BRITANSKI RADIO - BBC
19. VIII. 1996.
U stanci beogradskih pregovora o pojedinostima sporazuma o obostranom
priznanju Hrvatske i Jugoslavije, šef hrvatskog izaslanstva pomoćnik
ministra vanjskih poslova dr. Ivan Šimonović izrazio određene sumnje u
mogućnost da se sporazum oko hrvatsko-jugoslavenskog priznanja sklopi
u planiranim rokovima. On je rekao da bi zbog ... u pregovorima u
pitanje moglo doći za ovaj tjedan najavljeni posjet ministra vanjski
poslova Mate Granića Beogradu.
-Pregovori se nastavljaju, sve je manje sporova, a sve više samo
formulacija. Međutim, ne očekujemo da ćemo danas uspjeti do kraja
uskladiti stajališta, a nadamo se da kada sporazum bude u potunosti
usklađen možemo ići na dogovor dvojice ministara.
A evo što je tijekom poslijepodneva i o tijeku samih pregovora iz
Beograda javio Duško Mandić.
"Jugoslavenski ministar vanjskih poslova Milan Milutinović i zamjenik
hrvatskog ministra vanjskih poslova Ivan Šimonović imaju trenutno u
Beogradu dijalog o neusklađenim pitanjima vezanim za normalizaciju
odnosa između Republike Hrvatske i Savezne Republike Jugoslavije, uoči
najavljenog posjeta Mate Granića Beogradu. O ubičajenoj posjeti sve je
bilo strogo iza zatvorenih vrata, a jedine informacije dao je zamjenik
šefa hrvatske diplomacije, koji je nakon sastanka rekao da još sva
pitanja nisu usklađena. Među stranim promatračima se vjeruje da nešto
usporeniji postupak dovođenja želja i mogućnosti s obje strane na
razinu koja se može potpisati nije ozbiljna zapreka na putu
normalizacije odnosa. Ipak u nedostaku konkretnih informacija iz
konferencijske dvorane ne izostaju kombinatorike vezana za najbitnija
pitanja. Među većim brojem točaka koje se tek trebaju zaokružiti dvije
zauzimaju posebno mjesto. To je pitanje poluotoka Prevlake, hrvatskoga
dijela kopna koji zatvara Boku Kotorsku, te povratak svih izbjeglih
osoba. Što se Prevlake tiče, nameću se isključivo pravne strane
problema.
Prvo, Prevlaka je nesumljivo hrvatski teritorij u službeno priznatim
granicama i prema izjavama Zagreba, nikakva razmjena tereitorija ne
dolazi u obzir. No svi se slažu da status quo, posebice po sigurnost u
vojnom smislu, može biti predmetom pregovora. Stare kombinatorike o
eventualnoj sigurnosnoj zoni bez oružja, što bi trebala unutar
Hrvatske biti Prevlaka, zahtjevalo bi takvu istu zonu u zaleđu
Dubrovnika. Ali dok Hrvatska može osigurati provedbu takvog statusa,
ako se to prihvati zbog suverenoga nadzora nad tim svojim područjem,
dotle se nameće pitanje tko je taj koji može jamčiti Hrvatskoj da će
zaleđe Dubrovnika biti razvojačeno. Jer, na tom dijelu kopna ne može
pregovarati Beograd, budući da nemaju jurisdikciju nad dubrovačkim
zaleđem, to je bosansko-hercegovački teritorij, konkretno pod nadzorom
bosanskih Srba. Prema tome, u tom slučaju nije moguće ostvariti uslugu
za uslugu.
Drugo pitanje izbjeglica je još kompliciranije. Čak i pod
pretpostavkom, misle anlitičari u Beogradu, da obje strane u cijelosti
prilagode svoja zakonodavstva procesu povratka, nije lako jamčiti
svima sigurnost zbog nedavnih strašnih događaja, gdje neki pojedinci
imaju osobne račune jedni sa drugima i dok cijeli problem izlazi iz
politoloških i diplomatskih znanosti, i ulazi u oblast sociologije,
etike i medicine. Zbog čega, tvrde upućeni, ima još dosta posla,
budući da svi žele normalizaciju ali nitko ne želi da normalizacija
odnosa između Zagreba i Beograda bude tek na papiru."(BBC)
FRANCUSKI RADIO - RFI
19. VIII. 1996.
"Dossier" emisije RFI-a posvećen je širenju NATO saveza zemljama
istočne Europe, Stanko Cerović.
"Pregovori između Atlanskog saveza i Rusije o širenju ove vojne
organizacije k srednjoistočnoj Europi bili su obustavljeni dok je
trajala kampanja za ruske izbore da ne bi smetali Borisu Jeljcinu, jer
je ideja o tom proširenju vrlo nepopularna u Rusiji, hrani ruski
nacionalizam i svaki političar koji bi se pokazao popustljiv prema
zahtjevima Zapada, riskirao bi da izgubi na popularnosti u onoj mjeri
u kojoj međunarodna politika stvarno utječe na glasače. Unutrašnji
problemi su uvijek važniji, ali ni ova pitanja nisu zanemariva,
osobito ako bude nacionalizam.
Američki glavni tajnik Warren Christopher je početkom prošlog tjedna u
Bruxellesu izjavio da se nada da će se ti pregovori sada, nakon što su
izbori prošli i Jeljcin ih je dobio, ubrzati. Pregovori s Rusijom bi
trebali da budu paralelni s pregovorima sa zemljama koje su već
najavljene kao najozbiljniji kandidati za ulazak u NATO savez. To je
ona višegradska skupina, Poljska, Republika Češka, Madžarska, možda i
Slovenija. Tako, nakon što su ruski izbori prošli, opet je u prvi plan
došao najosjetljiviji diplomatski dossier koji je Washington otvorio
prije tri godine, kada je prihvatio načelo NATO saveza, načelo koje su
zatim prihvatili američki saveznici u Europi, tj. zapadnoeuropske
članice. Od početka, a tako i danas Moskva se oštro protivi tom
širenju i zasad je u tome nepopustljiva. To je možda jedino pitanje u
kojem je ruska diplomacija još nepustljiva pred zapadnom diplomacijom.
Iako je list "Le Mond" protumačio kao stanovito popuštanje izjavu
generala Lebeda prije nekoliko dana, a sada su te izjave važne kako je
on jedan od, na vlasti u Kremlju, jakih ljudi, u kojoj on s
omalovažavanjem govori o tom širenju NATO-a. Širenje je borba protiv
vjetrenjača, nevažno pitanje, Zapad prijeti šakama kroz zrak, tako se
nekako Lebed izrazio i tada dodao, "ali ako je Zapadu stalo da
energiju i novac troši ni u šta, nitko mu to ne brani." To bi moglo
biti popuštanje, jer zaključuje "Le Mond" u smislu da se možda Rusi
spremaju da smanje napetost u raspravama o NATO savezu, da pokažu da
ih se to toliko i ne tiče, da bi tada možda mogli i prihvatiti to
širenje.
