ZAGREB, 26. rujna (Hina) - Milan Jajčinović u komentaru "Je li Vladimir Nazor bio "moralna mizerija" osvrće se na istup saborskog zastupnik Ivana Gabelice koji je za saborskom govornicom ocijenio kako najviša državna nagrada za
umjetnost ne bi smjela nositi ime Vladimira Nazora. Gabelica je pritom komentirao neke pojedinosti iz Nazorova života kao i njegov književni rad, ustvrdivši kako je, kada se govori o Nazoru, riječ o "moralnoj mizeriji".
ZAGREB, 26. rujna (Hina) - Milan Jajčinović u komentaru "Je li
Vladimir Nazor bio "moralna mizerija" osvrće se na istup saborskog
zastupnik Ivana Gabelice koji je za saborskom govornicom ocijenio kako
najviša državna nagrada za umjetnost ne bi smjela nositi ime Vladimira
Nazora. Gabelica je pritom komentirao neke pojedinosti iz Nazorova
života kao i njegov književni rad, ustvrdivši kako je, kada se govori
o Nazoru, riječ o "moralnoj mizeriji". #L#
Jajčinović iznosi nekoliko pojedinosti vezanih uz Nazorov rad koje bi
se mogle komentirati na različite načine i piše: "Sve što Vladimir
Nazor izvan književnosti čini u svome životu doista izgleda nestalno i
prevrtljivo, nepostojano. Utoliko Gabeličine tvrdnje stoje. No, ako se
tako 'nakostriješeno' i s toliko (političkog) puritanizma gleda
Nazora, onda je zaista pitanje - kao što su u saborskoj raspravi neki
Gabeličini oponenti i zapazili - tko će od hrvatskih veličina uopće
ostati. Jer mnoštvo će njih, a ne samo Nazor, mjereni takvim rigidnim
aršinom, postati 'moralnim mizerijama'. Miroslav Krleža će ostati samo
'komunjarom' i 'režimlijom'. Što, pak, učiniti s Ivanom Meštrovićem?
Ili s Antunom Augustinčićem? Od Meštrovića je malo tko bio veći
rojalist i propovjednik 'kosovske mistike'. A završio je gotovo kao
'ustaša'! Augustinčić je, po istom obrascu kao i Nazor izlio konja za
Pavelića, a onda na njega posadio Tita! Što s njima? Što s Vladkom
Mačekom, koji stvara Banovinu a biva oglašen 'čovjekom jugoslavenskog
kontinuiteta'? Treba li i njih skloniti zbog 'raskoraka s hrvatskim
narodom'?
Razvrstavanja na crne i bijele, na anđele i đavle, nikada, kao ni
jedna manihejska podjela, ne može biti niti prirodna, niti
produktivna. O Vladimiru Nazoru može se pričati svašta. Kao što se
uostalom i priča. Možda je Nazor u partizane otišao i slučajno, kao
što se i priča aludirajući na njegovu tobožnju senilnost. Ali taj isti
'senilni' Nazor, kaže druga priča, dolazi u Zagreb prije partizanske
glavnine i odlazi u stan Mile Budaka, s knjiga iz njegove knjižnice
otkida listove s posvetama hrvatskih književnika, jer zna što bi ih
snašlo ako to pročitaju 'ljudi posebnog kova'. Kada se u Zagrebu
proslavlja 'Dan Republike', govori ista priča, Nazor umjesto
naručenoga partizanskog recitala podmeće svoje 'Hrvatske kraljeve'.
Tito i Bakarić šute. Svi se dižu. Ranković i Đilas hvataju se za
pištolje.
Vladimir Nazor nije ni plošna, ni jednodimenzionalna osoba. Kao ni
većina ličnosti koje su u hrvatskoj umjetnosti ili politici ostavile
traga. Zbog toga se o njima i ne može raspravljati osiono, isključivo,
a pogotvo ne s ambicijom da to o njima bude i konačan sud. Jer, ako se
tako sudi, onda više nije pitanje: tko će ostati moralno čist, nego -
tko će uopće ostati?"
(Hina) sp
260930 MET sep 96
(Hina) sp