FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

ZASTUPNIČKI DOM O ODGOJU I NAOBRAZBI NA MANJINSKIM JEZICIMA

Autor: ;BM/;
ZAGREB, 2. listopada (Hina) - Zastupnički dom zaključio je večeras višesatnu raspravu o konačnom prijedlogu zakona o odgoju i naobrazbi na jezicima etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina. Njime se, naglasila je ministrica prosvjete i športa Ljilja Vokić, potvrđuju sva prava u odgoju i obrazovanju uređena u prijašnjim propisima. Na kraju, na trenutke vrlo burne, rasprave, i ona se složila s prijedlogom da se o zakonskom prijedlogu raspravlja u trećem čitanju.
ZAGREB, 2. listopada (Hina) - Zastupnički dom zaključio je večeras višesatnu raspravu o konačnom prijedlogu zakona o odgoju i naobrazbi na jezicima etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina. Njime se, naglasila je ministrica prosvjete i športa Ljilja Vokić, potvrđuju sva prava u odgoju i obrazovanju uređena u prijašnjim propisima. Na kraju, na trenutke vrlo burne, rasprave, i ona se složila s prijedlogom da se o zakonskom prijedlogu raspravlja u trećem čitanju. #L# Po predloženom zakonu, u škole, razrede ili obrazovne skupine s nastavom na jeziku etničke i nacionalne zajednice ili manjine, upisuju se hrvatski državljani koji se smatraju pripadnikom etničke i nacionalne zajednice ili manjine. Pripadnost se etničkoj i nacionalnoj zajednici ili manjini pri upisu izjavljuje, ali se ne ispituje niti dokazuje (članak 10.). Iznimno bi se, po članku 11. predloženog zakona, mogli upisivati i pripadnici hrvatskoga naroda ako ostane slobodna mjesta i ako im se osigura nastava na hrvatskom jeziku. Uz različite ocjene samoga zakonskog teksta upravo su na te odredbe upozorili zastupnici, predlažući u većini preoblikovanje članka 10. te izbacivanje članka 11. Odbor za ljudska prava i prava etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina, izvijestio je Miroslav Kiš, ocijenio je da su dosadašnji oblici dopunske nastave (ljetne škole, seminari) imali važnu ulogu u obrazovanju etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina, posebice onih koji nemaju organiziranu redovitu nastavu, te amandmanom predlažu da se ti oblici izrijekom navedu u zakonu. U ime Kluba nezavisnih zastupnika i nacionalnih manjina Njegovan Starek upitao je zašto se djeca pripadnika manjina pri upisu moraju očitovati o pripadnosti, osobito ona iz mješovitih brakova. Klub SDP-a drži da se konačni prijedlog zakona ne razlikuje bitnije od onog u prvom čitanju, jer ostaje pri prijepornoj odredbi o očitovanju o nacionalnoj pripadnosti. Po ocjeni Kluba IDS-a, kazao je Damir Kajin, više je razloga što predloženi zakon ne bi trebalo prihvatiti, uz ostalo i zato što je zakon iz 1979. godine liberalniji. Predlagač je "pretjerao u brizi za čistoću hrvatskoga nacionalnog bića", a taj je pristup za HSS neprihvatljiv, kazao je u ime Kluba Luka Trconić. Po ocjeni Kluba HSLS-a načelo stečenih prava najbolja je odredba predloženoga zakona i sve ostale moraju biti s njom usklađene, kazao je Vladimir Primorac. Većina je zastupnika u raspravi poduprla amandmane, njih 15, trojice manjinskih zastupnika - Njegovana Stareka, dr. Furija Radina i Sandora Jakoba - koji uz ostalo traže izbacivanje članka 11. i preoblikovanje članka 10., tako da bi se upis u škole manjina obavljao u istim uvjetima koji vrijede za škole s nastavom na hrvatskom jeziku. I Miroslav Kiš (zastupnik manjine) predlaže izbacivanje članka 11. jer smatra da se njime "dezavuira čitav zakon", a Sandor Jakob ocjenjuje da ti članci nisu u duhu Ustava, a nisu ni upotrebljivi. Naveo je i primjer položaja Hrvata u Madžarskoj, kazavši da se u hrvatske škole masovno upisuju Madžari. Tim se odredbama, jer one "unose elemente neravnopravnosti među građane, odnosno državljane", protivi se i Milorad Pupovac. On zakon ocjenjuje lošim, staromodnim i restriktivnim, a krutim ga ocjenjuje Milan Đukić (SNS) koji napominje da se nekim odredbama "otvara mogućnost voluntarizma". Više je zastupnika prigovorilo da se predloženim zakonom zanemaruje načelo multikulturalnosti koji je dominantan u Europi i svijetu, a dr. Radin naveo je da analize Ministarstva vanjskih poslova pokazuju da se u 90 posto europskih zemalja nikome ne zabranjuje upisivanje u manjinske škole. Zauzimajući se za načelo recipročnosti, koji bi trebalo naglasiti već u prvom članku zakona, Ivan Gabelica (HČSP) drži kako nema razloga da Hrvatska daje veća prava nego ih ima hrvatska nacionalna manjina u drugim državama. Nasuprot tomu Mato Arlović (SDP) ocjenjuje da recipročnost ne treba ni spominjati, jer je riječ o civilizacijskom dostignuću. Predloženim se zakonom doista poštuju etnička prava, drži Elio Martinčić (HDZ), a Ivan Milas (HDZ) da je zakon sigurno ne samo europski nego i vrlo demokratski. Predloženi je zakon, po riječima Vladimira Šeksa (HDZ), u skladu s hrvatskim Ustavom i Ustavnim zakonom o ljudskim pravima i slobodama i o pravima etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina. Biti član nacionalne zajednice ili manjine jest čast i nije nikakva diskriminacija očitovati se tako, pa Šeks ne vidi razloga prigovora tim odredbama, koje ocjenjuje izvrsnim i jako dobrim. Više je zastupnika poduprlo prijedlog dr. Radina da se o zakonskom prijedlogu raspravlja u trećem čitanju. Među inima, to su poduprli zastupnici IDS-a koji su predložene odredbe često komentirali na primjeru Istre i talijanske manjine. Treće su čitanje poduprli i Veselin Pejnović (SNS), te Dražen Budiša (HSLS), koji ističe da treba budno paziti i na njegovu provedbu. S tim se složila i ministrica Ljilja Vokić, pozivajući zastupnike da ponovno prouče međunarodne ugovore te ocijene štiti li predloženi zakon stečena prava. Ta se stečena prava tim zakonom štite, kazala je. (Hina) bm/sšh sp 021914 MET oct 96

(Hina) bm/sšh sp

An unhandled error has occurred. Reload 🗙