GLAS AMERIKE - VOA
7. X. 1996.
U prvom u nizu priloga o sukcesiji bivše Jugoslavije s predstojnikom
hrvatskog Ureda za sukcesiju Božom Marendićem razgovara Željko Matić:
- Gospodine Marendiću, tvrdite da je svojim dosadašnjim angažmanom sir
Watts proces sukcesije vratio na početak. Zašto ?
= Kako i odakle je krenuo gospodin Watts... mi smo već imali prije tri
takva pokušaja. Sva tri pokušaja prije njega bili su da se dođe do
sporazuma konsenzusom svih sljednica i oni su propali. Zato je
ženevska konferencija nakon ta tri pokušaja započela projekt da se
pripremi ugovor o sukcesiji i uz pretpostavku da neće biti prihvaćen
od strane svih. Pretpostavili su, sasvim konkretno, da taj ugovor neće
prihvatiti SR Jugoslavija.
- Međunarodna konferencija u Ženevi je pretpostavljala i mehanizme
prisile za stranu koja ne prihvati sukcesiju. Sad su pak sankcije
protiv Jugoslavije ionako ukinute.
= Vijeće sigurnosti je ukinulo sankcije koje su uvedene 1992. godine,
ali to ne znači da nije u stanju djelimične ili neke druge sankcije
uvesti i djelovati na ponašanje prema SR Jugoslaviji u skladu što ne
ispunjava određene obaveze koje su takvog karaktera da doprinose i da
čak mogu biti razlogom za, u perspektivi, destabilizaciju toga
prostora.
- Sporazum o normalizaciji odnosa Hrvatske i SR Jugoslavije priznaje
kontinuitet državnosti, pa ipak Jugoslavija i sada inzistira na
secesiji.
= Mi zasada nismo osjetili promjene u njihovom ponašanju na ovom
području rada koje bi bile u skladu sa sadržajem potpisanog sporazuma
o normalizaciji odnosa.
- Zašto, između ostalog, Narodna banka Jugoslavije traži povrat sad
već bezvrijednih, bivših jugoslavenskih dinara iz svih bivših
republika?
= Govoreći čisto stručno, sva potraživanja bivše Narodne banke
Jugoslavije, kao državne ustanove, su i imovina te banke odnosno te
države. A imovina se dijeli. Prema tome, to ima smisla samo ako je
raspodjela tog starog novca, koji se nigdje više ne koristi, bila
nepravedna, bila po nekom drugom ključu koji se bitno razlikuje od
ključa raspodjele zajedničke imovine. Međutim, to nije slučaj jer je
ta raspodjela novčane mase, efektive godinama, desetljećima rađena u
skladu s društvenim proizvodom u osnovi, a i ovi ključevi za koje se
zalažemo u raspodjeli, svi su tako najviše u skladu s veličinom
društvenog proizvoda, odnosno udjelom društvenog proizvoda pojedine
bivše republike u društvenom proizvodu Jugoslavije. Međutim, mi smo
postavili zahtjev, te četiri države nasuprot Srbije i Crne Gore, da
nadoknade štetu koju su učinili ostalim republikama bivše Jugoslavije
kada su krajem 1990. neovlašteno ušli u monetarni sustav čime su, da
kažemo, zagrabili iz zajedničkog lonca više nego što im pripada i time
su osiromašili ostale. Tu se radi o oko milijardi dolara.
- Slovensko pak 'Delo' tvrdi da je unatoč zahtjevu za blokadom
sredstava, Jugoslavija uspjela prebacivati svoj novac iz inozemnih
banaka pa je tako zahtjev za blokadom jugofrancuske banke besmislen
jer je Jugoslavija već uspjela iznijeti 900 milijuna maraka iz te
banke. 'Delo' za to okrivljuje nesuradnju ostalih država sljednica.
= To nije točno. Suradnja je vrlo dobra i već dugo vremena sve što se
radi, radi se dogovorno. Negdje radi samo jedna država, ali za ime i
za račun ostalih, negdje rade sve zajedno. Sve zavisi od situacije do
situacije. Suradnja je jako dobra i ona će ostati takva, ja vjerujem,
i u budućnosti. Mi u pravilu ne možemo dobiti te informacije o stanju
na računima, depozitima bivše Narodne banke Jugoslavije i ne znamo na
koji način manipulira sadašnja Narodna banka Jugoslavije tim
sredstvima, ali na temelju parcijalnih i starih informacija mi
djelujemo da bi se ta sredstva blokirala dok se ne dogovore pravila u
okviru globalne sukcesije prema tim zajedničkim sredstvima. Odnosi se
to na sumu koja je iznosila preko pet milijardi dolara. Sada je teško
reći koliko je ostalo tih sredstava, u svakom slučaju sigurno manje od
pola i tu polovicu što su oni potrošili, morat će pravdati.
- Jugoslavenska strana tvrdi da zajednička imovina iznosi 200
milijardi dolara, a ostale četiri države svega 100 milijardi dolara.
Otkuda razlika u računici?
= Mi ne možemo raditi kompromis glede definiranja državne imovine. Mi
idemo u pravcu zahtjeva sa SR Jugoslavijom koji državnom imovinom
smatraju sve objekte, sve investicije u bivšoj Jugoslaviji koje su
parcijalno ili u cijelosti financirane iz saveznih izvora. Jednostavno
to ne možemo i nećemo prihvatiti, kao što ne možemo prihvatiti to da
je društveno vlasništvo državno vlasništvo.
- Za tjedan dana idete na novi sastanak u Bruxelles. Što očekujete?
= Neka veća očekivanja od idućeg sastanka nemamo, a ako bi se dogodilo
čudo da Srbi i Crnogorci, odnosno SR Jugoslavija prihvati pristup koji
ove četiri države od početka imaju, to bi za nas bilo veliko ugodno
iznenađenje.
- Posrednik sir Watts je pak optimist.
= Da, on je optimist da će uspjeti, premda ne vidim na čemu gradi svoj
optimizam. Kod njega je problem da nije dovoljno ušao u materiju da
shvati, da doživi kako je velika razlika u pristupu SR Jugoslavije
nasuprot pristupu ove četiri države koje surađuju. Tu ne može biti
kompromisa."
(VOA)
NJEMAČKI RADIO - RDW
7. X. 1996.
Suradnik RDW-a Georg von Hibenet komentira najnovija politička
događanja u Bosni.
"Implementacija Daytonskog sporazuma krajem prošlog tjedna još je
jednom došla u ozbiljne teškoće. U posljednje se vrijeme povećavaju na
prvi pogled slučajna tumačenja mirovnog sporazuma koja postepeno
poprimaju značajke određenog trenda. Zato se, dakle, teško može
govoriti o nekoj slučajnosti. U vezi s tim postavlja se pitanje tko će
koga prevariti prilikom provođenja odredba Daytonskog sporazuma. Hoće
li predsjednik Alija Izetbegović vući za nos Washington, Bruxelles,
Paris, Pale i Zagreb, ili će Washington i Sarajevo igrati igru protiv
ostalih.
Nije isključen ni početak nove faze političke suradnje bosanskih
Hrvata i Srba. Međutim, u javnosti treba stvoriti dojam da sve teče po
planu, naime u skladu s Daytonskim sporazumom. Zapravo, sada su pravne
zamke i smicalice preuzele mjesto mina u zasad zaustavljenom ratu. Sve
što se sada događa u politici Bosne i Hercegovine, nakon izbora 14.
rujna može predstavljati presedan i može kasnije biti iskorišteno
protiv druge strane. Strah od toga podstiče nepovjerenje i koči cijeli
razvitak.
Predstavnik bosanskih Srba u novom trojnom predsjedništvu Bosne i
Hercegovina Momčilo Krajišnik u subotu je odbio sudjelovati na
konstitutivnoj sjednici novog predsjedništva. On to svakako nije
učinio zbog nedovoljnih jamstava sigurnosti Srbima u Sarajevu, već je
želio izbjeći sve što bi konstitutivnoj sjednici moglo dati značajke
svečanog čina osnivanja države. Zato je Krajišnik odbio Narodno
kazalište u Sarajevu kao mjesto održavanja prve sjednice novog
predsjedništva. Zato je odbio i sadržaj svečane izjave koju je on tamo
trebao potpisati umjesto prisege. U prilog toj pretpostavci govori i
prijedlog bosanskih Srba da se prva radna sjednica novog
predsjedništva održi ili u veleposlanstvu Sjedinjenih Američkih Država
u Sarajevu ili na sarajevskom uzletištu, dakle na eksteritorijalnim
mjestima.
Pale su osim toga upozorile i na jednu drugu ne manje važnu činjenicu,
a to je da na konstitutivnu sjednicu tročlanog predsjedništva Bosne i
Hercegovine nisu pozvani predstavnici gornjeg doma novog parlamenta.
Bez nazočnosti predstavnika naroda novo predsjedništvo gubi svoju
međunarodnopravnu supstancu i karakter izvršnog organa tri etničke
skupine, Hrvata, Muslimana i Srba, ističe se na Palama.
Drugim riječima, predsjednik Izetbegović na taj način zadržava
dosadašnju državnu funkciju predsjednika Bosne i Hercegovine, a da
pritom ne mora voditi računa o posebnim interesima Hrvata ili Srba. To
znači indirektno proširenje njegove moći, bez obzira na imperativ
sadržan u Daytonskom sporazumu da se vlast podijeli sa Srbima i
Hrvatima.
Još jedan događaj govori da je u subotu propao indirektni pokušaj da
se Daytonski sporazum drukčije provede nego što je to predviđeno.
Istog je dana, naime, trebao biti inauguriran sarajevski parlament.
Kada se došlo do prisege, bosanski Hrvati su uz prosvjede napustili
zgradu parlamenta, ne složivši se s tekstom svečane prisege. U tekstu
je prisege između ostalog stajalo da je Sarajevo ne samo glavni grad
Bosne i Hercegovine već i sarajevskog kantona koji je stvorio
predsjednik Alija Izetbegović. Bosanski Hrvati očito ne pristaju da
bosanski Muslimani uokolo prošire svoj državni teritorij na njihov
račum, to prije što je srpski entitet poslije egzodusa iz Sarajeva tu
jedva još prisutan.
Osnivanje sarajevskog kantona nailazi na otpor kod Hrvata budući da bi
njime vladala etnička većina, dakle Muslimani. Suprotno tome
Daytonskim je sporazumom predviđeno osnivanje administrativnog
distrikta u čijoj bi upravi trebali ravnopravno sudjelovati Hrvati,
Muslimani i Srbi. To znači da se u području nacionalnih interesa
bosanski Hrvati ne ponašaju nimalo drukčije od bosanskih Srba. Oni su
ne samo sumnjičavi u pogledu očito nesalomljive želje za vlašću Alije
Izetbegovića, već su i nepovjerljivi prema ponašanju međunarodne
diplomacije budući da se ona u mnogim slučajevima ni sama više ne
pridržava Daytonskog sporazuma. Kao što su dokazali izborni rezultati
od 14. rujna koje nitko ne može provjeriti."
(RDW)
BRITANSKI RADIO - BBC
7. X. 1996.
Pregled tiska
The Financial Times i The Daily Telegraph donose u svojim jutrošnjim
izdanjima napise o subotnjim svečanostima u Sarajevu kojima je
obilježen početak rada bosanskoga parlamenta i u kojima su Alija
Izetbegović i Krešimir Zubak potpisali prisege kao članovi tročlanoga
predsjedništva BiH. Momčilo Krajišnik ni zastupnici srpskoga entiteta
nisu se pojavili u Sarajevu.
Izvješćujući o tom događaju, Laura Silber u The Financial Timesu
napominje da su se bosanski Srbi odlučili na bojkot ovih svečanosti
nakon što je Vijeće sigurnosti UN-a u utorak ukinulo sankcije
Beogradu.
Svečanost je čak i prema balkanskim standardima bila krajnja farsa,
stoji na početku članka u The Daily Telegraphu Juliusa Straussa koji
piše kako su američki i europski diplomati dva tjedna diskretno radili
kako bi osigurali da će sve proći glatko te da je o svakoj pojedinosti
pregovarano u Sarajevu i na Palama. Srbi nisu htjeli Bethovena pa je
to odbačeno. Htjeli su da prisega koju će potpisati bude napisana na
srpskom, i to je dopušteno. Popis gostiju pozorno je sastavljan kako
nitko ne bi bio uvrijeđen. Krema bosanskih mirovnih pregovarača
uvedena je u bogato osvijetljenu raskoš austrougarske građevine
Narodnoga kazališta gdje je državni orkestar između ostaloga svirao i
Dvoržakove skladbe, piše Strauss i dodaje da je sat vremena prije
početka ceremonije dvoranu prvi napustio razglasnik UNHCR-a, a odmah
za njim i razglasnik NATO-a. Razglasnik Carla Bildta je rekao 'Ovo je
krajnje bezobrazno' prije nego je izišao iz dvorane. Na kraju je
svečanost održana bez Srba. Gospodin Bildt je sastanak nazvao korakom
prema mirnoj budućnosti, no to nije bilo ništa takvoga. Nakon četiri
godine klanja Bosna je zatvorila krug. Srbi su kao i 1992. godine
odbili sudjelovati u zajedničkom vladanju Bosnom. Međunarodne
organizacije pokušale su srpsku tvrdoglavost prikazati kao jedan od
zlovoljnih ispada, no gospodin Bildt je bio unatoč svom švedskom miru
vidljivo razljućen. Publika je bila jednoglasna u ocjeni da nakon
posljednjega čina bosanske drame šanse za sretan završetak ubrzano
blijede, stoji na kraju članka Juliusa Straussa u The Daily
Telegraphu.
