FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

KINA: VELIKA OČEKIVANJA OD NAJAVLJENOG NOVOG DUHOVNOG PREPORODA

Autor: ;MER;
(od dopisnika Hine Branka Merlina) PEKING, 18. listopada (Hina) - Hoće li, nakon nedavnog usvajanja najnovijeg partijskog dokumenta o izgradnji "duhovne civilizacije", kineski trgovci postati uslužniji, službenici na šalterima ljubazniji, mladež pristojnija, odrasli međusobno solidarniji, a vlast uviđavnija? Sudeći po širini zahtjeva koje na planu daljnje izgradnje "duhovne civilizacije" postavlja najnoviji dokument CK KP Kine, tako bi trebalo biti.
(od dopisnika Hine Branka Merlina) PEKING, 18. listopada (Hina) - Hoće li, nakon nedavnog usvajanja najnovijeg partijskog dokumenta o izgradnji "duhovne civilizacije", kineski trgovci postati uslužniji, službenici na šalterima ljubazniji, mladež pristojnija, odrasli međusobno solidarniji, a vlast uviđavnija? Sudeći po širini zahtjeva koje na planu daljnje izgradnje "duhovne civilizacije" postavlja najnoviji dokument CK KP Kine, tako bi trebalo biti. #L# Kina bi, kako je odlučeno, u 21. stoljeće trebala ući svjesna da se, uz sve promjene koje svakodnevno donosi brz gospodarski razvitak, ona mora i duhovno mijenjati, odbacujući u hodu navike i način mišljenja što su u raskoraku sa željenom slikom o materijalno razvijenom, tehnološki naprednom, kulturnom i uljuđenom društvu. Pritom se, naravno, misli na projekciju Kine kao društva uspješnog "socijalizma s kineskim značajkama" pa ovaj partijski dokument - poznatim stilom i retorikom - na tom putu traži i jačanje ideološkog i domoljubnog obrazovanja, ističe duh kolektivizma i nesebičnosti, zadaće medija i instrumentalizirane kulture i umjetnosti, a sve u svrhu jačanja sustava vrijednosti koji bi istodobno nadahnjivao mase i osiguravao ostvarenje planova o hvatanju razvojnog koraka sa svijetom. Potrebu za ovakvim dokumentom nije teško razumjeti. Otkako je, naime, Kina - a to znači partijski vrh okupljen oko reformskih planova Deng Xiaopinga - odlučio okrenuti leđa u razvojnom smislu nimalo djelotvornoj politici Mao Zedonga (da bi tako i sačuvao vlast, nakon što se partija kompromitirala katastrofom "kulturne revolucije"), dinamičan gospodarski razvitak otvorio je pred partijom i društvom brojna nova pitanja. S pozicija vlasti, među najvažnija sigurno spada sustav društvenih vrijednosti, što i jest središnje pitanje "duhovne civilizacije". Napasti novca i moći, nepotizam, korupcija koja po logici stvari cvjeta u krugovima koji imaju moć, ukratko, pitanje kako osigurati "čistu vladu", za partiju na vlasti postalo je nezaobilazno ali i nimalo lako rješivo. Dokument o izgradnji "duhovne civilizacije", s pozivanjem na jačanje ideološke i organizacijske discipline, jedan je od mogućih odgovora na takvo stanje. Ostaje, međutim, otvorenim pitanje o njegovoj djelotvornosti u uvjetima brzog socijalnog raslojavanja društva, jačanja regionalizma i odgovarajućeg neposluha u odnosu na centar. Jednako tako, pitanje je u kojoj mjeri dokument eventualno predstavlja kompromis snaga unutar partije koje vjeruju da na izazove tržišnoga gospodarstva treba odgovarati jačanjem pravnoga sustava i vladavine prava, nasuprot snaga koje još vjeruju da je izgradnja "novoga čovjeka" odgovor na sve. Potreba formuliranja društvenog sustava vrijednosti, što znači i normi društvenog morala, pitanje je koje se ne od jučer postavlja u Kini okrenutoj reformskim procesima i otvaranju prema svijetu. Pritom se neželjne forme društvenog ponašanja, od eksplozije kriminala do prostitucije i narkomanije, uobičajeno tumače inozemnim utjecajima, pa i kao smišljenu podvalu "Kini neprijateljskih sila". Odgovor na stanje kakvo ono jest na razini prakse traži se u organiziranijem sučeljavanju društva s negativnim pojavama, ali i u medijskom njegovanju kulta uzornih građana koji ne pitaju za plaću i radno vrijeme, predajući se bez ostatka izgradnji "socijalizma s kineskim značajkama". Na putu od isticanja društvenih uzora do uzornog življenja, rezolucija o izgradnji "duhovne civilizacije" predstavlja kako jasan politički program tako i zalaganje za potrebu boljeg kućnog odgoja. Usvojena godinu dana uoči partijskog kongresa, ona predstavlja dokument koji svojim isticanjem discipline, ideologije i uloge vojske u promicanju "duhovne civilizacije" zavređuje pozornost. S druge strane, primjenjivost rezolucije kao teksta za "opću uporabu" u društvu toliko je široka da joj je uspjeh svakako osiguran. Jer, na "duhovnu civilizaciju" poziva se već i istaknuti stručnjak za AIDS, tvrdeći kako će ona pomoći smanjivanju broja zaraza kao posljedica nesigurnog seksa i uzimanja droge. A u njezinu korist rade i seoske "škole civilizacije" za odrasle, s ciljem da polaznike uvjere kako civilizacija ne podnosi psovanje, bacanje opušaka ili pljuvanje po ulici. (Hina) mer br 181329 MET oct 96

(Hina) mer br

An unhandled error has occurred. Reload 🗙