BRITANSKI RADIO - BBC
24. IX. 1996.
Pregled tiska
Svi listovi na naslovnim stranicama donose kao glavnu temu izvješća o
tome kako je britanska policija spriječila planove IRA-e da opustoši
London golemim bombama maskiranim u kamionima. Od vanjskopolitičkih
tema listovi opet opširno pišu o političkim problemima u Rusiji
izazvanim bolešću predsjednika Jeljcina. Moskva je šutljiva o
Jeljcinovu zdravlju kao nekad u sovjetsko doba, kaže The
Independent . Svijet želi znati je li on u stanju ići na operaciju
srca ili će se njegov drugi predsjednički mandat rasplinuti gotovo i
prije nego što je počeo. (...)
Julian Borger piše o masovnim prijevarama na nedavnim izborima u
Bosni. Autor prenosi optužbe da OESS koji je organizirao izbore
pokušava prikriti masovne namještaljke koje obuhvaćaju, kako se
procjenjuje, oko 600 tisuća nepostojećih izbornika. Te bi tvrdnje
mogle dovesti u pitanje pobjedu muslimanskoga vođe Alije Izetbegovića.
Raskoraci u broju glasova najveći su u pretežno muslimanskim
područjima i potpuno zasjenjuju Izetbegovićevu prednost pred srpskim
separatistom Momčilom Krajišnikom od 41 tisuće glasova. Prema nalazima
neovisnih promatrača, bilo je 7% više glasova nego birača. Zapadni
promatrači kažu kako to ukazuje ili na prijevaru prigodom
prebrojavanja ili ubacivanje u glasačke kutije listića nepostojećih
izbornika, što je vjerojatnije. Ako bi se rezultati izbora poništili,
kaže dalje Borger ili ako bi Krajišnik bio proglašen pobjednikom
raspala bi se strategija Zapada u Bosni. Muslimani ne bi prihvatili
Krajišnika za šefa države jer je on sudjelovao u organizaciji srpskoga
etničkoga čišćenja za vrijeme rata. Nove vladine institucije ne bi se
mogle uspostaviti ako OESS ne bi potvrdio cijeli izborni proces. To bi
odgodilo za više mjeseci povlačenje snaga NATO-a što bi bio fijasko
vanjske politike američkoga predsjednika Clintona uoči izbora u
studenome. OESS je pod američkim pritiskom da umanji značenje izbornih
prijevara. No, za razliku od izbora u Namibiji i Kambodži, koji su
bili pod strogim međunarodnim nadzorom, u Bosni je jedna promatračka
skupina nadzirala 8 izbornih mjesta. Jedan zapadni promatrač kaže: Kad
su birališta zatvorena, na oko 70% njih uopće nije bilo stranih
promatrača. Bivši britanski diplomat sir Terence Clarck, šef ureda
Međunarodne krizne skupine u Sarajevu, zatražio je da OESS objasni te
velike razlike i da proglasi izbore ništavnim ako se pokaže da su oni
rezultat namještaljki, zaključuje u The Guardianu Julian Borger.
U istom listu Jonathan Steele pridodaje: Europski institut za medije
koji je nadzirao emisije radija i televizije u Bosni za vrijeme
izborne kampanje kaže kako je pravednost demokratskoga procesa bila
ozbiljno poremećena. Jedan član instituta tvrdi da je europsko
povjerenstvo koje je financiralo projekt medija pokušalo ublažiti
oštrinu nalaza i onda je tražilo od instituta da odgodi objavu svoga
izvješća, zaključuje autor.
Također u The Guardianu David Fairhall piše da je britanski general
potpukovnik Roddy Cordy-Simpson imenovan kopnenim zapovjednikom snaga
u Bosni kad se i ako se IFOR povuče iz Bosne. On će na taj način
zamijeniti generala Michaela Walkera koji zapovijeda kopnenim snagama
IFOR-a. Njegov šef stožera bit će također britanski časnik general
bojnik John Drewienkiewicz, zaključuje autor u The Guardianu.
Julius Strauss piše u The Daily Telegraphu kako je predsjednica
bosanskih Srba Biljana Plavšić izjavila da će Srbi možda bojkotirati
lokalne izbore u BiH predviđene za 22. studenoga. Srpski izbjeglice
mogle su na općim izborima glasovati u mjestima u koja su se
namjeravali preseliti pa su se, na primjer, mogli prijaviti u Brčkome
ili Srebrenici gdje su prije rata bili u manjini. Još nije odlučeno
hoće li to biti dopušteno na lokalnim izborima. Analitičari kažu da bi
Srbi mogli odustati od izbora ako zaključe da će izgubiti nadzor nad
tim gradovima, zaključuje Julius Strauss u The Daily Telegraphu.
Diplomatski dopisnik Financial Timesa Bruce Clark piše kako su se
američki i britanski službenici otvoreno posvađali oko toga kad bi
trebalo potpuno ukinuti sankcije nad Srbijom. Britanski diplomati kažu
da su zaprepašteni tonom neimenovanoga američkoga službenika koji je
izjavio listu Washington Post da Britanija potkopava američke napore
da izvuče maksimalne ustupke od Srbije na račun sankcija. Američki
stručnjaci govore o golemim razlikama između Britanije i Amerike i
kažu da se London udružio s Moskvom protiv Washingtona i Bonna u
traženju brzoga ukidanja sankcija. No britanski diplomati odgovaraju
kako London odlično surađuje s Washingtonom u formuliranju balkanske
politike te da Britanija pokušava privoljeti Francusku, Rusiju i
Srbiju da bolje razumiju američko gledište, no britanski službenici
priznaju kako postoje razlike te kako Washington želi povezati
ukidanje sankcija s jasnim napretkom u Bosni, uključujući uspješno
funkcioniranje novoizabranih institucija. Rusi žele da se sankcije
ukinu 10 dana nakon proglašenja izbora valjanima, u skladu s
Daytonskim sporazumom. London ima rezerve prema inzistiranju
Washingtona da proširi uvjete za ukidanje sankcija, zaključuje Bruce
Clark u Financial Timesu.
(BBC)
FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI
24. IX. 1996.
Prilog stalnog dopisnika iz Zagreba Marinka Čulića:
"Premda su nakon bosanskih izbora sve tri strane, uključujući i
Hrvatsku, dobile komplimente, to ipak više spada u znamenitu
diplomatsku kurtoaziju. Zapravo je raspoloženje prije obratno, ako je
suditi po pisanju 'New York Timesa' koji traži da se zbog srbijanskog
i hrvatskog svojatanja Bosne, razmisi ne o ukidanju sankcija
Jugoslaviji nego o uvođenju sankcija objema zemljama.
Ta američka mrzovolja posebno je neugodna Hrvatskoj budući da
Sjedinjene Države slove kao njezin prijatelj i zaštitnik. Sada se tu
očito podosta mijenja jer je prije nekoliko dana donesena vrlo
kritična predsjednička izjava Vijeća sigurnosti u kojoj se Hrvatsku
opominje zbog sprječavanja povratka Srba, a inicijatori izjave bili su
baš Amerikanci. Ovdašnji režimski tisak nastoji se nositi s američkim
zahlađenjem prema Hrvatskoj starim receptom tako što se prešućuje.
Predsjedničku izjavu prenio je samo nezavisni riječki 'Novi list', dok
'Vjesnik', 'Večernji list' i, razumije se, Hrvatska televizija nisu o
tom objavili ni slova. Zabijanje glave u pijesak malo međutim može
tome pomoći jer se neraspoloženje prema Hrvatskoj koncentrira iz više
pravaca, tako da su u subotu pred hrvatskim konzulatom u New Yorku čak
održane demonstracije zbog suđenja dvojici Feralovih novinara, koje se
nastavlja sutra u Zagrebu.