The Independent objavljuje opširnu reportažu Roberta Fiska iz
Srebrenice, najavljujući da je to prvo od njegovih javljanja iz Bosne
u koju se vratio godinu dana nakon što je postignuto primirje. On
opisuje Srebrenicu iz koje su protjerani Muslimani, a u kojoj sada
žive Srbi, većinom izbjeglice s područja bošnjačko-hrvatske
federacije. U gradu mučenika, stradanja bivših zamijenjena su bolima
novih stanovnika. Šetajući ulicama ovoga depresivno hladnoga mjesta
postajete svjesni istine o Daytonskom sporazumu. Iako oružje šuti, rat
se nastavlja, piše Fisk te opisuje susrete sa Srbima koji su u
Srebrenici i Bratuncu živjeli u vrijeme kada je vojska bosanskih Srba
zauzela zaštićenu zonu i koji tvrde kako ništa ne znaju o događajima
koji su slijedili, napominjući kako se u ratu događaju grozne stvari.
Najava televizijske debate između predsjednika Billa Clintona i
republikanskoga predsjedničkoga kandidata Boba Dolea na
vanjskopolitičkim je stranicama svih britanskih dnevnika.(...)
U izvješću o stanju na Srednjem istoku The Independent piše da
američka vlada sumnja kako izraelski premijer Benjamin Netanjahu
iskorištava posljednje mirovne pregovore s Palestincima kako bi
odgodio povlačenje izraelskih snaga iz Hebrona. Bijela kuća ne voli
Benjamina Netanjahua, ne vjeruje mu i pribojava ga se, piše The
Independent i navodi da je zbog toga predsjednik Bill Clinton na
Srednji istok poslao državnoga tajnika Warrena Christophera kako bi
ovaj nadgledao pregovore. Clintonova uprava izraelskom premijeru
najviše zamjera - kako piše The Independent - što ih nije upozorio da
će otvoriti tunel u Jeruzalemu. The Times piše da bi neuspjeh
osiguravanja povlačenja izraelske vojske iz Hebrona mogao dovesti do
novoga rata u području budući da su Sirija i Egipat otvoreno stale na
stranu Palestinaca. The Guardian izvješćuje o odluci EU, tražeći
odlučniju ulogu u mirovnom procesu na Srednjem istoku, da u Jeruzalem
uputi ministra vanjskih poslova Dicka Springa te da se izraelska vlada
toj ideji usprotivila. The Guardian navodi da je američki državni
tajnik Warren Christopher za vrijeme održavanja europskoga skupa na
vrhu u Dublinu onamo poslao poruku kojom traži da se Unija ne miješa
izravno u pregovore.
The Independent posvećuje veliku pozornost afganistanskim reakcijama
na brojna nova pravila koja su donijeli talibani nakon što su zauzeli
glavni grad Kabul te izvješćuje da je od sada u Afganistanu zabranjeno
puštati papirnate zmajeve, uporabljivati mramor, održavati piknike i
posjedovati ptice pjevice. Isti list izvješćuje da su zatvoreni svi
kozmetički saloni, gimnastičke dvorane, da će televizori i radio
prijamnici biti oduzeti. The Guardian javlja da je odluka talibana da
zabrane zapošljavanje žena dovela do svojevrsne krize budući da je
tisuće liječnica, učiteljica i žena drugih profesija prisiljeno ostati
kod kuća.(...)
***
Kako će Europska zajednica uređivati svoje odnose sa zemljama bivše
Jugoslavije? To pitanje u posljednje vrijeme postalo je predmetom
brojnih rasprava u kojima se često može čuti kako zajednica pokušava
sve države toga područja strpati u isti koš i, štoviše, da na neki
način pokušava obnoviti Jugoslaviju. Tim su povodom Siniša Bubić i
Gordana Fox o tome razgovarali s gospodinom Chronenbergom,
potpredsjednikom povjerenstva Europske zajednice i najprije ga
zamolili da objasni što zapravo sadrže osnovna načela kojima se
reguliraju odnosi s državama jugoistočne Europe.
= Nazvao bih to politikom koja ima za cilj stabilizirati regiju,
promovirajući kako suradnju među državama toga područja, tako i s
Europskom zajednicom. Dosta je komentara i krivog tumačenja izazvala
odredba u kojoj pozivamo na dobrosusjedske odnose. Mi smo samo htjeli
reći da bi države bivše Jugoslavije koje traže čvršće veze s Europskom
zajednicom trebale također biti spremne razvijati takve odnose i sa
svojim najbližim susjedima.
Na sugestiju kako taj uvjet ipak znači da bi se sve države toga
područja na neki način stavljale u isti koš, gospodin Cronenberg je
kazao:
= Mi smo sasvim jasno kazali kako ne želimo države učiniti taocima
ponašanja koje bi možda imala neka susjedna zemlja, jer ako u danoj
situaciji neka od njih ne bi bila spremna širiti regionalnu suradnju,
to Europsku zajednicu ne bi automatski spriječilo da zaključuje ugovor
s drugima. Ali mi smo također istaknuli da s državama koje ne budu
ispunjavale naše uvjete, Europska zajednica neće moći zaključivati
ugovore o tješnjoj suradnji i eventualnom punopravnom članstvu.
- Možete li objasniti koji su to uvjeti kad je riječ o Hrvatskoj?
= Hrvatska je jedna od potpisnica Daytonskoga sporazuma pa se stoga i
od nje zahtjeva da ga poštuje i provodi. Zainteresirani smo i za još
neka pitanja kao što su izbjeglice iz krajine i tu od hrvatske Vlade
očekujemo da stvori uvjete za povratak. Također, od hrvatskih vlasti
očekujemo da pruže podršku stvaranju zajedničkih institucija vlasti u
Bosni i Hercegovini, s posebnim naglaskom na podršku
muslimansko-hrvatskoj Federaciji. Posebno ćemo pratiti hoće li
institucije takozvane Herceg-Bosne biti doista raspuštene u praksi i
kako će se dalje razvijati situacija u Mostaru za koju smo izuzetno
zainteresirani.
- Kako ste u ovoj fazi zadovoljni odnosima i suradnjom koju imate s
hrvatskom Vladom kad je riječ o ostvarivanju tih načela?
= Znam da je već dosta toga učinjeno, na primjer da je novi hrvatski
Zakon o medijima pripremljen u suradnji sa stručnjacima Europskog
vijeća. Također, posljednji dogovor o Mostaru bio je prilično važan,
ali ostaje da se vidi kako će se provoditi u praksi. Pred nama su još
i općinski izbori u Bosni i Hercegovini koji će predstavljati još
jedan važan test. I na kraju, ne smijemo zaboraviti pitanje
reintegracije istočne Slavonije i s time u vezi smatramo da je važno
da hrvatska Vlada produlji mandat snagama UNTAES-a."
(BBC)
FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI
7. X. 1996.
Dossier Stanka Cerovića o "diplomatskim uspjesima" Slobodana
Miloševića:
"Već od g. 1994. srpski predsjednik Slobodan Milošević počeo je
mijenjati politku. Od tada datira i odvajanje od njegovih
najradikalnijih ratnih saveznika, uključujući i čelništvo republike
srpske i promjene u njegovim idejama i nastupina. Od tada ga mnogi,
češće podrugljivo nego ozbiljno, zovu mirotvorcem, jer otada u njegovu
ponašanju prevladava umjeren nastup osobe koja teži suradnji i
normalizaciji, odiše zdravim razumom kako smo ga vidjeli prošlog
tjedna u Parizu.
Američki pregovarač Richard Holbrooke, koji se nije mnogo brinuo za
Miloševićevu iskrenost jer je imao u rukama dovoljno jake argumente da
ga natjera na poslušnost bio iskren ili ne, jednom je primijetio:
'Milošević je prije otprilike godinu dana naglo promijenio i svoj
način govora i svoje ideje, ne znam zašto i ne znam je li iskren. S
takvim Miloševićem imamo posla u zadnje dvije godine, takav Milošević
je potpisao Daytonski porazum, normalizirao odnose s Hrvatskom i sada
s Bosnom kao da nikad rata nije bilo, kao da nije bio vođa srpskog
nacionalnog pokreta, kao da nije identificirao svoju karijeru s
izgradnjom velike Srbije.'
Kroz Miloševićevu politiku se provlači, govorili su nam promatrači u
Srbiji jer su to osjećali neposredno na svojoj koži, jedno klasično
političko lukavstvo, ali primijenjeno s rijetkom nemilosrdošću. On
najprije nanosi poraze drugima, gotovo bez reda, svuda i svakome, ako
može, uključujući i vlastite saveznike, a zatim kad osjeti da je
pretjerao i da se i sam našao na rubu stroge kazne, tada odnosi
pobjedu nad samim sobom i svojom politikom i mijenja i politiku i
svoju ličnost prije nego ih drugi promijene.' Za Miloševića bi se
moglo pokazati unatrag da nema sloja ni skupine u njegovu srpskom
narodu pa ni u bivšoj Jugoslaviji, koje nije na neki način u
posljednjih deset godina iskoristio u svojoj politici te zatim
radikalno odbacio, uništio. One koji su izbjegli tom stroju može se u
Srbiji prebrojiti na prste.
Slično je bilo i s međunarodnom diplomacijom i međunarodnim
institucijama.
Prije rata Miloševićeva politika je bila dosljedna samo u rušenju svih
mostova, destabilizaciji cijele regije, sprječavanju svake
kooperacije. U toj su politici mobilizirane sve snage društva. On je
mogao u raznim trenucima ovog procesa opravdano reći, kako kaže njegov
prvi suradnik iz tih vremena Borislav Jović, 'S nama je cijeli narod,
zatim s nama je cijela srpska inteligencija, s nama su svi mediji, s
nama je skoro sva opozicija osim građanske, s nama je vojska, s nama
su svi ekstremisti čak kao omiljena opozicija, to je bio slučaj sa
Šešeljem, s nama su Srbi iz krajine, s nama su Srbi iz Bosne.' Sve te
velike grupe i manje podgrupe u okviru njih, u nekoj fazi rata bile su
uključene u projekte Miloševićeve ratne politike. Bile su uključene i
bile su napuštene, često s najsurovijom brutalnošću. Svi su napuštani
uvijek u istoj fazi, kad bi politika koju su vodili pod kontrolom
Miloševića prestala davati rezultate i kad bi prevagnula opasnost
potpunog neuspjeha. Tada bi se Milošević riješio štetočina, odnoseći
pobjedu nad samim sobom i izlazeći skoro pobjedonosno iz katastrofe
čiji je uzrok bio.
Najčešće je ovaj trijumf bio omogućen time što su ti njegovi krvnici
bili toliko nepopularni i kompromitirani dok su ga slijedili, tako da
se zaista nitko nije htio rastužiti nad nepravdom koju im je šef
učinio. A mediji su uvijek uspjevali prikriti prave nesretnike ove
politike. Cijeli narodi, bezbojni pojedinci čiji su životi uništeni i
koji nisu shvaćali što se događa s njima ni na početku ni na kraju
procesa. To je danas točno u tim diplomatskim normalizacijama u Bosni.
U Srbiji je to najdramatičnije vidljivo u velikoj pljački naroda, koja
je planirano izvođena tijekom nekoliko godina i opisana u odličnoj
knjizi 'Ekonomija destrukcije'. Kada je i ta pljačka dovršena i narod
ostao bez svega, Milošević je sam zaustavio pljačku da bi ga narod
blagoslovio jer hoće zaustaviti kriminalce koje je njegov režim prije
organizirao.
Sad se to vidi u Bosni u napuštanju bosanskih Srba koji su prije
protiv svoje volje gurnuti u rat. I opet je Miloševićeva uloga
spasonosna i dragocjena jer, eto, oslobađa narod i Bosnu od paljanskih
ekstremista, koji su samo zbog njega i kroz njega i postojali. Nitko
neće žaliti Plavšićku, Krajišnika i Karadžića, ali ispod njih se guše
stotine tisuća bosanskih Srba bez prava, bez dokumenata, bez države,
bez Miloševićeve Srbije i bez Bosne koju su prije toga bili prisiljeni
razdvojiti. Oni zaslužuju neko sažaljenje, u boljim trenucima je toga
svjestan bosanski predsjednik Izetbegović, kao kad je izjavio da nema
loših naroda već samo loših čelništva. I općenito se u Bosni vidi da
su te situacije kod Srba s prilično suosjećanja svjesni bosanski
Muslimani.