Neka razlika u ovom Lebodovu pristupu u odnosu na dosadašnje reakcije
Moskve zaista postoji, jer je dosad Moskva tvrdila da to proširenje
izravno ugrožava sigurnost Rusije i zato ne dolazi u obzir da bude
prihvaćena. Vidjet ćemo što će od tog biti, jer se pregovori u svakom
slučaju moraju brzo odvijati, jer je u vrhu NATO-a već odlučeno da je
sljedeća godina godina proširenja i sad se američka diplomacija ne bi
mogla usuditi na povlačenje, jer bi se to tumačilo kao slabost pred
Moskvom, a zašto pokazivati slabost pred tako oslabljenim partnerom,
opet građani ne bi shvatili.
Uz sve to, u studenom su američki predsjednički izbori. Tamo su vrlo
važni glasovi vrlo brojnih Amerikanaca madžarskog i poljskog
podrijetla i oba kandidata, Clinton i Dole, i tim glasačima obećavaju
brda i doline. Bob Dole je čak, i to je i u Americi ocijenjeno kao
pretjerani amaterizam iako je riječ o izbornoj demagogiji, predložio
da se čak donese zakon koji će obavezati američku upravu na proširenje
NATO saveza u točno određenom roku.
Međutim, evo jednog proturječja. Izgleda da, eto, slabi opozicija
Moskve širenju NATO saveza. Na samom zapadu u Americi, jer to širenje
je prije svega američka stvar, ima sve više glasova koji vrlo oštro
kritiziraju tu operaciju, i to nije neki otpor javnoga mišljenja, jer
javnost nije zaiteresirana za te velike diplomatske operacije, nego
otpor stručnjaka za globalna strateška pitanja. Oni se otvoreno pitaju
hoće li proširenje NATO-a samo poremetiti ravnotežu koja sada postoji
u Europi nimalo ne povećavajući sigurnost i tako stvoriti žarišta
budućih problema i sukoba bez ikakvih razloga. List "Le Mond" citira
jednog, iako ih ima mnogo, ali se on drži najboljim američkim
ekspertom za istočnu Europu, Michael Mannderbaum, koji je sada objavio
knjigu o rizicima proširenja NATO saveza. I on je otvoreno protiv toga
proširivanja. "Zašto širiti NATO savez, kada sigurnost zemalja
srednjoistočne Europe otkad ne postoji Varšavski savez, nije nikada
bila bolje osigurana, uz to ih nitko ne ugrožava jer su se Rusi
povukli bez ispaljenog metka."
Georg Chinan, veliki, vrlo utjecajni diplomata iz vremena hladnog
rata, sad je objavio knjigu pod naslovom 'Kraj stoljeća', koja govori
o svim velikim političkim teškoćama od 30-ih godina do danas. I on
tako usput i kao da je to očigledno, kaže da je širenje NATO saveza
sada besmisleno. "Ne povećava se sigurnost Europe, a stvaraju se
uvjeti za buđenje ruskog revanšizma". Ima još činjenica koje navodi Le
Monde. Najveća je slabost što je proširenje možda konačno ograničeno
na tri države: Madžarsku, Češku i Poljsku, u kojoj su najuspješnije
provedene demokratske reforme. A što je s ostalima, posebice s
baltičkim zemljama, za koje ne dolazi u obzir da budu primljene u
Savez. Znači li to što su one izvan Saveza da su ostavljene ili
ponuđene nekoj novoj ruskoj utjecajnoj zoni ili čak imperiju, iako
Rusi trenutno ne pokazuju takove ambicije. ... proširenje NATO saveza,
barem u određenoj mjeri destabilizira sve ostale države, koje ne
pripadaju Savezu. Da bi se ovaj problem riješio, diplomati predlažu da
se te ostale države nekako vežu za Europsku zajednicu, pa da to bude
paralelan proces proširenju NATO-a. Ali i tu se rađa mnogo novih
problema, prije ostaloga sa slabljenjen Europske zajednice, tako da bi
rezultat mogao biti i vojna destabilizacija kontinenta, prva pogrješka
i stvaranje problema u Europskoj zajednici koja je jedina zdrava
politička organizacija koja otvara neke perspektive u Europi, druga
pogrješka koja se otvara na prvu umjesto da je ispravi.
Sve sliči na neku vrlo malu opravdanu diplomatsku operaciju koja
podrazumijeva opet podijelu Europe na sigurne, slobodne i bogate, a s
druge strane ostaju nepodobne države, jer više nema opravdanja da su
te države pod nadzorom ruskoga imperija. Stječe se dojam da su
diplomati tim proširenjem NATO saveza ni iz čega stvorili jedan veliki
problem koji ne znaju kako riješiti i koji Europu bez ikakvoga razloga
može skupo dugoročno stajati. Najgore je što su diplomati svjesni ove
pogrješke, ali se sada kaže, kako što piše Le Monde, kasno je za
popravak jer bi povlačenje ideja o proširivanju NATO saveza stvorilo
dojam da je NATO suvišan u Europi i da se Amerikanci spremaju za
povlačenje iz Europe, što bi naravno bilo fatalno i za to nitko ne
želi čuti.
Kako god da se razvija taj dossiere koji može postati odlučujući za
dugoročni razvoj Europe valja zapamtiti taj početak, to jest da se on
začeo upravo kao jedna nepromišljenost, diplomatska brzopletost a
poslije nitko nije imao snage da stvari stavi na svoje mjesto. Tako se
neke sitne pogrješke ponekad pretvaraju u povijesnu nužnost."(RFI)
VELIKA BRITANIJA
THE INDEPENDENT
19. VIII. 1996.
Bosanci se pripremaju za glasovanje
"Za točno četiri tjedna 3 milijuna Bosanaca - od kojih 850.000
izbjeglica - glasovat će na pet odvojenih izbora istoga dana.(...)
Dvije tisuće promatrača iz Organizacije za sigurnost i suradnju u
Europi( OESS) nadgledat će izborni proces.
Iako su se dužnosnici OESS-a u Bosni dobrano namučili kako bi
organizirali izbore, čak se i oni moraju potruditi kako bi shvatili
što bi se točno trebalo dogoditi 14. rujna. Nametnuti izbore ovog
stupnja pučanstvu nenaviknutom na ma koji oblik demokracije nakon
gotovo četiri godine rata djeluje nevjerojatno ambiciozno. U utorak je
skupina za međunarodnu krizu objavila izvješće u kojem je stajalo kako
su preduvjeti za izbore, uključujuću slobodu kretanja, okupljanja i
medija - ne postoje te da bi OESS trebao povući svoj certifikat.