Tuđmana se uz ostalo kritiziralo parolom 'Novi šef je isti kao i
stari'. Amerikance sigurno posebno ljute hrvatski pritisci na
privremenog administratora u istočnoj Slavoniji, Baranji i zapadnom
Srijemu Jacquesa Kleina. Njega se u Zagrebu u posljednje vrijeme
tereti za prosrpsko ponašanje, iako je i hrvatski državni vrh
donedavno priznavao da Klein predvodi najuspješniji mirovni kontingent
koji je došao na prostor bivše Jugoslavije. Razlozi za obrat pouzdano
su unutrašnjopolitički, tj. sračunati na to da HDZ uoči serije izbora
koji slijede u Hrvatskoj pojača svoje pozicije. Amerikancima je
međutim Klein previše važan, među ostalim i zbog svojih izbora, tako
da hrvatsko šutiranje ovog američkog generala može još više zahladiti
njihove odnose sa Zagrebom."
(RFI)
NJEMAČKA
DIE WELT
24. IX. 1996.
Pismo Tuđmanu
"Savezni kancelar Helmut Kohl i francuski predsjednik Jacques Chirac
zajedno su poslali pismo hrvatskom predsjedniku Franji Tuđmanu. To je
samo po sebi neobičan čin koji je u Zagrebu zabilježen s najvećom
pažnjom. Koliko je zasad poznato, njemački kancelar i francuski
Predsjednik u tom su se pismu izjasnili za 'brži i kvalitetniji razvoj
sveobuhvatnih odnosa između Europske unije i Hrvatske'.
Kada te riječi prevedemo s diplomatskog jezika na svakodnevni govorni
jezik, to može samo značiti da je vrijeme čekanja i (često uzaludnog)
moljakanja za Hrvatsku prošlo. Gotovo istovremeno savezni ministar
vanjskih poslova Klaus Kinkel, inače bahati kritičar svojih hrvatskih
'prijatelja', izjasnio se za prijam Zagreba u Vijeće Europe. Dosad se
to nije dogodilo jer su 'jugoslavenski' orijentirani političari
različitih zapadnih država htjeli pustiti Hrvate da čekaju na prijam
dok se to i Srbima ne omogući. Hrvatska, pak, ne želi ni u kom slučaju
biti stavljena na istu razinu sa Srbijom ili ostatkom Jugoslavije.
Uza sve moguće izgovore, dosad je Hrvatska odbijana, a što je
Albancima, Rumunjima, pa i Rusima, da navedemo samo tri primjera,
kojima je na normalan način odobreno, i to ne samo članstvo u Vijeću
Europe, nego i krediti i sudjelovanje u različitim zapadnim razvojnim
programima. S olakšanjem je u Zagrebu zabilježeno da su sada
vjerojatno uklonjene i zapreke za sudjelovanje Hrvatske u zapadnim
programima pomoći za ovo područje.
Kada se Hrvatskoj sada otvore ona vrata koja su primjerice Slovencima
otvorena već dugo, onda to znači da je osim njemačke i francuska
politika spoznala da se bez stabilnosti u Zagrebu niti bosansko
pitanje ne može riješiti. Primanje Zagreba u europski klub u
razumljivom je dakle vlastitom interesu Zapada, piše Carl Gustaf
Stroehm.
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
24. IX. 1996.
Hrvatska sprječava pomoć Bosni
"Mali kraljević' jedna je od mnogih privatnih humanitarnih
organizacija koja u Njemačkoj još uvijek neumorno skuplja pomoć za
dosadašnja ratna područja u Hrvatskoj i Bosni. 'Kraljevići' skupljaju
prije svega pomoć za djecu, igračke i vreće za spavanje, dječju hranu
i krevete, bojice i lijekove. Nedavno su sa svojim kamionom teškim 25
tona stajali ispred hrvatske granice i morali se vratiti. Nakon
desetsatnih pregovora s hrvatskom carinom teretnjak koji je bio pun do
krova morao se vratiti cijelim putem do Hannovera.
Osnivač 'Kraljevića', liječnik Klaus Schaeffer ozlojeđeno se obratio
Ministarstvu vanjskih poslova u Bonnu i dobio iznenađujuću obavijest.
U Hrvatskoj je naime stupio na snagu novi zakon koji nalaže 'da se
humanitarni transporti odvijaju prema općim carinskim odredbama'. Tako
je navedeno i u jednom pismu njemačkog veleposlanstva u Zagrebu. Ta
rečenica koja zvuči bezazleno znači da je čak i za privatne
humanitarne transporte potreban tzv. carnet TIR. Da bi se dobilo tu
carinsku dozvolu transport treba obaviti s velikom komercijalnom
špedicijom. 'To bi bilo dvostruko skuplje', kaže Schaeffer koji je
dosad pomoć prevozio teretnim vozilom Udruge radnika Samarićana. U
Ministarstvu vanjskih poslova kažu da je veleposlanstvo u Zagrebu već
stupilo u kontakt s hrvatskim Ministarstvom vanjskih poslova i
zamolilo za 'velikodušnije postupanje' s njemačkim humanitarnim
transportima. Nova uredba pogodila je njemačke pomagače iznenada.
Očigledno novi zakon nije poznat niti svim carinicima. Tako je prošlog
tjedna neometano prošao jedan transport Freiburške akcije Amica koja
se brine o ženama u Tuzli.
Prije svega će male organizacije odustati zbog velikih troškova
transporta. I dosad su morali skupiti dosta dozvola kada su htjeli
otpremiti robu u Bosnu. Na hrvatskoj su granici morali povremeno
podnijeti i psovke kada su kao 'Mali kraljević' imali natovarene
stvari za dojenčad za srpsku djecu u Prijedoru.
Hrvatska je i sama dugo imala koristi od njemačke humanitarne pomoći i
zbog toga su pomagači sada ozlojeđeni zbog nove uredbe, unatoč tome
što priznaju da su pojedine crne ovce s humanitarnim transportima koji
nisu podlijegali carini radili unosan posao. Schaeffer koji
pretpostavlja da bi taj zakon mogao čak kršiti Daytonski sporazum,
traži da Bonn sada u Zagrebu jasnije nego dosad uloži protest,
pogotovo zbog toga jer izbjeglice koji se vraćaju ovise o pomoći",
piše Christiane Schloetzer-Scotland.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
24. IX. 1996.
Mržnja među susjedima
"Nedavni izbori u Bosni potvrđuju da je vizija Daytonskoga sporazuma o
multietničkoj Bosni osuđena na propast te da je dioba Bosne
neizbježna. Gorljivi nacionalisti uvjerljivo su pobijedili na svim
razinama u sve tri zajednice - muslimanskoj, srpskoj i hrvatskoj.
Dvojica vođa izabranih u tročlano predsjedništvo - Hrvat Krešimir
Zubak i Srbin Momčilo Krajišnik - javno su izjavili da se Bosnu mora
podijeliti. Bosanski se narod očitovao, rekavši 'ne' zajedničkom
životu.
Ipak, Clintonova vlada, još na krivom putu, pokušava sačuvati
nedirnutu Bosnu. John Kornblum, pomoćnik državnog tajnika, kaže kako
očekuje da će izbori 'izgraditi strukture u kojima će ljudi moći, ali
i morati surađivati'. Ni on nije u pravu. Vlada bi morala odbaciti
daytonski okvir i organizirati mirnu podjelu Bosne. Za podjelu nema
alternative. Odbijanje podjele moglo bi dovesti do podjarmljivanja
Muslimana, dosad glavnih žrtava u ratu", pišu John Mearsheimer i
Stephen Van Evera.
"Čak i prije izbora brojni su dokazi upućivali na neizbježnost
podjele. Otkako je u prosincu potpisan Daytonski sporazum, sva su
područja postala homogenija jer su se manjine preselile na područja
pod dominacijom svoje etničke skupine. (...) Za većinu je povratak
nemoguć; mržnja koja ih je prisilila na odlazak, jaka je kao i prije.
Propali su i pokušaji uspostave političke suradnje između tri
frakcije. Europska unija potrošila je mnogo novca i vremena za ponovno
ujedinjenje oštro podijeljenih mostarskih Hrvata i Muslimana. Hrvati
su se na svakom koraku protivili tim nastojanjima, a kad je u lipnju
na izborima za gradsko vijeće pobijedila muslimanska većina,
jednostavno su odbili prihvatiti rezultat. Mostar je i danas
podijeljen između dvije neprijateljske zajednice".