Takva politika Slobodana Miloševića, u cjelini gledano, ima
katastrofalne rezultate: i fizičko, i ekonomsko, i moralno razaranje
društva. Na tom stupnju i tom brzinom učinjeno možda mu nema premca u
modernoj povijesti. Ali kad je već društvo palo na takvo dno da u
njemu nema snage za otpor i obnovu, može se reći da ima nečega
korisnog u sadašnjoj politici. Čak i ako je izvodi osobno glavni
krivac nesreće. U Srbiji i Crnoj Gori je pljačku izvršio Miloševićev
režim, ali ako je imalo zaustavi, bolje je to nego ništa. On je
izazvao rat u Bosni, ali ako odbaci ekstremiste s Pala i prizna Bosnu,
pa još omogući kontakte između posvađanih naroda, to može biti
pozitivno, iako bi svako drugi bio pozvaniji na takvu politiku od
Miloševića.
Surađivati s njim ili ne, na to pitanje sad nitko ne može kategorički
odgovoriti. Pitanje možda i nije toliko važno kao što se čini ljudima
koji su živjeli Miloševićev ekstremizam. Jer Milošević može teško
izmijeniti svoju biografiju; za to je prekasno, ma kako sad razuman
postao. A ako svojim novim računicama otvori zaista neke putove spasa
skoro uništenim narodima, tada bi to bilo korisno pod uvjetom da ti
narodi prepoznaju te putove i iz svega izvuku lekciju koja glasi
'Nikad više za političarima Miloševićeva tipa.' Tada Miloševićevi
diplomatski uspjesi ne bi bili porazi cijelih naroda. I tada ni vlasti
u Bosni neće pogriješiti što s njime surađuju, pod uvjetom naravno da
nisu odlučile da ga imitiraju."
(RFI)
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
7. X. 1996.
Kamen po kamen prema dobru?
"Tko ovih tjedana čita ili sluša o tome što se izvješćuje iz država
nastalih nakon raspada Jugoslavije, mogao bi doći do zaključka da se
na tom području sada napokon polako, ali stalno slaže kamen po kamen
prema izgradnji nove stvarnosti vrijedne povjerenja. Nije li tamo
dolje sve na dobrom, iako još uvijek strmom putu?
Poneki podatak o napretku vara. Prošlog tjedna zajedno su razgovarala
i jela trojica političara koji sada čine državno predsjedništvo
jedinstvene Bosne: musliman Izetbegović, Srbin Krajišnik i Hrvat
Zubak. Time je međunarodni povjerenik za Bosnu Šveđanin Bildt bio
toliko oduševljen da je govorio o velikom koraku prema demokraciji. Od
čega se taj korak sastojao, on nije rekao, a bilo bi i teško. Očito se
njegov entuzijazam, ako ga uopće ima, hranio svestranim zapadnim
zadovoljstvom zbog izbora provedenih u Bosni i Hercegovini 14. rujna.
A oni su zasad doveli samo do toga da su s jedne strane ojačane tri
nacionalne strukture vlasti sa svojim nepomirljivim načelnim
predodžbama o budućnosti Bosne i Hercegovine, a s druge strane nastalo
je ili nastaje više nacionalnih (binacionalnih i trinacionalnih)
državnih tijela, gremija čija djelotvornost prijeti iscrpljenju u
neplodnim sjednicama.
Kao obrazloženje da su izbori postignuće navodi se često da su, nakon
užasnog razarajućeg rata, nakon dugogodišnje vladavine fizičke sile,
stvorili ponovno demokratski legitimitet u zemlji. Zanemarimo
nakratko, iako je to teško, veliku prisilu i prijevaru što su u mnogim
mjestima bili karakteristika ovih izbora, pretpostavimo da su funkcije
koje su podijeljenje izborima unatoč svemu podijeljene onima koje su
birači i htjeli.
Te birače i one koje su isti izabrali moramo promotriti podrobnije.
Velika većina Srba u Bosni i Hercegovini glasovala je za SDS koja je
zajedno s državom Srbijom vodila genocidni rat u Bosni, a prestala je
tek kada se s prijetnjama pojavila američka vojna sila. Mjerodavni
čovjek te stranke još je uvijek Karadžić koji se nalazi na popisu
traženih Haaškog suda za ratne zločine. Kako slobodne, pravne države
mogu tako užasno zastranjenom savezu priznati legitimnost? Već samim
njegovim sudjelovanjem izbori od 14. rujna su upitni.
Očita nepotrebnost nacionalnih državnih tijela još jače pokazuje da je
pogrešno bilo staviti na početak razgraničenja, pomirenja i izgradnje
nove Bosne i Hercegovine takve izbore. Zapadne su sile trebale
najprije razoružati sve vojne snage, staviti državu pod svoju upravu,
zločince genocida privesti sudu, vratiti u zemlju protjerane i
izbjeglice. Tek nakon toga trebalo je misliti o izborima, prvo
općinskim, zatim o izborima za predsjedništvo i državne vlasti.
Međutim, zapadne su vlade tražile rezultate koje mogu brzo predočiti.
S parolom 'Stvorit ćemo u Bosni demokraciju' vjerovali su da će kod
svojih predsjedništava i javnih medija, te kod svoje cjelokupne
političke javnosti biti uvaženi, ili barem nedodirljivi.
Dosad su izbori manje koristili Bosni i Hercegovini nego njezinim
razaračima, SR Jugoslavija, tj. država Srbija proširena Crnom Gorom
riješila se gospodarskih sankcija koje je dobila 1992. od Vijeća
sigurnosti UN-a. Kako će izgledati budućnost Bosne i Hercegovine ili
hoće li ona uopće imati budućnost još je nejasno.
Drukčije je s prvom žrtvom srpske agresije, Hrvatskom. Njoj će, po
svemu sudeći, sljedeće godine biti vraćen posljednji komad državnog
prostora, posve na istoku zemlje, koji joj je nasilno oduzet 1991.
Srpski manevri odugovlačenja polako su istrošeni. Crna Gora uviđa da
njezinu zahtjevu u svezi s hrvatskim poluotokom Prevlakom na ulasku u
Kotorski zaljev neće biti udovoljeno. Geografski položaj i oblik
Hrvatske, što je u ratu bio veliki nedostatak, u miru znače jak
položaj u odnosu na Srbiju i Crnu Goru.
Teret koji Hrvatska nosi sve više potječe iz vlastite unutarnjosti i
odnosa sa zapadnim silama. One zamjeraju što Hrvatska ne dopušta
povratak Srbima koji su prošle godine pobjegli s prethodno okupiranih
područja, te da prijeti kaznama jučerašnjim srpskim pobunjenicima. Sve
je malo teže nego što se predstavlja na stolovima zapadnih vlada. Jer
nije se radilo o nekolicini pripadnika srpske narodnosti koji su 1991.
i kasnije sudjelovali u genocidu Hrvata.
Zagreb se unatoč tome mora pokrenuti. A i kreće se, ali zapadnim
vladama je sve presporo i sve nedostatno. I prigovori zbog stvarno
uočljivih utjecanja vlade na sredstva javnog priopćavanja imaju u sebi
nešto zajedljivo, kao da mnogi zapadni političari traže prigodu da
predstave Hrvatsku kao nedemokratsku zemlju. Unatoč nekim grješkama,
Hrvatska je slobodna zemlja i ne zaslužuje samo upozorenja nego prije
svega potporu, solidarnost. Rusija u Vijeću Europe, Hrvatska ne, tko
ima žalosne hrabrosti to obrazložiti?", piše Johann Georg
Reissmueller.
5. X. 1996.
Vođa Srba
"Još se ne može pouzdano procijeniti što su u Parizu dogovorili
predsjednici Bosne i Srbije, Izetbegović i Milošević. Oprezno treba
postupati primjerice s verzijom da Bosna priznaje kontinuitet
Jugoslavije. Makedonija i Hrvatska su također priznali sadašnjoj
beogradskoj državi Jugoslaviji kontinuitet, međutim u oba slučaja
ostalo je nejasno što znači ta formula, te koje će posljedice imati.
Bosanskim Srbima oko Karadžića to međutim nije bitno. Njima ne
odgovara pariški dogovor, jer u njemu vide ugrožavanje svog cilja, tj.
konačnog odcjepljenja od države Bosne i Hercegovine. Oni ne znaju što
Milošević namjerava. Već mu dugo ne vjeruju, iako su od početka rata,
dakle četiri i pol godine ovisni o pomoći iz Beograda. Tako niječu
Miloševićevo pravo da govori u ime svih Srba. Zapravo, on ne može
nastupati niti za novu Jugoslaviju jer je on samo predsjednik jednog
njezina dijela, tj. Srbije. No, to je formalnost. U Beogradu odlučuje
Milošević, a srpski vođe u bosanskim Palama morat će se tome
podrediti", piše Rm.
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
7. X. 1996.
Prazni stolci u Sarajevu
"Ovog vikenda u Sarajevu su osjećali kao da su ponovno vraćeni u
predratno doba. Tada su srpski zastupnici napustili parlament. Sada se
nisu pojavili na konstituirajućoj sjednici. Unatoč tome ne treba
očekivati da će bosanski Srbi trajno odustati od davanja prisege
svojih zastupnika i svog člana predsjedništva ustavu utvrđenom u
Daytonu. Za njih je bitno zauzeti početne položaje za prijelazno
razdoblje pod tako reći međunarodnom okupacijom, primjerice u pitanju
koja se tiču simbolike mjesta održavanja sastanka parlamenta,
predsjedništva i vlade, te ovlaštenja muslimanskog predsjednika
predsjedništva.
Najjači udarac za vodstvo u Palama bio je što je u Daytonu Sarajevo
pripalo nepodijeljeno u nadležnost muslimansko-hrvatske federacije.
Zbog toga barem svebosanski gremiji trebaju po mogućnosti održavati
svoje sastanke na crti razgraničenja s republikom srpskom. Taj zahtjev
mogao bi dovesti do stvaranja posebnog područja u glavnom gradu,
slično kao u podijeljenom Mostaru. Napadi iz Pala na 'privatni
dogovor' između bosanskog predsjednika predsjedništva Izetbegovića i
srpskog predsjednika Miloševića ne idu sami po sebi u prilog stvaranju
diplomatskih odnosa između Beograda i Sarajeva, a o čemu je u Daytonu
unaprijed odlučeno. Međutim, prema mišljenju bosanskih Srba
predsjednik predsjedništva ne smije sam djelovati.
Dugoročno doduše ostaju kod velikosrpskog cilja diobe Bosne. Srbi
pritom računaju na labilnost federacije između Muslimana i Hrvata",
piše kue.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
7. X. 1996.
Klimavi temelji za vojnu intervenciju
"Kad je predsjednik Clinton poslao američke vojnike u Bosnu prošle
godine, bio je 'potpuno uvjeren' da će postići svoje ciljeve 'za
otprilike godinu dana', te je vlada u skladu s tim obećala kongresu da
će se vojnici povući do 20. prosinca. Sada Pentagon kaže da će vojnici
ostati najmanje do ožujka, a Richard Holbrooke, tvorac vladine
politike u Bosni, kaže da bi se rat tamo brzo nastavio bez 'nekog
oblika stalne vojne nazočnosti'. Što se dogodilo s Predsjednikovom
apsolutnom uvjerenošću?", pita Fred Hiatt, član uredništva lista.
"Prije nego što je Clinton postao predsjednik, najjasnija izjava
američke politike o upotrebi sile bila je Weinbergerova doktrina -
šest 'testova' koje je ministar obrane predsjednika Reagana Caspar
Weinberger želio napraviti prije nego što se pošalju snage. Savjetnik
za nacionalnu sigurnost Anthony Lake iznio je ekvivalent Clintonove
vlade prošlog ožujka. Razlike su u načinu na koji su izrečene, a svaka
se može tumačiti na svoj način.
Uzimajući u obzir Pentagonov post-vijetnamski oprez, Weinberger je
1984. postavio visoke kriterije za intervenciju. Američki vojnici se
šalju samo ako su ugroženi nacionalni interesi s 'jedinim ciljem da
pobijede' i sa strategijom i veličinom snaga sukladno s tim ciljem.
Rat treba biti posljednje sredstvo i do njega može doći samo uz
podršku kongresa i javnosti. Kako bi se izbjegli 'raskoraci u misiji',
snage i njihov cilj trebaju se 'stalno procijenjivati i
prilagođavati'.
Nakon više od jednog desetljeća, Lake je iznio kriterije koji su bili
manje zahtjevni i manje općeniti. Složio se da diplomacija treba biti
prvo sredstvo, ali nije inzistirao da upotreba sile treba biti
posljednje. Složio se da se treba voditi računa o nacionalnim
interesima i čak ih je pokušao definirati. Ali napravio je takvu listu
da je teško zamisliti situaciju u kojoj se primjena snaga ne može
opravdati: borba protiv kriminala i krijumčarenja droge, borba protiv
gladi, prirodnih nepogoda i 'masovnih zloupotreba' ljudskih prava,
obrana demokracije, suprotstavljanje agresiji, zaštita gospodarskih
interesa Sjedinjenih Država. Na kraju je iznio tri vrlo nepotpuna
načela kako primijeniti snage: uvjerljive prijetnje ponekad su dobre
kao i stvarna upotreba sile; 'odabrane i jake' snage ponekad su bolje
od masovnih snaga; i uvijek treba postojati izlazna strategija.
