(od dopisnika Hine Branka Merlina)
PEKING, 19. lipnja (Hina) - Ideja o međunarodnom seminaru o Putu
svile, uz potporu Svjetske turističke organizacije i kineske Državne
uprave za turizam, pala je na plodno tlo - prema pisanju kineskog
tiska, u Xianu, glavnom gradu pokrajine Shaanxi (Šaanhsi), trodnevni
je seminar, uz dužnosnike Svjetske turističke organizacije i UNESCO-a,
privukao i predstavnike turističke privrede iz dvadesetak država. Među
njima i one iz SAD, Japana i Južne Koreje, zemalja na čije goste
kineski turistički djelatnici rado i uvijek računaju.
Nadaleko čuven po prvorazrednim arheološkim atrakcijama među kojima
se posebno ističu grobnice cara Qinshihuanga (Ćinšihuanga), prvog
ujedinitelja Kine, čije podzemne prostore čuva cijela vojska od skoro
sedam tisuća keramičkih figura u naravnoj veličini, za sastanak
posvećen Putu svile Xian ima najbolje moguće reference: kroz povijest,
upravo je u njemu bila početna postaja na putu koji je Kinu preko
središnje Azije povezivao sa Zapadom.
I dok Put svile, beskrajno dug, često nesiguran, a uvijek tegoban, i
danas privlači spomenicima podignutim kuda je prolazio, kao i divljinom
i ljepotom krajolika kojima je napredovao prema dalekom Zapadu, na
skupu u Xianu njegova je romantika zaobiđena u korist profitabilnijih
tema. Svrha sastanka bio je razgovor o razvitku tržišno orijentiranih
transnacionalnih turističkih ruta uzduž Puta svile kao i koraka za
njihovo predstavljanje i prodaju na međunarodnom tržištu. Pritom se,
bez imalo romantike, o svemu što ovaj drevni trgovački put nudi
raspravljalo kao o "turističkom proizvodu".
Budući da Put svile za Kinu već duže vrijeme predstavlja ključni
element turizma okrenutog međunarodnom tržištu, nudeći ga kao
"turistički proizvod" domaćini se mogu pozvati i na sve što su već
učinili podižući hotele, aerodrome, gradeći ceste i slično. Pri tome
ne kriju da sve to uvijek nije ni dovoljno ni zadovoljavajuće. Jednako
kao što ne kriju da im je namjera zaraditi od turizma, što za područja
kojima prolazi Put svile, nerazvijena u odnosu na istočne dijelove
Kine, predstavlja šansu kakvu, uz državnu i međunarodnu pomoć, sigurno
neće propustiti. I to je, nedvojbeno, način "smanjivanja razvojnih
razlika između kineskog istoka i zapada", problema koji ovdašnjim
planerima gospodarskog razvitka nerijetko izaziva glavobolju.
Želju da se turističke rute uz Put svile više nego dosad nađu u
međunarodnoj turističkoj ponudi, kineska strana dokazuje i planskim
poticanjem zanimanja za Put svile, ne zazirući pritom od
spektakularnih poteza koji neće ostati nezabilježeni u međunarodnom
medijskom prostoru. Svaka je reklama pritom dobrodošla. Tako je
nedavno putovanje skupine stranih fotografa, koja je iz Xiana Putem
svile stigla čak do Istanbula putujući na devama, idealna prilika za
priču o destinacijama koje bi svaki turist što drži do sebe trebao
posjetiti. Jednako će tako u reklamne svrhe za Put svile poslužiti i
međunarodna biciklistička utrka planirana za kolovoz.
Posredno, reklamni se učinci očekuju i od prve utrke automobila
kineske proizvodnje oko pustinje Taklimakan, u kojoj će natjecatelji
proći kroz gotovo sve važnije gradove na kineskom dijelu Puta svile.
Stranci zainteresirani za ulaganja u kinesku autoindustriju neće
propustiti ovaj događaj, koji će zasigurno i među domaćim turistima
potaknuti želju da svrate u krajeve koji inače zbog udaljenosti ostaju
izvan većine turističkih interesa.
Želeći pridobiti strane turiste, Kina jednako računa i na zanimanje
stranih ulagača čijim bi sredstvima (i znanjem) poboljšala i usavršila
ukupnu turističku ponudu uz Put svile, s namjerom da ponudi još bolji
kineski "turistički proizvod".
(Hina) mer br
191237 MET jun 96
(Hina) mer br