Pozivajući se na istraživanje koje je u Bosni provela Informativna
agencija Sjedinjenih Država, Mearsheimer i Van Evera navode da je "95
posto bosanskih Srba reklo kako im je 'budućnost više u Srbiji nego u
Bosni', a 85 posto bosanskih Hrvata vjeruje da im je 'budućnost više u
Hrvatskoj nego u Bosni'. Samo su Muslimani (97 posto) rekli da se
Bosnu ne bi smjelo dijeliti. (...) Prema tome, dvije od tri bosanske
zajednice žele se odvojiti, a muslimanska potpora ujedinjenju ne
ohrabruje, jer pretpostavlja muslimansku dominaciju u ujedinjenoj
Bosni. Bosanski Muslimani, koji su u predsjedništvo izabrali Aliju
Izetbegovića, dokazali su da ne žele ravnopravno živjeti sa Srbima i
Hrvatima. Oni provode nemilosrdnu diskriminaciju nad srpskim i
hrvatskim stanovnicima trenutačno muslimanskih područja. Nasilje u
ratu koji je počeo 1992. pojačalo je mržnje i strahove koji su već
ionako bili dovoljno jaki za raspad Bosne".
Osvrćući se na američke pokušaje čuvanja cjelovite Bosne, Mearsheim i
Van Evera napominju da su se "tijekom prošlosti mnoge multietničke
države i mnoga carstva raspala bez američkoga upletanja i bez veće
štete za američke interese. Austro-Ugarsko i Otomansko Carstvo nestali
su nakon Prvoga svjetskog rata; velike europske prekomorske imperije
raspale su se poslije 1945; niz su poslije nastavili Pakistan,
Sovjetski Savez, Češkoslovačka, Etiopija i Jugoslavija. Ti raspadi
odražavaju veliku moć suvremenoga nacionalizma, sile koja nadjačava
druge političke struje. U svim su slučajevima SAD mudro pustile da sve
teče svojim tokom i tako su se izbjegle ispriječiti snažnoj struji
nacionalizma. Clintonova politika odupiranja nacionalizmu u Bosni
eksperiment je koji su na propast osudile nacionalističke snage koje
ona pokušava zaustaviti. Takva politka Ameriku stavlja na pogrešnu
stranu povijesti. Neizbježna je podjela Bosne. Za njezinu budućnost
postoje samo tri scenarija.
- SAD se mogu držati daytonskoga programa bosanskoga ujedinjenja i
rasporeda povlačenja američkih snaga. No, nakon odlaska postrojba, rat
će sigurno ponovno izbiti. Diobu Bosne oblikovat će oružje; granice će
se prekrajati, a teror, ubijanje i silovanja prisiljavat će manjinska
pučanstva na selidbu. Hrvati i Srbi možda će se udružiti protiv
Muslimana, koji će biti suočeni s novim pokoljima i koji bi na kraju
mogli ostati bez države.
- SAD bi se mogle držati Daytona, ali beskonačno odugovlačiti
povlačenje postrojba kako bi se spriječile takve katastrofe. No, to bi
bilo katastrofa već samo po sebi: Amerika si ne može priuštiti da bude
stalna dadilja pobješnjelim svjetskim nacijama, niti će to dopustiti
američka javnost.
- SAD mogu odustati od Daytona i pokrenuti organizaciju mirne podjele
Bosne na tri dijela. Glavni bi cilj moralo biti stvaranje muslimanske
države koja može opstati. Da bi se to postiglo, moraju se prekrojiti
trenutačne granice među zajednicama kako bi Muslimani dobili veći
teritorij i kako bi se većina Muslimana našla u državi obranjivih
granica. Od Muslimana bi se moralo tražiti da ustupe goraždansku
enklavu Srbima; a od Srba i Hrvata da Muslimanima ustupe velike
dijelove zapadne Bosne.
SAD moraju opremiti i uvježbati vojsku bosanskih Muslimana za obranu
nove države; Amerika bi morala nadzirati i premještanje manjina koje
bi se zbog granica nastalih podjelom našle u stupici. Moralo bi se
registrirati podatke o napuštenoj imovini kako bi se omogućila naknada
gubitaka te ponuditi gospodarsku pomoć kako bi se preseljenima pomoglo
da započnu novi život.
Dioba Bosne bila bi lakša prije sklapanja Daytonskoga sporazuma, koji
je učvrstio postojeće razgraničenje i dao mu legitimnost, ali je
ostvariva još i danas. Za nju je potreban plan sastavljen u
Washingtonu, koji bi se poslužio i mrkvama i batinama. (Jedna od
batina morala bi biti prijetnja naoružanjem protivnika svakome tko
odbija plan.) Uz takvu će motivaciju sve tri skupine prihvatiti
američku verziju podjele koju u načelu žele svi Bosanci. Bosna će
ionako biti podijeljena. Jedino je nepoznata konačna cijena, koja će
biti plaćena životima i imovinom. Cijena uglavnom ovisi o tome hoće li
SAD napokon prestati tragati za himerom bosanskoga jedinstva i umjesto
toga pokrenuti proces podjele", zaključuju Mearsheim i Van Evera.
Clinton preduhitruje protivnike
Alison Mitchell piše o tome kako Clintonova vlada javno zagovara
politiku prema kojoj Sjedinjene Države žele dijeliti troškove i terete
kolektivnog svjetskog vodstva, ali "nakon četiri godine suočavanja s
krizama u Somaliji, Haitiju, Bosni i Iraku, više se toliko ne
oslanjaju na Ujedinjene narode kad je u pitanju kolektivna sigurnost,
i sve je više sklona tome da djeluju sama."
Autorica dalje navodi primjer: "U nedavnim sukobima s Irakom
Clintonova se vlada pozvala na rezoluciju UN-a kao pravnu osnovu za
svoj odgovor Husseinovom miješanju u zaštićenu kurdsku zonu. Ali u
proširenju južne zone zabrane leta nad Irakom i ispaljivanju raketa na
južni Irak, Sjedinjene Države djelovale su samostalno. (...)
Dužnosnici kažu da su Somalija i Bosna promijenile mišljenje vlade o
tome što se od Ujedinjenih naroda može, a što ne može očekivati.
U Somaliji je napad na vojnike UN-a doveo do propalog američkog
pokušaja da uhite vojnog šefa koji je rezultirao smrću 18 američkih
vojnika. (...)
Bosna je povećala američko razočaranje s djelotvornošću mirotvoraca
UN-a u područjima gdje je mir gotovo nemoguć.
Clinton je došao na vlast zagovarajući zračne udare protiv Srba i
sporazum o ukidanju embarga na oružje za bosansku vladu, ali nije na
to poticao europske saveznike kad se oni nisu s tim složili jer su
bili zabrinuti za sigurnost svojih vojnika koji su djelovali u sastavu
UN-ovih snaga.
Tek kad je napad bosanskih Srba na zaštićene zone UN-a izvrgao ruglu
cjelokupne mirotvorne napore u ljetu 1995. i kad je novi francuski
predsjednik Jacques Chirac zatražio ili agresivniju uporabu sile ili
povlačenje UN-a, Clinton se upustio u bombardiranje i diplomatske
napore u Daytonu koji su doveli do mirovnog sporazuma. A kad je
Clinton poslao 20 tisuća američkih vojnika u Bosnu da provedu mir,
poslao ih je u sastavu NATO-a, a ne UN-a.
'Šteta koju je Bosna učinila UN-u je neprocjenjiva', rekao je Richard
Holbrooke, bivši pomoćnik državnog tajnika koji je bio Clintonov
pregovarač u Daytonu. On smatra da su NATO-ovo bombardiranje, odluka
da se o miru pregovara u Americi a ne Europi i angažiranje snaga pod
zapovjedništvom NATO-a bili prava prekretnica. (...)
Vladini dužnosnici kažu da se Clinton nije okrenuo protiv kolektivne
sigurnosti i ističu činjenicu da će Predsjednik u svom govoru na općoj
skupštini zatražiti više međunarodnih sporazuma o kontroli oružja.