27.824 kandidata iz 55 političkih stranaka natječe se za stotine
mjesta, od tročlanog bosanskog predsjedništva, preko bosanskoga
sabora, sabora za dvije mini - države: srpsku i muslimansko-hrvatsku u
okviru Bosne, za 10 veležupa do onih za 109 općina.
850.000 izbjeglica najveći su problem. Prema Daytonskom mirovnom
sporazumu imaju pravo glasovati ondje gdje se nalaze, gdje su prije
živjeli ili tamo gdje bi voljeli živjeti. U praksi, jedino je prva
solucija zbilja ostvariva. Iako bi IFOR trebao jamčiti slobodu
kretanja, malo je vjerojatno da će veći broj ' etnički pročišćenih'
otići glasovati u mjesta iz kojih su protjerani, a teško je zamisliti
da u udaljenim područjima neće biti izloženi uznemiravanju od strane
novih okupatora.
Drugi je problem rascijep između ciljeva Daytona - obnova ujedinjene i
višenacionalne Bosne - i stvarnosti odnosno Bosne koja je
razdijeljena na dva dijela.
Ustroj samih izbora zrcali samu kontradiktornost države.
Predsjedništvo će se sastojati od troje ljudi, po jednoga Hrvata,
Srbina i Bošnjaka. Trenutno postoji osam kandidata za bošnjačko
mjesto, četiri za hrvatsko i četiri za srpsko.
Nadalje, 3 milijuna Bosanaca glasovat će za kandidate zastupničkoga
doma BiH u kojem je 14 srpskih mjesta i 28 za izaslanike iz
bošnjačko-hrvatske federacije. Natječu se 103 srpska kandidata i 200
kandidata iz federacije. Tako, iako predsjedništvo i zastupnički dom
upravljaju BiH, čak su i ta tijela etnički podijeljena. Muslimani i
Hrvati odabrat će između 722 kandidata kako bi se popunilo 140 mjesta
u zastupničkom domu federacije. Oni koji se nalaze u području pod
nadzorom Srba, izabrat će između 803 kandidata kako bi popunili 140
mjesta u državnoj skupštini Republike Srpske. Srbi će glasovati i za
predsjedništvo Republike Srpske kojim će upravljati dvoje ljudi
odabranih između 14 kandidata.
Kako im je uskraćena mogućnost da izaberu svoga predsjednika,
Muslimani i Hrvati izabrat će sabore za svaku veležupu federacije -
stupanj vlade koji je , pak, uskraćen Srbima. Postoji 1.937 kandidata
koji se natječu za 444 mjesta.
Upravo ovdje hrvatsko-muslimanska federacija počinje manje nalikovati
federaciji. Iako su se složili da ' demontiraju' svoju mini-državu
Herceg- Bosnu prvoga rujna, od Hrvata se očekuje da ju ponovo stvore u
drugom obliku dva tjedna nakon što osvoje veležupe 7 i 8 te da
pokušaju stvoriti jaku i kohezivnu hrvatsku bazu.
Prema sporazumu, nije im dopušteno da vladaju i takozvanim 'miješanim'
kantonima - u kojima su se odvijale najkrvavije bitke za vrijeme
hrvatsko - muslimanskoga rata. To su kantoni broj 7, koji obuhvaća
područje oko Neretve i Mostar, kojega su Hrvati oduvijek prisvajali
kao svoj glavni grad, i broj 6 u kojem se nalazi dolina Lašve
uključujući i područje oko Viteza i Kiseljaka. Promatrači vjeruju kako
Hrvati potiču pučanstvo u dolini Lašve da glasuju u neretvanskoj
veležupi, praktički žrtvujući dolinu Lašve kako bi se stvorilo
susjedno područje pod nadzorom Hrvata.
Na kraju dolaze općinski izbori za 109 općina zajedno s određenim
brojem izbornih okruga ondje gdje se općine nalaze na području
miješanih entiteta između Republike Srpske i federacije. Ukupno bi se
trebalo održati oko 150 općinskih izbora.(...)
Za sada, Mostar je jedino mjesto u Bosni u kojem su izbori održani.
Prema rezultatima, 30. lipnja, odaziv glasovanju bio je 58 % od
ukupnog broja stanovništva. Rezultat je izvanredan zbog toga što su
mnogi od ljudi zapisanih za glasovanje bili u nemogućnosti da dođu i
glasuju zato što su se nalazili drugdje kao izbjeglice. Broj od 58%
zbog toga predstavlja gotovo potpun odaziv svih onih koji su bili u
mogućnosti glasovati u Mostaru.
'To je bio ispit da se vidi kako bi izbori mogli funkcionirati' kazao
je Folnter Kristensen, dužnosnik OSCE-a u Mostaru zadužen za
izbore.(...)" piše Christopher Bellamy.
THE DAILY TELEGRAPH
19. VIII. 1996.
Umro Ivan Lalić
"Ivan Lalić, koji je umro u 65 godini, bio je jedan od najboljih
srpskih pjesnika koji se pojavio nakon Drugog svjetskog rata.
Pripadao je generaciji pisaca koji su postali poznati nakon
jugoslavenskog raskida sa Kominternom u 1948. kada je Titov režim bio
prisiljen na liberalniju politiku prema umjetnosti. Lalić i njegovi
suvremenici u 1950.-ima, uključujući pisce kao što su Vasko Popa i
Miodrag Pavlović, učinili su mnogo za utvrđivanje slobode i
poipularnosti 'moderne' poezije u Srbiji.
Lalić je rođen u Beogradu 8. VI. 1931, a u Zagreb se preselio 1946.
Nakon što je diplomirao pravo 1955., Lalić je objavio svoju prvu
zbirku pjesama 'Bivši dečak'. Počeo je raditi na Radio Zagrebu, a
kasnije je radio za 'Nolit', no njegova glavna okupacija oduvijek je
bila poezija.
Lalić je pripadao onom dijelu srpskih intelektualaca koji nisu pravili
velikih razlika između Srba i Hrvata(...).
Prema Laliću, prvo nadahnuće za njegovu poeziju bio je zračni napad
Saveznika na Beograd 1944. u kojoj su poginuli neki od njegovih
školskih prijatelja.
Nakon što je zbirka 'Bivši dečak' objavljena, Lalić je započeo
istraživati temu sjećanja i započeo je istraživati kulturne niti koje
povezuju sadašnje iskustvo pojedinaca sa svim onim što se događalo u
prošlosti. Mnoge od njegovih najboljih pjesama kao temu imaju Bizant,
ali okreće se i prošlosti katoličkog Dubrovnika u svom ciklusu
'Dubrovnik, zimska priča'.(...)
Za razliku od mnogih svojih suvremenika, Lalić je izbjegavao
eksperimentirati sa stilom. Njegova 'Melissa'(1959.) zbirka je
elegantnih soneta. Odbacivao je nadrealizam Popovića i neoklasicizam
Pavlovića. Njegova kasnija poezija poprima slobodni stih, ali njegov
osnovni stil nikada se nije korijenito mijenjao. Srž njegovog stila je
zapanjujuća upotreba metafore.
