FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

INTERVIEW PREDSJEDNIKA TUĐMANA (II) --------EMBARGO ZA RADIO I TV DO 20.00 SATI----------

Autor:
--------EMBARGO ZA RADIO I TV DO 20.00 SATI---------- ZAGREB, 22. travnja (Hina) - Novinar "Vjesnika" Dražen Ćurić zamolio je predsjednika Tuđmana, u nastavku razgovora, da se osvrne na zamisao o izgradnji središta pomirbe u Jasenovcu koju neki inozemni i domaći krugovi napadaju. Također je upitao kako pomiriti različita stajališta o državnim blagdanima, o čemu je nedavno vođena i saborska rasprava. Odgovarajući na upit Predsjednik je rekao kako je upravo to jedno od bitnih pitanja te politike pomirbe s kojom smo došli do hrvatske slobode i demokracije, hrvatske države. No i u Hrvatskoj, a i u svijetu su neki krugovi, i pojedinci ustali, protiv te ideje, kazao je dr. Tuđman i nastavio kako misli da imamo puno razloga ostvariti tu zamisao da Jasenovac pretvorimo u spomen-područje svih ratnih žrtava. Zato što na mjestu sadašnjeg Jasenovca nisu samo žrtve fašizma. Poslije logora Jasenovac iz vremena NDH, od 1945. do 1948. tamo je bio i logor komunističkih vlasti i treba utvrditi, koliko je na tom mjestu za vrijeme NDH pobijeno ljudi, a koliko poslije rata. Po mojim spoznajama, i proučavanjima tog pitanja, za vrijeme NDH nije pobijeno više od 40.000 ljudi, i to je golem broj, već da je pobijeno i četiri čovjeka ili 4 tisuće ljudi .... Poznat je egzaktan podatak da je u Jasenovac poimenično, ušlo 28.000, ali nisu svi pobijeni, jer znatan broj je i izašao. Ali, ima i pojedinačno neevidentiranih. A treba utvrditi i broj onih koji su tu završili u logoru, a vraćali su se s Bleiburga i broj onih koje su zatvarale komunističke vlasti. Prema tome, ovakav Jasenovac, kakav je danas, za većinu hrvatskoga naroda ne predstavlja mjesto koje bi hrvatski narod mogao prihvatiti, jer su i oni drugi stradali isto tako, ne u manjoj mjeri, kazao je dr. Tuđman. Ako želimo pomirbu, ako smo s njom došli do hrvatske slobode i demokracije, onda upravo moramo i na mjestu Jasenovca, ne da bismo - kako je naglasio - izmiješali kosti žrtava fašizma i komunizma, negoli da bismo upravo utvrdili koliko je ljudi stradalo kao žrtve NDH, fašizma, rasnih zakona, a koliko kao žrtve komunizma, i da bismo iz jama, koje imamo, prenijeli kosti na to mjesto. Ali da bismo, isto tako, na tom mjestu, opet posebno i razdvojeno, stvorili i mjesta za sve poginule u domovinskom ratu. I, moja je ideja čak poimenično obilježiti žrtve domovinskog rata, jer za njih znamo. Na taj način i Jasenovac može postati mjesto svih ratnih žrtava, koje će opominjati hrvatski narod da je u povijesti bio razdvojen i doveden u stanje međusobnog sukoba, opominjati da se to ne ponovi, i da pomirimo mrtve kao što smo pomirili i žive, njihovu djecu i unuke, kazao je dr. Tuđman. U nastavku on je podsjetio i na to da je Ranković 1965. htio organizirati glavnu proslavu partizanskog antifašističkog pokreta socijalističke revolucije u Jasenovcu, s idejom da se tada ukleše u kamen da je tu pobijeno 400-900.000 ljudi. Samo su se još sporili oko toga hoće li biti brojka od 600 ili 900.000 uklesana u kamen. Tada sam pridonio i sam, dodao je, da se ta ideja ne ostvari. I, prije no što je smijenjen Ranković 1966., Tito je odbio da glavna proslava bude u Jasenovcu; i on nikada nije bio u Jasenovcu, jer je znao da su to pretjerivanja. Što se tiče samog spomenika, Ranković je naredio Savezu boraca, da to bude spomenik Bogdanovića, srpskog kipara, a bilo je