Potez da se makne Boutros Ghali opisuju kao jedini način da
Predsjednik uvjeri kongres da nastavi podupirati Ujedinjene narode jer
neki republikanci traže američko povlačenje.
Ali priznaju da je skloniji uporabi sile i samostalnom djelovanju ako
je to nužno. Kažu da postupno mijenja mišljenje o tome što Ujedinjeni
narodi mogu učiniti, te pokazuje više razumijevanja za to da druge
zemlje čekaju na američko vodstvo prije nego što same djeluju u
osjetljivim akcijama", piše Alison Mitchell.
THE WASHINGTON POST
24. IX. 1996.
UN se priprema za unutarnju bitku
"Danas počinje godišnja opća skupština UN-a i 185 zemalja članica
sprema se za nadolazeću bitku zbog pokušaja Sjedinjenih Država da
zamijene glavnog tajnika Boutrosa Boutrosa Ghalija s nekim za koga
Washington smatra da će biti sposobniji prisiliti to svjetsko tijelo
da prihvati dalekosežne reforme.
Međutim, američki dužnosnici kažu da predsjednik Clinton u svom
obraćanju predsjednicima, premijerima i ministrima vanjskih poslova
neće aludirati na američku odlučnost da odbije još jedan mandat
veteranskom egipatskom diplomatu.
Djelomično planirana Predsjednikova šutnja o ovom osjetljivom pitanju
odražava njegovu želju da naglasak stavi na glavni predmet svog govora
- potrebu da svjetska zajednica potpiše opsežan sporazum o zabrani
nuklearnih pokusa.
Ali Clinton ima još jedna motiv, kažu dužnosnici. Želi još malo
pričekati i tako obeshrabriti snažne dojmove mnogih zemalja da
američko protivljenje Boutrosu Boutrosu Ghaliu nije ništa drugo nego
nastojanje američko predizorne kampanje da sasiječe moguće kritike od
Clintonova republikanskog protivnika Roberta Dolea, koji je više puta
javno napao Boutrosa Ghalia u svojoj preizbornoj kampanji. Prema tom
gledištu koje vlada među stranim zemljama, ako Clinton pobijedi na
izborima, vjerojatno će postati mnogo popustljiviji u tome da dopusti
Boutrosu Ghaliu još jedan mandat kad Ujedinjeni narodi budu birali
glavnog tajnika ove godine.
Američki dužnosnici inzistiraju na tome da je to krivo tumačenje
domaće američke političke stvarnosti kao i vladine odlučnosti da
Boutros Ghali mora otići s položaja. Protivljenje u Washingtonu, kažu,
nastavit će se i nakon izbora.
Dužnosnici također priznaju da, s obzirom da toliko mnogo zemalja nije
spremno započeti raspravu o drugim mogućim kandidatima, Sjedinjene
Države sada namjeravaju ostaviti to pitanje po strani dok ne prođu
izbori u studenome.
Od prošlog svibnja, kada je vlada objavila da je spremna upotrijebiti
veto u Vijeću sigurnosti kako bi zapriječila ponovni izbor Boutrosa
Ghalia, američki dužnosnici kažu da su uvjereni da on mora otići s tog
položaja ako Clinton želi da se neprijateljsko raspoloženje američkog
kongresa prema Ujedinjenim narodima promijeni. To je raspoloženje
toliko snažno da prijeti važnosti, a možda čak i daljnjem postojanju,
Ujedinjenih naroda kao sile u svjetskim poslovima.
Ako to svjetsko tijelo neće imati potporu jedine preostale svjetske
supersile, ne može zahtijevati kredibititet. Ujedinjeni narodi rade
pod sputavajućim učincima financijske krize uzrokovane time što mnoge
članice nisu platile ukupno oko 3 milijarde duga - a Sjedinjene Države
duguju oko pola od te svote.
Kongres odbija platiti sve dok Ujedinjeni narodi ne pokažu da su
spremni poduzeti drastične korake da smanje troškove, korupciju i
nedjelotvornost. Za mnoge kritičare u kongresu, Boutros Ghali je
simbol UN-ova otpora prema reformi, i Clintonova vlada ga želi
izbaciti kako bi dala signal kongresu da će se stvari promijeniti.
Ali mnogi članovi UN-a ne dijele američku strast prema reformi.
Afričke vlade preziru ono što smatraju pokušajem da se smanje utjecaji
njihova područja u organizaciji. Druge zemlje Trećeg svijeta smatraju
Boutrosa Ghalia šampionom njihovih interesa. Neke, pak, zemlje
doživljavaju cijelu situaciju kao način da iskoriste negodovanje
Sjedinjenih Država i smanje američki utjecaj.
Mnogi diplomati smatraju da se ovo posljednje naročito odnosi na
Francusku, koja je, kao i Sjedinjene Države, stalna članica Vijeća.
Zajedno s Egiptom, vlada francuskog predsjednika Jacquesa Chiraca
naročito je utjecala da uvjeri glavnog tajnika da se američko
protivljenje može promijeniti nakon 5. studenog te da ostane
kandidatom.
Odbijanje Boutrosa Ghalia da se povuče uvelike je zamrsilo američke
napore. Mnogi diplomati smatraju da, dokle god Ghali inzistira na svom
ponovnom kandidiranju, ostali kandidati se neće moći kandidirati jer
će ih se smatrati washingtonskim marionetama. (...)
Kako bi parirali dojmu da su drugi kandidati marionete Washingtona,
Sjedinjene Države su izjavile da neće poduprijeti nekog određenog
kandidata, ali će procijeniti one koje drugi istaknu prema njihovim
preporukama kao reformatorina i administratorima. 'Mi imamo opis
posla, a ne kandidata', tako američki dužnosnici opisuju svoj pristup.
Kako bi spriječili da otpor afričkog bloka postane glavna zapreka,
Sjedinjene Države su objavile da će posebnu pažnju obratiti
kandidatima iz Afrike. Dvoje Afrikanaca - Salim Salim iz Tanzanije,
koji je na čelu Organizacije afričkog jedinstva i Hamid Algabid iz
Nigera, predsjednik Islamske konferencije - spominju se kao mogući
kandidati u posljednja vrijeme.
Ostali koji su prije spomenuti kao mogući kadidati irska je
predsjednica Mary Robinson, norveški premijer Gro Harlem Brundtland,
Kofi Anan iz Gane, zamjenik glavnog tajnika UN-a za mirotvorstvo i
Japanka Sadako Ogata, visoki povjerenik UN-a za izbjeglice", piše John
M. Goshko.
Uhićenje ratnih zločinaca
"Tražeći da se optuženim bosanskim ratnim zločincima sudi u
odsutnosti, Herman Schwartz i Lloyd Cutler promiču ideju čije vrijeme
još nije došlo. Pitanje - jesu li suđenja u odsutnosti bolji izbor od
nekažnjivosti ozloglašenih ratnih zločinaca, kao što su Ratko Mladić,
Radovan Karadžić i Dario Kordić, nije prijeporno. Usredotočenje
Schwartza i Cutlera na suđenje u odsutnosti otvara mogućnost smanjenju
javnog pritiska na osiguravanje uhićenja optuženih, što bi znatno više
pripomoglo osiguravanju mira i pravde nego suđenje optuženicima u
odsutnosti.
Takva suđenja su opravdana samo kao posljednji izlaz ako se utvrdi da
je optuženike nemoguće uhititi. No tako nešto - da se blago izrazimo -
nikada nije niti pokušano.
UN-ov sud za ratne zločine u Haagu nema redarstvenih snaga i mora se
osloniti na vlade drugih država da uhidbene naloge provedu u
djelo.(...) Optuženi ratni zločinci koji snose glavni dio odgovornosti
za 'etnička čišćenja' doći će u Haag tek kad ih onamo privedu njihovi
zaštitnici: jugoslavenski predsjednik Slobodan Milošević, u slučaju
Mladića i Karadžića, i hrvatski predsjednik Tuđman, u slučaju Kordića.
Jedini drugi način njihova uhićenja jest da to urade snage IFOR-a.
