STRASBOURG, 20. veljače (Hina/AFP) - Prevladava američka produkcija u europskim televizijskim programima - zaključak je nakon prelistavanja statističkog godišnjaka 1996. Europskog opservatorija za audiovizualna istraživanja koji je
objelodanjen u ponedjeljak.
STRASBOURG, 20. veljače (Hina/AFP) - Prevladava američka produkcija u
europskim televizijskim programima - zaključak je nakon prelistavanja
statističkog godišnjaka 1996. Europskog opservatorija za audiovizualna
istraživanja koji je objelodanjen u ponedjeljak. #L#
SAD ispunjava skoro 70 posto fiktivnog programa koji uvozi 88 postaja
Europske unije (EU), otkriva opservatorij koji okuplja 33 zemlje iz
zapadne, srednje i istočne Europe, a čije je sjedište u Strasbourgu.
I dok je parlament petnaestorice upravo pooštrio politiku i smanjio
udio emitiranja izvaneuropskih djela, podaci koje je skupio
opservatorij pokazuju da je 88 ispitanih postaja 1994. kupilo više od
77 posto uvezenih fiktivnih programa izvan Europe (od čega 68,8 posto
u SAD). Statistički podaci uzimaju u obzir vrijeme emitiranja.
Europski parlament prošli je tjedan odlučio nametnuti televizijama
EU-a da emitiraju većim dijelom europska djela. Tu odluku pobija
američka audiovizualna industrija koja je proglašava
protekcionističkom.
Osim toga, opservatorij bilježi vrlo brzo povećanje broja kablovskih
i satelitskih postaja, s puštanjem u rad 98 novih postaja prošle godine
u 33 zemlje članice organizacija, posebice u zemljama u srednjoj i
istočnoj Europi.
U tim je zemljama posjećenost kinodvorana opala u posljednjih pet
godina. Sve je manje zanimanja za film bilo 1994. i u Republici
Češkoj, Litvi i Estoniji, s padom posjećenosti od 32 do 41 posto.
Naprotiv, povećanje interesa za sedmu umjetnost primjećeno je 1994.
posebice u Poljskoj (24 posto više) i Sloveniji (20 posto više).
Za petnaestoricu iz EU-a, tendencija rasta - još primjetna 1994. (2,2
posto više ulaznica u odnosu na 1993., odnosno najbolji rezultat od
1986.) - čini se da kreće u suprotnom smjeru. Prema još nepotpunim
podacima, za prvih šest mjeseci 1995., posjećenost kinodvorana u padu
je za oko šest posto.
I ovdje opservatorij bilježi prevlast američkih filmova: od 1985. do
1995. njihov udio na tržištu u 15 zemalja EU-a porastao je s 56 na oko
76 posto ulaznica (od 397 milijuna ulaznica na 516 milijuna).
Kad je riječ o opremanju stanova, kupnja televizora i video-rekordera
slabi od početka desetljeća u EU, ali prodaja prijemnika 16/9 mogla bi
oživjeti tržište s porastom predviđenim 1995. od 90 posto u odnosu na
prijašnju godinu. Britansko tržište 16/9 trebalo bi čak zabilježiti
porast od 400 posto, a za njim slijedi Njemačka (275 posto).
Tržište multimedijalne obiteljske informatike bilježi, pak, pravu
eksploziju od 1993. godine u EU, s porastom od 447 posto od 1993. do
1994. godine kućanstava koja su opremljena računalom s CD-Romom.
Naprotiv, prodaja konzola video-igara pala je za 24 posto u Europi
petnaestorice tijekom istog razdoblja, a netto prihodi dviju glavnih
svjetskih tvrtki na tom području za 60,10 posto (Nintendo) i 39,22
posto (Sega).
(Hina) bnš bnš
201040 MET feb 96
(Hina) bnš bnš