Na mnogo načina Lalić je internacionalist. Osam njegovih knjiga
prevedeno je na engleski. Da se nije bavio vlastitom poezijom, Lalić
bi u svojoj zemlji bio poznat kao vješt prevodilac. Njegovo prvo
objavljeno djelo bilo je ' Le Bateau Ivre'(1951.). Prevodio je
Holderlina, Eliota, Whitmana, Marlowa kao i antologije njemačke,
francuske , mađarske i američke poezije.
Kada je bio upitan da li je poeziju moguće prevoditi, Lalić je
odgovorio kako poeziju treba prevoditi. Jednom je izjavio kako je
prevođenje kreativan čin gotovo kao bilo koji drugi oblik pisanja.
Lalić je volio Jadran, a u Rovinju je imao i vikendicu. O sebi je
razmišljao više kao o mediteranskom nego kao o srpskom pjesniku,' piše
u Daily Telegraphu.
18. VIII. 1996.
Sudjelovanjem u izborima sudjelujemo u podjeli BiH
"Ukoliko se nacionalni izbori ne odgode, zemlja će nepovratno biti
podijeljena, a to će odvesti u novi rat", tvrdi Haris Silajdžić
novinaru" Juliusu Straussu. "Prvo smo imali embargo na oružje, posve
nelogičan, nepravičan i nezakonit. Sada pak imamo izbore, koji će
legalizirati ishode rata," nastavlja Silajdžić ističući primjer
Srebrenice, gdje će sadašnje stanje izborima biti legalizirano. "Ako
sudjelujemo u izborima sudjelovat ćemo u podjeli Bosne, a ishod
podijele je rat", upozorava bivši premijer Bosne i Hercegovine.
"Obzirom da civili aspekti Daytonskog sporazuma nisu ispunjeni, čemu
žurba i čemu pridržavanje roka kada nema uvjeta za slobodne i pravične
demokratske izbore", pita se nadalje Silajdžić. "Izbori će zasigurno
ustoličiti nacionalističke stranke, a srpski su čelnici već izjavili
da će proglasiti otcijepljenje poslije izbora. Pitanje nije da li, već
kada i kako. Kako ćemu uopće ratne zločince otpraviti u Haag, ako
prihvaćamo izjave njihovih politika," pita se Haris Silajdžić te tvrdi
kako su "bosanski Srbi izmanipulirali dio Daytonskog sporazuma prema
kojem će se glasačima dopustiti da glasuju na mjestima u kojima se
nalaze. To, naime, utvrđuje podijelu Bosne i Hercegovine jer im daje
izbornu većinu u gradovima koji su prije bili većinom muslimanski.
Statistika pokazuje kako će 222 tisuće ljudi glasovati u svojim novim
staništima gdje borave u kućama ljudi koji čekaju na povratak. Ovi
izbori će izgledati demokratskima, ali oni to neće biti, jer će
legalizirati genocid i uništenje Bosne," upozorava Haris Silajdžić
Juliusa Straussa.
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
18. VIII. 1996.
Izborni problemi u Bosni
List donosi nepotpisani članak Međunarodnoga instituta za strateške
studije iz Londona u vezi s održavanjem izbora u Bosni i Hercegovini.
U članku, između ostaloga, stoji:
"Devet mjeseci nakon što je potpisivanje mirovnog sporazuma za Bosnu i
Hercegovinu u Daytonu ušutkalo oružje u najgorem europskom ratnom
sukobu nakon 1945. godine, izgleda da će nacionalističke stranke koje
su započele taj sukob pobijediti i na budućim izborima koji se moraju
održati 14. rujna.
Ti su izbori ključni za učvršćivanje Daytonskog mirovnog plana. Treba
uspostaviti zajedničke vladine ustanove i ujediniti dva bosanska
entiteta. Daytonskim je sporazumom opet potvrđen suverenitet Bosne i
Hercegovine, ali su prihvaćene i etničke podjele nastale nakon gotovo
četiri godine ratovanja. Na taj je način potvrđena i Bosna sastavljena
od dvaju entiteta: od hrvatsko-muslimanske Federacije koja nadzire 51
posto ozemlja i republike bosanskih Srba (Republika Srpska) na
preostalih 49 posto. (...)
Vođe svih triju strana pokušavaju predvidjeti koje će biti najbolje
mjesto za glasovanje tisuća prognanika. Moraju li pokušati osvojiti
većinu na nekom novom terenu ili ostvariti nadzor nad nekim gradom u
kojem je posebno jaka neka etnička skupina? Sve će se strane, a
posebno Srbi i Hrvati, pokušati okoristiti činjenicom da nema gotovo
nikakvog napretka kad su u pitanju tri glavna dogovora iz Daytonskog
sporazuma: omogućavanje slobode kretanja, pravo prognanika na povratak
i sloboda tiska.
Nakon izbora, kad OESS jednom izjavi da je glasovanje bilo 'slobodno i
valjano', u roku od deset dana automatski će biti ukinute UN-ove
sankcije protiv Jugoslavije i republike bosanskih Srba koje su sada
suspendirane. Vrlo je vjerojatno da će SDS, koji je donedavna vodio
Radovan Karadžić, dobiti većinu glasova na rujanskim izborima. Kako se
približavaju izbori, sve su manje razlike između SDS-a i njegova
glavnog suparnika - Socijalističke stranke Republike Srpske, ispostave
vladajuće stranke srbijanskoga predsjednika Slobodana Miloševića.
Njihove su nacionalističke platforme vrlo slične, razlikuju se
ponajprije kod pitanja suradnje s međunarodnom zajednicom. SPRS, koja
se pokorava uputama iz Beograda, sklona je provedbi Daytonskog
sporazuma. Iako je to samo odraz Miloševićeva pragmatizma, to je ipak
radikalna razlika između te stranke i SDS-a.
SDS-u je do srpnja na čelu bio predsjednik bosanskih Srba Radovan
Karadžić. (...) Karadžić, skriven na Palama, više nema nikakvu
političku dužnost, ali se ne zna hoće li i dalje izazivati međunarodnu
zajednicu, vršiti pritisak i politički utjecati. Zamijenili su ga
ministar vanjskih poslova republike bosanskih Srba Aleksa Buha i
Biljana Plavšić, njegovi istomišljenici iz tvrde struje, njegovi
saveznici još od osnivanja SDS-a, 1990. godine.
U onoj mjeri koliko je to moguće ispitati naklonost izbornika u
zatvorenoj Republici Srpskoj, pokazatelji govore da će SDS na
rujanskim izborima dobiti 80 posto glasova unatoč Miloševićevim
pokušajima da socijalisti osvoje javnost.
