ZAGREB, 8. listopada (Hina) - U povodu stote obljetnice filma, večeras je u dvorani Kinoteke priređena projekcija najstarijih hrvatskih filmova. Na današnji dan prije sto godina u dvorani Kola, na večernjoj projekciji prikazane su
prve pokretne slike, pa se taj dan obilježava kao početak hrvatske kinematografije, istaknuo je ravnatelj Kinoteke Hrvatske, Mato Kukuljica.
ZAGREB, 8. listopada (Hina) - U povodu stote obljetnice filma, večeras
je u dvorani Kinoteke priređena projekcija najstarijih hrvatskih
filmova. Na današnji dan prije sto godina u dvorani Kola, na večernjoj
projekciji prikazane su prve pokretne slike, pa se taj dan obilježava
kao početak hrvatske kinematografije, istaknuo je ravnatelj Kinoteke
Hrvatske, Mato Kukuljica. #L#
O tom velikom događaju za hrvatsku kinematografiju prije projekcije
govorio je i povjerenik za film pri Ministarstvu kulture hrvatski
redatelj Antun Vrdoljak. Podsjećajući na tu veliku obljetnicu Vrdoljak
je napomenuo da i ona sama ukazuje da je Hrvatska po svojoj filmskoj
umjetnosti od uvijek bila nazočna u Europi. Podsjetio je na velikane
hrvatske kinematografije i kazao da je film živi dokaz i svjedočenje
povijesti i kulture hrvatskog naroda koja je zabilježena kroz kamere
hrvatskih snimatelja.
Autor Prve povijesti hrvatskog filma Ivo Škrabalo također je
podsjetio na 8. listopada 1896. kad su u Zagrebu prikazane prve žive
fotografije, te prva kino-predstava. Škrabalo je napomenuo da je film
donio jedan novi medij koji omogućuje 'putovanje kroz vrijeme', da je
film put u budućnost i put u svemir, u maštu. Ukazao je na veliki
događaj u razvoju kinematografije a to je susret filma i televizije i
drugi važni događaj, a to je susret filma i kompjutera. Film je, dodao
je Škrabalo, u svom vremenu bio i kulturni i vizualani šok. Ističući i
da je film istinska kulturna revolucija cijelog čovječanstva, Škrabalo
je dodao da je Hrvatska preko svojih filmskih stvaratelja od prvog
dana nazočna u toj revoluciji. Kazao je da u Kinoteci Hrvatske iz
1903. postoje prve sačuvane snimke prvih pokretnih slika, što je
prethodilo filmskoj umjetnosti. Hrvatska danas posjeduje pravu
kulturnu riznicu u svojoj kinematografiji, odnosno filmskoj
umjetnosti, što je na najbolji mogući način legitimira u svijetu
kinematografije.
Prisjetio se ovom prigodom agresije na Hrvatsku u kojoj je na prvim
crtama bojišnice stradalo šest vrsnih snimatelja, koji su svjedočili
istinu o Hrvatskoj u njezinim sudbonosnim danima. Hrvatski film u ovo
naše vrijeme očekuje nove motive i velika je nada budućim filmskim
stvarateljima koje je iznjedrila Akademija dramskih umjetnosti,
odnosno njezin Odjel za film. Na završetku govora Škrabalo je poželio
da hrvatska kinematografija u drugo stoljeće uđe s novim i još boljim
filmskim ostvarenjima.
Prije projekcije filmova minutom šutnje iskazana je počast preminulim
hrvatskim snimateljima u Domovinskom ratu. Obilježavajući tu veliku
obljetnicu hrvatskog filma, filmski djelatnici, među kojima je bilo
više redatelja, snimatelja, autora glazbe i zvuka, te predstavnika
Ministarstva kulture, vidjeli su filmove: "Šibenska luka" iz 1903.,
Stanislawa Noworyta, "Procesija sv. Duje iz 1911." i "Sprovod
splitskog gradonačelnika Vicka Mihaljevića", Josipa Karamana, "Kavana
Korso" iz 1915. Josipa Halla, "Campek nevaljalac" iz 1929., Mladena
Širole, "Jedan dan u turopoljskoj zadruzi" iz 1934. Aleksandra
Gerasimova, "Zagreb i njegove znamenitosti" iz 1927., Stella film, te
"Šešir" iz 1937. Oktavijana Miletića.
(Hina) ta dd
090004 MET oct 96
(Hina) ta dd