hrvatskih kipara i partizana, koji su to željeli raditi. Osobno mi je Vanja Radauš pričao o tome kako je imao projekt, a i neki drugi, međutim, Ranković je naredio da kipar mora biti Srbin, jer se tu željelo reći za sva vremena, da su Hrvati zločinački i genocidni narod. Sam sam zapovijedio, u ovome ratu, da vode računa, da spomenik u Jasenovcu ne bude porušen, jer bi opet palo na nas, istaknuvši kako je ideja da to mjesto pretvorimo u spomen područje svih žrtava, ali svakom odjelito, sa zadaćom ustanovljenja stvarnog broja žrtava, i da se svima oda pijetet. Čini se da nije pretjerano reći, da nema hrvatske obitelji, koja od II. svjetskog rata, pa do ovamo, nije dala neku žrtvu, na ovaj ili onaj način. U II. svjetskom ratu svi koji su bili u vlasti u NDH, bili su za Hrvatsku, iz čistih hrvatskih osjećaja. I, jasno je i to da je među njima bio manji broj političkih, ideoloških fašista ili nacista. Ali su se našli u osovinskom društvu, i morali su provoditi osovinsku politiku i Hitlerove rasne zakone, zato što su htjeli svoju državu, a nisu vidjeli da ta Hitlerova Europa nema perspektivu, kazao je dr. Tuđman. Pojašnjavajuči pritom zašto se Pavelić našao na strani Osovine, predsjednik Tuđman je podsjetio da je nakon ubojstva Radića u beogradskom parlamentu, Pavelić otišao u emigraciju. Nije mogao dobiti potporu i utočište, niti u Francuskoj, niti u Engleskoj, niti u Americi. Prema tome, mogao je dobiti potporu i utočište u Italiji, u Njemačkoj ili, recimo, Mađarskoj, koja je bila s njima. A kad je došao na čelo NDH, u Hrvatskoj nije bilo nacističke i izrazito fašističke stranke. Ali je sasvim točno da su, kada su se već stavili pod okrilje Hitlera i Musolinija, morali provoditi i te rasističke zakone, i, prema tome, Jasenovac objektivno jest činjenica koju ne možemo izbrisati iz hrvatske povijesti. I to nam, s ovim srpskim pretjerivanjem, stalno leži, kao hipoteka u međunarodnom životu. Ali je jako žalosno i sada, ovih dana kada u hrvatskom Saboru, dok se raspravljalo o tome, neki zastupnici, pa i neke naše kolege, politički zatvorenici veoma, jednostrano sude o svim ljudima koji su bili na hrvatskoj ljevici, u antifašističkom pokretu. Jer, nije istina da su svi ti Hrvati, koji su otišli u partizane i bili u antifašističkom pokretu, bili za Srbiju, za Jugoslaviju - antihrvati. To je povijesno neshvaćanje okolnosti u kojima se hrvatski narod razvijao. Štoviše, bez obzira na sva zla, koja je komunizam donio hrvatskom narodu, treba se prisjetiti i toga, da su hrvatski komunisti od 20-ih godina, pa nadalje, bili upravo ti, koji su pronosili ideju i program prava hrvatskog naroda na samoodređenje, i njegovo ostvarenje što znači samostalne države. Osim, pravaša, koji su ostali mala grupa, sve druge hrvatske stranke i HSS, kao glavna hrvatska stranka, bile su pacifističke, i za okvire Jugoslavije. Znači, komunisti su se borili za pravo hrvatskog naroda, na samoodređenje, za razbijanje jugoslavenske tamnice naroda revolucionarnim putem. I, na toj crti je došlo ne samo do prijateljstva, nego i do političkog saveza između komunista i nacionalista, ustaša, u jugoslavenskim zatvorima. Prema tome, kada neki od zastupnika kažu kako su svi komunisti bili za Jugoslaviju, za veliku Srbiju, protiv Hrvatske, itd., to je velika povijesna neistina, i nešto što sprečava ostvarenje ideje pomirbe. Prisjetimo se početkom 20-ih godina, braća Cvijići, te Kamelo Horvatin, Krleža, Cesarec i drugi, započeli su s tom posebnošću hrvatskog naroda, i nametnuli