SAD su opetovano potkopavale funkcioniranje u pogledu tih uhidba,
unatoč tomu što su se i same zalagale za izdavanje uhidbenih naloga.
Dužnosnici SAD-a su iznimno, u srpnju, prisilili Miloševića da se
pobrine za Karadžićevo sklanjanje u republici krnje Jugoslavije -
Crnoj Gori - što je drsko kršenje daytonskih odredbi, koje, na
inzistiranje samih Amerikanaca, zahtijevaju od Miloševića da uhiti
Karadžića ako se usudi kročiti nogom na tlo Jugoslavije.
I dok daytonski plan dopušta snagama IFOR-a da uhite optužene ratne
zločince koje je osudio Sud za ratne zločine u Haagu, snage pod
zapovjedništvom SAD-a odbile su to učiniti. Daleko od toga da su se
upuštali u potragu za optuženim ratnim zločincima, snage IFOR-a
provodile su politiku izbjegavanja. Prema riječima američkog
zapovjednika u Bosni - njegove će postrojbe uhititi osumnjičenike samo
ako se, doslovno, s njima sudare.
U stvari, jasno je da će IFOR učiniti sve da izbjegne takav susret.
Prošloga mjeseca, kada su IFOR-ovi nadzornici saznali kako se Mladić
nalazi u jednom od skladišta oružja koje su namjeravali pretražiti,
odlučili su svoj posjet obaviti kada Mladić ne bude prisutan.
Dva dana prije izbora u Bosni, američki se zapovjednik IFOR-a admiral
Joseph Lopez susreo sa srpskim dužnosnicima u Karadžićevu vrhovnom
stožeru. Karadžić je, prema srpskim izvorima, gotovo sigurno bio u
zgradi. Na sam dan izbora, niti jedan od 53 tisuće IFOR-ovih vojnika,
koji su imali zaduženje da se brinu za sigurnost, nije se susreo niti
s Karadžićem niti s Mladićem, iako su obojica izišli na izbore i
glasovali.
Dopustiti Mladiću, Karadžiću, Kordiću i još oko šezdesetorici ostalih
optuženih ratnih zločinaca da ismijavaju haaški sud potkopava
autoritet samog suda, a istodobno u opasnost stavlja i daytonski mir.
Pokušaj da se Mladić i Karadžić uhite zasigurno bi za sobom povukao i
određene rizike (kao što to inače biva s pokušajima uhićenja masovnih
ubojica). No razglašavajući svoju odluku kako te ljude neće uhititi,
SAD ih je ohrabrila da priprijete nasiljem u slučaju da se tako nešto
i pokuša uraditi.
Čak ako je i tako - rizik ne mora biti tolik kolikim se može činiti.
Stav bosanskih Srba prema sudu nije neprijateljski u onoj mjeri za
koju dužnosnici SAD-a vjeruju da postoji. Bosanski Srbi sada ipak
surađuju sa sudom, što prije nisu radili. Čitavoga ljeta dužnosnicima
suda bilo je dopušteno da obavljaju iskapanja masovnih grobnica u
blizini Srebrenice, područja pod kontrolom Srba. Krajem srpnja
tužitelji su se susreli s izaslanstvom bosanskih Srba u Haagu kako bi
se dogovorili o budućoj suradnji. Srpski su se dužnosnici složili -
između ostalog - da dopuste istražiteljima ispitati bosanske Srbe koji
su mogući svjedoci u slučajevima koje istražuje sud - proces koji je
započeo ovoga ljeta.
U svjetlu Karadžićeva nastavljenog utjecaja na politički život
bosanskih Srba, nije vjerojatno da bi ta suradnja bila ostvarena bez
njegova odobrenja. To je znakovito, poglavito zbog toga što će neki
aspekti nove suradnje bosanskih Srba sa sudom 'ići na ruku'
tužiteljima u slučaju protiv samog Karadžića.
Takav razvoj predstavlja priliku koju bi politika SAD-a trebala
iskoristiti umjesto da je potkopava. U obrnutom slučaju, ako se
propusti uhititi ljude kao što su Karadžić, Kordić i Mladić - a
poglavito u slučaju održavanja suđenja u odsutnosti - neće se učiniti
mnogo u cilju umanjivanja njihova pogubnog utjecaja na izglede za mir
u Bosni.
Za vrijeme nedavnog posjeta Bosni, susrela sam mnoge Srbe koji su se
trudili distancirati od svojih optuženih čelnika. Misleći na
Karadžića, jedan je čovjek kazao: 'Predsjednik može biti bilo tko. Ono
što je važno to su ljudi.' Odbijajući uhićenje ljudi kao što su
Karadžić i Mladić učiniti prioritetom, SAD otežavaju ljudima kao što
je ovaj čovjek ulazak u istinski demokratsku budućnost - onu u kojoj
bi imali i drukčije mogućnosti od one da biraju između optuženog
ratnog zločinca ili njegova bliskog suradnika", zaključuje Diane F.
Orentlicher.
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
24. IX. 1996.
Sada su bosanski diplomati ti koji ratuju
"Sada kada su bosanski glasači rekli ono što su imali, diplomati su se
uključili u otvorene prepirke koja imaju izgleda da se premetnu u dugu
borbu oko funkcioniranja budućih bosanskih političkih institucija.
Za razliku od izbornih prepirka, diplomatske se većim dijelom odvijaju
iza zatvorenih vrata. Kao dodatak već rutinskim natjecanjima u
nadglasavanju između suparničkih bosanskih frakcija, iz međunarodne
Kontaktne skupine proizišle su ozbiljne taktičke razlike. Krajem
prošloga tjedna, prepirke su se toliko zaoštrile da je američki
pregovarač optužio britansku vladu kako potkopava pogađanje
Washingtona s bosanskim Srbima.
Ključna točka ovog pitanja jest konačno ukidanje međunarodnih
gospodarskih sankcija koje su bile nametnute Jugoslaviji koju predvode
Srbi, a koja uključuje i Crnu Goru.(...) Prema Vijeću sigurnosti UN-a,
sankcije su trebale biti ukinute 10 dana nakon bosanskih izbora.
Sjedinjene Države to pokušavaju odgoditi kako bi održale politički
pritisak na bosanske Srbe.
'To je jedno od naših posljednjih i najvažnijih sredstava kojima
možemo nešto postići', doznajemo iz izvora visokih američkih krugova.
'Nažalost, Britanci nas ne podupiru. Ovo je sukob stavova Britanaca i
Rusa protiv stava Nijemaca i Amerikanaca, dok su Francuzi negdje
između.'
SAD se pribojavaju kako bi ukidanje sankcija za Jugoslaviju uklonilo i
posljednji poticaj za bosanske Srbe da sudjeluju u funkcijama
bosanskog predsjedništva, kao što je predviđeno Daytonskim sporazumom.
Novoizabrani srpski predstavnik u tročlanom predsjedništvu, Momčilo
Krajišnik, odbija otputovati u Sarajevo na uvodni sastanak ovoga
tijela zbog toga što je grad pod kontrolom Muslimana.
Novi stav SAD-a u svezi sa sankcijama srbijanskom su predsjedniku
Slobodanu Miloševiću prenijeli polovicom mjeseca pomoćnik državnoga
tajnika John Kornblum i njegov prethodnik, Richard Holbrooke, koji je
ugovorio Daytonski mirovni sporazum. Kornblum je kazao kako je
Miloševiću rekao da sankcije za Jugoslaviju neće biti ukinute sve dok
se 'rezultati izbora ne provedu u djelo'.
Američki stav... pokazuje kako se Washington neće složiti da ukine
sankcije sve dok se nove bosanske političke institucije ne 'uvedu u
funkciju'. Te institucije sačinjavaju tročlano predsjedništvo s Alijom
Izetbegovićem na čelu, središnji parlament i vlada.
Britanski je dužnosnik kazao kako je njegova zemlja 'rezervirana'
glede pokušaja SAD-a da 'pomakne ciljeve sankcija' za Jugoslaviju,
povezujući to pitanje s uspješnim sastankom bosanskog predsjedništva.
