FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

VJESNIK: "I NEUM U IGRI 'ETNIČKE TRANSFORMACIJE'?"

Autor:
ZAGREB, 31. srpnja (Hina) - Ivan Šabić u članku "I Neum u igri 'etničke transformacije'?", na stranici 'Gledišta', bavi se rujanskim izborima u BiH i komentira ideje koje su se pojavile na raznim stranama BiH, a kojima bi se "izbornim pobjedama na općinskoj razini mogla učvršćivati vlast na određenim područjima osvojenima u ratu i 'gruntovno' uknjiženima u Daytonu, ali i osvajati nešto od onoga što se vojnim putem nije dalo osvojiti ili obraniti, pa čak da bi se na taj način mogla isposlovati promjena međuentitetske granice".
ZAGREB, 31. srpnja (Hina) - Ivan Šabić u članku "I Neum u igri 'etničke transformacije'?", na stranici 'Gledišta', bavi se rujanskim izborima u BiH i komentira ideje koje su se pojavile na raznim stranama BiH, a kojima bi se "izbornim pobjedama na općinskoj razini mogla učvršćivati vlast na određenim područjima osvojenima u ratu i 'gruntovno' uknjiženima u Daytonu, ali i osvajati nešto od onoga što se vojnim putem nije dalo osvojiti ili obraniti, pa čak da bi se na taj način mogla isposlovati promjena međuentitetske granice". #L# Naime, punoljetni državljani BiH mogu odlučiti u kojoj će općini u BiH glasovati, odnosno u kojoj će općini biti prebrojen njihov glas ako glasuju u inozemstvu. "Stoga, primjerice, čelnici bosanskih Srba nastoje čim veći broj Srba, izbjeglih iz dijela BiH koji je pripao hrvatsko-muslimanskoj federaciji, privoljeti da glasuju u općinama koje su pripale srpskom entitetu, a u kojima Srbi prije rata nisu bili u većini, kako vlast na lokalnoj razini u tim mjestima ne bi pripala Hrvatima ili Muslimanima.(...) No, kako je pitanje unutarnjih granica u BiH riješeno daytonskim sporazumom, nije moguće očekivati da bi se one mogle mijenjati odlukama općinskih skupština, pa je ta dimenzija eventualne izborne pobjede na lokalnoj razini u 'tuđem' entitetu isključena, ali bi takva izborna pobjeda mogla imati veliku važnost za povratak prognanoga pučanstva. Osvoje li, naime, muslimanske stranke u Srebrenici ili hrvatske u Bosanskom Brodu većinu mandata u općinskoj skupštini i uspiju li, nakon toga, preuzeti vlast osvojenu izborima, postojat će kakvi-takvi izgledi za povratak prognanika. U protivnom, oni će postati praktički zanemarivi." Šabić, međutim, primjećuje kako pitanje rujanskih izbora i registracija birača može imati mnogo ozbiljnije posljedice kada je riječ o Federaciji BiH, tj. o općinama s miješanim hrvatsko-muslimanskim stanovništvom, gdje bi se moglo dogoditi da u "tradicionalno hrvatskim krajevima lokalnu vlast osvoje muslimanske stranke, što bi neminovno dovelo do velikih napetosti u odnosima federalnih partnera". Ustvrdivši, dakle, kako je "jasno da su u Federaciji moguće brojne poteškoće u vezi s konstituiranjem lokalne vlasti nakon rujanskih izbora", Šabić spominje primjer Neuma za kojeg glasine govore "da se nekoliko tisuća Muslimana već 'odlučilo' glasovati u Neumu i da će, 'sasvim sigurno', nakon izbora imati većinu u tamošnjoj općinskoj skupštini, sve u sklopu projekta osiguravanja muslimanskog izlaza na more". Šabić zaključuje: "Čak i ako se utvrdi da te glasine nisu točne, teško je shvatiti autora izbornih pravila koji je dopustio tolike mogućnosti za 'etničku transformaciju', i to u sklopu mirovnoga plana koji bi morao ne samo osigurati mir i sva prava onima koji su imali hrabrosti pa su nakon četiri godine rata ostali na svojim ognjištima, nego i omogućiti povratak svima koji su morali otići u progonstvo." (Hina) sp 310929 MET jul 96

(Hina) sp

An unhandled error has occurred. Reload 🗙