su tu ideju Kominterni, i europskom komunističkom pokretu, da je Jugoslavija tamnica naroda. Kasnije, sve do II. svjetskog rata i u II. svjetskom ratu, među tim komunističkim prvacima u Hrvatskoj, kao Hrvati bili su i Josip Kraš, Pajo Gregorić i Krleža. Smatrali su ga marxistom, komunistom, i opravdano su ga kritizirali, da se borio i protiv nekih pisaca, nacionalnih pojava, itd. Ali, (Krležina) knjiga - "Deset krvavih godina" ne znam tko ju od starijih nije pročitao - pozitivno je utjecala upravo u smislu osvješćivanja hrvatstva i revolucioniranja hrvatstva, da se ne miri s Jugoslavijom. Predsjednik se osvrnuo i na ulogu Vlade Janjića. Vlado Janjić je pošao u borbu protiv NDH, ne zato što bi bio protiv hrvatske države, nego zato što je vidio da će ta NDH propasti, da to nije budućnost hrvatskog naroda, i to treba shvatiti. Bilo je Hrvata, kao što je Vlado Janjić, koji je izveo iz Siska 40 komunista, 22. lipnja 1941. Istaknuti Hrvati bili su i Hebrang, i Rukavina, i oni koji su se priključili, kao nekomunisti, Vladimir Nazor, Goran Kovačić, književnici, Vjekoslav Kaleb, Ranko Marinković, itd. Otišli su u antifašizam, u partizansku borbu ne zato što bi bili protiv hrvatske države, nego da bi se, u okviru antifašističkog pokreta, borili za hrvatsku državu. Napomenuo je kako je Vlado Janjić, poslije rata, bio hrvatski komunista koji je usred Beograda dao uhititi i izveo je pred vojni sud ubojicu Stjepana Radića Punišu Račića. I oni na strani NDH, htjeli su svoju državu, ali su oni, s obzirom na međunarodne svjetske okolnosti, odlazili u nepovrat. Bez shvaćanja biti te naše razjedinjenosti zašto je do nje došlo, i kakva je uostalom situacija bila i u Hrvatskoj, i svijetu, teško je shvatiti politiku, do koje smo došli. I pitanje blagdana. Znači, taj 22. lipanj 1941. kao izraz htijenja jednog dijela hrvatskog naroda, i to onoga dijela hrvatskih komunista, hrvatskih antifašista, koji su nam osigurali da smo među silama pobjednicama. To je ono što moramo afirmirati, a imamo razloga, jer je taj antifašistički pokret bio jači u Hrvatskoj, negoli u drugim zemljama, i bivše Jugoslavije i Europe. Zbog toga nam treba taj blagdan, i to treba afirmirati a ne da dovodimo u pitanje, i da one ljude, od Vlade Janjića, pa do drugih, da ih potpuno pogrešno ocjenjujemo i omalovažavamo. No, razumije se, treba nam spominjanje i na bleiburške žrtve, na žrtve Križnog puta, apsolutno. Ne smijemo slaviti ni 22. lipanj, niti 15. svibanj, da bismo na tome zaoštravali, nego da bi nas to podsjetilo, evo, vidite u kakvim smo prilikama bili i više toga ne smije biti. I, zbog toga se usredotočimo na 5. kolovoza, dan, kako smo nazvali - Dan domovinske zahvalnosti, hrvatske pobjede. Tu nađimo sintezu te politike pomirbe, sigurnosti hrvatskog naroda, hrvatske države, koju više nitko ne može ugroziti, ako smo svjesni svega ovoga što smo prošli, i na koji način smo došli do slobode, svoje demokracije. Samo oslobođenje, znači taj dan 5. kolovoza, kada se zavijorila hrvatska zastava na Kninu, značilo je konačnu pobjedu hrvatske državotvorne ideje, snage hrvatskoga naroda, koju više vanjske sile ne mogu ugroziti, ukoliko sami ne dovedemo to u pitanje. Slavimo sve što treba, ali dajmo svakom onu, veličinu, onaj smisao, koji treba, koji je u interesu hrvatske slobode, hrvatskog naroda, budućnosti hrvatske države. Tome, kazao je Predsjednik, moramo doprinjeti najviše mi koji smo mnogo toga proživjeli. U tim nastojanjima nismo sasvim osamljeni, kazao je dr. Tuđman