najbližeg stajališta.
U travnju je 31 osoba otrovana dimom, a mreža je ostala gotovo posve
paralizirana nakon što je preopterećenje struje izazvalo eksploziju
dva generatora i požar kabla visokog napona.
Ti redoviti kvarovi mogu se dodati općenito lošem funkcioniranju
podzemne željeznice koja već desetljećima pati od kroničnog nedostatka
ulaganja: tračnice su mjestimice tako stare da se kompozicija mora
zaustaviti kad se mimoilazi s drugom radi ograničavanja vibracija,
četvrtina signalnih znakova i trećina mehaničkih ljestvi staro je pola
stoljeća, dok prosječna starost vagona iznosi preko 25 godina.
Mnoge od 245 stanica tako su stare da su platforme preuske za broj
putnika koji tamo hrli.
Nacionalizirana prije više od 60 godina, londonska podzemna
željeznica ostaje, uz poštu, posljednja javna služba koja nije
privatizirana. Usprkos planovima najavljenim prije dvije godine,
država se čini pomirila s tim da joj ostaje mreže čije bi ogromne
potrebe ulaganja - dvije milijarde funti (tri milijarde dolara), prema
nekim procjenama - obeshrabrile i najdobronamjernije kupce.
Čelnici u London Underground smatraju vladu odgovornom za taj manjak
novca te je prije dva mjeseca tisak objavio povjerljivo izvješće u
kojem su iznijeli zabrinutost za posljedice takva stanja po sigurnost
putnika.
U nedostatku boljeg rješenja, podzemna željeznica čak namjerava
preurediti svoje kompozicije u "vagone-sendviče" kako bi došli do
financijskih izvora od reklamiranja.
Poslije četrdesetih godina, izgrađena su samo četiri nova odvojka
pruge, a vlada se upustila u vrlo skupu izgradnju nove linije koja bi
povezivala centar s poslovnom četvrti Docklands, na istoku.
No, osim tog djelomičnog ulaganja (510 milijuna 95.-96.), država nije
prestala potkresati proračun londonskog prijevoza: on je iznosio 528
milijuna funti 93.-94., a ove godine samo 403 milijuna.
Podzemna željeznica mora pokrenuti obnovu velikih razmjera, počevši
od linije Bakerloo pod Temzom koja prijeti urušavanjem.
Zbog tih je gradilišta mjesecima potpuno zatvoreno nekoliko odvojaka
pruge, dodatni razlog za žalbe korisnika na podzemnu željeznicu koja
još pronalazi način da bude najskuplja u Europi.
(Hina) bnš bnš
211644 MET nov 96
(Hina) bnš bnš