Rekao je kako se London slaže s Washingtonom glede cilja uvjeravanja
bosanskih Srba da u potpunosti sudjeluju u bosanskim središnjim
institucijama.
Sljedeća točka neslaganja između SAD-a i njezinih saveznika jest
mjesto održavanja prvog sastanka bosanskog predsjedništva. Washington
inzistira da se on održi u Sarajevu, tradicionalnoj bosanskoj
prijestolnici. Britanci su prihvatili prijedlog međunarodnog
posrednika Carla Bildta da se sastanak održi ovoga tjedna u New Yorku,
za vrijeme godišnje opće skupštine UN-a.
U telefonskom interviewu, Kornblum je zanijekao da se Washington i
London u velikoj mjeri razilaze oko taktike u svezi s bosanskim
Srbima, kao što je odbio i sugestiju da Britanci 'odbijaju pomoći'.
Potvrdio je, međutim, kako se SAD protive sastanku Izetbegovića i
Krajišnika u New Yorku prije no što se njih dvojica sastanu u
Sarajevu.
Ostali izvori SAD-a bili su oštriji glede Britanaca.
'Ovo su goleme razlike koje zahvaćaju samu srž onoga što želimo
uraditi', kazao je pregovarač. 'Ili Britanci ne žele zaista održati
zemlju na okupu ili ne razumiju posljedice onoga što sada rade.'
Izdvojio je britanskog veleposlanika u SAD-u, sira Johna Westona kao
onog s kojim su poteškoće najučestalije" - prenosi Michael Dobbs.
BELGIJA
LA LIBRE BELGIQUE
24. IX. 1996.
Suživot u balkanskom stilu
"Nakon mnogih poziva na odcjepljenje tijekom predizborne kampanje u
Bosni i Hercegovini, bosanski Srbi sada uopće ne pokazuju neko
oduševljenje zbog uspostavljanja zajedničkih ustanova, nakon izbora
održanih 14. rujna. U stvari, budući da smatraju da oni već imaju
pravu neovisnu državu bez 'nepoželjnih', mnogi od njih na mogućnost da
se nađu u istim zastupničkim klupama s Muslimanima i Hrvatima gledaju
kao na vraćanje na početak.
Stoga srpski vođe na sve moguće načine pokušavaju uvjeriti međunarodne
mirotvorce da se Srbi neće osjećati sigurnima ako se budu morali
vratiti u Sarajevo, gdje se nalaze sjedišta tih zajedničkih ustanova u
skladu s onim što je dogovoreno u Daytonu. Momčilo Krajišnik, srpski
član bosanskog trijumvirata, zato predlaže međunarodnim predstavnicima
izgradnju zgrade na crti razdvajanja između republike srpske i
hrvatsko-muslimanske Federacije, i to s ... dva ulaza.
Unatoč tom - smiješnom prijedlogu, kako smatraju predstavnici
međunarodne zajednice - Srbi ne prijete bojkotiranjem rada tih
ustanova. 'Ali republika srpska će odlučno odbaciti bilo kakvu
politiku koja bi mogla dovesti do njihova uključivanja u Bosnu',
uvjerava nas jedan budući srpski zastupnik u zajedničkom bosanskom
parlamentu.
A osim o tom teško ostvarivom suživotu 'na balkanski način', kako je
to rekao Robert Frowick, šef OESS-a u Sarajevu, svi sada razmišljaju o
općinskim izborima koji će se najvjerojatnije održati između 22. i 24.
studenoga. Iako su bili predviđeni za 14. rujna, odgođeni su zato što
su srpske vlasti više tisuća svojih izbjeglica u Jugoslaviji prisilile
da se upišu na biračke popise u strateški važnim općinama kako bi se
na taj način promijenio njihov etnički sastav samo za te izbore. A
više od 60 posto tih izbjeglica ne želi se vratiti u svoj kraj, tvrdi
se u jednoj anketi čiji su rezultati u ponedjeljak objavljeni u
Beogradu.
Proturječna pravila za upisivanje na biračke popise bit će djelomice
'popravljena' za te izbore, kako kaže Jeff Fischer, OESS-ov dužnosnik
iz Sarajeva. S druge strane, glasovanje poštom iz mjesta u kojemu se
neki izbjeglica trenutno nalazi ili iz mjesta gdje je živio prije rata
trebalo bi ostati kao mogućnost.
Osim toga, nakon prvog izbornog iskustva, predsjednica republike
srpske Biljana Plavšić zaprijetila je da će srpski entitet uskratiti
ovlasti koje je dao OESS-u u vezi s nadziranjem tih izbora. A Robert
Frowick je priznao da su se pri brojenju glasova pojavili neki
'tehnički' problemi, što je 'normalno' za 'te najzamršenije izbore
koji su ikada postojali'", piše S. Vt.
LE VIF/L'EXPRESS
21./27. IX. 1996.
Bosna: kako igra Moskva
"Izbori održani 14. rujna u Bosni odvijali su se pod strogim NATO-ovim
nadzorom i bez nasilja. Zbog toga, unatoč nekim nepravilnostima,
međunarodna zajednica smatra da je spasila ono najvažnije, drugim
riječima, privid. U Moskvi, međutim, stručnjaci za Balkan komentirali
su sve to veoma sumnjičavo, a često i zajedljivo. 'NATO se u Bosni
ponaša kao na okupiranom teritoriju', smatra jedan visoki dužnosnik
ruskog ministarstva vanjskih poslova. Jedini cilj NATO-ove nazočnosti
jest pokazati da se bez njega ne može, a danas zapravo više nema
razloga za njegovo postojanje. Ako Atlantski savez bude ustrajao na
proširivanju prema istočnoj Europi, uskoro će umrijeti zbog toga što
je htio previše progutati'.
Bili oni u vladi ili ne, ruski se analitičari igraju proroka.
'Jedinstvena Bosna? Zapadnjačke fantazije', smatra isti diplomat. To
je bilo moguće u vrijeme kad je neka vanjska sila - Otomansko Carstvo
ili Jugoslavija - nametala suživot trima zajednicama. Ako vi sada
želite igrati tu ulogu, sretno vam bilo. Ali onda očekujte da ćete
tamo morati ostati barem pola stoljeća!' Jedino bi rješenje bilo 'dati
Beogradu i Srbima nadzor nad stanjem', i to od samog početka krize. Je
li trebalo prihvatiti užase etničkog čišćenja? 'UN je trebao samo
organizirati premještanje stanovništva na neki civilizirani način',
kažu ruski stručnjaci. Npr. autobusima. 'Nakon Drugoga svjetskog rata
Nijemci su tako fino prebacivani iz Sudeta u Njemačku'.
Oni koji se malo bolje razumiju u te probleme misle da je Zapad de
facto Rusiju potisnuo na stranu pri nametanju mira. Naravno, Srbi su
se ljutili na Moskvu zato što je pristala na međunarodne sankcije. A
Slobodan Milošević, srbijanski predsjednik koji uopće ne voli Borisa
Jeljcina, više voli pregovarati sa SAD-om od kojega za sada može više
dobiti. Ali ta svađa, kako izgleda, brzo će se izgladiti. 'Evgenij
Primakov, naš ministar vanjskih poslova, za razliku od svojeg
prethodnika Andreja Kozireva, znat će kako treba braniti nacionalne
interese. Rusija mora imati pristup južnoj Europi zbog gospodarskih i
strateških interesa, objašnjava Viktor Kremenjuk, pomoćnik direktora
američkog i kanadskog instituta u Moskvi. Budući da je s baltičke
strane put na jug sada zatvoren, izuzetno važan postaje Balkan,
posebno Srbija i Crna Gora. Osim toga, Moskva namjerava paziti na
Tursku zato što ona predstavlja moguću prijetnju. Zbog dolaska
islamista na vlast? Ne samo zato. Njezin vojni i gospodarski polet,
njezine 'spletke' na Kavkazu, njezina uloga 'magneta za muslimane u
Rusiji i u ostalim bivšim sovjetskim republikama' ocjenjuju se vrlo
uzbunjujućima. Tko je sada kriv za tu trajnu nestabilnost u Bosni?