podsjetivši na pr. da je i Franko kada je kraj Toleda izgradio kapelicu u spomen žrtvama španjolskog građanskog rata i tu pokopao neke od njih, rekao - falangisti i komunisti su se borili za Španjolsku, svaki pod svojom zastavom, pa trebaju biti zajedno pokopani. Prisjetimo se i američkog građanskog rata - juga i sjevera, sjevera i juga. Ali došli su do toga da Lincolna koji je bio na sjeveru i generala Leea na jugu kasnije podjednako slave. Kod Goetesburga je na istom mjestu, čini mi se, pokopano četiri tisuće južnjaka i tri tisuće sjevernjaka, kao izraz jednog zlosretnog razdoblja u kojem su se međusobno tukli, ginuli, ali na putu stvaranja SAD-a. To su preživjeli i tek na temelju takvih spoznaja mogli su dalje graditi Ameriku, kazao je dr. Tuđman. Novinar Hrvatske televizije Željko Raić upitao je u nastavku Predsjednika je li opravdana zamisao da se smrtni ostaci ljudi koji su kroz povijest vodili borbu za hrvatsku državu, a na temelju različitih koncepcija, pokopaju u domovini. Neki su od njih i svoj život završili u inozemstvu, rekao je Raić spomenuvši na pr. posmrtne ostatke Brune Bušića, a iz ranijih razdoblja Vladka Mačeka, ali isto tako Josipa Broza Tita. Ne znam zašto u tome izostaviti i Pavelića, kazao je predsjednik Tuđman istaknuvši da je zato da se kosti svakog hrvatskog čovjeka koji su živjeli za Hrvatsku, nađu u hrvatskoj zemlji. Ako smo mogli stvoriti Hrvatsku na ideji pomirbe živih ljudi, onda zašto nedopustiti da se kosti tih ljudi ne vrate u zemlju, ali da se kod toga ne daje mogućnosti da se na tome gradi nekakav politički kapital, osobito onaj koji nije opravdan. Prema tome vratiti Vladka Mačeka u zemlju, pri čemu treba reći da je Maček bio nakon smrti Radića, od '28. pa do '41. jedan od najdosljednijih hrvatskih političara, ali političar još uvijek samo s pacifističkom idejom i jugoslavenskom idejom, koji u ono vrijeme nije izašao iz tih okvira. Upitno je njegovo držanje 27. ožujka 1941. ne toliko zbog odnosa prema Osovini, koliko zbog neslaganja s davanjem Hrvatima autonomije kroz Banovinu Hrvatsku. Da je tada proglasio republiku u Hrvatskoj, sudbina Hrvatske bi vjerojatno bila drugačija, ili da je '41. kad su mu nuđali i Nijemci, da stane na čelo hrvatske države, to učinio. Međutim, njegova ideja: "Dok se veliki tuku, malima je mjesto pod stolom", dovela je do toga da se do tada najveća politička stranka izgubila i nije odigrala pravu ulogu, a što je onda dalo mogućnost s jedne strane i komunistima i s druge strane i Paveliću da odigraju one uloge koje su odigrali. Govoreći zatim o Titu, dr. Tuđman je rekao kako je sasvim sigurno da će Tita povijest u svjetskim razmjerima zabilježiti kao jednog od najistaknutijih ljudi II. svjetskog rata. Njegov sukob sa Staljinom 48. godine bio je svjetska pojava. Zanimljivo zašto je taj zapadni svijet dao podršku Titu, ustvrdio je dr. Tuđman dodavši da trebamo biti dovoljno razboriti pa vidjeti - zato što je s jedne strane Tito pružio otpor Staljinu, lomio, monolitnost sovjetskog bloka, a s druge strane obnovio Jugoslaviju u II. svjetskom ratu. No, nije se on obračunao na unutarnjem planu samo sa svim onim što je bilo važno za NDH-a, on se isto tako od '45., ne manje čeličnom metlom obračunao na srpskom tlu sa svim četništvom, i velikosrpstvom, s njihovom dinastijom, diplomacijom, vojskom, s njihovim utjecajem u svijetu, s kojim mi imamo posla još i danas na svoj način. U unutarnjim okvirima s komunističkim konceptom on je ipak htio da ta jugoslavenska federacija