BRITANSKI RADIO - BBC
5. XI. 1996.
Pregled tiska
The Independent naglašava da iako vanjska politika nije igrala odlučnu
ulogu u izbornoj kampanji Billa Clintona i Boba Dolea, predstoje važne
odluke o Bosni, proširenju NATO-a, srednjoistočnom mirovnom procesu,
izboru glavnoga tajnika UN-a, u kojima Europa može odigrati važnu
ulogu, ali je još uvijek nužno vodstvo Washingtona. Iako američki
birači pokazuju slab interes za vanjsku politiku, mi želimo da SAD i
dalje ostanu uključene u međunarodnu politiku. Bill Clinton je bio
nesiguran vođa jedine preostale supersile. Njegova je vanjska politika
često bila oportunistička, no sve u svemu svijet bi zaokružio njegovo
ime. Republikanska desnica sa svojim mračnim mržnjama i
izolacionističkim tikovima nije partner kojeg bi svijet izabrao. Mi će
mo glasovati za Billa, piše The Independent. (...)
The Independent najavljuje pozivajući se na diplomatske izvore da bi
se britanske snage mogle pridružiti francuskim vojnicima u pokušaju
rješavanja krize u Zairu. List navodi da je francuski šef diplomacije
Herve de Charette izjavio kako bi međunarodna operacija bila
privremena te da bi cilj bio omogućiti Hutu izbjeglicama da se vrate u
izbjegličke kampove, a seljacima da se vrate kućama. I britansko
ministarstvo vanjskih poslova i ministarstvo obrane su prioćili kako
piše The Independent da UN nisu zatražili vojnu potporu, no da će
Britanija s Francuskom raspraviti njezine prijedloge za intervenciju
prije no što se ovoga tjedna u Francuskoj sastanu premijer Major i
predsjednik Chirac.
Britanski dnevnici donose izvješća i komentare o rezultatima izbora u
Rumunjskoj, Bugarskoj i SRJ te su suglasni kako se trendu svrgavanja
bivših komunista odupire jedino režim srbijanskoga predsjednika
Slobodana Miloševića... Rezultati izbora u Jugoslaviji i dalje ostaju
misterijom. Milošević je uništio srpsko gospodarstvo neuspješno
pokušavajući stvoriti veliku Srbiju što mu je donijelo samo sankcije i
svjetsku sramotu, piše The Daily Telegraph. List navodi da iako se
Miloševićev uspjeh djelomično pripisuje kombinaciji izbornih
prijevara, manipulaciji medija i zastrašivanja rascjepkane oporbe
ostaje činjenica da Srbi u velikom broju glasuju za režim koji je u
šest godina jednu od najbogatijih istočnoeuropskih zemalja pretvorio u
jednu vjerojatno najsiromašnijih. (...)
Tony Barber u The Independentu pod naslovom 'Vjetrovi promjena na
istoku' analizira rezultate i uvjete održavanja izbora u Rumunjskoj,
Bugarskoj, Albaniji, BiH, Litvi, Češkoj, Poljskoj, Madžarskoj i
Jugoslaviji te zaključuje da će političke promjene i mirnim putem,
odnosno izborima, postati uobičajene u regiji. (...)
***
Izaslanstvo Svetog sinoda Srpske pravoslavne crkve na čelu s vladikom
Savom šumadijskim, mitropolitom Jovanom zagrebačko-ljubljanskim i
cijele Italije te parohom zagrebačkim Milenkom Popovićem danas se
sastalo u Zagrebu s Franjom Tuđmanom i njegovim najbližim suradnicima.
Razgovoru je bio nazočan i Milorad Pupavac, saborski zastupnik i
predstavnik Srba u Hrvatskoj. Rosa Grce ga je najprije upitala o čemu
se razgovaralo.
= Razgovaralo se o nekoliko stvari. Prije svega o povratku episkopa i
svećenika srpske pravoslavne crkve u Hrvatskoj, kao prvoj pretpostavci
obnove vjerskog života među pravoslavnim Srbima u Hrvatskoj. Zatim se
razgovaralo o pitanjima statusa crkve u imovinskom smislu te u
javnosti, i toleranciji prema pravoslavnim vjernicima. Na kraju
razgovaralo se naravno i o normalizaciji odnosa između dviju država,
dvaju naroda te, dakako, između dviju crkava i o ulozi crkve u
normalizaciji tih odnosa.
- Recite, predsjednik Tuđman je nazvao taj susret povijesnim. Slažete
li se vi s takvom ocjenom i zašto bi se ona mogla eventualno tako
nazvati?
= Ovo je prvi susret tako visoke delegacije Svetog arkijerejskog
sabora na tako visokoj razini nakon uspostavljanja hrvatske države,
njezinog međunarodnog priznanja, nakon pet godina tragičnoga rata, u
velikoj mjeri hrvatsko-srpskoga rata, i ovo je susret u kojem između
vodećeg čovjeka hrvatske politike i vodećih ljudi unutar srpske
Pravoslavne crkve dolazi do razmjenjivanja zajedničkih poruka o
potrebi mira, o potrebi međusobnog poštivanja i o potrebi obnavljanja
normalnih veza, komunikacija, tolerancije prema vjerskim manjinama i
prema vjerskim razlikama.
- Da li je bilo riječi i o povratku srpskih izbjeglica iz Hrvatske
natrag u Hrvatsku?
= Bilo je riječi, ja sam inzistirao na tom momentu u svojem razgovoru
s Predsjednikom i bilo je riječi u prvom redu o tome kako da se 20
tisuća izbjeglica koji u ovom trenutku čekaju na odobrenje vlade
Republike Hrvatske kako da dobiju to odobrenje što je moguće prije i
da se po principu humanitarnog stanja obitelji i po principu
pojedinačnog povratka razriješi to jer nema nikakvog razloga, nikakvog
valjanih i opravdanih razloga da se to ne dogodi tijekom sljedećih
mjeseci.
- Po čemu bi ovaj susret mogao pomoći? Da li Pravoslavna crkva može tu
nešto utjecati?
= Apsolutno da. Pravoslavna crkva i povratak episkopa u eparhije kao
što je dalmatinska, karlovačka, slavonska, sigurno da njegov povratak
može stvoriti pozitivnu klimu i pozitivne pretpostavke za povratak
ljudi.
- U kolikoj mjeri mislite da će ovaj susret utjecati na buduće odnose
između SR Jugoslavije i Republike Hrvatske?
= Prije svega nakon političkog i diplomatskog normaliziranja odnosa u
elementarnim koracima te normalizacije ovo je prvi značajan politički
i duhovni korak prema normalizaciji u kojem se Srpska pravoslavna
crkva pridružuje političkim predstavnicima SR Jugoslavije i u istom
pravcu podržava normalizaciju odnosa između dviju država i dva naroda,
u tom smislu jest događaj vrijedan povijesnog bilježenja."
(BBC)
NJEMAČKI RADIO - RDW
5. XI. 1996.
Komentar suradnika iz Beograda Georga von Hibeneta povodom ishoda
parlamentarnih izbora u Jugoslaviji održanih u nedjelju.
"Slobodan Milošević dobio je izbore, istina još nije dobio i utrku,
premda mu je preostalo samo malo do cilja. Naime za nekoliko mjeseci
istječe mu drugi mandat na položaju predsjednika Srbije. Po ustavu,
treći put ne može biti biran. Milošević sada mora pronaći nov položaj
za političko djelovanje, i to je bio pravi cilj njegove predizborne
kampanje. On želi preuzeti položaj predsjednika Jugoslavije i za to
potrebna mu je dvotrećinska većina u vijeću građana i apsolutna većina
u vijeću republika skupštine Jugoslavije. S dvotrećinskom većinom
Milošević može izmijeniti ustav i pilagoditi ga svojim pretenzijama
neospornog autoriteta u zemlji i da prema inozemstvu legalizira
jugoslavensku politiku koju je dosad vodio kao predsjednik Srbije.
