ZAGREB, 31. srpnja (Hina) - Ivan Šabić u članku "I Neum u igri 'etničke transformacije'?", na stranici 'Gledišta', bavi se rujanskim izborima u BiH i komentira ideje koje su se pojavile na raznim stranama BiH, a kojima bi se "izbornim
pobjedama na općinskoj razini mogla učvršćivati vlast na određenim područjima osvojenima u ratu i 'gruntovno' uknjiženima u Daytonu, ali i osvajati nešto od onoga što se vojnim putem nije dalo osvojiti ili obraniti, pa čak da bi se na taj način mogla isposlovati promjena međuentitetske granice".
ZAGREB, 31. srpnja (Hina) - Ivan Šabić u članku "I Neum u igri
'etničke transformacije'?", na stranici 'Gledišta', bavi se rujanskim
izborima u BiH i komentira ideje koje su se pojavile na raznim
stranama BiH, a kojima bi se "izbornim pobjedama na općinskoj razini
mogla učvršćivati vlast na određenim područjima osvojenima u ratu i
'gruntovno' uknjiženima u Daytonu, ali i osvajati nešto od onoga što
se vojnim putem nije dalo osvojiti ili obraniti, pa čak da bi se na
taj način mogla isposlovati promjena međuentitetske granice". #L#
Naime, punoljetni državljani BiH mogu odlučiti u kojoj će općini u
BiH glasovati, odnosno u kojoj će općini biti prebrojen njihov glas
ako glasuju u inozemstvu.
"Stoga, primjerice, čelnici bosanskih Srba nastoje čim veći broj
Srba, izbjeglih iz dijela BiH koji je pripao hrvatsko-muslimanskoj
federaciji, privoljeti da glasuju u općinama koje su pripale srpskom
entitetu, a u kojima Srbi prije rata nisu bili u većini, kako vlast na
lokalnoj razini u tim mjestima ne bi pripala Hrvatima ili
Muslimanima.(...)
No, kako je pitanje unutarnjih granica u BiH riješeno daytonskim
sporazumom, nije moguće očekivati da bi se one mogle mijenjati
odlukama općinskih skupština, pa je ta dimenzija eventualne izborne
pobjede na lokalnoj razini u 'tuđem' entitetu isključena, ali bi takva
izborna pobjeda mogla imati veliku važnost za povratak prognanoga
pučanstva. Osvoje li, naime, muslimanske stranke u Srebrenici ili
hrvatske u Bosanskom Brodu većinu mandata u općinskoj skupštini i
uspiju li, nakon toga, preuzeti vlast osvojenu izborima, postojat će
kakvi-takvi izgledi za povratak prognanika. U protivnom, oni će
postati praktički zanemarivi."
Šabić, međutim, primjećuje kako pitanje rujanskih izbora i
registracija birača može imati mnogo ozbiljnije posljedice kada je
riječ o Federaciji BiH, tj. o općinama s miješanim
hrvatsko-muslimanskim stanovništvom, gdje bi se moglo dogoditi da u
"tradicionalno hrvatskim krajevima lokalnu vlast osvoje muslimanske
stranke, što bi neminovno dovelo do velikih napetosti u odnosima
federalnih partnera".
Ustvrdivši, dakle, kako je "jasno da su u Federaciji moguće brojne
poteškoće u vezi s konstituiranjem lokalne vlasti nakon rujanskih
izbora", Šabić spominje primjer Neuma za kojeg glasine govore "da se
nekoliko tisuća Muslimana već 'odlučilo' glasovati u Neumu i da će,
'sasvim sigurno', nakon izbora imati većinu u tamošnjoj općinskoj
skupštini, sve u sklopu projekta osiguravanja muslimanskog izlaza na
more".
Šabić zaključuje: "Čak i ako se utvrdi da te glasine nisu točne,
teško je shvatiti autora izbornih pravila koji je dopustio tolike
mogućnosti za 'etničku transformaciju', i to u sklopu mirovnoga plana
koji bi morao ne samo osigurati mir i sva prava onima koji su imali
hrabrosti pa su nakon četiri godine rata ostali na svojim ognjištima,
nego i omogućiti povratak svima koji su morali otići u progonstvo."
(Hina) sp
310929 MET jul 96
(Hina) sp