ZAGREB, 9. listopada (Hina) - Konačni prijedlog zakona o vraćanju i odšteti za oduzetu imovinu uz amandmane koje će hrvatska Vlada usvojiti, a koji bitno ne mijenjaju koncept zakona već dosljedno provode načelo naknade u novcu ili
vrijednosnim papirima i iznimno u naturi, ravnoteža je između opravdanih zahtjeva za povrat imovine, ali i mogućnosti hrvatske države, istaknuo je na današnjoj sjednici Zastupničkog doma hrvatskog Sabora ministar pravosuđa Miroslav Šeparović. Nakon što je u ime Odbora za zakonodavstvo Vice Vukojević izvijestio o sedamdesetak amandmana tog Odbora, na zahtjev Vladimira Primorca u ime Kluba HSLS-a data je stanka kako bi se zastupnici upoznali i zauzeli stajalište o amandmanima.
ZAGREB, 9. listopada (Hina) - Konačni prijedlog zakona o vraćanju i
odšteti za oduzetu imovinu uz amandmane koje će hrvatska Vlada
usvojiti, a koji bitno ne mijenjaju koncept zakona već dosljedno
provode načelo naknade u novcu ili vrijednosnim papirima i iznimno u
naturi, ravnoteža je između opravdanih zahtjeva za povrat imovine, ali
i mogućnosti hrvatske države, istaknuo je na današnjoj sjednici
Zastupničkog doma hrvatskog Sabora ministar pravosuđa Miroslav
Šeparović. Nakon što je u ime Odbora za zakonodavstvo Vice Vukojević
izvijestio o sedamdesetak amandmana tog Odbora, na zahtjev Vladimira
Primorca u ime Kluba HSLS-a data je stanka kako bi se zastupnici
upoznali i zauzeli stajalište o amandmanima. #L#
Od uspostave hrvatske države pitanje denacionalizacije, odštete,
naknade ili povrata oduzete imovine pobudilo je najveći interes
hrvatske javnosti, naglasio je ministar Šeparović. Mišljenje je Vlade
da je riječ o najsloženijom pravnom i političkom pitanju, koje dodatno
opterećuju oštro suprostavljena mišljenja prijašnjih vlasnika koji
očekuju povrat i sadašnjih korisnika koji traže zaštitu stečenih
prava.
Ministar Šeparović naveo je da je, prema dostupnim podacima,
zahtjeve podnijelo 25.059 prijavitelja, a podnijeto je 67.433 prijave,
od čega više od 1.800 za poduzeća, oko 14,5 tisuća za stanove i
poslovne prostore, više od 49 tisuća za zemljište, te više od 1.700 za
pokretnine. Rješenje što ga predlaže Vlada, naglasio je, imalo se u
vidu da hrvatska država ima i druge prioritete, kao što su obrana,
briga o stradalnicima domovinskog rata te svekoliki gospodarski
razvoj, pa denacionalizacija ne smije biti ograničavajući faktor.
Vlade je pri izradi konačnog prijedloga zakona polazila od pravnih i
političkih načela da se ispravljanjem starih ne počine nove nepravde,
kao vremensku granicu uzela je 15. svibnja 1945. godine. Načela su i
da se denacionalizacijom ne stvaraju financijske obveze državi u mjeri
u kojoj to nije nužno (zato naknada prvenstveno u novcu ili dionicama
do maksimalno 3,7 milijuna kuna), polazi se od maksimalne zaštite
stečenih prava (stanarima u nacionaliziranim stanovima dati pravo na
otkup, dok bi se konfiscirani stanovi vraćali u vlasništvo, ali ne i u
posjed), od vraćanja onoga što se može vratiti (poljoprivredno
zemljište, šume, poslovni prostori), a pravo na povrat priznalo bi se
samo hrvatskim državljanima. Kod stranih osoba Vlada predlaže načelo
povrata ili naknade samo iznimno, kada se to utvrdi međudržavnim
sporazumima, kazao je ministar Šeparović.
Pojašnjavajući neka rješenja, naglasio je da će vraćanjem
poljoprivrednog zemljišta i šuma Vlada iskazati skrb za selo i
seljake. Osjetljivim je označio pitanje zemljišnih zajednica koje su
1947. ukinute i izgubile su pravni kontinuitet pa je sporno kome
vratiti to zemljište, a Vlada smatra da tu imovinu ne treba vraćati,
ali ostavlja mjesta za moguću odluku da se to zemljište prenese na
jedinice lokalne samouprave i uprave. Kod stanova, naglasio je
ministar Šeparović, Vlada je vodila računa o 150.000 stanara koji su
se osjetili ugroženima pa se predlaže mogućnost otkupa stanova na
kojima postoji stanarsko pravo, a vlasnicima isplata naknade i to 25
posto u gotovini, a ostatak u vrijednosnim papirima po izboru. Kod
konfisciranih stanova povrat se temelji na načelu uređenja odnosa
prijašnjeg vlasnika i stanara sukladno odredbama pratećeg Konačnog
prijedloga zakona o najmu stanova. Kod poslovnih prostora, ministar
ukazuje na dvojbu jer nema pravnog sljednika između sadašnjih
dioničkih društava i prvih vlasnika, a s druge strane nisu isti ni
obujam ni vrsta imovine. Po zakonu o pretvorbi, podsjetio je, u
Hrvatskom fondu za privatizaciju rezervirane su dionice za takve
slučajeve.
Osvrćući se i na neke prigovore i prijedloge još iz prvog čitanja,
ministar Šeparović je kazao da ne postoji ustavno-pravna obveza
vraćanja, odnosno naknade za oduzetu imovinu. Zato je na primjedbe o
maloj naknadi, upozorio da svako povećanje naknade ide na teret
poreznih obveznika. Dodao je da nisu prihvaćene ni primjedbe o
proširenju nasljednih redova, te primjedbe da se vremenska granica
utvrdi i prije 15. svibnja 1945.
Odbor za zakonodavstvo, izvijestio je Vice Vukojević, podupirući
Konačni prijedlog zakona utvrdio je i podnosi amandmane (njih 70)
kojima se na razvidan način utvrđuje vraćanje u vlasništvo, a kad god
je to moguće i u posjed za konfisciranu imovinu s tim da to pravo može
biti ograničeno samo odredbama predloženog zakona te iz razloga obrane
ili nacionalne sigurnosti. Odbor, naglasio je, posebno podržava
rješenja da se zakon odnosi na konfisciranu imovinu primjenom bilo
kojeg propisa kao i u slučajevima oduzimanja bez propisa i bez pravnog
osnova. Amandmanima Odbor uz ostalo predlaže promjenu naziva zakona u
zakon o naknadi za imovinu oduzetu za vrijeme jugoslavenske
komunističke vladavine, te precizira odredbu prema kojoj je naknada za
oduzetu imovinu prijašnjim vlasnicima u smislu zakona u načelu isplata
u novcu ili vrijednosnim paprima, a iznimno u naravi. Odbor također
amandmanom predlaže da se pravo na naknadu osim prijašnjem vlasniku
daje samo nasljednicima prvog nasljednog reda, te precizira da bi
zakon stupio na snagu 1. siječnja 1997. godine.
(Hina) bn ds
091139 MET oct 96
(Hina) bn ds