Novi ustav mogao bi pokazati kakvi su politički planovi Miloševića
kada je riječ o osiguravanju prava manjina, posebno na Kosovu i u
Vojvodini i Sandžaku. Rezultat koji je na izborima postigla tzv.
lijeva koalicija pogoduje ostvarenju tih Miloševićevih planova. Naime,
Milošević je osigurao sigurnu većinu u vijeću građana, zajedno s
crnogorskim socijalistima tamošnjeg predsjednika Momira Bulatovića
imat će dvotrećinsku većinu u vijeću građana. To što će možda
nedostajati glas ili dva nije nikakav problem jer je uobičajeno da se
kupuju zastupnički glasovi koji nedostaju. Naravno, pretpostavka za
tako nešto jest da se održi dosadašnja interesna zajednica bivših
srpskih i crnogorskih komunista.
Milošević i Bulatović tijesno surađuju već gotovo deset godina. Ni
sada, barem teoretski, nema nikakva razloga za razlaz Beograda i
Podgorice. Naime, socijalisti ove republike na pragu su totalne vlasti
uz pomoć demokratskih sredstava. Ove stranke odnosno koalicije ljevice
imaju i apsolutnu većinu u vijeću republika kao i u republičkim
skupštinama, a bez suglasnosti tih tijela nemoguće je donijeti bilo
koju odluku u parlamentarnom životu Jugoslavije.
Slabi rezultat oporbene koalicije Zajedno nije iznenađenje. Samo
desetak dana prije izbora šefovi stranaka okupljeni u koaliciji
svađali su se, kao uostalom i tijekom prijašnjih sedam godina. Da
profesoru Dragoslavu Avramoviiću nije uspjelo natjerati četiri velike
oporbene stranke da se zajedno nađu na koalicionoj listi pod njegovim
imenom nekih od njih danas ne bi bilo. Naime, neke ne bi osvojile
minimalan broj glasova potreban za ulazak u skupštinu. To što je
koalicija Zajedno postigla nešto bolji rezultate na komunalnim
izborima koji su također održani u nedjelju mala je utjeha. Marš kroz
crvene kabinete pristaša režima ne može promijeniti sustav, a teško da
netko osjeća želju poslije tek završenog rata da kreće u krvavu
revoluciju.
Raspad koalicije Zajedno na tri male stranke na saveznoj razini sada
je još samo pitanje vremena. U tom kontekstu pažnju zaslužuje izborni
rezultat Srpske radikalne stranke Vojislava Šešelja. Na ovim izborima
dobro organizirani radikali, inače nacionalisti, osvojili su 30 posto
glasova više nego na prijašnjim. Na taj način oni su postali politička
snaga koja ugrožava koaliciju Zajedno već uzdrmanu Miloševićevom
pobjedom. Osim toga radikali bi uskoro mogli zadavati brige i
Miloševićevim socijalistima. Socijalisti tijekom predizborne kampanje
nisu spominjali posljedice izgubljenog rata, a vlastita se odgovornost
za trenutačnu situaciju gurnula pod otirač. Međutim tzv. srpsko
nacionalno pitanje imalo je značajno mjesto u Šešeljevoj predizbornoj
kampanji. Tako Miloševiću uskoro predstoji rasprava o nedavnoj
prošlosti, rasprava koju je tako savjesno izbjegavao tijekom
predizborne kampanje."
***
Izbore u SR Jugoslaviji danas podrobno komentira i njemački tisak. Dio
komentara iz lista Neue Osnabruecker Zeitung.'Dok je na izborima u
Bugarskoj i Rumunjskoj zabilježena promjena raspoloženja jer tamo
stanovništvo očigledno više ne želi katastrofalno stanje u
gospodarstvu niti pasivnost socijalista u provođenju reformi, u
Jugoslaviji stvari stoje drukčije. Koalicija ljevice srpskog
predsjednika Slobodana Miloševića i njegove supruge Mirjane Marković
ima i dalje apsolutnu većinu, premda se s obzirom na politički
pritisak koji tamo vlada kao i na apsolutnu kontrolu medija visoko
kotira i činjenica da je oporba dobila četvrtinu glasova.'
I list Westfaelische Nachrichten osvrće se na događaje u Jugoslaviji.
'Nema sumnje u Jugoslaviji se uoči izbora nije dogodilo ono što se
inače događa u desničarskim državama. Međutim onaj napon koji su
oporbene stranke pokazale u vrijeme kulminacije rata na Balkanu odavno
je popustio. Svijet se mora pomiriti s činjenicom da je većina Srba
lojalna svom predsjedniku i njegovoj stranci.'
(RDW)
FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI
5. XI. 1996.
Prilog suradnika Fehima Redžepija s kosovskih izbora:
"Na nedjeljnim izborima vladajući SPS je na Kosovu dobio gotovo sve
što se moglo dobiti. Podatci još nisu konačni, ali SPS je osigurao 11
od ukupno 13 zastupničkih mjesta u saveznom parlamentu. Za preostala
dva mjesta u prištinskoj izbornoj jedinici bore se i Srpska radikalna
stranka i Srpski pokret otpora. Na ovim izborima Srpska radikalna
stranaka Vojislava Šešelja potvrdila se kao druga srpska politička
sila na Kosovu.
Ma koliko gorak za neke stranke, ovo je ipak logičan rezultat stanja i
svega što se događalo u prijašnjih nekoliko tjedana. SPS ovdje ima
apsolutnu vlast, Milošević je i ovdje potvrdio svoje mirotvorstvo time
što je kao predsjednik Srbije potpisao s građaninom Rugovom dogovor o
normalizaciji albanskoga školstva, ali u srpskoj javnosti mnogo više
je dobio time što je taj dogovor barem do sada odbijao provesti.
Glasove za mirotvorstvo, razvoj i zajedništvo dobio je Milošević, a
glasove ratobornih dobili su šešeljevci. Koalicija Zajedno i lokalni
Srpski pokret otpora naginjali su ratobornosti, ali u tome nisu mogli
biti bolji i uvjerljiviji od srpskih radikala.
Albanci su gotovo potpuno bojkotirali izbore. Lokalna srpska
televizija jedva je uspjela predstaviti nekoliko pojedinaca koji su do
neukusa veličali Miloševića, mir i bratstvo i jedinstvo u naprednoj i
demokratskoj Jugoslaviji. Prema nepotpunim podatcima o apsolutnom broju
glasača ne bi se reklo da je bilo nekih velikih zloupotreba s
popunjavanjem listića albanskih glasača, kao što su tvrdili stožeri
nekih stranaka u Beogradu. Zasada izgleda da je manjih zahvata u tom
smislu bilo u Đakovici, Dečanu i Prištini. Pobjeda SPS-a na Kosovu
bila je očekivana, veliki uspjeh na razini SRJ neslužbeno se ocjenjuje
kao potvrda dosadašnje politike koja je Kosovo dovela do sadašnjeg
stanja ni rata ni mira s potpuno upropaštenim gospodarstvom. Kao
gotova stvar uzima se da će se Albanci još mnogo godina suočavati s
Miloševićem koji će, ovdje se uopće ne sumnja, sljedeće godine postati
vođa srpsko-crnogorske federacije. Procjenjuje se da će suočavanje s
njim donijeti možda manje zla nego eventualno suočavanje s raštimanom
koalicijom Zajedno i Šešeljom.
Ovdje se također drži da je visoka pobjeda ostvarena i uz neposrednu ili
posrednu pomoć stranih činitelja što će, ako se ima u vidu i teška
gospodarska situacija, Miloševića učiniti još osjetljivijim na
međunarodne pritiske. Inače se kao najapsurdnija stvar ovih izbora
uzima to što je Milošević postigao tako visoku, relativno čistu
pobjedu kao čovjek koji se borio za mir na balkanskim prostorima i
koji jamči mir u budućnosti."
(RFI)
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
5. XI. 1996.
Jaki čovjek
"Vjerojatno je bilo državne prijevare na izborima za parlament
'Savezne republike Jugoslavije' koja se sastoji od Srbije i Crne Gore.
U Srbiji još ni jedni izbori nisu prošli u redu. Takve tradicije ne
prolaze brzo. No da je Milošević dobio savezne izbore u Srbiji (a
posredno i u Crnoj Gori) nema dvojbe. Jasna većina Srba i Crnogoraca
koji su izišli na birališta, glasovali su za njega.
