NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
18. VIII. 1997.
'Biser Jadrana' bori se za život
"Pod socijalizmom jugoslavenskog obilježja Dubrovnik, 'biser Jadrana',
kako ga rado nazivaju, bio je dobrostojeći grad. Glavni izvor zarade
bio je turizam na kojeg je otpadalo 52 posto ukupne zaposlenosti i 49
posto ukupnog prihoda. Ostatak su dijelile trgovina, obrt kao i
pomorski prijevoz bogate tradicije. Dobro se živjelo od stranaca koji
su pretežno dolazili iz dobrostojećih zemalja zapadne Europe
(Njemačke, Nizozemske, Švicarske): u zadnjoj uspješnoj turističkoj
godini (1990.) hoteli grada su sa svojih 18200 kreveta te privatni
iznajmljivači sa svojih 13000 kreveta, prijavili 4,5 milijuna noćenja.
Ukupan promet hotelskog i ugostiteljskog zanimanja iznosio je 300
milijuna dolara. To je u ono doba bilo više od četvrtine turističkog
prihoda cijele dalmatinske obale. Zatim je i na tom najjužnijem dijelu
Hrvatske bijesnio građanski rat. Ponajprije je srpsko topništvo u
studenom 1991 sedam dana i noći bez prestanka bombardiralo Dubrovnik
(talijanski Ragusa). Uz to je grad na popisu UNESCO-ve kulturne
baštine i time zapravo vrijedan osobite zaštite. Otad je prošlo skoro
šest godina. Fizički su tragovi tog nasilja danas velikim dijelom
uklonjeni, s ljubavlju i uz velike materijalne žrtve. Lučki grad
okružen snažnim zidinama bez rupa, sa svojim jedinstvenim
srednjevjekovnim nizovima kuća ponovno se predstavlja u staroj,
neusporedivoj ljepoti. Pa ipak se 126 tisuća stanovnika županije
osnovane prije četiri godine, danas bori za goli život. Od njih samo
23500 ima posao. Daljnjih 5500 registirani su kao nezaposleni.
Stanovništvo je još uvijek u šoku, kao oduzeto, žali se u razgovoru
novi, prvi oporbeni gradonačelnik Vido Bogdanović.
Turizam kao nekada nosivi stup lokalnog gospodarstva slomljen je pod
utjecajem građanskoga rata. Doduše, oružje već odavno šuti, ali
Dubrovnik je diobom država skoro izoliran. Danas je gotovo bez zaleđa
u slijepoj ulici. Samo nekoliko kilometara južnije protječe hermetički
zatvorena granica s Crnom Gorom. Oni koji žele putovati individualno,
upućeni su na ono malo prometnih veza ili na opasnu cestu duž obale
koja vodi od Splita. Ne postoji željeznička veza sa sjeverom. Zračna
luka Dubrovnik je s druge strane na glasu kao problematična, osobito
kad puše bura pa se stoga mora, uz francusku pomoć, tehnički opremiti.
Tamo gdje je ranije više od desetak zrakoplovnih kompanija taj grad
povezivalo u svoju međunarodnu mrežu letenja, danas se linijski i
charter letovi za Dubrovnik mogu nabrojati na prste jedne ruke.
Uz to ima i nedostataka u kakvoći. Lokalni hoteli potječu iz
socijalističkog doba, uglavnom iz ranih sedamdesetih godina. Ako su
izdržali ciljano bombardiranje Srba - što se glede nekih betonskih
utvrda može i požaliti - u njihovu modernizaciju već više od deset
godina nije uložen ni novčić. U skladu s tim su i veličine i opreme
soba. Školovano hotelsko osoblje iselilo je zbog duge ratne prisilne
stanke u opet cvatuću Istru. Čini se da poneki hotelski menadžer svoj
položaj zahvaljuje ponajprije političkim a ne stručnim kriterijima.