Najznačajnija oporba SDS-u nalazi se u Banjoj Luci, koju smatraju
suparničkim gradom za Pale. Banja Luka je najveći grad bosanskih Srba,
a njegove su veze u povijesti bile čvršće sa Zagrebom nego s Beogradom
ili Sarajevom. Prije protjerivanja, tamo je živjelo 30 posto Muslimana
i Hrvata, od 195 tisuća stanovnika koliko ih je tamo bilo prije rata.
Vrlo popularni gradonačelnik Predrag Radić pojavit će se na izborima
za predsjednika Republike Srpske kao nezavisni kandidat, ali iz
Patriotskoga demokratskog bloka, koalicije lokalnih stranaka. Ta bi
koalicija mogla imati uspjeha i u Bijeljini, na sjeveroistoku Bosne,
gdje su u oporbi prije svega oni koji su se okoristili ovim ratom, a
sada se opiru pokušaju Pala da nadzire dobra u tom području. Nekada je
to bio napredan grad, a skloniji je Beogradu nego Palama, zato je tamo
položaj SPRS-a prilično jak. Ljubiša Savić, poznat kao 'komandant
Mauser', kandidat je Demokratske partije, iz koalicije pod nazivom
Patriotski demokratski blok. Savić je jedan od najutjecajnijih ljudi u
Bijeljini, a poznat je i kao 'gospodar rata' i zapovjednik 'Pantera',
elitne paravojne postrojbe koja je na početku rata ispunjavala samo
zapovijedi iz Beograda.
Stranke ljevice sastavile su Koaliciju za mir i napredak, a u njoj se
nalaze socijalisti Jugoslavenske ujedinjene ljevice Miloševićeve žene
Mirjane Marković, zatim je tu Miroslav Dodik, bogati poduzetnik iz
Banje Luke na čelu Nezavisnih socijaldemokrata i Socijal-liberali s
Miodragom Živanovićem koji se zalaže za građansko društvo i spajanje s
hrvatsko-muslimanskom Federacijom. Živanović je, uz veliki osobni
rizik, jedini političar koji se zalaže za jedinstvenu Bosnu i
Hercegovinu. Očekuje se da će dobiti glasove Muslimana i Hrvata koji
su ostali u tom području, kao i glasove iz mješovitih brakova.
Mladen Ivanović, član prijeratnoga bosanskog predsjedništva, bit će
kandidat i Patriotskog demokratskog bloka i kandidat koalicije za
mjesto predsjednika Bosne i Hercegovine, ali će ga vjerojatno
pobijediti Biljana Plavšić, kandidatkinja SDS-a. Osim šačici
nezavisnih listova, oporba nema pristup medijima, a zastrašuju je
lokalne vlasti pod nadzorom Karadžićevog SDS-a. Za razliku od SDS-a i
SPRS-a, stranke ljevice nemaju dovoljno novaca.
Pretpostavlja se da će glasovi u hrvatsko-muslimanskoj Federaciji biti
podijeljeni kao i etničke granice. U zapadnoj Hercegovini, stranka na
vlasti HDZ, sestra vladajuće stranke Franje Tuđmana, sprema se za
apsolutnu pobjedu na području na kojemu su Hrvati stvorili vlastitu
mini-državicu, unatoč Tuđmanovom potpisivanju Daytonskog sporazuma u
prosincu 1995. godine i novom dogovoru iz kolovoza 1996, nakon kojega
je ona trebala biti raspuštena. Stručnjaci ne vjeruju da bi broj
Hrvata koji će glasovati za neke druge stranke mogao biti velik.
Očekuje se da će SDA Alije Izetbegovića dobiti većinu glasova
muslimanskog pučanstva. Njegov je glavni suparnik bivši premijer i
bivši član SDA Haris Silajdžić koji je stvorio Stranku za Bosnu i
Hercegovinu. On se zalaže za multietničku državu i mogao bi dobiti
glasove članova mješovitih brakova kao i glasove visoko obrazovanih
ljudi, ali je malo vjerojatno da će dobiti i glasove Srba i Hrvata.
Prema rezultatima jedne ankete koju je proveo sarajevski 'Dnevni
Avaz', 63 posto pučanstva u tri najveća grada Federacije - Sarajevu,
Tuzli i Zenici, glasovat će za Izetbegovića, a 32 posto za Silajdžića.
SDA će se morati suočiti i sa sadašnjim tuzlanskim gradonačelnikom
Selimom Bešlagićem, izabranim 1990. godine, koji je tijekom cijelog
rata uspio održati pravu multietničku upravu u gradu. Bešlagićeva
stranka, Bosanska unija socijal-demokrata, uspostavila je koaliciju s
ostale četiri stranke koje se zalažu za jedinstvenu i multietničku
Bosnu. Riječ je o Stranci demokratskih promjena Nijaza Durakovića, o
Muslimanskojbošnjačkoj organizaciji, Hrvatskoj seljačkoj stranci i
Republikanskoj stranci. Tisuće prognanika koji sada žive u Tuzli
najvjerojatnije će glasovati za SDA. Pa ipak, mnogi će od njih
glasovati u izočnosti kao stanovnici svojih rodnih gradova na sjeveru
i istoku Bosne.
Svi pokazatelji govore da će ovi izbori donijeti i razdoblje
nestabilnosti, i to u vrijeme kad se u praksi potvrđuju vizije Bosne i
Hercegovine u sukobu. To će NATO-u još više zamrsiti stvari kad bude
morao odlučivati o vidu svoje vojne nazočnosti nakon povlačenja
postrojbi koje se sada tamo nalaze, a to će se gotovo sigurno dogoditi
nakon izbora u SAD-u, u studenom ove godine. Kako sada stvari stoje,
druga godina NATO-va boravka u Bosni i Hercegovini mogla bi biti teža
od prve. SDA, stranka na vlasti u Sarajevu, gotovo sigurno će
zatražiti omogućavanje slobode kretanja preko sadašnjih crta
razdvajanja. Potreba za gospodarskom pomoći koja se osjeća u svim
krajevima Bosne i Hercegovine olakšava mogućnost provedbe utjecaja
međunarodne zajednice pri osiguravanju minimalne suradnje dvaju
entiteta. Ako toga ne bude, mirovni plan iz Daytona mogao bi biti
blokiran nakon ovih izbora".
RUSIJA
IZVESTIJA
17. VIII. 1996.
Sarajevski tunel spasa
O tome kako je tajni 'objekt DB' donio bogatstvo vojnicima i mafiji
piše Konstantin Kačalin: "Tajni objekt iz vremena okruženja Sarajeva -
tunel ispod zrakoplovne luke Butmir uskoro će biti pretvoren u
atrakciju za ljubitelje jakih osjećaja.