Što misle ti birači, što se u njima događa? Milošević je vodio
brutalan napadački rat, najprije protiv Hrvatske, zatim protiv Bosne i
Hercegovine. No to očito ne odbija većinu njegova naroda. Ona je nekad
slavila rat, sve dok je donosio teritorijalne dobitke. Mala manjina
nije željela rat. Šutjela je; da je govorila, ne bi joj zamjerila samo
državna vlast nego i narod. Glasni se prosvjed čuo tek kad je rat
zapeo i donosio sve više gubitaka. Na svršetku je ratni dobitak bio
mali. Osvojeno u Hrvatskoj gubljeno je jedno za drugim; zadnje će
izgubiti sljedeće godine. Ostala je samo polovica Bosne: to je doduše
veliki komad zemlje, ali većinom siromašan, pust. Mnogi su Srbi
zamjerili Miloševiću što velikosrpski pohod nije više donio. Iz tog su
tabora došli glasovi za oporbenu 'Radikalnu stranku'. Oni koji su
glasovali za Miloševića, čini se da mu uzimaju u obzir što je Srbija
kao i Crna Gora ostala pošteđena ratnih razaranja. Ali ona je
gospodarski, općenito civilizacijski, sasvim na dnu. No ne uživa li
Milošević veliki ugled u zapadnom svijetu koji bi tu mogao pomoći?
Nije li najkasnije od Daytonskog sporazuma Miloševićeva vlast priznata
kao regionalni čimbenik mira i reda? Takvoj državi zapadne vlade i
novčarske ustanove neće uskratiti potrebna sredstva.
Među oporbenim vođama u Beogradu danas očito nema nijednog kojeg narod
voli. Narod ni Miloševiću nije sasvim privržen. No mnogi mu Srbi
priznaju da je vražji dečko koji naglim obratima zna pronaći izlaz iz
najgoreg položaja i pretvoriti ga u prednost. Tako se ponekad
pribavlja ponos na jakog čovjeka" - drži komentator lista Rm.
Srpski socijalisti proglašavaju se pobjednicima
"Objava pobjede došla je brzo i u skladu s očekivanjima. Već u
ponedjeljak u jutro, jedva 12 sati nakon zatvaranja birališta u
Saveznoj republici Jugoslaviji (SRJ) mladenačko-ružičasti
glasnogovornik Socijalističke stranke Srbije (SPS) Dačić priopćio je
da je prednost lijevog bloka predvođenog SPS-om ispred oporbenog
saveza 'Zajedno' uvjerljiva. Nakon prebrojavanja 10 do 15 posto
glasova lijevi blok ima 52 posto, 'Zajedno' 21 posto i ekstremna
nacionalistička Srpska radikalna stranka (SRS) četničkog vođe Šešelja
16 posto. Istodobno je Dačić priznao da lijevi blok ipak neće postići
dvotrećinsku većinu u oba doma parlamenta SRJ. I oporbeni savez
'Zajedno' objavio je svoje uspjehe u nekim dijelovima zemlje ali je
izrazio zabrinutost zbog nekih nepravilnosti.
Iz manje republike Crne Gore jedan je glasnogovornik također javio o
pobjedi Demokratske stranke socijalista (DPS) crnogorskog predsjednika
Bulatovića. Po njemu je DPS, sestrinska stranka SPS-a predsjednika
Srbije Miloševića dobila više od 50 posto glasova prebrojanih do
ponedjeljka u jutro. O rezultatima crnogorskog oporbenog saveza zasad
se ništa ne zna.
Sa službenog mjesta, iz središnjice izborne komisije u Beogradu do
ponedjeljka u podne nije se ništa moglo saznati. U prvom su javljanju
sudjelovali samo službeni statističari s podacima o sudjelovanju na
izborima. Po njima je od 7,6 milijuna s pravom glasa glasovalo oko 61
posto. U Srbiji je na izborima sudjelovalo 59 posto, u Crnoj Gori 67
posto. Na prethodnim parlamentarnim izborima u prosincu 1992.
glasovalo je 70,7 posto birača. Službeni rezultati izbora za savezni
parlament ne očekuju se prije četvrtka. Bez obzira kako izgledao
sastav novog zastupničkog doma SRJ koja se sastoji od republika Srbije
i Crne Gore, neće biti zastupljeni svi narodi koji žive u SRJ. SRJ je
višenacionalna država. O broju stanovnika i etničkom sastavu
stanovništva mogu postojati samo približni podaci. Zadnji popis
stanovništva u međuvremenu propale Jugoslavije napravljen je 1991.
godine. Otad je prošlo pet godina tijekom kojih su se zbog rata i
progona u Jugoslaviji pokrenule najveće rijeke izbjeglica od svršetka
Drugog svjetskog rata. I iako obje republike nove SRJ rat nije
neposredno dotaknuo, njihova se demografska struktura izmijenila.
Srbija je bila najveća i najbrojnija, Crna Gora najmanja republika u
bivšoj Jugoslaviji s najmanje stanovnika. Od stanovnika sadašnje SRJ
oko 94 posto živi u Srbiji, samo oko šest posto u Crnoj Gori. Od
ukupno 7,6 milijuna stanovnika s pravom glasa na izborima za parlament
SRJ samo je 500 tisuća birača iz Crne Gore. Crna Gora svejedno šalje
30 zastupnika u zastupnički dom saveznog parlamenta u Beogradu. To je
22 posto svih mandata. Drugi dom parlamenta, dom republika, čak
paritetno čine po dvadeset zastupnika iz Srbije i Crne Gore. Snažno
formalno pravo Crne Gore na riječ cijena je za strategijski povoljan
položaj male republike: Crna Gora osigurava Srbiji pristup Jadranu, u
luci Kotor je jugoslavenska mornarica. Zastupnike za dom republika
daju parlamenti republika. Period legislature srpskog parlamenta u
Beogradu svršava tek u prosincu 1997; dotad zastupnici iz Srbije
zadržavaju svoja mjesta u domu republika. Novi zastupnici iz Crne Gore
moraju biti imenovani u roku od 30 dana od konstituiranja crnogorskog
republičkog parlamenta u Podgorici koji je također biran u nedjelju.
Sestrinske stranke SPS i DPS mogu zadržati svoju komotnu većinu u domu
republika.
Za razliku od jako zastupljenih Crnogoraca, drugi manjinski narodi u
SRJ u oba su doma parlamenta preslabo zastupljeni. To jednako vrijedi
za oko 1,8 milijuna etničkih Albanaca na Kosovu kao i za oko 350
tisuća Mađara u Vojvodini. Obje nekada autonomne pokrajine pripadaju
Srbiji i njima zapravo vlada Beograd. Vojvodini pripada 26 mjesta u
zastupničkom domu parlamenta SRJ, Kosovu 22 mjesta. Preslabo je
zastupljeno i oko 300 tisuća Muslimana u regiji Sandžak od koje
polovica pripada Srbiji a polovica Crnoj Gori. Sandžački Muslimani se
poput svojih zemljaka u susjednoj Bosni i Hercegovini izjašnjavaju kao
pripadnici nacije Bošnjaka. Vođa Stranke demokratske akcije (SDA)
Sandžaka Sulejman Ugljanin koji se nedavno iz egzila u Turskoj vratio
u Novi Pazar, uspio je dobiti jedan mandat. No iz prosvjeda zbog
navodnog brisanja s biračkog spiska Sandžaka skoro polovice Muslimana
s pravom glasa, započeo je u ponedjeljak štrajk glađu.
U Vojvodini gdje je biran i pokrajinski parlament, dvije su suparničke
stranke Mađara (VMDK i VMSZ) konkurirale jedna drugoj i međusobno si
osporile glasove etničkih Mađara. Osim toga je SPS uspio kao kandidate
pridobiti mađarske liječnike, odvjetnike ili direktore tvornica koji
su skeptični glede zahtjeva VMDK-a i VMSZ-a za autonomijom. Albanci na
Kosovu su naposljetku bojkotirali izbore i olakšali srpskim
kandidatima - ponajprije SPS-u - da samo s nekoliko glasova dobiju 22
mjesta koja pripadaju Kosovu" - izvješćuje Matthias Rueb.
