FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

IZLOŽBA MOSKVA-BERLIN ILI UMJETNIK U ZAMCI TOTALITARIZMA

Autor: ;BNŠ;
MOSKVA, 5. ožujka (Hina/AFP) - U Njemačkoj, kao i u Rusiji, umjetnici su predosjetili totalitarizam kojeg su kasnije postali žrtve ili instrumenti: velika izložba u Moskvi prikazuje tih pola stoljeća torture, od 1900. do 1950.
MOSKVA, 5. ožujka (Hina/AFP) - U Njemačkoj, kao i u Rusiji, umjetnici su predosjetili totalitarizam kojeg su kasnije postali žrtve ili instrumenti: velika izložba u Moskvi prikazuje tih pola stoljeća torture, od 1900. do 1950. #L# "Moskva-Berlin/Berlin-Moskva, 1900.-1950." pokazuje, kroz djela više od 2.000 umjetnika, kako je vizionarska i tjeskobna avangarda ustupila mjesto, u ta dva velika grada, totalitarističkoj umjetnosti u službi ondašnjih diktatora Staljina i Hitlera. Izložba koja se danas otvara u muzeju Puškin, a koja će trajati do 30. lipnja, varijanta je one priređene u Berlinu koju je posjetilo više od 300.000 osoba od rujna do siječnja ove godine. Ruski organizatori stavili su naglasak na povijesna kretanja koja su utjecala i ponekad zavela umjetničke pravce dviju zemalja, radilo se o slikarstvu, kiparstvu, arhitekturi ili fotografiji. Početkom stoljeća umjetnici prednjače pred društvom: njemački eskpresionisti Emile Nolde, Karl Schmidt-Rottluff, Ludwig Maidner ("Apokaliptički krajolik", 1913.) kao da su svojim mračnim i grozničavim djelima predosjetili nadolazeća previranja. Rusi Vasilij Kandinski, Marc Chagall i Kazimir Maljevič u to doba putuju u Berlin kako bi se proželi njemačkom suvremenošću. Godine 1920. Boris Kustodijev slika divovskog "Boljševika" koji prijeteći kreće na crkvu: revolucija je u pokretu, ali će na svojem putu pomesti i umjetnike. Avangarda i politika prvo su udružene. Eisensteinova "Oklopnjača Potemkin" trijumfira na sovjetskim, ali i njemačkim velikim ekranima. No, politika brzo potčinjuje umjetnost svojim potrebama: apstrakcije Kandinskog i poetičnost Chagalla ustupaju mjesto službenoj i krutoj umjetnosti već krajem dvadesetih godina sa sovjetske strane. I Berlin kreće putem totalitarizma s dolaskom na vlast Hitlera 1933. godine. Čak manipulirana, umjetnost nastavlja otkrivati realitete društva, u ovom slučaju sličnosti staljinističkog i nacističkog režima. Avet otuđenog čovječanstva, oslobođenog želja i strasti, ista je kad se gledaju gola aseksualna tijela djevojaka kod Sovjeta Aleksandra Deineke ("Igra loptom", 1932.) i Nijemca Ive Zaliguera ("Sudbina Pariza", 1934.). Povijest završava grotesknim Adolfom Hitlerom uvučenim u srednjovjekovni oklop, dok Staljina, na susjednoj zidnoj površini, pobjedonosno nose oduševljeni kolhozi. "Izložba postavlja pitanje odnosa umjetnika i vlasti", objasnio je na tiskovnoj konferenciji zamjenik ruskog ministra kulture Mihail Švidkoj. U malenoj dvorani, koju su izložbi dodali ruski organizatori, dovršava se priča o toj nejednakoj borbi, sa sedamnaest često dirljivih biografija umjetnika i književnika. Ona jazz trubača, poljskog Židova Adolfa ("Eddie") Roznera koji se sklonio u SSSR bježeći od nacizma da bi ga ondje poslali u staljinističke gulage. Umjetnost mu spašava život: pokaže se da je šef logora u tim krajevima ljubitelj jazza koji ga šalje svirati u sibirske gulage kako bi razonodio časnike. Ona, tragična, sovjetskog glumca Židova Solomona Mikhoelsa kojeg napadaju službeni kritičari i koji strada u prometnoj nesreći po narudžbi KGB-a u travnju 1948. godine. "Konačno tu su i svi oni koji su sačuvali živote, ali je totalitarizam ubio umjetnike u njima", objašnjava Irina Antonova, direktorica muzeja Puškin. (Hina) bnš bnš 051321 MET mar 96

(Hina) bnš bnš

An unhandled error has occurred. Reload 🗙