bude nekakva ravnopravna zajednica, a kao Hrvat na svoj je način bio uvjetovan odnosima. Osobno znam, kazao je dr. Tuđman, da je 1945. rekao Josipu Vidmaru, slovenskom književniku, akademiku, - idi u Zagreb, uzmi Krležu i vodi ga u Sloveniju da ga ovi moji ne ubiju. Otvoreno ću reći, nisam se pred jedno 35 godina slagao s Krležom kada je tvrdio - Tito je najuspješniji hrvatski političar do našeg doba. Moram priznati da što sam se više u životu kasnije uvjeravao sve do dana današnjega, kako taj i takav svijet, u kojem nam je živjeti, nije sklon samostalnoj Hrvatskoj, sve više dolazim do spoznaje da je dobrim dijelom istina u toj prosudbi. Osim toga, gdje god se pojavimo od Ujedinjenih naroda, u Aziji, Africi, pitaju za Tita i kad kažemo da je Tito bio Hrvat i da je bio jedan od istaknutih vođa trećega svijeta, onda nas laganije prihvaćaju i kao samostalnu Hrvatsku itd. Zašto onda ne vratiti Tita u Kumrovec, odakle je potekao. Kazavši u nastavku da i Paveliću treba dati njegovo mjesto dr. Tuđman je naveo da on nije u inozemstvo otišao kao fašist poslije ubojstva Radića, nego kao radikalni hrvatski nacionalist; nije našao drugdje oslonca nego u tim osovnskim silama. Isto tako treba reći, ukoliko je u njegovoj ideji da treba stvoriti hrvatsku državu bilo pozitive, treba sagledati i to da je u provedbi te politike činio užasne greške. Prosinca '41. nije imao nikakve važnije misli nego da dade pohapsiti 180 istaknutih HSS-ovaca. I komunisti su poslije rata '45. do '46. godine činili istu grešku i dali hapsiti, pa čak i ubijati isto tako istaknute HSS-ovce. Zanimljivo je i da je i moj otac i '41. i '46. pao žrtvom upravo takve jedne neracionalne nerazborite politike. Pavelić je objavio rat ne samo Sovjetskom Savezu, nego i Sjedinjenim Državama i Kanadi. Zatim kada je vidio '42. da Njemačka gubi rat mogao je otići u Argentinu, kamo je kasnije otišao, umjesto da ostaje do kraja i pogubljuje svoje najvjernije suradnike, Vokića i Lorkovića, a da vodi hrvatsku vojsku, hrvatsko pučanstvo do Bleiburga, a onda se spasi. Paveliću treba priznati, što je pozitivno da je bio na ideji hrvatske države, ali i da je griješio do te mjere, pa da nije bilo one druge strane, da od te hrvatske države ništa ne bi bilo. Bruno Bušić je predstavnik već ove generacije. Uzeo sam ga kao suradnika u Institutu, kazao je Predsjednik. Bio je među rjeđim ljudima koji je shvatio da do hrvatske slobode možemo doći samo pomirbom. Održavao sam s njime veze, pa čak se i sastao s njime u vani, u Španjolskoj, Švedskoj, onda kada nisam imao jugoslavenske, socijalističke putovnice, nego s lažnom putovnicom. Bio je jedan od tih mlađih ljudi koji je u razjedinjenu hrvatsku političku emigraciju u kojoj se infiltrirala UDBA htio unijeti tu ideju, ali u tome nije uspio. Možda su ga upravo i zbog toga što im je ta ideja smetala veoma brzo uklonili. Jasno, takvom mrtvom Bruni Bušiću, mjesto je u Hrvatskoj. Ne znam da li sam još nešto ostao dužan u odgovoru na vaše pitanje - sve u svemu, na crti istinitog osvjetljavanja, istinitih prosudbi veoma tegobne i zamršene hrvatske povijesti, treba svima dati mjesto s realnom ocjenom, ali sve činiti na tome da ta ideja prevladavanja starih političkih idejnih razlika što prije sazri da ne dopustimo da se ono što je bilo pogubno za hrvatski narod u bilo kom pogledu ponovno obnovi. (Hina - nastavlja se) sšh/dm mć (EMBARGO ZA RADIO I TV DO 20.00 SATI) 221212 MET apr 96

(Hina - nastavlja se) sšh/dm m

An unhandled error has occurred. Reload 🗙