DIE WELT
5. XI. 1996.
Klatno se vraća
"Nekadašnji komunisti istočne Europe prije dvije godine slavili su kao
socijalisti spektakularan povratak. Od Poljske do Bugarske na vlast ih
je vratilo razočaranje naroda pogođenog gospodarskim promjenama. Sada
se klatno ponovno ljulja u drugom smjeru. U Bugarskoj su predsjednički
izbori pokazali da su socijalisti za samo dvije godine pali s 50 na
ispod 40 posto. Novi predsjednik države bit će liberalni odvjetnik
Petar Stojanov. U Rumunjskoj je stranka socijalnih demokrata,
proizašla iz KP, prvi put nakon pada Ceausescua izgubila vlast. Došla
je na svega 22 do 25 posto. Njoj bliski šef države Ion Iliescu, nekada
Ceausescuov ministar propagande, natučen ulazi u uži izbor. U utrci za
predsjednika izjednačen je s Emilom Constantinescuom iz Demokratske
konvencije; no čini se da je Iliescuov potencijal glasova s nešto
preko 30 posto već gotovo izlicitiran.
U okrnjenoj Jugoslaviji biran je savezni parlament Srbije i Crne Gore.
Predsjednik Milošević čiji zadnji mandat srpskog poglavara po ustavu
istječe koncem sljedeće godine, morao je najviše izvući iz tih izbora.
Dvotrećinska većina njegovih socijalista i njihovih saveznika
omogućila bi mu da dalje vlada kao jugoslavenski šef države. No i
njemu vjetar puše u lice. Socijalistima su trebala dva partnera da bi
uspjeli. Zajedno su, prema prvim rezultatima, postigli komotnih 50
posto što bi s obzirom na većinski izborni sustav i s također
pobjedničkim crnogorskim socijalistima u saveznom parlamentu bilo
dosta za izmjenu ustava kako bi se dosad reprezentativna dužnost
predsjednika nanovo definirala. Milošević bi tada krajem siječnja
mogao krenuti Titovim stopama.
U sve tri zemlje socijalisti su godinama zlorabili narod kao sredstvo
održavanja vlasti. Čini se da su sad birači bar u Rumunjskoj i
Bugarskoj shvatili da okrutnosti reformske politike barem omogućavaju
bolju budućnost dočim je dosad vladavina socijalista povezivala
gospodarsku bijedu sa siromaštvom perspektiva. U Bugarskoj su
socijalisti od 1992. do 1994. sprječavali svaku dosljednu
privatizacijsku politiku; manjinska vlada oko premijera Berova nije
ništa mogla provesti. Kad su se na vlast vratili obraćeni komunisti
oko šefa vlade Šana Vidova, privatizirali su nevoljko - prozirno i
često u korist starih veza kojima je više bilo stalo do pljačke
državnog sektora nego do sanacije umirućih tvornica. Zbog
nekompetentne politike, kapital je pobjegao, banke su propale,
inflacija je galopirala. Sad su birači za to socijalistima podnijeli
račun.
Rumunjska je osim bivše Jugoslavije jedina zemlja istočne srednje
Europe gdje komunisti pod drugim imenom bez prekida vladaju do danas.
Usred meteža revolucije u prosincu 1989. jedna je klika Moskvi odanih
komunista oko Ceausescuova nekadašnjeg 'princa nasljednika' Iliescua
zgrabila vlast. Da bi je učvrstili, mobilizirali su triput u prve
dvije godine razbijače protiv demokratske oporbe i dvaput pobijedili
na parlamentarnim izborima. Povezali su se s lijevim i desnim
ekstremnim strankama, dali zemlji ustav bez jamstva imovine, a
mađarsku manjinu uokvirili kao sliku. Gospodarske reforme su sporo
napredovale, masovna privatizacija počela je polako pet godina nakon
preokreta. Rezultat: potencijalno drugo najveće tržište u regiji (iza
Poljske) propadalo je dok su susjedne zemlje poput Mađarske hitale
naprijed.
Sada su zreliji birači odlučili da zemlji ne treba takvo vodstvo.
Iliescu je spoznao tu promjenu mišljenja i u izbornoj se borbi gradio
borcem predvodnikom za tržišno gospodarstvo i najboljim prijateljem
Mađara i istodobno se grubo odvojio od novokomunista i nacionalista.
Prekasno. Preostaje mu samo bilanca kočničara kojeg se narod prekasno
riješio. Njemu ili barem snagama oko njega vlastita je moć uvijek bila
važnija od dobrobiti ljudi.
To se odnosi i na Miloševića. Rat je Srbiji dao 250 tisuća izbjeglica,
propast gospodarstva, bez povećanja teritorija. Srbi su pali dublje od
Bugara i Rumunja jer im je 1989. išlo bolje nego drugim narodima u
regiji. Prosječna zarada je tada bila oko tisuću njemačkih maraka,
danas je 300. Nakon ukidanja sankcija beogradsko je vodstvo moralo
nastojati ponovno izgraditi gospodarstvo. No plan sanacije sposobnog
predsjednika središnje banke Avramovića je napušten jer je predviđao
opću liberalizaciju; Milošević je prije izbora htio spriječiti
socijalne nepravde do kojih bi došlo.
U gospodarskim reformama Beograd sada zaostaje šest godina dočim je
Hrvatska na najboljem putu u ekonomiju koja dobro funkcionira. No
Milošević je među virtuozima na klavijaturi manipuliranja narodom ipak
najspretniji. No svejedno hoće li biti jugoslavenski šef države ili će
sljedeće godine mijenjati ustav da bi si omogućio treći mandat -
jednog će dana i njemu Srbi podnijeti račun" - piše Boris Kalnoky.
FRANKFURTER RUNDSCHAU
5. XI. 1996.
Kolektivna amnezija
"Srbija nakon parlamentarnih izbora izgleda nadrealistički. Nakon
svojeg - ponajprije za druge - smrtonosnog eksperimenta s
nacionalizmom, pobjednički se vraća socijalizam. Kao da je rat bio
samo ružan san. Jugoslavija je, bar se tako grade pobjednici iz
Miloševićeve stranke, još uvijek tu; iako ponešto okrnjena zbog
oružanog pohoda. Neka je. U tom ostatku Jugoslavije Srbi (i Crnogorci)
bi opet trebali mirno živjeti s etničkim Albancima na Kosovu,
Muslimanima u Sandžaku i Mađarima u Vojvodini.
Time je oportunizam srpskog predsjednika Slobodana Miloševića nakon
njegova drugog političkog obrata opet došao na početak. Od
komunističkog aparatčika do šovinističkog ratnog huškača i zatim do
anđela mira u Daytonu; čovjek drži vlast i neće je ispustiti u
dogledno vrijeme. Jer mu većina njegovih socijalista u jugoslavenskom
parlamentu daje mogućnost da ga u ljetu sada imenovani zastupnici
izaberu za državnog poglavara Jugoslavije.
Čini se da to odgovara narodu na selu, miljenicima sustava u gradu i
ratnim profiterima posvuda. Oporba se može žaliti na prijevaru: čak i
Zapadu je draži Milošević kao tobožnji jamac dvojbene stabilnosti.
Tako se širi kolektivna amnezija: od srpskog sela preko Bonna do
Washingtona" - piše komentator lista paa.
ITALIJA
IL PICCOLO
5. XI. 1996.
Vascon: 'Zaboravljena je imovina optanata'
"Marucci Vascon, regionalna koordinatorica stranke Forza Italia,
pozvala je nacionalnu upravu Movimenta Azzura da postavi pitanje u
skupštini u svezi sa sporazumom o zaštiti manjina koji se danas
potpisuje između Italije i Hrvatske.
U sadržaju Vascon otkriva 'da bi, po onome koliko je stavljeno na
znanje, sporazum u cijelosti ignorirao problem povrata imovine
istarskih i dalmatinskih Talijana, koju je nacionalizirao komunistički
Titov režim, koji su zbog toga i ostalih poratnih nasilja, što su
dostigli vrhunac s fojbama, bili prisiljeni napustiti rodnu zemlju i
skloniti se u Italiju kao optanti.'