Lake je odbacio Weinbergerovo upozorenje o raskoracima u misiji, iako
je 'stalna procjena' mogla dva puta spriječiti američke žrtve tijekom
Clintonove vladavine: u Somaliji (...) i Saudijskoj Arabiji (...).
Još jače udaljavanje od Weinbergerove liste je inzistiranje na podršci
javnosti. Je li to značilo da je Clintonova vlada bila spremna učiniti
nešto što javnost ne bi odobrila? Iskustvo posljednjih četiri godine
pokazuje sljedeće: umjesto da gradi podršku za misiju, vlada je
oblikovala misije na onom stupnju podrške koji je imala. Poslala je
snage na Haiti, ali im je naredila da ne razoružavaju diktatorovu
policiju jer bi ih to dovelo do povećanog rizika. Kaznila je Saddama
Husseina, ali oružjem koje nije dovelo u opasnost američke pilote.
Poslala je snage u Bosnu, ali nije se upuštala u rizik uhićenja ratnih
zločinaca. Obećala je da će ih zadržati tamo samo godinu dana, jer je
u to vrijeme samo tako mogla dobiti podršku kod kuće.
Nijedan od tih napora ne treba umanjivati. Životi američkih vojnika
sigurno su bili u opasnosti, a vlada je riskirala politički kapital,
barem na Haitiju i u Bosni. Ono što je učinjeno mnogo je korisnije
nego da nije učinjeno ništa. Lake je bio u pravu kada je skrenuo
naglasak s Weinbergerove potpune jasnoće i potpune pobjede. Neke vojne
misije mogu se opravdati ako poboljšaju situaciju iako ju ne izliječe.
Ali istovremeno, smišljanje misija koje bi bile izvan dohvata radara
javnosti moglo bi samo odgoditi probleme.
Jedina super sila Amerika koja je sposobna vojno intervenirati nije
jedina moguća vizija budućnosti svijeta. Sjedinjene Države ne trebaju
trošiti na vojsku više nego 13 država zajedno, kao što je to sada
slučaj. Mogla bi naglasak staviti na razoružavanje i multilateralizam.
Takva strategija imala bi svoju cijenu i svoje rizike, ali do toga bi
moglo doći. Stvar je u tome da ni Weinberger ni Lake - a tako ni
Clinton ni Bob Dole - ne dovode to u pitanje i ne osporavaju da
Sjedinjene Države trebaju imati vodeću ulogu. Ali ni Clinton ni Dole
iskreno ne iznose terete koje takvo vodstvo nosi sa sobom. Naravno da
Sjedinjene Države ne mogu obaviti svoju misiju u Bosni u roku od jedne
godine i zatim otići kući - i svaki pošteni dužnosnik vam je to mogao
reći još prošle godine. Clintonovo i Lakeovo obećanje da svaka
intervencija mora imati urednu izlaznu strategiju nepošteno je kao i
Weinbergerova iluzija o jasnoći i pobjedi kod svake intervencije",
zaključuje Fred Hiatt.
Prve skupine vojnika SAD-a pripremaju se za napuštanje Bosne
"Vodnik James Maxey, jednostavan čovjek odrastao na farmi u zapadnoj
Virginiji, danas je sažeo podvojene osjećaje svojih kolega vojnika.
Stojeći u blatu do gležnjeva, kazao je:' Uopće nisam siguran jesmo li
išta dobroga uradili u ovoj zemlji, a sam Bog zna koliko ćemo ovdje
još ostati(...)'
Uz mješavinu nelagode u pogledu budućnosti ove ratom poharane države i
odanosti svojoj misiji, Maxey i njegovi sudruzi vojnici započeli su
svoju najznačajniju akciju razmještanja od kada su postrojbe SAD-a
prvi put stigle u Bosnu, prije gotovo 11 mjeseci.
Tri jedinice 1. oklopne divizije započele su svoj put prema
sjeveru(...), kako bi prešli rijeku Savu u ponedjeljak, a zatim
nastavili dalje, kući.
U međuvremenu, Maxey je sa skupinom inženjera radio u blatu na Savi
pripremajući teren za dolazak novih američkih postrojba ovoga tjedna.
Gurajući 13 pomoćnih vojnih borbenih čamaca u rijeku, započeli su
izradbu plutajućeg mosta preko Save.
Prema planu, tom će operacijom iz Bosne otići oko 13.000 vojnika 1.
oklopne divizije. Kako bi im pomogli u povlačenju, u Bosnu stiže 5.000
vojnika iz 2. brigade 1. pješačke divizije. Kada operacija napokon
bude dovršena, što bi prema nadnevku trebalo biti u siječnju 1997., u
Bosni bi trebalo ostati 7.500 američkih vojnika. Njima će zapovijedati
general-major Montgomery Megiswill.
Glavno pitanje koje se postavlja u svezi s novim snagama(...) jest -
koliko dugo će ostati u Bosni. U svome svjedočenju Kongresu,
protekloga tjedna, ministar obrane William J. Perry kazao je kako će
neke postrojbe ostati u Bosni do ožujka. Zapadni su dužnosnici
predvidjeli da će 2. brigada ostati znatno dulje.
'Očito je da nove snage obuhvaćaju samu bit sudjelovanja SAD-a u
nasljednoj misiji u Bosni', kazao je viši zapadnoeuropski vojni
časnik. 'Ako se želi da ova operacija uspije, na terenu mora biti
Amerikanaca.'
Mirotvorna misija za Bosnu koju predvodi NATO službeno završava 20.
prosinca. Perryeva obznana Kongresu prošloga tjedna kako misija neće
završiti sve do ožujka uzrokom je tvrdnji da je predsjednik Clinton
zavaravao Amerikance glede postrojba u Bosni.
No, čini se da se zapadni vojni časnici u Bosni slažu kako bi čak i
nakon ožujka bilo nužno da u Bosni postoji neki oblik vojne nazočnosti
NATO-a u cilju očuvanja klimavog mira(...). Previše toga u ovoj
izmučenoj zemlji prijeti obnavljanjem rata. Srpski tenkovi čekaju u
skladištima koji se nalaze tek 30-ak minuta od Brčkog, grada u
središtu američke zone. Muslimansko teško oružje pohranjeno je u
predgrađu Doboja, grada koji kontroliraju Srbi, a koji se također
nalazi u američkom sektoru.
General-major William Nash, zapovjednik 1. oklopne divizije, kazao je
kako je odluka da se 1. pješačka divizija upotrijebi kao snaga koja će
pomagati u povlačenju svojih kolega 'genijalan potez s vojnog i
moralnog stajališta'.(...) 'Ta je odluka imala još jedan povoljni
učinak - otklonila je strah vojnika koji ovdje borave od produljenja
njihove misije', rekao je. Zaista, kako u Bosni borave već gotovo
godinu dana i nisu sigurni hoće li se moći vratiti svojim kućama za
Božić, moral njegovih ljudi ponešto je oslabio.
Napokon, ono što je možda najvažnije, nove snage dopuštaju Pentagonu
da okoliša glede pitanja duljine ostanka Amerikanaca u Bosni sve do
predsjedničkih izbora koji će se održati sljedećeg mjeseca.
Izbori u Sjedinjenim Državama nisu jedini koji kompliciraju planiranje
NATO-a i SAD-a glede Bosne. Prošloga tjedna, dužnosnici Organizacije
za europsku sigurnost i suradnju (OESS) donijeli su odluku kako će se
bosanski općinski izbori održati između 22. i 24. studenog.
To glasovanje trebalo se provesti 14. rujna za vrijeme državnih općih
izbora, no OESS, koji je prema Daytonskom mirovnom sporazumu odgovoran
za organizaciju bosanskih izbora, odgodio je općinske izbore zbog
raširenosti kršenja izbornih pravila koje su počinili uglavnom
bosanski Srbi.
Odluka OESS-a znači da će postrojbe SAD-a biti prisiljene provesti
jednu od najosjetljivijih i najtežih operacija u Bosni do sada usred
složene operacije razmještanja postrojba. Dužnosnici smatraju kako će
općinski izbori biti težak zadatak za operaciju NATO-a. Srbi će
nastojati upotrijebiti glasovanje kako bi učvrstili svoju kontrolu nad
desetcima gradova koji su nekoć bili muslimanski ili hrvatski. Isto
tako, Hrvati i Muslimani pokušat će se vratiti u te iste gradove i
sela kao bi glasovali, u pokušaju da vrate ono što su izgubili u ratu.
Ukratko, vojni su časnici SAD-a kazali kako će nove snage preuzeti
misiju SAD-a pravodobno kako bi proveli izbore u američkom sektoru.
Toj su se odluci u početku protivili američki časnici koji su se
brinuli kako će se odnos koji su vojnici SAD-a stvorili s tri strane
izgubiti kada te snage napuste Bosnu. Na 'gorućim područjima', kao što
je Brčko, vojni zapovjednici i bojna SAD-a ipak ostaju, kazali su
časnici Sjedinjenih Država.
Časnici su kazali kako će razmještanje sličiti dvjema rijekama - jedna
će napuštati Bosnu, a druga će ulaziti u nju. Tijek će se usporiti za
vrijeme općinskih izbora, a ubrzat će se nakon toga, kazali su(...)" -
prenosi John Pomfret.
THE NEW YORK TIMES
7. X. 1996.
Bande prikupljaju društveni talog Bosne
"Čak i tijekom tri i pol godine rata park Vrace bio je okupljalište
sarajevskih ovisnika o heroinu... kolektivna omamljivanja katkada su
morala izgledati primamljivo čak i najtrjeznijim stanovnicima
Sarajeva. Ali u proteklih nekoliko tjedana policija je primijetila da
se broj ovisnika počeo povećavati. A zatim je postalo jasno i zašto.
'Dileri kruže okolo i dijele besplatne paketiće heroina', rekao je
Ismet Dahić, šef policije.
Politički kaos i siromaštvo koje i dalje pritišće Bosnu, deset mjeseci
nakon potpisivanja mirovnog sporazuma, stvaraju sve uspješnije
podzemlje. Dobro organizirane bande s mnogo novaca i korijenima u
Milanu, Hamburgu i Frankfurtu stvaraju carstva koja iskorištavaju
podjelu Bosne na srpski, hrvatski i muslimanski entitet. Veličina i
domet tih bandi - jedinih stvarno multietničkih organizacija koje
trenutno funkcioniraju u Bosni, a u kojima su se pomiješali Srbi,
Hrvati i Muslimani - prijete da će nadjačati slabu i podijeljenu
primjenu pravnog sustava u Bosni.
Zapadni diplomati kažu da nagli uspon organiziranog kriminala
predstavlja jednu od najtežih pogibelji poslijeratne Bosne.
Muslimanski policijski časnici, koji nemaju laboratorije za
kriminalističku obradu i zarađuju oko 30 dolara mjesečno, sve su
skloniji uzimanju velikog mita koje im nude kriminalne bande. Lokalni
dužnosnici, koji vladaju gradovima u središnjoj Bosni kao da su
zemljoposjednici, prebacili su se s crnog tržišta, na kojem su se
obogatili tijekom rata, na tradicionalnije kriminalne aktivnosti kao
što su prijevare sa zajmovima, utjerivanje dugova i krijumčarenje robe
bez carine. Ucjenjivači koji nude zaštitu, koji su ugnjetavali
Sarajevo na početku rata, ponovno su se pojavili, tako da vlasnici
trgovina i restorana plaćaju mafiji 200 do 300 dolara mjesečno.
U mnogim slučajevima policija je povezana s mrežama kriminalaca. U
nedavnoj nesreći u kojoj je počinitelj pobjegao s mjesta događaja, a u
koju je bio umiješan jedan Hrvat, sarajevska policija zatražila je
pomoć policije bosanskih Hrvata. 'Hrvati su rekli da je taj čovjek
policijski dužnosnik', rekao je Asim Fazlić, viši dužnosnik
ministarstva unutarnjih poslova. 'Ne samo da ga neće izručiti, već
odbijaju dati bilo kakvu informaciju o njemu. Kako da se borimo protiv
kriminala u takvoj situaciji?'
Automobili koji se kradu u muslimanskom dijelu Sarajeva prevoze se
preko zone razdvajanja koju nadgledaju mirotvorne snage NATO-a na
rubnim dijelovima grada gdje se predaju u ruke srpskih razbojnika koji
vrlo često imaju čvrste veze s policijom bosanskih Srba. 'Postao je
unosan posao krasti u jednoj enklavi i prodavati tu robu u drugoj',
kaže jedan viši zapadni dužnosnik za primjenu pravnog sustava.
'Bezakonje kakvo vlada u baltičkim zemljama, nekim dijelovima istočne
Europe, pa čak i u Moskvi, ono je što i ovdje očekujemo.'