Za tajni izlaz iz Sarajeva koje su Srbi držali u okruženju više od tri
godine znao je tek ponetko. Kada je Radovan Karadžić uzeo pod svoj
nadzor uzletište u zrakoplovnoj luci Butmir, bosanski predsjednik
Alija Izetbegović naredio je da se kroz pogibeljnu zonu prokopa prolaz
koji će ih povezati s vanjskim svijetom. Predsjednikov je sin izradio
posebni projekt i u srpnju 1993. tunel koji je dobio povjerljiv naziv
'Objekt DB' bio je pušten u promet. U početku se kroza nj prevozilo
samo oružje i streljivo. I, naravno, muslimanski vođe.
Sarajevsku moru nisu izdržali svi stanovnici grada. Mnogi su bili
spremni dati sve da svinutih leđa propužu osamsto metara po uskom
tunelu spasa koji je vlasnicima počeo donositi golemu dobit. U početku
su u 'veliku zemlju' noću tajno prebacivali posebno povjerljive osobe,
a zatim su sve stavili na transporter. Ljudi su po više sati stajali u
redu sa svojim bijednim kućnim stvarima.
Osim toga, 'objekt DB' iznajmljivao se mafiji koja se bajoslovno
obogatila u ratu. Tunel se završavao u mjestu Hrasnici koje je sasvim
blizu neslavne planine Igmana preko koje je vodio jedini put u svijet
bez rata. Smjer Igman-Hrasnica-Sarajevo i obratno bio je potanko
proučen i koristio se noću. Najam 'Objekta DB' procjenjivao se na 35
tisuća njemačkih maraka za noć.
Načelnik redarstva u Hrasnici bojnik Poljak s kojim sam se upoznao
prije godinu dana i koji je dugo govorio o borbi za demokraciju i
slobodu, o tome kako voli svoj narod i muslimansku Bosnu, postao je u
vrijeme okruženja Sarajeva jako bogat čovjek. Upravo su Poljak i
njegov odred bili odgovorni za sigurnost tunela.
Sa završetkom rata u Bosni nestala je potreba za tajnim 'objektom DB'.
Dugo se nije znalo što učiniti s njim. Crpljenje podzemnih voda i
njegovo održavanje skupa je stvar. Putničarska agencija 'Bosna'
iznenada je odlučila da od tunela napravi atrakciju i da na
uskotračnoj pruzi pusti u promet mini-vlak za one koji žele proživjeti
strahote prošlog rata."
ITALIJA
IL GIORNALE
19. VIII. 1996.
Titov partizan: 'Fojbe su bile etničko čišćenje'
"Fojbe? To su bila politička i etnička čišćenja. Priebke? Nakon
pedeset godina je bilo bolje da mu se ne sudi. Ratni zločini? Svi su
isti od Istre, do jama u ... . To je izjava Giovannija Battiste
Padoana, rođenog 1909., starog 'crvenog' partizana, još uvijek
uvjerenog marksista, koji se u Drugom svjetskom ratu borio u redovima
pokreta otpora na istočnoj bojišnici.(...) U listopadu 1943. osnovao
je prvu partizansku komunističku postrojbu u Furlaniji, a 1944. postao
je poliitčki komesar divizije Garibaldi Natisone. Tri tisuće i pet
stotina ljudi koji su bili prihvatili 'operativnu podređenost' devetom
korpusu jugoslavenske vojske maršala Tita, koji je bio spreman
pripojiti naše zemlje sve do Tilmenta. Ironijom sudbinom je deveti
korpus ponovno postao poznat pedeset godina kasnije, jer je njime
zapovijedao, kada je izbio rat na Balkanu, pukovnik Ratko Mladić. On
je na terenu promaknut u generala, a danas je od strane međunarodnog
suda u Haagu optužen za ratne zločine. (...)
Naučnik iz Pordenonea Marco Pirina je uvjeren da je Giovanni Battista
sudjelovao u planiranju etničkog čišćenja protiv Talijana.(...)
Zapovjednik 'Vanni', ratno ime Padoana u redovima pokreta otpora, je
nakon rata bio osuđen na trideset godina zatvora radi pokolja u
Prozusu, u gornjoj Furlaniji, gdje su GAP-ovi (Naoružane partizanske
skupine), po zapovijedi slovenskih 'drugova', ubili 22 antifašista iz
brigade Osoppo, uključujući i brata Pier Paola Passolinija, koji su
bili krivi jer su se istodobno željeli oduprijeti i Njemcima i
Slavenima. Vanni je bio pobjegao u Čehoslovačku, ali je 1959. bio
pomilovan.(...)
- Kako sudite o fojbama?
= To je bio sustav političkog čišćenja kojega su vršili Titovi
partizani, protiv bilo koga tko bi se suprotstavio priključenju
talijanskih teritorija budućoj Jugoslaviji, uključujući i uvjerene
demokratske antifašiste. 7. i 8. svibnja 1945. (tijekom titoističke
okupacije glavnog mjesta Julijske krajine op.ur. lista) bio sam došao
sa zapovjedništvom divizije u Trst i uvidjeli smo da su ljudi bili
ilegalno uhićeni i deportirani. Isto se događalo i u Goriziji.
- A u Istri i Dalmaciji, gdje je bacanje u fojbe započelo 1943.?
= Političko se čišćenje bilo pomiješalo s onim etničkim. U dvadeset
godina fašizam je na tom području počinio strašne stvari. Za Slavene
je Talijan i fašista bila ista stvar, i kada su mogli počinili su
strahovitu osvetu.(...)
- Upravo u Sloveniji su bili napravljeni koncentracijski logori za
Talijane. Znate li što o tome?
- Zapovjednik divizije je bio posjetio onaj u Borovnici i uspio je
spasiti deset Talijana uključujući i jednog karabinijera, koji su
javno posvjedočili što se dogodilo. U stvarnosti smo imali malo nade
da preokrenemo stanje ... mnogi naši sunarodnjaci su umrli ili bili
ubijeni tijekom dugih premještaja pješice. Bilo je i drugih logora na
Balkanu, i možda jedan u Ajdovščini (blizu sadašnje granice op.ur.)
-Koliko je bilo ljudi bačenih u fojbe?
= Prema mojim podatcima, oko dvije tisuće na kraju rata u tadašnjoj
Veneziji Giuliji, uključujući i Goriziu, Trst i Istru. Manji broj od
onoga koji se do danas navodi, no ipak ozbiljan.
-Osjećate li se vi krivim?
= Apsoloutno ne. Uvijek sam se protivio tim metodama.
- Nikada niste prekinuli s Jugoslavenima?
= Nismo mogli preuzeti odgovornost da razbijemo zajedničku frontu
italo-jugoslavenskoga otpora, pomažući tako Nijemcima.(...)
- Kako sudite o onima koji to čine, bilo da su izgubili ili dobili
rat, bili 'crveni' ili 'crni'?
= Oni koji su bacali u fojbe naravno da su bili zločinci kao i svi
drugi. Bili smo se zanosili time da ćemo ih zaustaviti u ime novoga
društva. Međutim, dogodilo se suprotno i podigao se, i radi fojba, zid
između dva svijeta, jednoga na istoku, a drugoga na zapadu.", piše
Fausto Biloslavo.