Svako odgađanje rješavanja ovoga problema, između ostaloga kaže
Vascon, znači 'varati talijanske državljane, što optanti jesu', i
davati još vremena Hrvatskoj 'da rasproda, kao što je već počela
činiti, ostavštinu Talijana koji su izbjegli. O toj je rasprodaji
Farnesina dobro obaviještena budući da je, bez učinka, ona sama
poslala jedno upozorenje i Ljubljani i Zagrebu.'
'Italija ne treba biti sudionica', dodaje Vascon, 'još jednog nasilja
prema optantima, pomažući Hrvatskoj dok ih želi postaviti pred svršen
čin i kazati: Ničeg više nema!'.
Bivša zastupnica u istom priopćenju objavljuje kako je 'krajnje
ozbiljno pitanje, to što je, u svezi s tim problemima, na čelu
talijanskog skupštinskog izaslanstva, u Vijeću Europe i
Zapadnoeuropske Unije, senator PDS-a Darko Bratina, predstavnik
slovenske manjine u Italiji koji je oduvijek posebice pozoran i
osjetljiv pri zastupanju interesa Slovenije i Hrvatske.'
'Nije jasno', još piše u priopćenju, 'kako jedan zagovornik drugih
zemalja može istovremeno zagovarati stajališta talijanske strane, a da
se ne nađe u makroskopskom i očitom sukobu interesa'."
ŠVICARSKA
TRIBUNE DE GENEVE
5. XI. 1996.
Ion Iliescu gubi Rumunjsku, ali Miloševiću ostaje Jugoslavija
"Ankete nisu lagale. Sedam godina nakon revolucije iz 1989. Rumunjska
se sjajno odužila bivšim komunistima koji su bili na vlasti. Prema
prvim rezultatima nedjeljnih parlamentarnih izbora, Stranka socijalne
demokracije (SSD) morat će se zadovoljiti sa 22 posto glasova. Za
oporbu se glasovalo plebiscitarno. Demokratska konvencija koja okuplja
petnaestak skupina desnog centra dobila je 30 posto glasova.
Socijaldemokratski savez 13 posto i mađarska manjina 6 posto.
'Predviđanja su premašena', uzvikuje oduševljeni Bukureštanac. Zanos
koji je u nedjeljnoj noći već doveo tisuću mladih na Sveučilišni trg
tim je veći što se čini da je ugrožen čak i predsjednik Ion Iliescu.
Kandidat SSD-a (38 posto glasova) u drugom će se krugu 17. XI. suočiti
s kandidatom Konvencije Emilom Constantinescuom (28 posto glasova)
koji ne samo da mu je za petama, već može računati i na prijelaz
socijaldemokrata Petrea Romana (21 posto).
Svaki se drugi savez čini malo vjerojatnim usprkos pozivima Iona
Iliescua koji bi rado vidio desnicu u potrazi za stabilnom većinom s
bivšim komunistima. 'Tri četvrtine pučanstva glasovalo je za promjene.
Demokratska konvencija ne može zanemariti volju birača', kaže Dumitru
Tinu, glavni urednik dnevnika 'Adevarul'.
Lopta je dakle na strani pobjedničke oporbe. Bliski krugovi Emila
Constantinescua jako su nepovjerljivi prema Petreu Romanu, bivšem
Iliescuovu premijeru koji je smijenjen 1991. zbog reformizma. No
pridružujući se Socijaldemokratskom savezu, Demokratska bi konvencija
mogla nametnuti svoj otvoreni program, program ubrzane privatizacije i
otvorenosti stranim ulaganjima. Nakon što su Rumunjima umornim od
siromaštva, nepokretnosti i korupcije vlasti obećale bolju budućnost,
dvije skupine vjerojatno neće imati previše snage da prihvate izazov
koji stoji pred vladom: zima u kojoj će možda nedostajati energije,
nastojanja oko obnavljanja veza s Međunarodnim monetarnim fondom.
Druga balkanska zemlja, susjedna Jugoslavije daleko je od takvih
profinjenih napora. U Srbiji i Crnoj Gori socijalisti (bivši
komunisti) na dobrom su putu da u federalnoj Skupštini dobiju
apsolutnu većinu sa svojim saveznicima: ujedinjenom ljevicom (JUL,
neokomunisti) Mire Marković, supruge srbijanskog predsjednika
Slobodana Miloševića i malom strankom pod nazivom Nova demokracija.
Djelomično prebrojavanja glasova daje im 48 posto glasova, nasuprot 23
posto za oporbeni savez 'Zajedno' i 18 posto za ultranacionaliste.
U Beogradu, kao i u Bukureštu, protivnici vlasti upozoravaju na
besramno bogaćenje gospodarstvenika, nasuprot siromašenju pučanstva
koje je pojačano zbog dugotrajnog međunarodnog embarga. No dok
predsjednik Milošević pravi od sebe mirotvorca kojega podupire
inozemstvo, oporba ima muke da se nametne. Zatočenica svojih podjela i
nacionalističkog govora, osjetljiva na povlastice, iako upozorava na
korupciju i zauzima se za privatizaciju, čini se, ne uživa veliko
povjerenje. Za razliku od Rumunjske gdje cvjetaju nezavisne tv i
novine, srbijanska glasila i dalje nadzire vlast koja nema
razumijevanja za drukčija mišljenja.
Slobodan Milošević koji želi nadzirati dvije trećine parlamenta kako
bi sljedeće godine došao na čelo srbijansko-crnogorske federacije,
učvršćuje svoj položaj sve dok ne postigne svoj cilj.
Još samo treba doznati kojega će susjeda slijediti treća balkanska
zemlja koja je u nedjelju pristupila izborima, Bugarska koja je
uspješno izabrala kandidata desnice. Nakon što su je do sloma doveli
bivši komunisti, neprijatelji reforma okruženi mračnim gospodarskim
skupinama, ona bi, prema jednom politologu, mogla biti izložena
djelovanju rumunjskih promjena i u proljeće provesti prijevremene
izbore. No većina, koja je poput Srba još uvijek okrenuta Moskvi, ne
pretvara se više kao njihove vođe da želi ispustiti vlast iz ruku",
piše V. P.
VELIKA BRITANIJA
THE FINANCIAL TIMES
5. XI. 1996.
Jugoslavenska oporba tvrdi da vodi na lokalnim izborima
"Vladajući socijalisti srpskog predsjednika Slobodana Miloševića i
njegovi komunistički saveznici jučer su nazdravljali lakoj pobjedi za
jugoslavensku federalnu skuštinu. Međutim, oporbena koalicija tvrdi
da, prema prvim rezultatima, ima veliku prednost na izborima za
gradske skupštine", javlja Laura Silber iz Beograda, te nastavlja:
"Ako se ovakav trend odrazi u konačnim rezultatima, socijalisti bi čak
mogli izgubiti vlast u srpskim gradovima, među kojima je i glavni grad
Beograd.
U nedjelju navečer socijalistima nije trebalo dugo da proglase
'nadmoćnu pobjedu' svoje ljevičarske koalicije na izborima u Srbiji i
Crnoj Gori - jedinim preostalim dijelovima jugoslavenske federacije -
za zajednički federalni parlament, gradska vijeća i republička
zakonodavna tijela Crne Gore.
Socijalisti, koji su se udružili s komunističkom Jugoslavenskom
ujedinjenom ljevicom (JUL) gospođe Mire Marković, Miloševićeve
supruge, dobili su dvije trećine mjesta dodijeljenih Srbiji u
federalnom parlamentu, prema navodima glasnogovornika JUL-a. (...)
Na gradskoj razini, međutim, oporbene stranke tvrde da imaju dovoljno
glasova da uđu u odlučujuću utrku s ljevičarskim kandidatima u
nekoliko srpskih gradova u drugoj rundi izbora sazvanih za dva tjedna.
(...)