Nedostatak učinkovitih policijskih snaga, nemarni i korumpirani
carinski dužnosnici, šupljikave granice, rašireno siromaštvo i lako
posezanje za nasiljem, što je sve stvoreno i uzgojeno u ratu, zajedno
pridonose rastu lanca kriminala. Policijski dužnosnici u Sarajevu
smatraju da su najnoviji ovisnici o heroinu važni ne toliko zbog
posla, koji bi mogli obavljati i lokalni dileri, već zbog usluga koje
bi mogli pružiti prenošenjem droge unutar i izvan Europe.
Bosna, kažu ti dužnosnici, sve brže postaje omiljeni put za
krijumčarenje droge iz Irana preko Turske u ostatak Europe. A u
proteklih nekoliko tjedana, kažu dužnosnici koji su zaduženi za
primjenu pravnog sustava, čak su i kolumbijski kraljevi droga imali
uspjeha u prevoženju kokaina kroz Bosnu u Hrvatsku, Italiju i
Austriju.
Američki FBI i dužnosnici iz drugih odjela ministarstva pravosuđa
poslali su u proteklih nekoliko tjedana svoje ekipe sa zadatkom da
organiziraju nove jedinice za istraživanje kriminala.
U međuvremenu, sve su očitija pogoršanja u provođenju zakona. Krađe
automobila su se udomaćile u Sarajevu, kao i na mnogim cestama u
Bosni. Mnogi se zapadni diplomati i humanitarci tako više ne voze noću
cestama od Sarajeva do Mostara, ili od Tuzle do Brčkog zbog toga što
male grupe teško naoružanih ljudi drsko otimaju automobile. Mladi
ljudi koji ne mogu pronaći posao, okrenuli su se krađi, navlače čarape
preko lica, uvlače se kroz prozore u kuće i kradu televizore i stereo
uređaje, često i usred dana.
Policijski dužnosnici kažu da su izručenja bosanskih kriminalaca iz
njemačkih i talijanskih zatvora, sada kad je rat gotov, još više
zamrsila problem.
'Nemamo nikakav dossier o tim tipovima', kaže Dahić, sarajevski šef
policije. 'A stekli su i poprilično iskustva i veza koje im pomažu da
obavljaju kriminalne aktivnosti u Bosni. Skoro svaki dan nam izruče
nekog novog.'
Mnoge kriminalne bande preuzele su prijašnje državne poslove koje je
rasprodala bosanska vlada, kažu zapadni dužnosnici, te dodaju kako se
suparničke bande sada natječu za vladine koncesije za upravljanjem
telefonskom mrežom. 'Mito se slijeva kao voda', kaže jedan Bošnjak
koji blisko surađuje s dužnosnicima koji raspodjeljuju
telekomunikacijske ugovore.
Broj i djelokrug lokalnog lanca prostitucije zapanjio je čak i
policiju. Jedna od najvećih kriminalnih bandi u Bosni sada vodi veliki
lanac prostitucije i izvan Sarajeva. Mlade žene se namame u lanac,
daju im se lažni osobni dokumenti i šalju se u selo Vrgorac, oko
devedeset kilometara južno od hrvatskog grada Splita. Banda, kažu
dužnosnici, nudi usluge prostitutki turističkim hotelima duž hrvatske
obale i brine se za zabavu vojnika te mirotvornih snaga NATO-a...
Ostale žene šalju se u bordele i noćne klubove u Njemačkoj, Austriji i
Italiji, kažu isti izvori.
'To je vrlo velika operacija, radi se o milijunima dolara', kaže
Fazlić, viši dužnosnik ministarstva unutarnjih poslova. 'A s obzirom
na nedostatak suradnje s Hrvatima, nismo bili u stanju istražiti te
operacije ili ih prekinuti'", piše Chris Hedges.
INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
7. X. 1996.
Pitanja o američkoj vanjskoj politici
"Doleova kritika Clintonove vanjske politike ograničena je na usputna
prigovore (Clintonova vanjska politika se svodi na 'prilike za
slikanje'), smiješne niske udarce (Clinton je preoštar prema
Izraelcima) ili samo besmisleno cendranje. G. Clinton zato još nije
bio doista prisiljen prihvatiti se rješavanja najhitnijih
vanjskopolitičkih pitanja. To nije zdravo. Clintonova je vlada već
obvezala zemlju na nekoliko velikih vanjskopolitičkih zadaća koje bi
trebale započeti odmah poslije izbora, a o kojima američka javnost i
kongres još gotovo i nisu raspravljali. (...) Zemlji je odmah potrebna
stvarna rasprava o pojedinim vanjskopolitičkim pitanjima...", piše
Thomas Friedman.
Od jedanaest vanjskopolitičkih pitanja koja Friedman predlaže, prva
tri se odnose na Bosnu: "1. Bivši bosanski pregovarač Richard
Holbrooke upravo je potvrdio kongresu da 'nijedna odgovorna osoba ne
može razmišljati o potpunom povlačenju 60 tisuća vojnika' iz Bosne.
'Kad bi se to dogodilo, rat bi mogao ponovno izbiti. Potreban je neki
oblik stalne nazočnosti međunarodnih sigurnosnih snaga'. Predsjedniče
Clinton, obećali ste povlačenje svih američkih vojnika iz Bosne do
sredine prosinca. Ako ih još namjeravate sve povući, što biste
odgovorili g. Holbrookeu, koji dobro poznaje tamošnje stanje, a ako to
ne namjeravate, što biste odgovorili američkom narodu?
2. Kakve biste vi, g. Dole, snage željeli u Bosni i na koliko dugo?
Ako kažete da niti jedan američki vojnik ne bi trebao ostati i da
bismo umjesto toga morali naoružati bosanske Muslimane, kako ćete to
objasniti našim europskim saveznicima kojima ne odgovara takva
strategija?
3. I pitanje obojici: ako američke postrojbe ostanu u Bosni i ako među
njima bude žrtava, hoćete li ih povući, kao što su povučene iz
Somalije?"
Novi je NATO ozbiljan partner za novu Rusiju
Javier Solana, glavni tajnik NATO-a piše o odnosima NATO-a i Rusije:
"Rusija i NATO prirodni su partneri u današnjoj Europi. Više ne
postoji nekadašnja podjela i sukob. Sad imamo priliku raditi zajedno,
a ne jedni protiv drugih, kako bismo osigurali mir i sigurnost. Novi,
obnovljeni NATO može pridonijeti promicanju tog procesa. Mnogi se u
Rusiji još pitaju zašto NATO nije krenuo putem danas nepostojećega
Varšavskoga pakta. Odgovor leži u jednostavnoj, demokratskoj
činjenici. Svih 16 članova NATO-a žele sačuvati NATO i koristi koje im
pruža njegovo postojanje. NATO je odjednom postao forumom političkih i
sigurnosnih konzultacija i koordinacije te struktura koja čuva vezu
između Europe i Sjeverne Amerike. Ti ciljevi još vrijede za njegove
članove, ali su se sredstva njihova ostvarivanja promijenila iz
temelja. Današnji je NATO različit od nekadašnjega".
Solana zatim podsjeća da je NATO 1990. ponudio prijateljstvo svim
zemljama Varšavskoga pakta te da je godinu dana poslije osnovano
Sjevernoatlantsko vijeće za suradnju. Zatim je 1994. NATO pozvao
zemlje OESS-a na suradnju u Partnerstvu za mir, kojega je "cilj
pojačati sposobnost naših oružanih snaga za suradnju u zajedničkim
mirovnim i humanitarnim operacijama. Dvadeset i sedam zemalja,
uključujući Rusiju, sudjeluje u dinamičnom i sve širem procesu
suradnje koji bi prije samo nekoliko godina smatrali nezamislivim. S
vojne su strane saveznici u tom razdoblju smanjili i preustrojili
svoje oružane snage radi bolje provedbe novih misija čuvanja mira i
svladavanja kriza. Vojne snage u Europi znatno su smanjene. (...)
NATO-ve nuklearne snage smanjene su još drastičnije - za više od 80
posto. (...) Cilj nam je, u skladu s poboljšanom sigurnosnom
situacijom, još više smanjiti nuklearne snage kad bude ratificiran
START-2".
Ističući kako je "današnji NATO politički, vojno i strukturalno
promijenjen, što je odraz velikih promjena sigurnosne situacije na
europskome prostoru", Solana upozorava kako, "na žalost, ni taj
prostor nije bez izazova" te kao primjer navodi Bosnu.
"Provedbene snage u Bosni doista su međunarodna mirovna koalicija.
Činjenica da NATO i ruske postrojbe tako uspješno surađuju na terenu
živi je pokazatelj toga da je suradnja radi uspostave dugoročnoga mira
i stabilnosti na Balkanu u zajedničkom interesu Rusije i saveznika u
NATO-u. Posjetio sam ruske postrojbe u Provedbenim snagama u Bosni.
Profesionalizam koji pokazuju samo potvrđuje moje mišljenje da je
takva suradnja NATO-a i Rusije doista dubok izvor iz kojega smo tek
počeli crpiti. Zašto ne bismo oslonili na to i doveli ruske časnike u
Stožer glavnoga zapovjedništva NATO-a, a tako i NATO-ove časnike za
vezu u ruski glavni stožer? Naše nas zajedničko iskustvo u Bosni uči
da bi, ubuduće, međunarodna zajednica morala bolje pripremati odgovore
na slične izazove. Moramo još bolje razviti instrumente pravodobne
opomene, sprječavanja sukoba i svladavanja krize. Zato bismo morali
iskoristiti - u najboljem smislu - vrlo velike potencijale Partnerstva
za mir u kombiniranju naših nastojanja radi ostvarivanja tih ciljeva.
(...) Da nije bilo Partnerstva za mir, okupljanje i razmještanje snaga
za Operaciju Joint Endeavor u Bosni trajalo bi mnogo dulje, a i sama
operacija možda ne bi bila tako uspješna. Moramo još više učvrstiti
suradnju, ne samo zbog pouka iz Bosne, nego i radi osiguravanja
djelotvornosti Partnerstva u pripremanju snaga za druge hitne
operacije. Ono može biti katalizator u općoj kulturi sigurnosne
suradnje koja će pridonijeti trajnoj stabilnosti širom Europe. S
vremenom će neki partneri postati punopravni članovi saveza. Za
opravdavanje primanja novih članova u NATO nije potreban neprijatelj
niti je ono usmjereno protiv nekoga. Zemlje koje traže bliskije veze s
institucijama poput NATO-a ili Europske unije to čine zato što žele
postati dijelom Euro-atlantske zajednice kojoj po vlastitom osjećaju
legitimno pripadaju". Na kraju Solana ističe kako "vrata novim
članovima otvara novi, a ne stari NATO. A želimo li da se ostvari naša
vizija novoga europskoga sigurnosnog poretka, taj poredak mora
uključivati Rusiju".
BELGIJA
LE SOIR
7. X. 1996.
Javier Solana
Novinar lista Pol Mathil razgovarao je s NATO-ovim glavnim tajnikom
Javierom Solanom o problemima proširenja na države bivšeg Istoka i o
posjetu Aleksandra Lebeda.
" - Prije službenog susreta s belgijskim vlastima (u srijedu), vi ćete
primiti i Aleksandra Lebeda. A taj je general ipak poseban, nije kao
neki drugi generali...
= Nije on general...
- Bivši general... ali je sve to vrlo iznenađujuće. Nikada još neki
ruski političar nije stigao u Bruxelles nakon takvih neprijateljskih
govora u vezi s NATO-om. Izjavio je npr. da bi njegovo proširenje
dovelo do 'novog hladnog, čak i vrućeg rata', a spominjao je i
nuklearne rakete. Ne bojite li se toga? Što ćete mu odgovoriti?
- Da su to preozbiljne riječi. Ali, to se u stvari mnogo ne razlikuje
od onoga što ruski vođe govore u javnosti u vezi s proširenjem NATO-a.
Pa ipak, moramo znati razlikovati izjave za domaću uporabu od načina
na koji se ruski političari izražavaju kontaktirajući s inozemstvom.
Dakle, važno je to što će gospodin Lebed službeno izjaviti ovdje.
Što se nas tiče, mi ćemo mu ljubazno objasniti koji su temeljni
razlozi za te naše planove. I naglasit ćemo, kao što to uvijek činimo
prigodom naših susreta s ruskim vođama, da s Rusijom želimo imati što
je moguće bolje odnose. Možemo navesti i primjere takvih dobrih
odnosa, osobito u okviru IFOR-a, gdje je suradnja NATO-a i Rusije
upravo primjerna. Isto vrijedi i za Partnerstvo za mir što je, iako je
tek nedavno pokrenuto, već sada velik uspjeh. Bez toga, bilo bi zaista
teško navesti 36 država da zajednički djeluju. To je stvarnost,
ostavimo po strani strasti, nepotrebno dramatiziranje i pomalo
anakronične govore.
- Je li stvarnost i NATO-ovo proširenje? Kako ćete Aleksandru Lebedu
objasniti da je to neizbježno?
= Jednostavno. Nove demokratske države koje imaju iste vrijednosti kao
i mi smatraju da će njihova sloboda biti bolje zaštićena unutar
Atlantskog saveza i izjavljuju da su spremne preuzeti ne samo prava
nego i obveze koje iz toga proizlaze. Nema nikakvog razloga da im ne
otvorimo vrata. Atlantski savez je otvorena kuća, oduvijek je to bio.