HRVATSKA
VJESNIK
20. VIII. 1996.
Bosanski diplomat osumnjičen da je 91. osobno pucao po Zadru
"Djelatnici Policijske uprave istarske uhitili su nedavno Mirsada
Čatića, sa stalnim prebivalištem u Sarajevu, trenutačno službenika
Veleposlanstva BiH u Bonnu, u Njemačkoj. Hrvatska policija uhitila je
Čatića u vrijeme odmora, temeljem tjeralice koju je 1991. izdala
Policijska uprava zadarsko-kninska. Čatić je, naime, u to vrijeme bio
oficir bivše Jugoslavenske narodne armije, na mjestu zamjenika
zapovjednika vojarne bivše JNA 'Marko Orešković' u Zadru. Tjeralica je
izdana nakon opravdanih sumnji zadarske policije da je izravno
odgovoran za topničke napade na Zadar u kojima je stradavalo civilno
pučanstvo.(...) U prijavi se ističe da je kao tadašnji kapetan prve
klase izravno izdavao zapovijedi pripadnicima JNA da po zadarskim
četvrtima pucaju minobacačima i ostalim topničkim oružjem. Osim toga,
kako se navodi u prijavi, prijetio je vojnicima da će ih pobiti ako
odbiju zapovijed, a čak je iz protuzrakoplovnog mitraljeza osobno
pucao po gradu.
(...) Valja podsjetiti da je Čatić zajedno s JNA u kojoj je služio, u
Zadru bio do prvih dana listopada 1991. godine. Nakon toga, JNA je
napustila Zadar, a koliko je poznato, Mirsad Čatić se poslije uključio
u redove Armije BiH koja je očito bila zadovoljna s njim nagradivši ga
mjestom u veleposlanstvu u Bonnu.
Ovaj slučaj su, naravno, popratili i brojni bosanski mediji uglavnom
stavljajući naglasak na pokušaj dr. Kasima Trnke, veleposlanika BiH u
Hrvatskoj, da kontaktira s Čatićem. Tako Dnevnik TV BiH tvrdi da je
veleposlanik Trnka zatražio od hrvatskog Ministarstva vanjskih poslova
da mu omogući razgovor s uhićenikom, ali da nije dobio odgovor,
odnosno 'odgovor se još očekuje'.(...)"
Nepodnošljiva lakoća zavisti
"(...)Pula se jedno vrijeme bila pretvorila u središte njihova svijeta
u kojem se točno znalo tko određuje i pobjeđuje, a tko sluša i
izvršava. Iz Hrvatske i grada domaćina opstajali su samo oni njihovi
službenici ili sljedbenici koji su mogli dovoljno vješto ili poslušno
pratiti te bahate beogradske filmske diktatore. Određujući ne samo
ideološki jugoslavensku kinematografiju, oni su je označili i estetski
namećući joj vlastiti stil balkanskog mraka i blata, nemorala i
agresivne nametljivosti koji je postao jedini kriterij kvalitete
unutar zamršenih Areninih labirinata jugoslavenstva."
Autorica teksta Branka Soemen zatim citira jedne srpske novine koje su
ovogodišnji filmski festival u Puli opisale kao dokaz filmske
netalentiranosti Hrvata i prikaz ideoloških predodžbi i regresivnosti
hrvatskog društva.
"U groznoj muci i zavisti, bez istarskog mora i pulske hladovine, u
općem žaljenju, beogradski sveznajući komentator nije zamijetio samo
jednu 'sitnicu' - da su Pula, i Arena, i festival, opstali i ostali
bez te njihove filmski 'supertalentovane nacije'. Nitko posljednjih
godina čak nije primijetio da nema njihovih 'remek-dela s pevanjem i
pucanjem'. Dakle, onoga što su oduvijek bile srpske, i ne samo
filmske, preokupacije nego upravo ideološke predodžbe tamošnjeg
društva. Ratnici koji slave svoje poraze, invalidi koji veličaju svoje
mane, geniji koji to misle o sebi...za takav životni stil Hrvati
doista nisu talentirani, to prepuštamo beogradskim filmskim
čarobnjacima."
VEČERNJI LIST
20. VIII. 1996.
Normalizacija u vrtlogu emocija
Mate Piškor piše kako je sporazum o normalizaciji odnosa između SRJ i
Hrvatske važan i slojevit događaj:
"(...)Važan, jer bi konačno s ovih prostora trebao otkloniti opasnost
od rata, jer otklanja špekulacije o nekakvim novim međudržavnim
zajednicama na prostoru bivše Jugoslavije i jer normalizacija odnosa
znači i uspješno dovršenje mirne reintegracije hrvatskoga Podunavlja.
Važan, jer pojam normalizacije i uspostave diplomatskih odnosa
naznačuje da će se ubuduće svi sporovi i sva eventualna otvorena
pitanja rješavati mirnim, diplomatskim putem, uz puno međusobno
uvažavanje i uz primjenu uobičajenih pravila i normi ponašanja dviju
neovisnih i suverenih država. Pa će, tako, na dnevni red doći i
pitanje ratne štete, povrat otete imovine, nasljeđivanje, sukcesija,
istina o nestalima...
(...)Za one koji su stradali, koji su ostali bez članova obitelji ili
zdravlja, koji su ostali bez imovine, uspomena, zavičaja svaki kontakt
s Beogradom, uzročnikom njihova stradanja, svi razgovori o
normalizaciji i, na kraju, normalizacija - prerani su. Posebice ako do
toga dolazi prije odgovora na prije postavljena pitanja o zločinu,
kazni, odgovornosti i - praštanju. I tu će Hrvati morati podnijeti
posebnu žrtvu. Baš kao što je rekao kardinal Kuharić: 'Bit će lako
oprostiti onima koji nisu doživjeli nepravde. Ali, što za one koji su
bili žrtve nasilja i nepravde, koji su ostali bez ičega? Od njih će
praštanje zahtijevati herojsku vjeru, koja traži da se na učinjeno zlo
ne uzvrati zlom.' A to neće biti nimalo lako, dodali bismo.
Normalizacija odnosa Zagreba i Beograda jedan je od mogućih odgovora
na ta postavljena pitanja. Posebno ako joj se (normalizaciji) pruži
šansa da bude poticajem za rješavanje ne samo viših državnih interesa
nego i za ispravljanje nepravdi prema pojedincima. Jer u odnosu
Zagreba i Beograda nije problem samo normalizacija odnosa dviju
država, nego prije svega normalizacija odnosa građana tih dviju
država. A tu emocije još dugo neće biti moguće isključiti."
U prosijeku - rast!
