NEW YORK, 19. studenoga (Hina/AP) - Na engleskom se kaže airplane, na njemačkom das Flugzeug, na francuskom l' avion, na ruskom samolet, na kineskom fei ji, a znači uvijek isto - zrakoplov čija je proizvodnja globalizacijom postala
prava kula babilonska.
NEW YORK, 19. studenoga (Hina/AP) - Na engleskom se kaže airplane, na
njemačkom das Flugzeug, na francuskom l' avion, na ruskom samolet, na
kineskom fei ji, a znači uvijek isto - zrakoplov čija je proizvodnja
globalizacijom postala prava kula babilonska. #L#
"Proizvodnja zrakoplova toliko košta da je posve nerealno očekivati
da će bilo koja tvrtka, a u nekim slučajevima niti cijela zemlja, to
učiniti sasvim sama", kaže direktor istraživačkog centra za Aerospace
Industries Association David Vadas. Centar predstavlja čak 52 američke
proizvođačke tvrtke.
Praktički, politički i gospodarski razlozi dovode do sve veće
internacionalizacije zrakoplovne industrije.
Tako na primjer "boeing 777" po jednom zrakoplovu košta 150 milijuna
dolara. Čak 132.500 u njega ugrađenih dijelova zahtijevaju vrlo
složene proizvođačke postupke. Sam zrakoplov se sastoji od više od 3
milijuna dijelova.
Iako kompanija Boeing iz Seattlea sastavlja svoje zrakoplove u
američkoj državi Washingtonu, 15 do 20 posto ugrađenih dijelova su
napravljeni u inozemstvu. Tvrtke iz Europe, Kanade i Azije, kao i neke
iz SAD-a, proizvode te dijelove.
Svi veliki ugovori, objavljeni u ovome mjesecu, u sebi predviđaju
međunarodnu suradnju.
Tvrtka USAir iz Arlingtona objavila je da namjerava kupiti čak 400
zrakoplova europskog konzorcija Airbus Industrie.
Unatoč europskim korijenima zrakoplova Airbusa, 20 do 40 posto
njihovih dijelova napravljeno je u SAD-u.
McDonell Douglas iz St. Louisa i južnokorejski Hyundai, svemirska i
zrakoplovna tvrtka, sporazumjeli su se prošloga tjedna da će Hyundai
proizvoditi krila i druge ključne dijelove za zrakoplov MD-95 koji će
se sastavljati u Sjedinenim Državama.
CFM International iz predgrađa Cincinnatija Evandale dobio je
narudžbu od Kine za mlazne motore u vrijednosti od 130 milijuna dolara
za 13 zrakoplova Airbusa A320 za tvrtke China Northwest i Zheijiang
Airlines.
Sa svoje strane CFM International je zajedničko ulaganje u omjeru
50:50 General Electricovog pogona za proizvodnju mlaznih motora i
francuskog proizvođača motora Snecma. Za kinesku narudžbu središte
motora će se raditi u Cincinnatiju, a prednji dio motora u Francuskoj.
Globalizacija proizvodnje zrakoplova je zapravo spor, ali trajan
proces koji je započeo pred dva desetljeća.
Razlozi za to su jednostavni. Nijedna tvrtka nije specijalist u svakom
području. Troškovi posebice uvođenja novoga zrakoplova često su
previsoki za bilo koju tvrtku pojedinačno. Što više, zbog značaja
zrakoplova njihova prodaja može biti i politički osjetljiva.
Boeing je uložio više od 5 milijardi dolara u istraživanje i razvoj
zrakoplova 777 i izgradnju tvornice u državi Washingtonu.
Tvrtka je kao partnere uzela japanske proizvođače dijelova. Japanci
su uložili u program prihvaćajući troškove za stvaranje i obradu
dijelova koje će proizvoditi, kaže potpredsjednik za planiranjhe i
međunarodni razvoj Larry Clarkson.
Japanske tvrtke će osigurati 10 posto cijeloga zrakoplova, a Japan
kupuje aluminij za okvir zrakoplova od pittsburške aluminijske
kompanije, kaže on objašnjavajući složene putove suradnje na izgradnji
toga zrakoplova.
Kako je gradnja zrakoplova postajala sve skuplja, zrakoplovna
industrija je bila pogođena recesijom i primorana na smanjenje
troškova.
Zračna industrija u Sjedinjenim Državama, koja uključuje vojne
zrakoplove, rakete i satelite, bila je u 1991. vrijedna 139 milijardi
dolara, a u prošloj je godini procijenjena na 107 milijardi dolara.
"Rezultat je da proizvođači tragaju za tvrtkama koje će im osigurati
niske cijene i visoku kvalitetu", kaže Clarkson. "Ponekad se najbolji
opskrbljivači dijelovima nalaze izvan Sjedinjenih Država".
Biti nazočan u inozemstvu ima i druge prednosti. Inozemni uredi mogu
dati prednost američkim kompanijama pred konkurentima u situaciji kada
sve više narudžbi dolazi od inozemnih tržišta.
Smatra se kako je dobro da proizvođači zrakoplova surađuju s tvrtkama
u onim zemljama u kojima žele prodati svoje letjelice.
"Nigdje ne piše da će Japanci kupovati zrakoplove ako i njihova
industrija sudjeluje u proizvodnji, ali to tako funkcionira", kaže
Clarkson napominjući kako su tri glavna japanska zračna prijevoznika
naručila zrakoplove kod Boeinga.
Mnoge zemlje drže kako je zajedničko ulaganje s jakim proizvođačem
zrakoplova dobar put za utemeljenje vlastitog programa zračne i
svemirske proizvodnje.
"Izgleda da svatko želi ući u zrakolovni posao", kaže Vadas. Nitko ne
želi zaostati u utrci za ulazak u 21. stoljeće.
(Hina) sl sd
191558 MET nov 96
(Hina) sl sd