S našeg gledišta, proširenje NATO-a podudara se s proširenjem prostora
stabilnosti i demokracije - a to nije upereno protiv nikoga. To je
nešto pozitivno.
- Imate li Vi neki novi argument koji ćete pokazati gospodinu Lebedu
kako bi shvatio da Rusija nema pravo veta u vezi s odlukama ostalih
suverenih država?
= Posjet gospodina Lebeda neće biti pregovarački sastanak nego prigoda
da se bolje upoznamo. To je njegovo prvo putovanje izvan Rusije. I to
nije mala stvar. Dva dana, kako bi vidio i shvatio što je to NATO
danas, kakvi su naši planovi i kakve su nam namjere. Nije to mnogo,
ali nije ni malo.
To je prigoda za uspostavljanje novih veza, a to NATO-ovi i ruski
politički dužnosnici moraju objasniti i svojim građanima.
- Mislite li da možete uspostaviti takvu vrstu veza s Rusijom prije
pokretanja procesa proširenja?
= Proces proširenja je, kao što znate, već sada u tijeku. Države koje
se žele pridružiti NATO-u sada mnogo točnije znaju što zapravo znači
status države članice i kako to Atlantski savez djeluje. A mi opet
sada imamo mnogo točniju predodžbu o onima koji nam se žele
pridružiti...
- ... drugim riječima o Poljskoj, Mađarskoj i Češkoj. Hoće li te
države biti prve pozvane u proces pridruživanja na NATO-ovu sastanku
na vrhu, ovog proljeća ili sljedećeg ljeta?
= Sve države kandidati i dalje su... kandidati. Ako se nešto
promijeni, na tom će sastanku na vrhu biti objavljene pojedinosti. A
sam je proces na dobrom putu. Ja mislim, ali to je samo moj
predosjećaj, da bi konačna odluka zaista mogla biti donijeta na
sastanku na vrhu koji će se održati 1997. godine.
- U nekim se ruskim izvorima nagađa o 'pridruživanju a la carte', a i
o procesu političkog proširivanja bez proširivanja vojne
infrastrukture...
= Proširenje će se provoditi na svim razinama, sa svim koristima i sa
svim obvezama. Osim toga, moći će se točno odrediti način
sudjelovanja. Ja bih, kao glavni tajnik, najradije da sve države budu
članice pod istim uvjetima. Ali, jasno, nisam ja jedini koji o tome
odlučuje...
- Mnoge države istočne Europe, osobito Ukrajina i baltičke države,
pitaju se kakve će biti posljedice tog NATO-ova djelomičnog
proširenja. Neki tvrde da uključivanje samo te tri države sve ostale
države praktično ostavlja u ruskoj utjecajnoj sferi.
= Mi bismo sa svim tim državama željeli imati vrlo čvrste veze. Mislim
da ne moram o tome nešto više reći, samo bih podsjetio da Ukrajina,
vrlo aktivna članica Partnerstva za mir, nije zatražila priključenje
NATO-u i da odluka 'tko i kada' još nije donesena.
- Kako gledate na budućnost IFOR-a u Bosni?
= To iskustvo s IFOR-om predstavlja velik, dvojak uspjeh: i kao
primjer djelotvornosti takvog djelovanja, i kao primjer za vojnu
suradnju.
- Ali, ne možete samo tako otići iz Bosne, sve će opet započeti...
= IFOR-ov mandat istječe u prosincu. Razmišljamo o tome što će biti
poslije. Donijet ćemo odluku do kraja studenog.
- Pripremate se za posjet belgijskim vlastima. Što vi mislite o državi
članici u kojoj se čak nalazi i sjedište Atlantskog saveza, koja, kako
smatraju mnogi promatrači, sama sebe vodi u propast? Neće li i
Atlantski savez time biti oslabljen?
= Ja ne mislim da se vaša država kreće prema samouništenju. Riječ je o
vrlo važnoj državi i o čvrstoj članici Atlantskog saveza. Belgija je
jedina NATO-ova država članica koja je svoje snage uputila na oba
poprišta: i u Bosnu i u Slavoniju.
- Prema riječima belgijskog ministra obrane, vojni proračun naše
države vojsku dovodi na rub djelotvornosti. Je li Belgija još uvijek
NATO-ova članica s kredibilitetom?
= To je dužnost jednog ministra, ako mu u parlamentu osporavaju vojni
proračun. I osobito ako mu ga stvarno srežu. Pa ipak, NATO-u sada
treba, više nego ikada prije, slika čvrstoće i zajedništva. NATO se
približava cijelom nizu odluka: reforma vojne strukture - kako bi se
više važnosti dalo europskim državama (to se naziva 'europskim
identitetom u pitanjima obrane i sigurnosti'), proširenje, odnosi s
Rusijom itd. Usuđujem se sve to nazvati pravom revolucijom u okviru
NATO-a, a ona je nužna za suočavanje s izazovima XXI. stoljeća.
- Je li afera s Willyjem Claesom, barem što se tiče NATO-a, dio
povijesti ili je ostavila neke tragove?
= Jedini trag koji još postoji jest poštovanje i prijateljstvo koje
ja, a i ostali, osjećamo prema Willyju Claesu, s kojim sam i sam
sudjelovao u mnogim bitkama, važnim za mir i izgradnju zajedničke
Europe."
VELIKA BRITANIJA
THE TIMES
7. X. 1996.
Smrt vojske
"Aleksandar Lebed danas stiže u vrhovni stožer NATO-a kako bi
raspravio pitanje budućih odnosa Rusije sa Savezom. Bivši general je
dao, nakon prijašnjih pomirbenih izjava, svoj glas prijetnjama Kremlja
glede planiranog širenja NATO-a. Mogao bi ponoviti prošlotjednu izjavu
Jevgenija Primakova, ministra vanjskih poslova, kako bi Rusija na
ekspanziju gledala kao na provokativno kršenje sporazuma o
konvencionalnim snagama u Europi te kako bi mogla poduzeti 'mjere
osvete'.
Odbojnost Moskve povezana je s nesigurnom situacijom kod kuće, gdje je
general Lebed uključen u svoj vlastiti rat na nekoliko bojišnica. Kao
pregovarač koji je odgovoran za zaustavljanje krvoprolića u Čečeniji,
suočava se s ogorčenim suprotstavljanjem onome što nacionalisti
nazivaju kapitulacijom. Kao budući nasljednik bolesnoga predsjednika
Jeljcina, glavna je meta spletki u Kremlju, a kao čovjek koji je
odgovoran i za rusku sigurnost, bori se kako bi očuvao rusku vojsku od
bankrota i pobune.
Kriza u ruskoj vojsci jedna je od najvećih prijetnji ne tek samoj
Rusiji, prijetnja je to i njezinim susjednim zemljama i samoj
europskoj stabilnosti. Ono što su nekoć bile uvježbane, sposobne i
disciplinirane snage, sada je tek nešto više od razularene svjetine -
osiromašene, korumpirane i osorne. Opetovano izbjegavanje vlade da
vojnicima isplati njihove mršave plaće, pljačkanje vojnoga proračuna
koje provode područni šefovi i mafija, smanjivanje troškova za
programe koji su započeti kada je Sovjetski Savez bio supersila - sve
je to uzelo golem danak.
Oružane snage sada imaju neisplaćene dugove vezane za vojne plaće u
vrijednosti od, približno, 15.000 milijardi rubalja. Kao posljedica
svega toga, vojne jedinice prodaju svoje oružje, tenkove, zalihe i
bilo što do čega mogu doći samo kako bi mogli kupiti hranu i gorivo.
Zabrinjavajuća količina toga oružja stiže u Afganistan, dolazi do
diktatora i kriminalaca. Vojnici su ostavljeni sami sebi, a u
udaljenim garnizonima na hladnom sjeveru i na Dalekom istoku neke od
jedinica nalaze se na granici skapavanja. Rusijom ponovno kruže jezive
glasine o kanibalizmu, koji nije nepoznat u ruskoj vojnoj
povijesti.(...)
Ipak, Rusija još uvijek ima neke izvanredne vojne elemente; vojnici u
Bosni, npr., učinkoviti su i disciplinirani. No, vojni kolaps drugdje
državno je poniženje i uvelike povećava povijesno ukorijenjenu
paranoju među ruskim čelništvom glede vojnog okruženja u slučaju
ekspanzije NATO-a. Ponos zbog državne vojske izvor je državne
povezanosti u zemlji kojoj su veoma potrebni takvi simboli sigurnosti.
Bez obzira na bitke oko nasljednika predsjednika u Kremlju, ma kakva
bila, ruska vlada ne može mirno zanemariti političku opasnost koja
leži u činjenici da ruska vojska na smrt krvari" - zaključuje
uvodničar lista.
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
7. X. 1996.
Iz Arabije maxiucjena za Karadžića i Mladića - unajmljeno 25 plaćenika
"Otvoreni lov na 'čudovišta' rata u Bosni. Nad glavama Radovana
Karadžića i Ratka Mladića, otkriva njemački list 'Sonntag Express',
visi ucjena vrijedna milijarde koju su stavili muslimanski poslovni
ljudi. I ne samo to, federalna policija (BKA) stvorila je skupinu od
dvanaest agenata zaduženu da traži srpske ratne zločince na njemačkom
teritoriju.
Izvor 'Sonntag Expressa' je Wolfgang Zimmerman, šef privatne
osiguravajuće agencije 'SDS', sa sjedištem u Londonu. 'Skupina od 25
plaćenika priprema atentat na Karadžića i Mladića', kazao je koelnskoj
novini, 'uz financiranje poslovnih ljudi iz Saudijske Arabije'.
Ucjena, raspisana za predsjednika paljanske bosansko-srpske republike
i zapovjednika snaga bosanskih Srba, koje je Haaški sud optužio za
zločine nad bosanskim Muslimanima, iznosila bi milijun dolara po glavi
(jedna i pol milijarde lira). Među unajmljenim plaćenicima bili bi
'Englezi, Belgijanci, Francuzi, sve iskusni ljudi koji su već radili
na svjetskim kriznim područjima i područjima sukoba'. Zimmermann tvrdi
da je za postojanje skupine 'koja je osnovana, otprilike, u siječnju'
doznao stoga što je kontaktirana i njegova agencija. 'Odbio sam stoga
što mi ne sudjelujemo u takvim pothvatima. Savjetovao sam jednu drugu
agenciju', izjavio je.
Istražna skupa BKA-a, koju vodi Rudolf Kreillinger, u međuvremenu je
od svibnja uhitila već trojicu osumnjičenih, među kojima i Dušana
('Duško') Tadića, kojemu se sada sudi u Haagu. Trenutno je Njemačkoj
pokrenuto 45 sudskih istraga, ali svjedoci, žale se sudski službenici,
nevoljko govore, iz straha, zbog stida ili iz želje da se isključe iz
toga.(...)"
IL PICCOLO
7. X. 1996.
'Kako su mi ukrali ACI'
Tršćanski list pod tim naslovom prenosi, prema 'Nacionalu', dijelove
razgovora s Veljko Barbierijem, i piše kako u interviewu Barbieri
'sipa optužbe objema rukama, ocrtavajući obrise financijskog
skandala'. O sadržaju tih tvrdnji list kaže: "Sinteza Barbierijevih
teza bi bila ovo: akcije ACI-ja bile su prepuštene INA-i (državnoj
naftnoj tvrtki) knjigovodstvenim lukavstvom, kako bi potom prešle u
ruke najpovjerljivijih Tuđmanovih ljudi, među kojima su bivši premijer
Nikica Valentić i Franjo Gregurić, i sadašnjem savjetniku Hrvoju
Šariniću (koji je podrijetlom iz Rijeke). (...)", te se u članku
prepričava slijed događaja kako ih je opisao Barbieri.
6. X. 1996.
Bosna: Skupština se već rađa okrnjena
"Institucionalni bosanski mehanizam već je zaustavljen. Ustavni 'sat'
zaustavio se pri prvom otkucaju, Srpski predsjednik Momčilo Krajišnik
i njegovih 11 zastupnika sunarodnjaka, jučer u Sarajevu, izbjegli su
ceremoniju službene uspostave zajedničkog predsjedništva i skupštine,
proizašlih na izborima od 14. rujna. Nova Bosna se rađa sakata. U
Daytonu je predviđen model koji previše sliči preminuloj federaciji. I
Jugoslavija u minijaturi otkrila je svoja ograničenja već u prvom
plaču.
Krajišnik se još jučer bio zatvorio u svojem paljanskom uporištu,
okružen svojim zastupnicima, odbijajući da se uputi u Sarajevo, iako
je talijanski kontingent IFOR-a praktički blindirao cijelu
prijestolnicu. Opravdanja 'velikog odbijanja' bila su vezana uz
razloge sigurnosti. No međunarodna je zajednica odmah shvatila da su
razlozi u nečemu drugom.(...)