'Prije svega, SAD', optužuje Kremenjuk, 'zato što je opet htio
pokazati svoju snagu. Amerikanci tu državu i cijeli svijet drže kao
taoce, sve ovisi samo o njima. Njihova kratkovidna politika rađa
muslimansku tvrđavu u Europi'. A i Njemačka. 'Svaki put kad su Srbi
pritješnjeni uza zid, Njemačka ima slobodne ruke za djelovanje.
Služeći se NATO-om, Njemačka sada opet dobiva svoju utjecajnu zonu u
istočnoj Europi'", stoji u članku Sylvaine Pasquier.
RUSIJA
IZVESTIJA
24. IX. 1996.
Kod bosanskih Hrvata bolje ne tražiti tursku kavu
"(...) U Herceg-Bosni se odavno završilo 'etničko čišćenje'. Povratak
Bosanaca odanih islamu na svoja ognjišta povezan je s mnogim
pogibeljima. UN su pokušali - i opekli se. Kada su u gradiću Stocu u
hrvatskoj enklavi doznali za plan repatrijacije 100 muslimanskih
obitelji ekstremisti su uništili kuće pripremljene za preseljenike.
Samoproglašena hrvatska tvorevina mora u skladu s Daytonskim
sporazumima mirno umrijeti odmah nakon izbora. No... Dayton nije ništa
riješio - smatra novinar Jozo Pavković - Bosna, to su tri samostalne
države. Prema njegovu mišljenu ponovno će doći do rata. U roku od
godinu dana.
Predstavnik EU sir Martin Garrod nedavno je objavio imena šestorice
zločinačkih autoriteta koje je optužio za pljačku muslimanskih kuća.
Što se promijenilo? Ništa. Redarstvenici nisu ni prstom maknuli. A
domaći ih tisak slavi kao 'ratne junake' koji su branili hrvatsku
zemlju od Muslimana. Istodobno u mnogim mjestima je vidljiva nenadana
graditeljska i potrošačka eksplozija: Hrvati grade vile, kupuju
najnovije modele BMW-a, provode vrijeme u pijančevanju i proslavama.
Suradnici međunarodnih misija nazivaju između sebe te nove bogataše
'lopovima i nacistima', smatraju ih vođama organiziranog kriminala
koji se bave reketom, krijumčarenjem i narkoticima. To je izjavio i
bosanski premijer Hasan Muratović: u Herceg-Bosni glavnu ulogu imaju
kriminalci koji prijete cijeloj Europi jer je to 'jedina mafija na
svijetu koja ima svoje zakone, sud, redarstvo i državne granice", kaže
se u napisu V. Mihejeva.
SEGODNJA
24. IX. 1996.
Alija Izetbegović otišao u New York
"Koncem prošlog tjedna OESS je objavila završnu inačicu privremenih
rezultata izbora za kolektivno predsjedništvo BiH. Prema njima
predstavnik muslimanske zajednice Alija Izetbegović dobio je 40 tisuća
glasova više od svog srpskog suparnika Momčila Krajišnika pa će
stupiti na dužnost predsjednika predsjedništva. Iako je gotovo isti
dan bilo priopćeno da je OESS otkrila puno pogrješaka u biračkim
popisima i pri brojenju, pobjeda g. Izetbegovića ne dovodi se u
pitanje. Što više, pretpostavlja se da će nakon ponovne provjere
rezultata razmak između njega i Momčila Krajišnika biti još veći.
Prvo zasjedanje kolektivnog predsjedništva trebalo bi se održati
četiri dana nakon objave službenih rezultata izbora. Sudeći prema
tempu rada izbornih povjerenstava to će biti tek koncem tjedna. To
kašnjenje onemogućilo je provedbu zamisli Carla Bildta da Općoj
skupštini UN-a u New Yorku predstavi trojicu članova predsjedništva
koji bi tamo mogli održati svoju prvu sjednicu. Na žalost u New York
ide samo g. Izetbegović koji će kao službeni predsjednik BiH biti
nazočan na zasjedanju Generalne skupštine. Osim toga obećali su mu da
će se sastati s američkim predsjednikom Billom Clintonom, a 3.
listopada u Parizu će ga čekati srbijanski predsjednik Slobodan
Milošević. Nije poznato je li u rasporedu predviđen susret s kolegama
iz predsjedništva Momčilom Krajišnikom i Krešimirom Zubakom
(posljednji predstavlja hrvatsku zajednicu) ili će se bosanski
trijumvirat sastati tek nakon ove turneje Alije Izetbegovića. U tom će
se slučaju predstavnici Srba i Hrvata već na prvoj sjednici morati
zadovoljiti tek ulogom slušatelja što im se vjerojatno neće svidjeti.
Srpska je strana već povela spor glede pitanja gdje će se nalaziti
radne prostorije zajedničkih bosanskih državnih tijela - kolektivnog
predsjedništva i parlamenta. Ona smatra da je najpogodnije mjesto zona
razdvajanja muslimansko-hrvatske Federacije i republike srpske, tako
reći 'ni vašima ni našima'. U nedjelju je zamjenik g. Bildta Michael
Steiner pola sata uvjeravao g. Krajišnika da je zamisao o razmještaju
državnih ustanova na neutralnom području vrlo nerazumna. No Srbi za
sada ostaju pri svome. I ta rasprava može još više odgoditi prvo
zasjedanje članova kolektivnog predsjedništva. Nadamo se da to neće
previše omesti Aliju Izetbegovića", piše Jelena Ščedrunova.
SRBIJA
POLITIKA
24. IX. 1996.
'Verbalni delikt' u kavani
"Petorica mladića u malom dalmatinskom mjestu Komin, na obali Neretve,
usudila su se u kavani otpjevati pjesmu 'Od Vardara pa do Triglava',
onako opušteni, uz čašicu domaćega vina. 'Senzacionalni događaj' ipak
nije ostao bez odjeka, jer su se sva petorica našla pred sudcem za
prekršaje, nakon što ih je netko prijavio...", piše list.
Oživljavanje aktivnosti SPC u Hrvatskoj
"Jučer je u Srpskim Moravicama u Gorskom Kotaru održana vjerska
svečanost posvećenja hrama Svetog Đurđa, čija su vanjska fasada i krov
obnovljeni uz pomoć sredstava SPC i dobrovoljnih priloga pravoslavnih
vjernika iz tog kraja. Svetu liturgiju je služio mitropolit
zagrebačko-ljubljanski i Italije g. Jovan..."
VEČERNJE NOVOSTI
24. IX. 1996.
Kad Srbe svojataju
"U nedjelju je u Glini otkriveno poprsje Josifu Runjaninu, koga su u
Hrvatskoj, po staroj tradiciji unijaćenja, prekrstili u Josipa, u
povodu 150 godina od njegova skladanja glazbe za sadašnju hrvatsku
himnu 'Lijepa naša'. To je prvi spomenik koji su nove hrvatske vlasti
podigle jednom Srbinu!
(...) U Glini su ugledni muzikolozi raspravljali cijeli dan o
Runjaninu i Jelačiću, ali im nitko nije otkrio nacionalne korijene -
prisvojeni su kao 'cijeli Hrvati'. Osim toga spomenik banu Jelačiću u
samom centru Zagreba, podigli su sredinom prošlog stoljeća srpski
časnici, uz žestoke prosvjede hrvatskih nacionalista".
NAŠA BORBA
24. IX. 1996.
Srbi - pripadnici hrvatskog naroda
"(...) 'Mi više nismo interesna sfera Beograda, osim što Srbija ne
želi novih 200 000 ljudi bez krova nad glavom. Svatko tko misli da će
nas hrvatska vlast čim uzmemo domovnice vratiti kućama, opskrbiti
građevinskim materijalom, zaposliti i isplatiti mirovine u grdnoj je
zabludi. Smatram da s domovnicom za sada treba biti oprezan. (...) Ovo
će administrativno biti hrvatska država u kojoj ćemo pokušati
uspostaviti lokalnu vlast, ali samo ako ostanemo ovdje' - rekao je
Vojin Šuša, oblasni tajnik za pravosuđe, pred nekoliko stotina
Iločana.