Cijene su paprene; za to se pobrinula hrvatska kuna pod pritiskom
precjenjenosti. U Dubrovniku je 1996. zabilježeno 900 tisuća noćenja.
'Mi smo preskupi i za to nudimo premalo', komentira stanje gospođa
Pave Župan Rusković iz Atlas Travel. Gospođa Rusković koja je
turistički posao naučila od najnižeg položaja i nakon svladavanja
velikih otpora, danas je prva žena u Hrvatskoj koja vodi veliko
poduzeće, točno zna o čemu govori: Atlas Travel, jedini putnički
turistički organizator u Hrvatskoj, od građanskog je rata pretrpio pad
prometa od 55 posto na 440 milijuna maraka. To je izazvalo smanjenje
broja namještenika za 40 posto na 950 zaposlenih. Zasad se radi samo o
tomu da se preživi i da ih inozemstvo ne zaboravi, drži gospođa
Rusković. Njezin zahtjev glasi: izgradnja igrališta za golf i jakog
konferencijskog središta kako bi se kratka sezona produljila na cijelu
godinu. Jer blago dubrovačko zimsko podneblje ima dobre pretpostavke
za odmor starijih, drži.
Župan Jure Burić nema iluzija o mogućnostima svladavanja gospodarske
krize. Samo za obnovu poslije rata i poslije prošlogodišnjeg potresa,
trebao bi još oko milijardu njemačkih maraka i to uz već uporabljenih
300 milijuna. Njegov godišnji proračun iznosi 10 milijuna njemačkih
maraka. Od toga samo na nedjelotvornu zdravstevnu službu ode jedan
milijun. Najhitnijom zadaćom Burić drži prometnu povezanost. Stoga bi
brzo trebalo izgraditi obalnu cestu s tri trake i tri male zračne luke
(na Korčuli, Lastovu i u dolini Neretve) koje bi rasteretile zračnu
luku Dubrovnik. Izgradnja zračnih luka počet će 1998. Izgradnja
autoceste u zaleđu koja bi povezala Zagreb i Dubrovnik još je naprotiv
u dalekoj budućnosti.
U Dubrovniku nema spomena vrijednih industrijskih pogona a ne bi ih
smjelo biti ni ubuduće. Župan zagovara izgradnju biološke zemljoradnje
s proizvodnjom voća, povrća, vina i meda te ljekovitih trava i sokova.
Podneblje je za to povoljno a plodno tlo nezagađeno - ako se izuzmu
nagazne mine koje još uvijek leže naokolo. Burić drži da i izgradnja
uzgajališta riba i školjaka u kristalno jasnoj vodi bezbrojnih uvala i
otoka ispred Dubrovnika puno obećava. Jadranske pokrajine Molise i
Apulija već su predočile konkretne prijedloge projekata za tehničku
pomoć i preuzimanje prodaje na talijanskom i španjolskom tržištu,
rečeno je kasnije u regionalnom uredu Dubrovnika u Hrvatskoj
gospodarsdkoj komori.
Temelj lokalnog gospodarstva bi po Burićevim podacima ipak trebao
ostati turizam, dakako ne više neomiljeni masovni turizam s
milijunskom vojskom posjetitelja na brzinu, nego kvalitetni turizam.
To dakako nije lako provesti u djelo jer Dubrovniku za to nedostaju
skoro sve pretpostavke - od infrastrukture za turizam više razine
(...slobodno vrijeme) do hotela vrhunske klase. Modernizacija
postojećih betonskih klada progutala bi goleme svote - a time se ne bi
osiguralo uvrštenje u vrh.
Kako je beskrajno mukotrpan i opterećen rizicima takav pothvat, s
koliko se (i političkih) neprijateljstava danas još mora boriti
privatni poduzetnik u Hrvatskoj, opisuje Nada Marić, voditeljica Ville
Dubrovnik. Danas vodi prvu kuću na trgu i to je uspjela zahvaljujući
nevjerojatnoj ustrajnosti i stručnom znanju. Nu ni ona ne bi mogla
spasiti obiteljski hotel na idiličnom položaju niti njegova radna
mjesta da joj u pomoć nije pritekao tekstilni poduzetnik iz Zagreba.