Krajišnik nije Izetbegoviću oprostio što je u Parizu s Miloševićem
potpisao dokument o uspostavljanju diplomatskih odnosa s federativnom
republikom Jugoslavijom (Srbijom i Crnom Gorom) u ime Bosne. 'Na našem
prvom susretu u troje, u prošli ponedjeljak', podsjetio je Krajišnik,
'Izetbegović se obvezao ići u Pariz u privatni posjet, kako bi
razgovarao o pitanjima vezanim uz njegov prethodni mandat'. I Hrvat
Zubak, član predsjedničkog trijumvirata, kazao je da je vrlo skeptičan
glede sastanka u Parizu, precizirajući, po uzoru na Krajišnika, da je
Izetbegović, tom prigodom, obveze spram Beograda preuzeo samo u
svojstvu muslimanskog predstavnika, a ne kao 'primus inter pares'
zajedničkog bosanskog predsjedništva. Zubak, i njegovih 14 zastupnika,
su međutim bili na sarajevskoj ceremoniji. Hrvati iz HDZ-a, međutim,
jučer, nisu pribivali sjednici kantonalne skupštine, drugog tijela
predviđenog u Daytonu.
No srpske rezerve dolaze i zbog sadržaja prisege koju su novi
zastupnici trebali izgovoriti. Pale očito ne žele 'podržavati i
braniti ustav nove Bosne, braniti jednakost i poštivati mirovni
proces', kako glasi tekst svečanog institucionalnog obvezivanja.(...)
No u Sarajevu đavo osim lonaca pravi poklopce. Više nego
inaugurativni, govor Muslimana Izetbegovića bio je tužni monolog. Srbi
nisu došli. Narodi su masakrirani, a loši čelnici su na svojim starim
položajima, dobro zaštićeni nedodirljivim nacionalizmima. Krajišnikova
je stolica ostala prazna. Kao i ona određena za pravoslavnog popa
Jovanovića. Pale šamara Zapad. A Bosna je tu. Još uvijek čeka Godota",
piše Mauro Manzin.
SRBIJA
POLITIKA
7. X. 1996.
Kako se stvara zajednička vojska Muslimana i Hrvata
Radovan Kovačević među inim piše: "Muslimani i Hrvati s neskrivenim
naporom, uz otvoreno međusobno sumnjičenje, raspravljaju još od
sredine 1996. o svojoj vojsci. Ona bi, u različitim interpretacijama,
trebala biti 'zajednička', 'združena' ili 'jedinstvena'. Vojni
sporazum bosanskih Hrvata i Muslimana potpisan je nakon 'povijesnih'
sporazuma Izetbegovića i Tuđmana u Splitu, Zagrebu, Beču i, konačno,
poslije ustanovljenja muslimansko-hrvatske federacije u Washingtonu.
(...)
Posao oko sjedinjavanja dvije vojske, koje su predugo međusobno
ratovale, i dalje je bio na iskušenjima. Istina, početkom prošle
godine na čelo tog projekta dolazi hrvatski general Janko Bobetko. On
jedva izvlači živu glavu iz snježne oluje po povratku iz Travnika u
Dalmaciju. Analitičari su tada izvukli sljedeći zaključak: Hrvatima,
koji imaju neusporedivo više oružja, u stvari treba samo muslimansko
pješaštvo i zapravo bi u tome trebali osjetiti učinak 'združenosti'.
Međutim, postajalo je sve jasnije da je muslimansko-hrvatska
federacija, kao i njezina zajednička vojska, kamen temeljac američke
politike u regiji. U Washingtonu je ocijenjeno da bi raspad Federacije
bio ravan katastrofi, pa je objelodanjen plan o američkoj pomoći od
900 milijuna dolara za obuku i naoružanje Hrvata i Muslimana. (...)
Zakon o narodnoj obrani, međutim, samo je papir, jer je i dalje
praktički ostalo dvojno zapovijedanje. Do razine korpusa se i dalje
temelji na nacionalnom principu. Nije riješeno, recimo, pitanje popune
pa Hrvati odlaze samo u hrvatske postrojbe, bez obzira u kojem se
kantonu nalaze. Federalna armija sada broji 10 tisuća ljudi, od kojih
je polovica u profesionalnom sastavu. Hrvati svojim ljudima daju plaće
od 800 do tisuću maraka, muslimani od 100 do 400 maraka. A zastave,
amblemi, jezik na kojem se zapovijeda - sve to i dalje spada u sferu
razdvajanja vojske koja bi se trebala nekako sjediniti".
VEČERNJE NOVOSTI
7. X. 1996.
Mir istopio hrabrost
Bora Marić piše: "Ista meta, isti razmak - najsažetiji je komentar
nedolaska zastupnika iz republike srpske na prekjučerašnju
konstitutivnu sjednicu zastupničkog doma Skupštine Bosne i
Hercegovine. Taj događaj neodoljivo podsjeća na kraj 1991. godine, kad
su zastupnici Srpske demokratske stranke i sedmorica nezavisnih
zastupnika napustili Skupštinu BiH u čijim su klupama ostali
predstavnici muslimanskog i hrvatskog naroda.
Zastupnici iz republike srpske odbili su doći u Sarajevo zbog toga -
službeno su objasnili - što zgrada Narodnog kazališta, u kojoj se
trebala održati sjednica zastupničkog doma, ne pruža potreban stupanj
sigurnosti."
(...) "Nije isključeno, ipak, da se suština nedolaska zastupnika iz
republike srpske na sjednicu Zastupničkog doma BiH krije u
Krajišnikovim riječima, kojima je ocijenio nedavni susret predsjednika
Srbije Slobodana Miloševića s predsjedavajućim Predsjedništva BiH
Alijom Izetbegovićem, nazvavši ga 'radom po starom".
(...) "Na drugoj strani, prepoznatljiv je obrazac ponašanja
rukovodstva rs i predstavnika vladajuće SDS: oni uporno pokušavaju
ostaviti dojam da određene poslove ne žele obaviti i da tako štite
interese srpskoga naroda, a kada te iste poslove urade pod pritiskom
svijeta, ponovno uvjeravaju narod da su to učinili u njegovom i
interesu rs.
Uostalom, zastupnicima SDS tijekom cijeloga rata usta su bila puna
hrabrosti. Otkuda, ako je ta hrabrost u ratu bila istinska, sada - u
miru - toliki strah?"
RUSIJA
ROSSIJSKAJA GAZETA
5. X. 1996.
Jugoslavija i Bosna: krajolik nakon blokade
Mihail Ovčarenko komentira ukidanje gospodarskih sankcija protiv SRJ i
bosanskih Srba: "NATO i Europska zajednica ukinuli su blokadu
crnogorske obale na Jadranskom moru i ophodnje na Dunavu. Prema
riječima ruskog ministra vanjskih poslova Jevgenija Primakova,
'učinjen je važan korak u razvoju mirovnog procesa na jugoslavenskom
prostoru'. Srbijanski, hrvatski i muslimanski vođe pokazali su pri
tome političku zrelost.
Uvođenje sankcija u svibnju 1992. bila je, čini nam se, nagla i
jednostrana mjera. U balkanskom ratu nisu sudjelovali samo bosanski
Srbi, već i Hrvati i Muslimani koji žive u BiH. Stajalište vodstva
ruskog ministarstva vanjskih poslova početkom 90-ih godina može se
ocijeniti kao neodlučno: Rusija je u Vijeću sigurnosti UN-a glasovala
za sankcije. Rezultat: za četiri i po godine SRJ je pretrpjela
gospodarsku štetu od 50 milijardi dolara. Danas tamo ne radi gotovo
svako drugo poduzeće, polja nisu obrađena zbog nedostatka naftnih
derivata za poljodjelske strojeve. U Bosni su same ruševine.
Ukidanje sankcija postalo je moguće ponajprije zato što su u BiH
uspješno provedeni demokratski izbori. Političko i gospodarsko stanje
u zemlji se normalizira. Održana je sjednica najvišeg državnog tijela
- Predsjedništva u koji ulaze predstavnici triju naroda. Uskoro će se
održati službena svečanost njihova stupanja na dužnost, zatim će s
radom početi parlament i bit će sastavljena vlada. Međunarodne
financijske udruge spremne su dati povoljne zajmove, strani
poduzetnici, među njima i ruski, sve su češći u Bosni.
Proces ozdravljenja bit će zamršen. Posljedica bosanske tragedije:
desetci tisuća mrtvih i ranjenih, milijuni izbjeglica. Stanoviti
nacionalistički krugovi žele spriječiti proces stabilizacije.
Muslimanska strana želi nametnuti Srbima i Hrvatima 'pomoćna mjesta'.
Sada je, držimo, važno da svjetska zajednica ne diže ruku s pulsa
Bosne koja se preporađa."
SEGODNJA
5. X. 1996.
William Perry obećava da će povući postrojbe iz Bosne do konca godine
"Američke će postrojbe biti povučene iz Bosne do kraja godine, kao što
je i predviđeno Daytonskim sporazumom. Istekao je mandat snaga IFOR-a.
To je izjavio ministar obrane SAD-a William Perry u svom govoru u
četvrtak navečer u senatskom odboru za oružane snage. Istina, šef
Pentagona brzo se ogradio rekavši da Predsjednik još nije donio
formalnu odluku. 'Završetak ove operacije svakako ne znači da se
svjetska zajednica više neće zanimati za Bosnu' - rekao je Perry,
natuknuvši da će Zapad najvjerojatnije ostati nazočan na Balkanu.
Svi koji su zainteresirani za bosansko pitanje u jedan glas opetuju da
se snage IFOR-a ne smiju povući prije isteka mandata jer se mir i
održava zahvaljujući njima. Izbori koje je OESS vrlo nerado proglasio
slobodnima i demokratskim, malo što mijenjaju - dobro se zna kakvi su
odnosi među etničkim zajednicama. Međutim i republička većina u
Kongresu koja je od početka bila protiv bosanskog mirotvorstva i - što
je uoči izbora još važnije - javno mišljenje, kritički su raspoloženi
glede američke operacije u Bosni. Bill Clinton koji je zainteresiran
za nastavak balkanske misije nesumnjivo će se uzdržati od stanovitih
izjava u mjesec dana koliko mu je ostalo do izbora. Predsjednik se
nada ne samo da će pobijediti, nego i da će svojoj stranci ponovno
osigurati nadzor na Kapitolu. Onda neće biti teško uz potporu Kongresa
progurati odluku o novom mandatu za američke mirotvorce.
Republikancima je to jasno i ne vjeruju Perryju. Kongres smatra da ovo
slanje u Bosnu 5 tisuća američkih vojnika radi 'prikrivanja'
povlačenja međunarodnih snaga nije ništa drugo do pokušaj da se zavede
javnost i da se na Balkan vrati 'na mala vrata'. 'Nas dijeli ponor
dubok kao Veliki kanjon' - rekao je Perryju senator John McCain", kaže
se u izvješću Fedora Lukjanova.
VEČERNJI LIST
8. X. 1996.
Vraća li se Manolić
Pitanje iz naslova postavlja Mate Piškor, potaknut nekim izjavama koje
"upozoravaju da se 'nešto iza brda valja'". Pritom izdvaja Manolićevu
izjavu da se "politika HDZ-a približava njegovim stajalištima o
stožernim pitanjima hrvatske državne politike" te izjavu jednog od
visoko rangiranih članova HDZ-a, "koji nikada nije slovio kao
simpatija ili bliski suradnik Josipa Manolića". On ističe "kako ga
veseli što su određeni ljudi, koji su sudjelovali u stvaranju HDZ-a i
hrvatske države, pa se nakon toga s HDZ-om razišli", uvidjeli svoje
zablude, a na izravni je upit potvrdio da misli na Manolića.
Komentirajući te ocjene, Piškor piše: "Poredane jedna uz drugu, te
dvije izjave zapravo bi bile izravan (pozitivan) odgovor na pitanje
vraća li se Manolić u HDZ kada ne bi bilo još cijelog mnoštva pitanja
koja su bez odgovora još od početka 1994. i izbijanja tzv. Manolićeva
slučaja. Prvo je o Manolićevoj zabludi i tome što je htio postići te
1994. godine. Drugo, može li mu predsjednik Tuđman zaboraviti sve
probleme i neugodnosti, a treće, kako će pojedinci (da ne kažemo
struje) unutar HDZ-a prihvatiti eventualni Manolićev povratak?"
Piškor zatim napominje kako priče o povratku Manolića datiraju od 3.
općeg sabora HDZ-a kada je dr. Tuđman pozvao sve hrvatske političke
stranke na suradnju radi zajedničkog djelovanja u stvaranju
demokratske i bogate Hrvatske. Nakon tog poziva dr. Tuđman razgovarao
je sa svim stranačkim čelnicima pa i s Manolićem, a o tome Piškor
piše: "Ako je uistinu došlo do pomirenja dojučerašnjih bliskih
suradnika, tada su očevidni i svi odgovori na naprijed postavljena
pitanja: o zabludi, o potpori, o zaboravljanju, odnosno o oprostu. I
tada ponovno postaju aktualna naklapanja kako zapravo nikada nije ni
došlo do stvarnog razlaza HDZ-a i Manolića".