Oporbeni vođe strahuju da bi njihove šanse u kamapanji konačne utrke
mogle biti ugrožene neprijateljskim izvještavanjem u medijima koji su
pod kontrolom države, a koji su do sada gotovo ignorirali njihovu
koaliciju, osim što su ih osobno napadali.
Socijalisti su odbacili optužbe o varanju na izborima i nepoštenoj
kampanji. Samo je šačica stranih promatrača nadgledala glasovanje.
Međutim, prigovori oporbe pojačali su se nakon jučerašnje izjave
američkog veleposlanstva u Beogradu u kojoj se kaže da su promatrači
primijetili nedostatke u popisima birača, osiguranju i ograničenjima
za predstavnike oporbenih stranaka i promatrače u izbornim komisijama
i na glasačkim mjestima.
Milošević nije bio kandidat na ovim izborima, ali on mora zadržati
većinu u federalnom parlamentu kako bi mogao progurati promjene ustava
koje želi. Vjerojatno će tražiti više vlasti za mjesto federalnog
jugoslavenskog predsjednika, koje je trenutno samo ceremonijalno,
prije nego što on sam zauzme to mjesto", piše Laura Silber.
SRBIJA
BLIC
5. XI. 1996.
Zaboravljeni
"U ovom 'novom dobu' na Srbe iz nekadašnje srpske krajine u Srbiji se
više ne računa. Njima je dana apsolutna sloboda da sami izaberu hoće
li pristati na hrvatski 'sustav', isplivati ili potonuti u još jednom
egzodusu. (...)
Ovi Srbi efikasno su eliminirani iz političkog i javnog života novih
ovosrpskih mirotvoraca, potpisivanjem Daytonskog i Erdutskog
sporazuma...
Uzalud, izgleda, Srbi u oblasti još njeguju nadu da je potpisnik sa
srpske strane Erdutskog sporazuma osigurao makar slamku za koju bi se
zakvačila autonomija..."
Tuđman odlikovao ustaše
"(...) Poslije prošlotjednog pokopa uz vojne počasti, posmrtnih
ostataka ustaša u Omišu, ovo je drugi primjer u kratkom roku
rehabilitacije ustaštva u Hrvatskoj koja, unatoč takvim
manifestacijama 'demokracije', idućeg mjeseca treba biti primljena u
Vijeće Europe..."
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
4. XI. 1996.
Clintonova sramotna igra riječi o Bosni
"Krenimo odmah od najbitnijega: Clintonova vlada nije bila iskrena
prema američkom narodu u pogledu svojih namjera u Bosni. Igrala je
najgoru igru riječi. I bit će jako, jako sretna, ako je te smicalice
ne budu progonile", piše Thomas Friedman.
"Kad je poslao postrojbe u Bosnu, u prosincu prošle godine kako bi
poduprle daytonski mirovni sporazum, predsjednik Clinton rekao je da
će one tamo ostati 'oko godinu dana'. Prilikom posjeta Bosni prošlog
proljeća, primijetio sam da moja novinarska iskaznica koju mi je izdao
NATO vrijedi do 20. prosinca 1996. Prije nekoliko tjedana ministar
obrane William Perry produljio je taj rok od 'oko godinu dana' do 15.
ožujka, kazavši da je za postupno povlačenje potrebno još nekoliko
mjeseci. Tijekom proteklih godinu dana, međutim, makar je postajalo
sve jasnije da se bosanski mir nije dovoljno ukorijenio da bi Srbi,
Muslimani i Hrvati ostali prepušteni sami sebi, većina se najviših
američkih dužnosnika jako trudila uvjeriti javnost da niti jedan
američki vojnik neće ostati u Bosni nakon predsjednikova roka od 'oko
godinu dana'. Tako je bilo djelomice zato da točno određen rok prisili
bosanske strane na suradnju, ali djelomice i zato da se izbjegne
politička šteta od onoga za što su dužnosnici odavno znali da je
neizbježno: neki će američki vojnici još dugo ostati u Bosni, bez
obzira na to kakve oznake nosili. Bijela je kuća svima u vladi
zabranila govoriti o širenju američke vojne nazočnosti u Bosni prije
američkih izbora. Zbog toga bi se mogli izgubiti glasovi".
Friedman zatim navodi izjave američkih dužnosnika u kojima tvrde da
misija američkih vojnika u Bosni neće biti produljena, ističući da je
"tehnički točno da NATO još nije dao svoju 'službenu' preporuku za
postrojbe pa onda nije donesena ni 'službena' odluka. Pukom
slučajnošću NATO bi morao započeti razmatrati opcije za svoje snage 6.
studenog - dan nakon izbora. Kakva podudarnost! Činjenica je da su
američki dužnosnici mjesecima znali da će NATO morati ostati u Bosni
te da će Europljani ostati jedino ako SAD ostanu s njima. (...)
Pripazite. Pobijede li u utorak demokrati, bit će mnogo ljutih
republikanaca koji bi baš mogli poželjeti osvetiti se Predsjedniku
služeći se njegovim riječima kako bi blokirali njegovu neizbježnu
odluku o produljenju američke mirovne misije u Bosni. Da bi to
izbjegao, Predsjednik je tijekom kampanje samo morao reći da će, bude
li ponovno izabran, vjerojatno zatražiti svojevrsnu ograničenu, ali
produljenu američku vojnu nazočnost jer je mir u Bosni, koji su
stvorile SAD, počeo djelovati.
Takva bi izjava prije izbora naglasila Predsjednikovu vjerodostojnost
i svakako mu olakšala da poslije u pogledu Bosne učini što god bude
htio. No, Clintonova je ekipa odlučila - ne zavaravajte se, oni su o
tome razmišljali - izabrati neiskrenost. Umjesto da američkom narodu
objasni stvarne mogućnosti u Bosni, odlučili su iskoristiti njihovo
neznanje. Možda prođu bez posljedica. No, ne prođu li, počnu li ih
piliti u Kongresu i počnu li mediji vladi uzvraćati njezinim riječima,
Clintonovi će ljudi moći optuživati samo sebe".
ŠPANJOLSKA
LA VANGUARDIA
30. X. 1996.
Snažan američki pritisak na Hrvatsku kako bi odustala od Slavonije
"Sjedinjene Američke Države nisu spremne poduprijeti Hrvatsku koja
svim sredstvima želi postići reintegraciju istočne Slavonije, sada pod
srpskim nadzorom. Prema informacijama koje je vaš dopisnik dobio kod
pouzdanih i dobro obaviještenih izvora, Hrvatska se sada nalazi pod
jakim američkim pritiskom. SAD traži da Hrvatska za taj pojas svojeg
teritorija u istočnoj Slavoniji uz granicu sa Srbijom prihvati status
'ničije zemlje'. A takav status zapravo je isto što i odustajanje od
suvereniteta nad tim područjem.
Američka vlada i Pentagon Hrvate su vojno i politički poduprli 1995.
godine u tri ofenzive koje su slijedile jedna za drugom i omogućile s
jedne strane reintegraciju zapadne Slavonije i hrvatske krajine u
okvire hrvatske države, a s druge strane omogućile su i Hrvatima
nadzor nad zapadnom Bosnom što je - uz NATO-ovu pomoć i nakon nekoliko
ofenziva Bošnjačke vojske - smanjilo srpski teritorij u Bosni na 49
posto, a to je opet omogućilo potpisivanje Daytonskog mirovnog
sporazuma.
Prema informacijama do kojih je došao vaš dopisnik, taj novi status
istočne Slavonije pružio bi Hrvatskoj samo formalni suverenitet nad
teritorijem koji se sada nalazi pod okupacijom, a predstavlja oko 6
posto državnog teritorija. Taj plan podupiru američki veleposlanik u
Zagrebu Peter Galbraith i posebni UN-ov izaslanik za istočnu
Slavoniju, bivši američki general i diplomat Jacques Klein.
Sredstva za ostvarivanje pritiska su vojna (prekid sadašnje vojne
suradnje Hrvatske i SAD-a), gospodarska i politička (zamrzavanje
procesa pristupanja Hrvatske u europske i atlantske ustanove). Cilj
američkog plana jest da o novom statusu tog područja brinu OESS i UN",
stoji u nepotpisanom članku dopisnika iz Beča.