Manuela Tašler u svome tekstu navodi neke podatke Državnog zavoda za
statistiku o industriji u Hrvatskoj i komentira:
"(...) Od ukupno 33 industrijske grane, rast proizvodnje događa se u
njih 19, u jednoj stagnira, a u 13 pada.
Budući da se ista slika ponavlja iz mjeseca u mjesec, da se uz male
iznimke rast, odnosno pad proizvodnje, događa u uvijek istim granama,
sve je očitije da se hrvatska industrija počinje polarizirati na dva
oprečna sektora. Jedan ide velikim koracima naprijed, dok drugi
prijeti dodatnim popunjavanjem zavoda za zapošljavanje.
Tomu u prilog govore i podaci da uz smjanjenu razinu zaposlenosti
konstantno raste masa isplaćenih plaća, a uz rast plaćenih poreza na
dobit, na umanjuju se gubici cjelokupnoga gospodarstva. Sve je jasnije
da će se i ubuduće podjela između uspješnih i neuspješnih nastaviti,
no sasvim sigurno sve manje na razini industrijskih grana, a sve više
na razini pojedinih poduzeća unutar tih grana. Zbog pada proizvodnje u
tekstilnoj, obućarskoj ili drvnoj industriji te grane neće propasti,
ali je propast nekih poduzeća među njima, na žalost, neizbježna."
SLOBODNA DALMACIJA
20. VIII. 1996.
Latinoamerička oporba!
"Propitivati o tome što je to demokracija nikad nije suvišno ili
nepotrebno," započinje Danko Plevnik svoj osvrt na stranačku pozornicu
u Hrvatskoj.
"(...) Javna politička komunikacija stranke na vlasti još je u
povojima, jer kao politički jezik prevladavaju poslanice predsjednika
stranke i poglavara države. Komunikacija između vlasti i oporbenih
stranaka služi više nekom trajnom nadmetanju negoli argumentiranom
elaboriranju društvenih problema i rješenja. Unutaropozicijsko
raspravljanje i razumijevanje se pokazuje homogenim uglavnom pri
osporavanju stranke na vlasti radi ovog ili onog pitanja, a takvih je
pitanja sve više i više, ili pri potpori temeljnim strateškim državnim
opredjeljenjima.
(...)Do sada smo se, hvala Bogu, naslušali o tome kako predsjednik
Tuđman ne želi iskreni dijalog, da neprestano tjera vodu na svoj
stranački mlin i sl. No vode li oporbeni lideri doista mnogo iskreniji
politički dijalog? Jesu li njihove opcije uistinu samo međustranačke i
nadstranačke? Oporbenjačka elita je toliko inteligentna da ne osporava
potrebu za jedinstvenim oporbenim predsjedničkim kandidatom, ali ništa
ne čini da se do njega i dođe. Dapače, pokriva se demokratskim
standardima vlastitih stranaka pa tobože sada središnjica zahtijeva
stranačkoga predsjedničkog kandidata, drugi put to traži cijela
stranka, jer isticanje vlastitoga stranačkog kandidata navodno diže
rejting stranke. Kod koga? Pa birači su na posljednjim izborima
nagradili one koji su se uspjeli uzdići iznad uske stranačkosti!
(...) Ne mogu se u isto vrijeme davati dijagnoze da je Hrvatska u
katastrofalnoj situaciji, da je stanje u društvu i gospodarstvu
krajnje alarmantno, a onda odlagati raspravu o radikalnoj terapiji za
sutra, jer je za obrat još rano!? Oporbeni lideri zapetljali su se u
paučinu vlastitih proturječja i lažnog ugleda.(...)
(...) Valja razmišljati o dugoročnim ciljevima i otuda o dugoročnoj
suradnji između oporbenih stranaka. Ne može se međusobno izigravati na
lokalnim ili županijskim razinama, a koalirati na državnoj razini kao
dosad. Ako je cilj vraćanje vlasti narodu i parlamentu, onda se mora
stvarati pozitivno raspoloženje javnosti i odgovarajuća taktika.
Unutarstranačke i međustranačke aporije lako je riješiti jednim
nadstranačkim kandidatom. Zar takvog nema u Hrvatskoj? Ako nema, onda
je jednako plauzibilna priča kako nema ni zamjene za Tuđmana, što
uporno zagovara stranka na vlasti.(...)"
Izbore može spriječiti samo novi rat
Robert Frowick, šef misije Organizacije za europsku sigurnost i
suradnju u BiH u svome je interviewu govorio o pripremama za
predstojeće izbore u BiH i, među ostalim, rekao:
"(...)Mislim da je ovaj izborni proces najsloženiji u ukupnoj izbornoj
povijesti. Na svim stranama se događaju stvari koje nisu demokratske,
zaista na svim stranama. Mi svakodnevno donosimo procjene o tijeku
događanja, želimo da izborni proces ode dalje, iako smo svjesni, i već
sada možemo konstatirati, da izborni rezultati neće biti u potpunosti
demokratski. Mi smo svjesni da predizborna situacija nije savršena,
međutim moramo se podsjetiti i na tragično ratno stanje koje je ovdje
trajalo godinama.
(...) Mi smo se složili da se izborni proces nastavi, ali pod uvijetom
da se dr. Karadžić eliminira iz izbornog procesa. Predstavnicima SDS-a
jasno smo stavili do znanja da neće sudjelovati na izborima ako se dr.
Karadžić ne povuče. OESS je bio uporan u tom pitanju i uspjeli smo.
(...) U pravilima privremene izborne komisije kao opće pravilo stoji
da svi građani BiH imaju pravo glasovati u svojoj općini, odnosno u
onoj u kojoj su živjeli 1991. Međutim, uz to kao izuzetak od pravila
također stoji da građani imaju pravo podnijeti zahtijev za glasovanje
u općini u kojoj imaju namjeru ubuduće živjeti.(...) Mislim da je to
demokratski pristup, da je svima dopušteno da sami odluče gdje žele
živjeti. Međutim, omogućava li ta stavka iz izbornih pravila zloporabe
i manipulaciju, to je drugo pitanje.(...)"
200116 MET aug 96
WHO predlaže manji proračun nakon povlačenja SAD-a i brani svoj rad
Europa mora voditi računa o svojoj obrani, Hrvatska napravila veliki iskorak
Uprava sigurnosti plovidbe: Sustav upravljanja sigurnošću Jadrolinije jako manjkav
Pukotine na grenlandskoj ledenoj ploči nastaju brže nego dosad - studija
Agencija objavila izvješće o nesreći Lastova, izdala 15 preporuka
Dinamo posudio Bernauera Saint-Etienneu
Papa Franjo osudio ubijanje djece u globalnim sukobima
ISPRAVAK VIJESTI: Saborski Odbor za pomorstvo tražit će tematsku sjednicu o nesreći
Zadarska županija i ove godine sufinancira izgradnju sunčanih elektrana
Inflacija u siječnju ubrzala na četiri posto - prva procjena