FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

DO ZRAKOPLOVA SURADNJOM MNOGIH ZEMALJA

Autor: ;SL;
NEW YORK, 19. studenoga (Hina/AP) - Na engleskom se kaže airplane, na njemačkom das Flugzeug, na francuskom l' avion, na ruskom samolet, na kineskom fei ji, a znači uvijek isto - zrakoplov čija je proizvodnja globalizacijom postala prava kula babilonska.
NEW YORK, 19. studenoga (Hina/AP) - Na engleskom se kaže airplane, na njemačkom das Flugzeug, na francuskom l' avion, na ruskom samolet, na kineskom fei ji, a znači uvijek isto - zrakoplov čija je proizvodnja globalizacijom postala prava kula babilonska. #L# "Proizvodnja zrakoplova toliko košta da je posve nerealno očekivati da će bilo koja tvrtka, a u nekim slučajevima niti cijela zemlja, to učiniti sasvim sama", kaže direktor istraživačkog centra za Aerospace Industries Association David Vadas. Centar predstavlja čak 52 američke proizvođačke tvrtke. Praktički, politički i gospodarski razlozi dovode do sve veće internacionalizacije zrakoplovne industrije. Tako na primjer "boeing 777" po jednom zrakoplovu košta 150 milijuna dolara. Čak 132.500 u njega ugrađenih dijelova zahtijevaju vrlo složene proizvođačke postupke. Sam zrakoplov se sastoji od više od 3 milijuna dijelova. Iako kompanija Boeing iz Seattlea sastavlja svoje zrakoplove u američkoj državi Washingtonu, 15 do 20 posto ugrađenih dijelova su napravljeni u inozemstvu. Tvrtke iz Europe, Kanade i Azije, kao i neke iz SAD-a, proizvode te dijelove. Svi veliki ugovori, objavljeni u ovome mjesecu, u sebi predviđaju međunarodnu suradnju. Tvrtka USAir iz Arlingtona objavila je da namjerava kupiti čak 400 zrakoplova europskog konzorcija Airbus Industrie. Unatoč europskim korijenima zrakoplova Airbusa, 20 do 40 posto njihovih dijelova napravljeno je u SAD-u. McDonell Douglas iz St. Louisa i južnokorejski Hyundai, svemirska i zrakoplovna tvrtka, sporazumjeli su se prošloga tjedna da će Hyundai proizvoditi krila i druge ključne dijelove za zrakoplov MD-95 koji će se sastavljati u Sjedinenim Državama. CFM International iz predgrađa Cincinnatija Evandale dobio je narudžbu od Kine za mlazne motore u vrijednosti od 130 milijuna dolara za 13 zrakoplova Airbusa A320 za tvrtke China Northwest i Zheijiang Airlines. Sa svoje strane CFM International je zajedničko ulaganje u omjeru 50:50 General Electricovog pogona za proizvodnju mlaznih motora i francuskog proizvođača motora Snecma. Za kinesku narudžbu središte motora će se raditi u Cincinnatiju, a prednji dio motora u Francuskoj. Globalizacija proizvodnje zrakoplova je zapravo spor, ali trajan proces koji je započeo pred dva desetljeća. Razlozi za to su jednostavni. Nijedna tvrtka nije specijalist u svakom području. Troškovi posebice uvođenja novoga zrakoplova često su previsoki za bilo koju tvrtku pojedinačno. Što više, zbog značaja zrakoplova njihova prodaja može biti i politički osjetljiva. Boeing je uložio više od 5 milijardi dolara u istraživanje i razvoj zrakoplova 777 i izgradnju tvornice u državi Washingtonu. Tvrtka je kao partnere uzela japanske proizvođače dijelova. Japanci su uložili u program prihvaćajući troškove za stvaranje i obradu dijelova koje će proizvoditi, kaže potpredsjednik za planiranjhe i međunarodni razvoj Larry Clarkson. Japanske tvrtke će osigurati 10 posto cijeloga zrakoplova, a Japan kupuje aluminij za okvir zrakoplova od pittsburške aluminijske kompanije, kaže on objašnjavajući složene putove suradnje na izgradnji toga zrakoplova. Kako je gradnja zrakoplova postajala sve skuplja, zrakoplovna industrija je bila pogođena recesijom i primorana na smanjenje troškova. Zračna industrija u Sjedinjenim Državama, koja uključuje vojne zrakoplove, rakete i satelite, bila je u 1991. vrijedna 139 milijardi dolara, a u prošloj je godini procijenjena na 107 milijardi dolara. "Rezultat je da proizvođači tragaju za tvrtkama koje će im osigurati niske cijene i visoku kvalitetu", kaže Clarkson. "Ponekad se najbolji opskrbljivači dijelovima nalaze izvan Sjedinjenih Država". Biti nazočan u inozemstvu ima i druge prednosti. Inozemni uredi mogu dati prednost američkim kompanijama pred konkurentima u situaciji kada sve više narudžbi dolazi od inozemnih tržišta. Smatra se kako je dobro da proizvođači zrakoplova surađuju s tvrtkama u onim zemljama u kojima žele prodati svoje letjelice. "Nigdje ne piše da će Japanci kupovati zrakoplove ako i njihova industrija sudjeluje u proizvodnji, ali to tako funkcionira", kaže Clarkson napominjući kako su tri glavna japanska zračna prijevoznika naručila zrakoplove kod Boeinga. Mnoge zemlje drže kako je zajedničko ulaganje s jakim proizvođačem zrakoplova dobar put za utemeljenje vlastitog programa zračne i svemirske proizvodnje. "Izgleda da svatko želi ući u zrakolovni posao", kaže Vadas. Nitko ne želi zaostati u utrci za ulazak u 21. stoljeće. (Hina) sl sd 191558 MET nov 96

(Hina) sl sd

An unhandled error has occurred. Reload 🗙