VJESNIK
6. XI. 1996.
Hrvatska i Europa
U povodu službenog primanja Hrvatske u Vijeće Europe, Nenad Ivanković
piše kako je to dobra stvar i za Hrvatsku i za Europu, ali da je loše
to što je "naša zemlja predugo držana na ledu". Smatra kako je Europa
odugovlačenjem dovela u pitanje "principijelnost svoje najstarije
demokratske institucije", a za motive takvog ponašanja VE piše da su
bili "isključivo interesno-politički". Navodi tu ustupke i garancije
vezane uz Bosnu, hrvatsko Podunavlje te odnose s Beogradom, što ih je
Hrvatska morala dati i komentira: "To ne potvrđuju samo izjave poput
one ministra Kinkela - kako sada, nakon izbora u Bosni, nema više
nikakvog razloga da se Hrvatsku ne primi u Vijeće Europe - nego i
činjenica da je posljednja odgoda formalnog prijama potekla iz NATO-a,
a onda na Ministarskom vijeću Europske unije i sankcionirana (u
svibnju). A čime se jasno 'razotkrilo' kako Vijeće Europe u konačnici,
ako zatreba, može postati i stanoviti instrument Europske unije,
odnosno njenih ključnih sila".
Ivanković dodaje kako je odugovlačenje, kad je riječ o Hrvatskoj, bilo
loše "jer su kojekakvi zlonamjernici cijelu tu priču interpretirali i
interpretiraju isključivo i jedino u kontekstu tobožnje 'hrvatske
krivnje', njene demokratske i ine nezrelosti za instituciju". Na kraju
Ivanković piše:
"Kad se sve to ima na umu onda se današnja ceremonija prijama u Vijeće
Europe može smatrati uspjehom, a ne neuspjehom naše vanjske politike.
Ali on je i stanoviti memento. I to u smislu spoznaje da našu zemlju
iz istih ili sličnih razloga i dalje očekuju teški trenuci i slične
blokade na putu njena učlanjenja u druge europske i euroatlantske
integracije kojima, dakako, težimo, i u kojima ćemo svakako jednog
dana i biti. Ali i opomena da nas čeka i trnovit put u otklanjanju
sličnih ucjena i pritisaka, samo ovog puta formuliranih kao regionalni
pristup (dakle jugo-balkanska integracija). Najsnažnije oružje koje u
tom predstojećem hrvanju možemo imati, nesumnjivo je nacionalno
jedinstvo i politička i socijalna stabilnost zemlje".
Wiesenthalove predrasude
"Voditelj Židovskoga dokumentacijskog centra u Beču Simon Wiesenthal u
pismu hrvatskoj Vladi prosvjeduje protiv ponovnog izdavanja spisa
'Protokoli sionskih mudraca'. Wiesenthal u pismu, uz ostalo, ocjenjuje
da još jedno izdanje 'Protokola' promiče mržnju protiv židovske
zajednice u Hrvatskoj. Podsjeća na to da je knjiga krivotvorina ruske
tajne službe, stvorena radi diskriminacije Židova, objavljena prvi put
1903. godine i trebala je dokazati njihovu težnju za svjetskom
vladavinom. Nakon što je Židovska zajednica u Švicarskoj podnijela
tužbu, pojašnjava Wiesenthal, neovisna komisija znanstvenika označila
je 'Protokole' kao čistu izmišljotinu", piše Dražen Ćurić.
Novinar piše kako "nije jasno koji su motivi nagnali Wiesenthala da
pismo adresira na hrvatsku Vladu", jer je knjigu izdalo privatno
poduzeće 'Croatia knjiga' i da se hrvatska Vlada (ured Predsjednika)
"jasno ogradila od izdavača, ističući da nema nikakve veze s tim
izdanjem". Upitavši je li Vlada onda trebala zabraniti knjigu, Ćurić
ističe kako takav "zahtjev nije došao od onih za koje se Wiesenthal
najviše brine - Židovske zajednice u Hrvatskoj". Novinar napominje kao
su to odbili i Slavko Goldstein, nekadašnji predsjednik Židovske
općine i Ognjen Kraus, sadašnji predsjednik.
"No, bez obzira na sve, pismo je vrlo neugodno", piše dalje Ćurić
ocjenjujući kako ono - ne iznenađuje. "Hrvatska je - blago rečeno -
navikla na pretjerana sumnjičenja i optužbe od Simona Wiesenthala,
gotovo od početka svoje samostalnosti", podsjeća Ćurić i potkrepljuje
svoju ocjenu Wiesenthalovim izjavama o nepovjerenju u Hrvatsku državu
zbog njezine uloge u Drugom svjetskom ratu, ocjenama o živom
antisemitizmu u Hrvatskoj i tvrdnjom kako je Hrvatska pogreška
svijeta. "Stoga i ovo pismo treba gledati kao nastavak predrasuda
prema Hrvatskoj i Hrvatima koje kod Wiesenthala - na žalost - traju
više od 50 godina", zaključuje Ćurić.
Prešućivanjem činjenica do željene slike
Ivan Šabić analizira trenutačnu situaciju u BiH vraćajući se na
početke rata i tada izrečenu tvrdnju kako "u bosanskohercegovačkom
ratu nevinih više nema". Šabić smatra kako "uloge nikad nisu usklađene
s tom konstatacijom, nego su 'razrezane' po nekim drugim kriterijima,
određenim interesima zemalja koje su u to vrijeme imale glavnu riječ u
nadziranju razvoja događaja u BiH.
Već se u vrijeme relativno čestog korištenja danas uglavnom
zaboravljene krilatice o nepostojanju nevinih pokazalo da, primjerice,
stupovi dima koji su se dizali iz hrvatskih sela ne izazivaju istu
pozornost kao dimovi iz bošnjačkih kuća, a ako bi kakva strana
televizijska postaja zabilježila neku sliku stradanja hrvatskoga
pučanstva, ona bi svejedno bila 'kratkog daha'. U komentarima, kako
novinarskim, tako i onima što su ih izgovarali dužnosnici međunarodne
zajednice i vodećih zemalja svijeta, prevladala bi poznata shema prema
kojoj u BiH postoji prvi agresor (Srbi), drugi (nešto manji) agresor
(Hrvati) i Bošnjaci kao žrtve", navodi Šabić i u nastavku dokazuje
kako se ni danas - "zahvaljući prvenstveno 'dorađivanju' činjenica
koje oslikavaju stvarno stanje u BiH" - ništa nije promijenilo.
"Kako vrijeme odmiče, tj. kako slabi sjećanje na početak rata,
nastojanja za izjednačavanjem srpske i hrvatske uloge u BiH sve su
jasnija. Premda se (bivše) pripadnike HVO-a na Međunarodnom sudu za
ratne zločine u Haagu optužuje i za granatiranje naseljenih mjesta,
što je logika slijedom koje bi praktično svaki sudionik u ratu morao
izaći pred sud, a samo jedan bivši pripadnik vojske bosanskih Srba
pred tim sudom svjedoči o ubojstvu 1 200 zarobljenika, u novinskim
izvješćima o nastojanjima Haaškog suda da pred nj stanu i druge
optužene osobe Hrvatska se ponegdje navodi ispred Srbije.
