FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

BESPOŠTEDNA BORBA KINESKIH PROIZVOĐAČA ZA DOMAĆE TRŽIŠTE

Autor: ;MER;
(od dopisnika Hine Branka Merlina) PEKING, 11. srpnja (Hina) - Kada je krajem ožujka golema tvrtka Changhong iz pokrajine Sichuan snizila cijene svojim proizvodima za 8 do 18 posto, bio je to znak za početak bespoštedne borbe kineskih proizvođača tv prijemnika za domaće tržište. Kupci su ovakvu odluku dočekali sa zadovoljstvom, no poučeni iskustvom, zaključili da će i drugi početi spuštati cijene, što se ubrzo i dogodilo: drugi je veliki proizvođač, Konka, odmah potom spustio svoje cijene u prosjeku za 20 posto, nimalo spreman dozvoliti Chonghongu da ga istisne s tržišta. Manji proizvođači, pak, počeli su na to ubrzano s rasprodajama, promocijama svojih proizvoda i drugim uobičajenim načinima privlačenja kupaca, svjesni da ih natjecanje među velikim i jakim konkurentima zapravo može potpuno potisnuti s tržišta. Još prije petnaestak godina prvorazredni statusni simbol, televizor u boji danas je roba što se na kineskom tržištu nudi u takvim količinama da statusna obilježja zadržava samo u slučajevima kad je riječ o najvećim i najskupljim aparatima. Upravo je razdoblje kineskih reformi primjer kako gospodarski razvitak brzo devalvira statusne simbole. Prvi znaci oporavka privrede nakon katastrofe "kulturne revolucije" omogućili su kupcima san o dostupnosti dobrog bicikla, pa je tada on spadao u statusne simbole, kao i ručni sat, ventilator ili kazetofon. U međuvremenu, Kinezi su se počeli privikavati na snove o automobilu, na air-conditionere i složene muzičke linije. Danas su možda samo najskuplji od enormno skupih satova svjetski poznatih marki zadržali svoj prestižni status, ali - uz obilje jeftinih kopija - i to je upitno. Svojedobno uvjerenje da se može dobro zaraditi baš na proizvodima o kojima kupci najviše sanjaju, a uz želju države da tv-slika pokrije golemi kineski teritorij, rezultiralo je i s 90 današnjih tvornica tv prijemnika u boji, sposobnih proizvesti 36 milijuna prijemnika godišnje. Podaci, pak, na koje se ovih dana poziva kineski tisak, kazuju da je godišnje tržišne potrebe moguće zadovoljiti i sa samo 16 milijuna. U takvim uvjetima, potres izazvan snižavanjem cijena proizvoda najjačih tvrtki najviše je zabrinuo male proizvođače odmah spremne na poviku o nelojalnoj konkurenciji kojom ih se želi izgurati s tržišta. No, stanje je složenije, jer ni velikima ne cvjetaju ruže. Jedan od problema u pristupu tržištu svakako je konkurencija sa stranim tv-prijemnicima koji se nude iz uvoza ili su proizvedeni u Kini, u tvornicama stranih i kineskih partnera. Da bi osigurali tržište, ali i podigli standarde proizvodnje i kvalitete, od 18 jakih proizvođača kolor-televizora njih 11 ima zajedničke tvornice s Toshibom, Sharpom, Sonyem i Samsungom. To, naravno, usložnjava odnose među konkurentima, jer strani prijemnici (proizvedeni u Kini ili izvan nje) drže oko 50 posto tržišta (a upućeni tvrde da dio tržišta pokrivaju i prijemnici iz šverca). Strani tv prijemnici, naravno, uz to što su u većoj mjeri statusni simbol od domaćih, jamče kvalitetu na koju je kod domaćih, posebno malih proizvođača, teže računati. U uvjetima gospodarske politike čija je strateška težnja ojačati velike domaće proizvođače kako bi bili sposobni za međunarodnu konkurenciju, malima i manjima je ostavljeno da plivaju ili potonu. Njihov se bankrot ocjenjuje kao bolna, ali nužna mjera, razumljiva u borbi za tržište. (Hina) mer br 111157 MET jul 96

(Hina) mer br

An unhandled error has occurred. Reload 🗙