Zapravo bi sanacija lokalne hotelske branše bila isplativa zadaća za
Dubrovačku banku na koju otpada 75 posto svih loklanih štednih uloga i
90 posto svih posudba. Nu kod nje kredit stoji 13 posto kamata. Ako
isplati samo dvije trećine kredita a jednu trećinu zadrži, na ukupnu
svotu obračunava 9 posto a na zadržani dio korisniku kredita daje 5
posto kamata. Poduzeća za robni kredit na rok od 180 dana plaćaju čak
16 posto - uz oko 3 posto inflacije. Upada u oči da se ta banka - za
razliku od drugih hrvatskih banaka - želi osloboditi bolnih kredita
bez pomoći vlade i sanirati vlastitim snagama. Od 1995. posluje sa
'znatnim viškom' i najavila je dividendu od 23 posto. Nu u gotovom će
isplatiti samo vlasničke dionice (2,5 posto dioničarskog kapitala),
veliki ostatak pretvorit će u pričuvni kapital. Iduće se godine naime,
ponosno priča direktor Pero Skurla, planira izlazak na londonsku
burzu.
I u kreditnim poslovima s hotelima banka, koja je tu tradicionalno
najveći vjerovnik, nije bojažljiva. S upozorenjem na gubitke zbog
promjene valute s jugoslavenskog dinara na hrvatsku kunu i povremenu
hiperinflaciju, uspjela je dogovoriti sa svojim dužnicima - Villa
Dubrovnik također spada među njih - da se izdani krediti
multipliciraju s čimbenikom od najviše 3,1 posto. Budući da vlasnici
hotela (primjerice Fond za privatizaciju i naftno poduzeće INA) nemaju
novaca za otplatu, odobrila im je da svoje dugove otplate dionicama.
Rezultat je da Dubrovačka banka preko svojeg Hoteli-Dubrovnik-Holdinga
nadzire 27 od ukupno 50 hotela u Dubrovniku.
Po podatcima direktora Ive Ljubišića, njegova je banka dosad obnovila
tek nekoliko pogona ali je za to potrošila već 90 milijuna njemačkih
maraka. Daljnja potrebna sredstva nisu specificirana, no poznato je da
bi troškovi obnove samo hotela Belvedere mogli iznositi do 50 milijuna
njemačkih maraka. Unatoč tomu banka koja, čini se, raspolaže začudnim
nvočanim sredstvima, ni ne pomišlja na prodaju obnovljenih pogona.
Ono malo privatnih hotelijera s očitom nelagodom promatraju vladajući
položaj banke na tržištu. 'Od svih oblika kapitalizma imamo najgori',
drži jedan hotelijer koji je razumljivo želio ostati anoniman. Ne zna
se što će se dogoditi ako snovi Dubrovačke banke o procvatu turizma ne
sazriju. Hrvatska ipak više godina skoro i nije bila nazočna u
međunarodnom turističkom poslu kao ponuđač" - piše Klaus W. Bender.
190150 MET aug 97
Uredi New York Timesa, NPR-a, NBC Newsa i Politica bit će uklonjeni iz Pentagona
U ruskim zračnim napadima širom Ukrajine poginulo desetak ljudi
Najava događaja - fotografije - za nedjelju, 2. veljače
Najava događaja - kultura - za nedjelju, 2. veljače
Najava događaja - sport - za nedjelju, 2. veljače
Najava događaja - Hrvatska - za nedjelju, 2. veljače
Najava događaja - svijet - za nedjelju, 2. veljače
Hokejaši Siska osigurali sedmo mjesto pobjedom protiv Rittena
Ligue 1: Lille se popeo na četvrto mjesto ljestvice
La Liga: Pad Reala u Barceloni, Espanyol slavio 1-0