Uz to, sami dužnosnici Međunarodnog suda, ali i neki diplomati
angažirani na tome, spominju četiri imena - Radovana Karadžića, Ratka
Mladića, Darija Kordića i Ivicu Rajića - praveći na taj način balans
između Hrvata i Srba. Stvari su otišle dotle da međunarodni
posrednici, koji neprekidno sumnjiče Hrvatsku za nečasne namjere prema
BiH, puku činjenicu da su se SR Jugoslavija i BiH međusobno formalno
priznale drže, poput Christiana Schwartza Schillinga, jasnim signalom
Republici Srpskoj da 'ideja o odcjepljenju od BiH nema čvrste temelje,
nema nikakvo uporište'", objašnjava Šabić i zaključuje:
"Pri svemu ovome ne treba gubiti iz vida da je legalizacijom srpskih
osvajanja, proglašavanjem Republike Srpske jednim od dvaju entiteta
daytonske BiH, drugom po brojnosti narodu u BiH dodijeljeno pola BiH,
dok se dva preostala konstitutivna naroda koji su zajedno gotovo
dvostruko brojniji od Srba, moraju stisnuti na preostaloj polovici, pa
je jasno da će tako stiješnjeni voditi grčevitu borbu za svako naselje
i svaku političku funkciju. Te okolnosti, koje inače imaju dosta
zajedničkog s jednim od uzroka hrvatsko-bošnjačkog sukoba 1993.,
zajedno s navedenom raspodjelom uloga, okvir su prilika u kojima se
odvija 'zidanje' nove BiH i definiranje pozicija njezinih
konstitutivnih naroda. A ako je to tako, onda je, što se interesa
hrvatskoga naroda u BiH tiče, inzistiranje na dosljednoj provedbi
potpisanih mirovnih sporazuma i odupiranje njihovoj reviziji na štetu
Hrvata, jedini mogući izbor".
Kriminal iz računa
"Čini se da je dugo najavljivani obračun s pretvorbenim kriminalom u
državnim strukturama napokon krenuo. Pojavila su se imena nekolicine
osoba iz vladajuće stranke za koje se drži da su postupali na način
koji nije prihvatljiv za državne dužnosnike", piše u uvodu osvrta
Marko Barišić i u nastavku komentira činjenicu da je listu 'spornih'
dužnosnika izbacilo računalo Fonda za privatizaciju. Objašnjavajući
razlog zbog kojeg upozorava na tu činjenicu, Barišić piše: "Javnost je
s relativnim zadovoljstvom prihvatila činjenicu da se određenim
moćnicima iz vlasti počinju 'skidati' glave. Psihološki je to
objašnjivo već dugo prisutnim zahtjevom javnog mnijenja da se očiti
primjeri kriminalnog ponašanja konačno počnu sankcionirati. No, je li
računalo Fonda za privatizaciju najpogodniji medij za tako
sveobuhvatnu akciju. Naime, na Fondovoj listi nalaze se imena onih
koji su kupovali dionice s popustom iznad dopuštenog cenzusa, no, za
razliku od nekih drugih hrvatskih gospodarstvenika, oni su tako
kupljene dionice i otplaćivali. Drugi su, pak, prema nekim zasad
bojažljivim tumačenjima, preskakali tu formalnost dolazeći u posjed
novca (čitaj novčanih sredstava kojima je teško utvrditi podrijetlo)
mimo Fondova računala. Dakle, jer nisu na listi, zasad im nije
ugrožena ni državna dužnost (ako je obnašaju) kao ni poslovni imperij.
No, neovisno o mogućnosti različitih tumačenja, valja naglasiti kako
je u ovom trenutku najvažnije da se napokon krenulo u (ipak ćemo
upotrijebiti tu riječ) obračun s kriminalom i nezakonitim postupcima.
Najprije Državna revizija, a potom i računalo Fonda za privatizaciju
započeli su, dakle, proces koji nikada ne bi trebao postati kampanjom
nego uobičajenom kontrolom financijskog poslovanja državnih struktura.
Tako se, naime, stvaraju uvjeti da se pogled uputi i prema nekim
drugim 'računalima' u kojima, prema nekim pokazateljima, ima još
zanimljivih informacija", zaključuje Barišić.
VEČERNJI LIST
6. XI. 1996.
Nezadovoljni smo potezima oporbene Udruge
Stjepan Radić, potpredsjednik Zastupničkog doma Sabora i
potpredsjednik HSS-a, objašnjava zašto njegova stranka nije glasovala za
normalizaciju odnosa sa SRJ i zakon o denacionalizaciji te iznosi
svoje mišljenje o stanju u oporbenoj udruzi u Zagrebu.
"Nismo mi protiv mira, što nam se spočitava, jer bi to bilo suprotno
našemu mirotvorstvu. Ali smo protiv priznavanja Jugoslavije dok nije
riješen problem istočne Slavonije. Jer ja sam, baš kao i moji
prijatelji iz HSS-a, jako skeptičan glede načina rješenja mirne
reintegracije hrvatskoga Podunavlja. Mogli smo, ako se to od nas
tražilo, priznati Jugoslaviju diplomatskom notom, a ne sporazumom koji
mnogo toga dodiruje. Poput priznavanja nekakvoga kontinuiteta
Jugoslaviji, poput navođenja Prevlake kao spornog područja, poput
potpunog zaboravljanja pitanja naknade ratne štete", komentira Radić
neslaganje njegove stranke s normalizacijom odnosa sa SRJ, a o
Prevlaci još dodaje: "Mi kažemo - sporno sigurnosno, Srbi - sporno
teritorijalno. Zar mislite da će u svijetu, kada pročitaju da je
Prevlaka sporno područje, razmišljati je li teritorijalno ili
sigurnosno sporno?!" Drži da se nisu smjele ni privremeno ukinuti
sankcije Srbiji i kaže kako adekvatnog primjera - "da je država zbog
koje su uvedene sankcije drugoj državi, bila prva koja je ukinula
sankcije toj državi" - u povijesti nema. Negativan stav ima i prema
zakonu o oprostu i objašnjava: "Došli smo do apsurda da bi mogao prije
mirovinu dobiti Srbin koji je razarao Vukovar i ubijao Hrvate, nego
hrvatski ratni veteran i pripadnik Hvidre koji moraju javno
prosvjedovati da bi ostvarili svoja prava".
Objašnjavajući neslaganje stranke s denacionalizacijom, Radić kaže
kako ima dojam da je vladajuća stranka činila štetu jednima da bi se
zaštitilo druge. Smatra kako se vladajuća stranka vodila principom
brojeva i na primjeru stanova procijenila da ima više stanara nego
vlasnika i donijela propis kakav njima odgovara. Na upit novinara
znači li to da taj zakon smatra predizbornim zakonom, Radić odgovara:
"Apsolutno. Kupuju glasove stanara. I još ću jednom ponoviti, ako
dođemo na vlast ili budemo participirali u vlasti, mi ćemo nastojati
da se ti nepravedni zakoni ponište. Jer čine nepravde i jer je u njima
previše 'ako'. Piše: vratit će se zemlja ako; vratit će se šume ako, i
slično". Na upit novinara kako bi njegova stranka to riješila, s
obzirom na to da država nema novca podmiriti sve nepravde prošlih
sustava, Radić odgovara: "Nije to teško. Moglo se reći: sve što je
oduzeto vraćamo, ali ne sada nego kada stvorimo takvu materijalnu bazu
da možemo nadoknaditi oteto i oduzeto. Mislim da bi bilo puno
pravednije i da bi to vlasnici prihvatili".
Komentirajući zagrebačku krizu i teške riječi izrečene između čelnika
stranaka u oporbenoj udruzi, te ocjene kako su posljednji istupi HSS-a
radikalni, Radić kaže: "Nije riječ o radikalizmu, nego o poštivanju
principa. Zastupamo stajalište da treba poštivati rezultate izbora i
krajnje smo nezadovoljni načinom na koji se vodi iz oporbene udruge
zagrebačka kriza. Da pojednostavim: odmah nakon što je predsjednik
Tuđman odbio potvrditi Gorana Granića kao zagrebačkog gradonačelnika,
morali smo donijeti odluku o samoraspuštanju. Tu smo ostali
usamljeni".
060130 MET nov 96
Agenti tajne službe ustrijelili naoružanog muškarca kod Bijele kuće
SK Are, slalom: Ljutić deseta, Austrijanka Truppe do prve pobjede
Inicijativa "Noćni marš Osijek" osudila incident tijekom sinoćnjeg marša
Tomislav Klarić Kukuz kandidat HSLS-a za gradonačelnika Sinja
Sljedeći tjedan u Europskoj uniji
Marinko Džepina kandidat SDP-a za gradonačelnika Samobora
SKV: Hrvatska u 12,30 sati
SKV: Sport u 12.30 sati
SKV: Svijet u 12,30 sati
SK Kvitfjell, super G: Pobjeda Dominika Parisa