ZAGREB, 2. veljače (Hina) - Zastupnički dom hrvatskog Sabora raspravlja danas o Izvješću o radu Državnog ureda za reviziju za 1995. i Izvješću o obavljenoj reviziji za 1994. godinu, o čemu je zastupnike podrobnije izvijestila glavna
državna revizorica Šima Krasić.
ZAGREB, 2. veljače (Hina) - Zastupnički dom hrvatskog Sabora
raspravlja danas o Izvješću o radu Državnog ureda za reviziju za 1995.
i Izvješću o obavljenoj reviziji za 1994. godinu, o čemu je zastupnike
podrobnije izvijestila glavna državna revizorica Šima Krasić. #L#
Prije rasprave o tim izvješćima, Zastupnički je dom podupro više
zakonskih prijedloga u prvom čitanju o čemu su zastupnici raspravljali
tijekom jučerašnjeg rada. Prijedlog zakona o veterinarstvu podržan je
uz zaključak kojim se hrvatska Vlada zadužuje da pripremi i zakonski
tekst o stočarstvu te da istodobno dostavi oba zakonska prijedloga, a
podržani su i prijedlozi izmjena i dopuna Osnovnog krivičnog zakona
Republike Hrvatske, Krivičnog zakona RH te Zakona o krivičnom
postupku.
Zastupnici su prihvatili i Vladin prijedlog da o Konačnom prijedlogu
zakona o privatizaciji raspravljaju na idućoj sjednici, budući je na
taj zakonski tekst stiglo više od 70 amandmana.
Predstavljajući zastupnicima izvješća Državnog ureda za reviziju,
glavna državna revizorica Šima Krasić je napomenula da su tijekom
1995. obavljene revizije državnog proračuna, fondova, proračuna Grada
Zagreba, 20 županija, 69 gradova i 419 općina, te da je iz opsežnog
materijala od čak 11 tisuća stranica, zastupnicima predstavljen
sažetak na gotovo 1400 stranica. Naglasila je da su javni prihodi
podložni državnoj reviziji u 1994. godini iznosili oko 41 milijardu
kuna, ili oko 50 posto brutto domaćeg proizvoda.
Nabrajajući nepravilnosti uočene u tijeku revizijskog postupka, Šima
Krasić kao poteškoću je navela nepostojanje obračuna državnog
proračuna za 1993. godinu. Među brojnim nepravilnostima ona ističe
nenamjensko trošenje sredstava, trošenje iznad određenog iznosa,
neraspisivanje javnih natječanja za nabavke veće od 50 tisuća
njemačkih maraka, te neimanje planova na temelju kojih se sredstva iz
proračuna dostavljaju. Kod korisnika državnog proračuna zabilježeno
je, naglašava, i puno pogrešaka u vođenju knjigovodstva, pogotovo kod
ustroja blagajni.
Pritom je kao primjer navela Ministarstvo poljoprivrede gdje, kako je
rekla, u tijeku revizije (siječanj 1995.) uopće nije vođeno
knjigovodstvo i to još od 1. srpnja prethodne godine, no to je kasnije
uz pomoć revizije ažurirano koliko je bilo moguće. Državni ured za
reviziju nije mogao kod tog Ministarstva ustanoviti koliko je
sredstava utrošeno za premiranje poljoprivrednih proizvoda kao ni za
koju je to pojedinu vrstu premije utrošeno, jer o tome u Ministarstvu
nije vođeno knjigovodstvo. Napominjući da su zahtjevi krajnjih
korisnika za premije bili zaprimani kod Zavoda za platni promet, a da
je Ministrastvo o tome bilo izvješćivano samo virmanima, Šima Krasić
je kazala da je Ured dao uputu da se to knjigovodstvo mora voditi u
Ministarstvu prema vrstama. Kao zanimljiv podatak ona je navela da je
u proračunu za 1994. za premije bilo osigurano 420 milijuna kuna te da
je ostao višak od 96 milijuna kuna.
U svom je izvješću glavna državna revizorica ukazala i na propuste u
Zavodu za zapošljavanje, kod kojeg je, kako je kazala, u 1993. godini
zabilježen višak od 193 milijuna kuna, a u 1994. godini od 322
milijuna kuna. Dobrim je ocijenila Vladino povlačenje tog viška iz
Zavoda u državni proračun, jer, istaknula je Šima Krasić, "ono što se
uzme od poreznih obveznika mora se za namjene za koje je uzeto i
utrošiti". Stoga je i preporuka Državnog ureda za reviziju nakon
nalaza bila da se ta sredstva Zavoda utroše ili na proširenje prava
nezaposlenih ili da se smanji stopa doprinosa.
Navodeći da su u Fondu mirovniskog i invalidskog osiguranja, ali i u
Zavodu za zapošljavanje bila osigurana sredstva za zapošljavanje
invalida, glavna državna revizorica je kazala kako smatra da ta
sredstva treba objediniti u jednom fondu, jer bi se ona tada bolje i
koristila. Upozorila je također da su neka poduzeća zapošljavala
invalide samo za vrijeme dok su dobila sredstva kredita namijenjena
njihovu zapošljavanju te da invalidi nakon proteka tog vremena nisu
zapošljavani ili je jedna te ista osoba zapošljavana u više tvrtki, a
nisu prijavljivali da su radni odnosi raskinuti.
Kao nepravilnosti kod jedinica lokalne samouprave i uprave, Šima
Krasić je navela da velik broj tih jedinica nije donio ili je donio
nepropisne proračune, da prihodi i rashodi u 50 posto slučajeva nisu
bili uravnoteženi, da nisu planirani ni svi prihodi koji pripadaju tim
jedinicama, a da je kod nekih jedinica zabilježeno izvršavanje prihoda
i veće od plana, te da pojedine jedinice nisu imale ustrojene
računovodstvene službe.
Kao veliki propust ona je navela da u najvećem broju jedinica lokalne
samouprave i uprave nije postojala bilanca imovine, a to, istaknula
je, nema ni Vladin ured za upravljanje imovinom. Propusti su također
zabilježeni i kod nabavki nove imovine.
Šima Krasić upozorila je da su zabilježeni i slučajevi da su jedinice
lokalne samouprave i uprave svoja sredstva posuđivala bankama, pa i
privatnim poduzećima uz eskontnu stopu, te da postoje slučajevi da ta
sredstva nisu ni vraćena jer se u vrijeme zaduživanja nije niti
tražilo jamstvo vraćanja posuđenih sredstava.
Glavna državna revizorica na koncu je izlaganja poručila da će prva
zadaća državne revizije u ovoj godini biti kontrola utvrđenih
nepravilnosti kako bi se ustanovilo da li su učinjeni pozitivni
pomaci. S tim u svezi napomenula je kako pristižu informacije da se u
1995. godini radilo drugačije i da se pokušalo ne ponavljati greške
uočene u prethodnoj godini.
(Hina) bm sp
021334 MET feb 96
(Hina) bm sp