FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

UZ 30. OBLJETNICU KINESKE "KULTURNE REVOLUCIJE": VLADAVINA ZAKONA ILI POJEDINCA

Autor: ;MER;
ILI POJEDINCA (od dopisnika Hine Branka Merlina) PEKING, 16. svibnja (Hina) - Kina je u svoj novi petogodišnji i srednjoročni plan gospodarskog i društvenog razvitka, temeljen na želji da u prvoj polovici 21. stoljeća postane moderna zemlja usporediva s razvijenim svijetom, prvi put ugradila i odredbu o izgradnji svojega pravnog sustava. Kako upozoravaju kineski pravnici, danas su mehanizmi za provedbu zakona još puni rupa, a nema ni sustavnog nadzora nad njihovom provedbom. Kršenje ili slabo poštivanje zakona, što je ponegdje ozbiljan problem, često ne povlači nikakve posljedice. Izgradnja društva za kakvo se zauzimaju razvojni planovi, po stručnom sudu, traži izgradnju demokratskih i legalnih institucija, traži "od onih koji vladaju" strogo pridržavanje zakona i upravljanje zemljom pravnim metodama. Riječima jednoga kineskog sveučilišnog profesora prava, samo je vladavinom zakona moguće zamijeniti vladavinu pojedinca, kakva obilježava tisuće godina kineske povijesti, pa izbjeći nepoznanice što ih vladavina pojedinca nosi; primjerice, izbjeći pogrešku kakva je bila "kulturna revolucija". Jer, kaže profesor, samo je vladavina zakona jamstvo da se državna politika neće mijenjati ovisno o promjenama gledišta pojedinih čelnika, niti će smjene čelnika utjecati na nju. Bremenitu značenjima, profesorovu je izjavu ovih dana prenijela državna agencija Xinhua, javljajući o sastanku sazvanom radi dogovora o pokretanju kampanje o važnosti zakona. Rezoluciju o tome donijet će Kineski kongres, vrhovno zakonodavno tijelo čiji je predsjednik Qiao Shi, istaknuti zagovornik demokratizacije društva posredstvom demokratizacije predstavničkih tijela na nižim razinama, što bi ih učinilo stvarnim političkim čimbenikom a ne samo glasačkim strojem za odluke koje dolaze "odozgo". To je i političar koji odnose vladavine zakona i vladavine pojedinca također ilustrira primjerom "kulturne revolucije", tom posljednjom i najtragičnijom kampanjom koju je u borbi za vlast, u svibnju 1966., pokrenuo Mao Zedong. Da je Kina zemlja kojom je tisućljećima upravljala birokracija pod vlašću pojedinca, stoji i u kineskoj suvremenoj književnosti. Da je Mao bio "najbolji od svih kineskih careva", može se i danas može čuti među seljacima u siromašnim područjima goleme zemlje. Da je "kulturna revolucija" pogreška, službena je partijska ocjena i stajalište službene povijesti, kojoj, međutim, proučavanje iste "pogreške" nije prioritetna zadaća. Jer da to jest, tada trideseta obljetnica pokreta, koji je na Maov ideologizirani poziv za "rušenje stožera" rezultirao paralizom državne vlasti, strašnim obračunima unutar vladajućih struktura te osobnim tragedijama i patnjama milijuna ljudi (da se i ne spominje zamiranje privrede, znanosti i kulture), ne bi ostala službeno neobilježena. Ipak je odluka da se javno prešuti obljetnica na koju nitko nema razloga biti ponosan razumljiva u svjetlu zaziranja kineske partije pred krupnim pitanjima skorije povijesti, što "kulturna revolucija" nedvojbeno jest, ali i pred neizbježnim pitanjima koje donosi budućnost. Među njima su, primjerice, i pitanja izgradnje demokratskih i pravnih institucija te jačanja pravnoga sustava, a sve u svjetlu postavke da tek vladavina zakona omogućuje razdvajanje državne i partijske vlasti. Bez pravnog okvira, pogotovo bez poštovanja zakona, nema ni pravog razvitka tržišnoga gospodarstva na čemu se temelje svi sadašnji kineski razvojni planovi. Bez njihova ostvarenja, pak, nema ni hvatanja koraka s razvijenim zemljama, što je uvjet da Kina u međunarodnim odnosima zauzme mjesto za koje vjeruje da joj pripada. Vladavina zakona, dakle, ili vladavina pojedinca? Za kinesku partiju nimalo jednostavan izbor, usprkos porukama koje "kulturna revolucija" tako obilno nudi. (Hina) mer br 161147 MET may 96

(Hina) mer br

An unhandled error has occurred. Reload 🗙