(...) Zahtjeve za hrvatske dokumente podnose uglavnom izbjeglice iz
zapadnih dijelova krajine. ...) Pravnici Udruženja izbjeglica u
Vukovaru smatraju da se izbjeglice odlučuju na taj korak iz očaja, a
ne uvjerenja.
(...) U seriji formulara popunjava se i jedan u kojemu, između
ostalog, stoji: 'Izjavljujem da sam pripadnik hrvatskog naroda i da se
smatram hrvatskim državljaninom'...", piše, uz ostalo, list.
VJESNIK
25. IX. 1996.
Mirnodopski kriminal
Izvješće hrvatskog ministra unutarnjih poslova Jarnjaka komentira
Jasminka Ivančić. Novinarka se osvrće na podatak o ukupnom padu
kriminala u Hrvatskoj za jednu trećinu, u razdoblju od 1992. do ove
godine, a s tendencijom pada i u ovoj godini, kao i na opasku ministra
"da je unutar kriminalnog previranja u nas... u porastu organizirani i
gospodarski, onaj 'profinjeni' kriminal više razine".
Ocijenivši kako je do općeg pada kriminala došlo stoga što su se
pripadnici hrvatske policije stvaranjem Hrvatske vojske sa zadataka
obrane domovine vratili svojim temeljnim poslovima - borbi protiv
kriminala, novinarka u nastavku komentira sve veći organizirani
kriminal koji svojim obimom prati svjetski trend. "'Kriminalci bez
granica' posvjedočili su i na primjeru ratom zahvaćene Hrvatske da ih
zanima svaka mogućnost posezanja za novim prostorima, osvajanjem novih
ilegalnih tržišta droge, pranja novca i ostalih 'svjetskih'
krimi-događanja", piše novinarka i analizira rad hrvatske policije.
"Da je u ovih nekoliko godina hrvatska policija uhvatila 'ritam
zločina', suzbijajući nove pojavne oblike, sve brutalnije ponašanje
kriminalaca, radeći po standardima zapadnih policija, svjedoče i
svakodnevne potvrde dobivene u izravnoj suradnji sa stranim kolegama.
Naime, i policije su već davnih dana bez granica, a profesionalni
ugled hrvatske policije stvoren je upravo u međunarodnoj razmjeni
informacija, kako o kretanju kriminala tako i kriminalaca, te u
razbijanju njihovih međunarodno organiziranih poslova i grupa",
zaključuje Jasminka Ivančić.
Impresije MMF-a
Nakon boravka misije MMF-a u Hrvatskoj i ocjene šefa misije Feldmana o
ovdašnjim stanbilizacijskim postignućima - 'impresionirani smo' -
Sanja Kos komentira razgovore i piše: "Nije teško ocrtati što MMF
uvijek i svugdje hoće, zahtijeva, uvjetuje - politiku makroekonomske
stabilnosti u državi koja se pristojno ponaša prema svojim poreznim
obveznicima i troši koliko može, a ne koliko hoće ili joj se čini da
treba. S MMF-om se ne može raspravljati o opuštenoj monetarnoj
politici i malo 'kontrolirane' inflacije koja bi potaknula privredu -
ne može se malo biti u drugom stanju, često kaže potpredsjednik Vlade
Borislav Škegro, a o tome ni MMF nema što drugo reći. Guverner NBH
Marko Škreb u svojim nastupima uvijek barem spomene, ako još malo i ne
elaborira tezu kako gospodarski napredak i monetarna obijest ne mogu
uhvatiti zajednički korak, pogotovo ne na duže staze.
Monetarna pitanja referentna su točka na kojoj se može provjeriti da
je trogodišnji stabilizacijski program, kojeg je dio kritič(ars)ke
javnosti već pokopao tvrdeći da je program prije toga zabio u crnu
zemlju privredu i stanovništvo, ipak program na kojemu MMF vidi sebe.
Možda ne na cijeloj površini zrcala podjednako jasno, no lik je
svakako prepoznatljiv. (...)
Misija MMF-a vraća se u prosincu, čim utvrdi što Vlada kani s
proračunom, na nastavak pregovora o novom trogodišnjem aranžmanu.
Istodobno s misijom MMF-a obrela su se u Zagrebu izaslanstva Svjetske
i Europske banke za obnovu i razvoj, otišavši također s dobrim
impresijama i prognozama te najavom brzog povratka i novih kreditnih
aranžmana. Za svjetske financijaše stvar je manje-više jasna: Vlada je
sa stabilizacijskim štitom, a ne na njemu", zaključuje novinarka.
VEČERNJI LIST
25. IX. 1996.
Hrvati će opet podržati Clintona
O boravku skupine američkih Hrvata, članova Hrvatske bratske zajednice
u Hrvatskoj, govori u razgovoru za list Bernard Luketich, predsjednik
HBZ. Iznijevši, uz ostalo, dojmove o viđenom u dvotjednom putovanju od
Dubrovnika do Vukovara, gospodin Luketich komentira mogućnost povratka
naših iseljenika i kaže: "Što se tiče povratka, teško je pretpostaviti
tijek toga procesa jer takvu odluku mora svaki čovjek donijeti za
sebe. Osim toga, nije lako doći do toga ljudima kojima već više
generacija obitelji živi u prekomorskim zemljama, koji su se oženili,
izrodili djecu, djeca se školuju tamo, tamo su već i grobovi
roditelja... Ljudi koji su tamo tridesetak godina teško će se odlučiti
na povratak. No, oni koji su došli posljednjih godina na takvu su
odluku puno spremniji, njihove su veze s domovinom jače...".
Govori i o mogućnostima da se američki Hrvati uključe u obnovu i ulažu
u Hrvatskoj i kaže: "A što se tiče uključivanja naših ljudi, mislim da
će to ići. Jer, ljudi u Americi razgovaraju o tome da bi htjeli kupiti
kuću, sagraditi nešto u domovini, ali kao da još čekaju da vide kako
će se stvari u Hrvatskoj odvijati. Mislim da bi ih trebalo potaknuti
na investiranje. Ali, već ima i pozitivnih primjera ljudi koji su
došli s kapitalom, pokrenuli neki posao, kupili nešto. Sve je stvar
vremena, pa i povratak i investiranje. Trajat će malo duže, ali će se
dogoditi. Jer, Hrvatska je zemlja budućnosti, zemlja napretka. Naši su
ljudi marljivi, radišni, oni će izgraditi svoju domovinu".
Osvrće se i na utjecaj Hrvata u Americi i kaže: "Mi nismo najbrojnija
nacionalna skupina u Americi. Poljaka i Talijana, naprimjer, ima puno
više. Ali, dosta smo jaki i najbolje organizirani. Naime, Hrvati su
politički dosta angažirani. Imamo značajan broj gradonačelnika, imamo
ljude na raznim važnim položajima. Kad je u pitanju neki interes
Hrvatske, mi svi radimo, oni pokrenu svoje mehanizme i angažiraju se
za domovinu. Dokaz je tome i to što je američka administracija
naklonjena Hrvatima. Na prošlim izborima za predsjednika Amerike
Hrvati su bili dosta aktivni. Dali smo svoj glas predsjedniku
Clintonu, jer smo smatrali da će on najviše učiniti za Hrvatsku, da će
se angažirati. Mislim da ćemo ga podržati i na predstojećim izborima".
250137 MET sep 96
Zaposlenici FBI-a moraju otkriti svoje uloge u istragama o napadu na Kapitol
NBA: Toronto bolji od Clippersa, visok poraz Dallasa
Prvo odredište američkog ministra obrane Hegsetha je meksička granica
Ugušeni prosvjedi u Gruziji, EU osuđuje obračun s prosvjednicima
SVJETSKA TRŽIŠTA: Azijske burze oštro pale, SAD uveo carine
NBA: Zubac upisao 18 koševa i 8 skokova
HAK: Prometne nesreće na A4 i na zagrebačkoj obilaznici
Čelnici EU-a okupljaju se radi jačanja europskih obrambenih sposobnosti
NHL: Rezultati
SKV: Svijet uz kavu