Na kraju Piškor ističe: "Ne dođe li do reaktiviranja Manolićeva
članstva u HDZ-u, sigurno je da će priča o Manolićevu povratku u HDZ
skinuti s njega zaborav koji mu je zaprijetio zbog marginalnog
utjecaja stranke koju je osnovao i na neki način označiti njegov
povratak na hrvatsku političku scenu. No, cijela priča, bez obzira na
to kakav joj bio kraj, ima još jednu poantu. Ona potvrđuje
pragmatičnost politike predsjednika Tuđmana i njegovu vještinu
donošenja pravodobnih i svrhovitih odluka".
VJESNIK
8. X. 1996.
Ememefovski krug kredita
Objašnjavajući zašto u odnosima Hrvatske i MMF-a prolazi već treći
mjesec svojevrsnog iščekivanja, Vedran Kukavica ocjenjuje kako je
stvar poprilično jednostavna i objašnjava: "Zanimanje se Fonda
usredotočuje na tri pitanja: stabilnosti kune, proračunskoj bilanci
te, donekle, općem poreznom opterećenju. Sve troje je zapravo dio iste
priče s obzirom da porezni sustav predodređuje prihode proračuna,
možebitni proračunski manjak potiče sivu emisiju, a takva emisija
onda, naravno ugrožava stabilnost valute. MMF želi vidjeti
konstrukciju proračuna za sljedeću godinu, kao i projekciju za
sljedeće tri, i u tome također nema ničeg sablažnjivog".
Komentirajući drukčije ocjene MMF-ovog (ne)angažmana u Hrvatskoj,
Kukavica piše: "S druge strane, mali su interesi MMF-a za potankosti
socijalnih zbivanja te su takve prispodobe u dijelu hrvatske javnosti
poprilično 'nadobudne', a i 'ocjene' o tome kako bi se u MMF-ovom
nastupu prema Hrvatskoj dali nazrijeti nekakvi elementi 'zabrinutosti'
nad tom socijalnom stvarnošću više su anegdotalne negoli realne".
Pritom komentator ističe kako je MMF prvenstveno - banka, prema kojoj
Hrvatska "stoji u odnosu financijskog dužnika i destinacije kojoj ta
središta svjetskoga financijsko-ekonomskog autoriteta pružaju usluge
konzaltinga, no nikako i kolonijalnog tutorstva u onom smislu u kojemu
se to zbiva s državama koje na samom početku suočavanja s
makroekonomskim pitanjima kupuju gotovu ememefovsku formulu.
S obzirom da je hrvatsko sređivanje makroekonomskih prilika (kakvo
bilo da bilo) obavljeno izvan izravnih kompetencija MMF-a (čemu je tek
naknadno pridodan MMF-ov žig 'odobrenja'), te aktualnog pojačanja
interesa za izravna strana ulaganja u Hrvatsku (kojima onda očito
MMF-ova preporuka više nije pretpostavkom), valja zaključiti kako
'zahlađivanje' odnosa s Fondom nije toliko alarmantno. Sve kad bi i
bilo - istinito", zaključuje Kukavica.
Baranjski Srbi traže nove privilegije
Andrija Tunjić razgovarao je s Vasom Žigićem, predsjednikom Izvršnog
vijeća skupštine općine Beli Manastir. Izdvajamo nekoliko pitanja i
odgovora.
- Gospodine Žigiću, predsjednik ste Izvršnog vijeća skupštine općine
Beli Manastir, odnosno cijele Baranje, pa me zanima je li vama jasna
politička situacija u kojoj se nalazi Baranja i što slijedi iz
potpisanih sporazuma?
= Apsolutno mi je jasna i mi provodimo politiku, koja je rezultat
dokumenata UN, i to Izvještaja B. Ghalija, Erdutskog sporazuma i
Rezolucije 1037. Za ljude, bez obzira da li su starosjedioci ili su
prognani sa širih područja Hrvatske nema iluzija, situacija je jasna i
ovo područje nakon mandata UNTAES-a je teritorij Republike Hrvatske.
- Međutim, u zadnje vrijeme sve je više dokaza odugovlačenja
potpisanoga. Tko je za to odgovoran?
= Narodu koji živi na ovome prostoru jasno je na koji način će se
provoditi sporazum, od prvog do zadnjeg paragrafa, i zato mu je
nelogično da se ide na konačno rješenje, a da nije riješeno deset,
dvanaest paragrafa prije toga.
- Što prije toga treba riješiti?
= Stalo se na paragrafu četiri, u kojem stoji da se prije konačnog
provođenja sporazuma predviđa povratak izbjeglica. Ne samo hrvatskih
izbjeglica na području Oblasti nego i povratak Srba na svoja vjekovna
ognjišta širom Hrvatske. Međutim, sadašnja hrvatska vlast to ne čini,
stalno se nalaze modeli kako bi se taj povratak spriječio. Osim toga,
hrvatska država vodi brigu samo o povratku 40 tisuća svojih
prognanika, iako su ti ljudi s ovog područja otišli dobrovoljno.
- Kako to mislite dobrovoljno? Dobrovoljno su morali pobjeći pred
četnicima?
= Oni nisu protjerani s područja Baranje već su doborovoljno otišli i
ja sam svjedok toga. Dakle, Hrvatska pristaje da se na područja
Hrvatske vrati isto 40 tisuća protjeranih Srba, ali se postavlja
pitanje što s onih 500, 600 tisuća Srba koji žive na prostorima
Srbije, koji su po prihvatnim centrima na prostorima republike srpske,
koji su širom Europe i svijeta?
- Znači li to da ćete zatezati s reintegracijom sve dok se ti Srbi ne
vrate u Hrvatsku?
= Pa vidite, reintegracija ili integracija je izvjesna kao proces i
vis a vis Rezolucije 1037 i sporazuma koji su potpisani u Daytonu i
Erdutu i ona je kao takva nezaustavljiva. Mi samo putem UNTAES-a
tražimo da se hrvatska država demokratizira, da poštuje principe
zapadnoeuropske demokracije i da omogući povratak Srbima na njihova
vjekovna ognjišta. Srbima treba omogućiti pravo na rad, na naknadu
štete, na obnovu na kredite... Isto tako nitko ovdje Hrvatima neće
braniti niti brani da se vrate tamo gdje su živjeli, gdje su svojim
radom stvorili svoje nekretnine i svoja ognjišta". (...)
- Kakva je sadašnja nacionalna struktura Baranje i s obzirom da je
prije rata u Baranji živjelo svega 26,5 posto Srba?
= Od 48 tisuća stanovnika Baranje oko 70 posto su Srbi, a 30 posto
Hrvati, Mađari i ostali. Svih ovih pet godina ti narodi žive zajedno i
imali su sva prava kao i Srbi. Provodila se politika ravnopravnosti za
razliku od drugih krajeva na prostorima Jugoslavije gdje je izvršen
genocid nad Srbima i njihovo protjerivanje. Ja mislim da Baranja treba
poslužiti kao primjer kako se može i na koji način sačuvati etnička,
kulturna i multinacionalna šarolikost, koja je na dobrobit Europe i
podneblja gdje se živi".
- Koliko je Srba u Baranji do sada uzelo hrvatska dokumenta?
- Negdje oko 1400-1500, a možda i više. Tko će uzeti ta dokumenta
stvar je osobne procjene i u to ne ulazim.
- Jeste li vi podnijeli zahtjev?
= Nisam.
- A hoćete li?
= Ima vremena. Reintegracija je proces, evolucija, a ured će raditi
dok traje mandat UNTAES-a. (...)
- Često spominjete Oblast, kao nešto što je partner Hrvatskoj. Znači
li to da ćete tražiti i nešto više nego što je dogovoreno i potpisano?
= Shodno Erdutskom sporazumu definirana je Oblast Istočna Slavonija,
Baranja i Zapadni Srijem. U cilju ostanka i opstanka srpskog naroda
ovdje, a i s obzirom na sporazum Hrvatske i Jugoslavije nama je
situacija potpuno jasna. Naša Oblast po nama trebala bi biti most mira
i suradnje između tih dviju država. Osim toga hrvatskoj državi
podnijeli smo zahtjev u kojem tražimo određene garancije vezane za
prosvjetu, za zapošljavanje, za mirovine, za nesluženje vojnog roka u
hrvatskoj državi itd.
- Dakle, tražite privilegije?
= Koje privilegije?
- Zapošljavanje primjerice...
= Ova Oblast nakon isteka mandata UNTAES-a i nakon formiranja vijeća
srpskih općina, a to je sve po sporazumu, treba da ima određeni status
posebnosti. U protivnom, ako se desi primjena hrvatskih zakona i
centralna subordinacija, mislim da nema dovoljnih garancija da srpski
narod ovdje ostane". (...)
SLOBODNA DALMACIJA
8. X. 1996.
Licencne države
Danko Plevnik u kolumni 'Osobni pogledi' raščlanjuje gospodarsko
stanje u Hrvatskoj i, među ostalim, piše:
"Hrvatski bi državotvorni političari već morali shvatiti da je ugrožen
hrvatski san i da dobar dio ugroženog stanovništva odgovornima za to
ne drži svjetsku privrednu konjukturu, recesiju u razvijenom svijetu,
strukturalne poteškoće svake tranzicije, već uglavnom njih koji su
dopustili neopravdano bogaćenje jednih Hrvata na račun većine drugih
Hrvata. Ovako postavljeno gospodarstvo totalno obezvrjeđuje rad jer ne
omogućuje da se ljudi obogaćuju kroz svoj radni i poslovni doprinos,
poput onih Hrvata koji su pred nekoliko godina emigrirali u tuđa,
nehrvatska gospodarstva. Hrvati su glasujući protiv socijalizma
glasovali za izlazak iz Drugog svijeta. Novoformirani ih kapitalizam
na žalost ne vodi u Prvi nego u Treći svijet".
Istaknuvši potom kako je najvažnija "vjera u društvo", odnosno kako je
najpotrebnije zadržati društvo na okupu (citira pritom uvaženog
američkog gospodarskog savjetnika Edwarda Luttwaka i njegov zaključak
"da će gubitak kohezije društva onemogućiti pobjeđivanje u
geoekonomskom ratu koji će u budućnosti zamijeniti geopolitičke
ratove), Plevnik na kraju piše:
"Ako je kohezija društva conditio sine qua non jedne velike Amerike,
može li si mala Hrvatska dopuštati da joj od društva ostaju samo
mrvice pa bile one i carske?! Da karcinom proračunskog etatizma liječi
posudbom 200 milijuna maraka umjesto da se riješi 'malignih stanica' u
MORH-u, MUP-u i Uredu predsjednika itd. Zdravo se društvo mora
liječiti od svih pojava koje ga čine bolesnim. Takvo socijalno
liječenje tiče se svih stranaka i svih građana i ono se ne smije
politizirati jer bez kohezivnog društva nema ni izglednijeg
geoekonomskog opstanka Hrvatske. Može se hrvatovati koliko se hoće,
mogu se trošiti godine da bi se 'nadhrvatilo' konkurentsku stranku,
ali to ne stvara novu vrijednost na geoekonomskom tržištu već samo
dugoročno zavarava siromašne, budući da su bogati već u startu
unovčili svoje hrvatstvo i nemaju ga više potrebe tržiti.
Društvo je ponajprije solidarna zajednica. Ne mora se biti socijalist
ili nacionalist da bi se voljelo društvo u kojemu živite, dovoljno je
biti lojalist i sklon prirodnom pravu na suživot s okolinom. Nijedno
društvo nije uspjelo bez ljudi, niti su ljudi uspjeli bez posla i
zarade. Ti su problemi ono što danas obilježava Hrvatsku. Može li ih
HDZ riješiti stajanjem u mjestu? Ali ode li HDZ ulijevo, što
zahtijevaju socijalne prilike, tada će u neprilike dovesti stranačku
ortodoksiju. Mate Granić me je ovih dana uvjeravao da stvar nije u
sukobljavanju ljudi različitih opcija unutar HDZ-a već u procesima
razvoja koji će sami po sebi aktualizirati solucije za spas hrvatskog
društva nakon što je spašena hrvatska država. Ostaje da se dobro vidi
hoće li te procese stimulirati oni koji imaju 'hard property' (vojsku
i policiju) ili oni koji imaju 'soft property' (ideje i vizije) da
proces kao dosljedna izmjena stanja ne završio kao deja vu procesija",
zaključuje Danko Plevnik.
080305 MET oct 96
Trump o prodaji TikToka: Razgovaramo s četiri potencijalna kupca
Mark Carney novi šef liberala i kanadski premijer
Redatelj Joshua Oppenheimer u Filozofskom teatru u HNK Ivana pl. Zajca
Najava događaja - svijet - za ponedjeljak, 10. ožujka
Najava - gospodarstvo - za ponedjeljak, 10. ožujka
Najava događaja - kultura - za ponedjeljak, 10. ožujka
Najava događaja - Hrvatska - za ponedjeljak, 10. ožujka
Najava događaja - fotografije - za ponedjeljak, 10. ožujka
Najava događaja - sport - za ponedjeljak, 10. ožujka
Sevilla slavila u San Sebastianu