ZAGREB, 27. veljače (Hina) - Za razvoj hrvatskih otoka nužna su ulaganja u infrastrukturu, u poboljšanje veza s kopnom, a potrebno je razraditi i sustav državnih subvencija, poreskih i carinskih olakšica, istaknuto je danas na
sjednici Zastupničkog doma hrvatskog Sabora u raspravi o Prijedlogu nacionalnog programa razvitka otoka.
ZAGREB, 27. veljače (Hina) - Za razvoj hrvatskih otoka nužna su
ulaganja u infrastrukturu, u poboljšanje veza s kopnom, a potrebno je
razraditi i sustav državnih subvencija, poreskih i carinskih olakšica,
istaknuto je danas na sjednici Zastupničkog doma hrvatskog Sabora u
raspravi o Prijedlogu nacionalnog programa razvitka otoka. #L#
Donošenje predloženog programa podržali su Odbor za gospodarstvo,
razvitak i obnovu, te Odbor za zakonodavstvo koji, izvijestio je Vice
Vukojević, ocjenjuje da program u predloženom tekstu nije podoban za
konačno odlučivanje pa predlaže da se provede samo opća rasprava.
Odbor predlože da Vlada za slijedeću sjednicu Sabora pripremi konačni
prijedlog nacionalnog programa razvitka otoka.
Različite su ocjene o predloženom programu izrekli predstavnici
klubova, pa primjerice Ivica Ropuš u ime Kluba HSLS-a ocjenjuje da je
program nepopularno pisan pa ga treba samo primiti na znanje, a
donijeti precizan zakon o otocima. Na osnovu primjedbi iz rasprave
Vlada treba što prije predložiti zakonski tekst, poručio je u ime
Kluba HDZ-a Nikola Obuljen. On, naime, drži da nema potrebe da program
ide u drugo čitanje, jer nije zakonski prijedlog.
Cilj nacionalnog programa mora biti temeljita promjena stanja na
otocima, istaknuo je u ime Kluba SDP-a Marin Jurjević. Naglašavajući
da po prvi put imamo program o otocima, Jurjević je poručio da njegova
provedba mora biti obveza svih ministarstava.
Predstavnici klubova ukazali su i na niz konkretnih mjera za razvoj
otoka. Program bi trebao voditi računa o decentralizaciji i time
potaknuti odgovornost lokalne samouprave, poručio je u ime Kluba IDS-a
Damir Kajin. Naglašava također da je za gospodarski razvoj otoka nužno
turizmu dati status izvoznika, da je potrebno osigurati povoljne
kredite za otočku poljoprivredu.
Ocjenjujući da su otočani najvažniji aspekt programa, Boris Kandare
je u ime Kluba HSP-a posebno ukazao na prometnu povezanost ističući uz
ostalo da trajektne veze treba tretirati kao dio cestovne
infrastrukture. I za Nikolu Obuljena osnovni su problem infrastruktura
i prometno povezivanje. Obuljen se pritom osvrnuo na položaj
"Jadrolinije" i prijedloge o davanju koncesija za prijevoz,
napominjući da će konkurencije biti za rentabilne linije prema
otocima. Ali što je s rijetko naseljenim otocima, upitao je. Obuljen
se založio za održiv razvoj otoka te za stimuliranje poduzetništva, a
za detaljniju zakonsku razradu takvih mjera zalaže se i Ivica Ropuš.
HSLS, dodao je, smatra da je zakonom potrebno razvrstati otoke kao i
područja posebne državne skrbi. Ropuš drži da je potrebno razvijati
ambijentalni turizam, te da je za razvoj otoka potrebna kombinacija
subvencija, carinskih i poreznih olakšica.
Za razvoj otoka i promjenu demografske slike potrebno je izmjeniti
politiku prema otocima, drži Joško Kovač (Klub HSS-a) posebno
upozoravajući na problem školstva. Tko će se vratiti na otoke, ako s
njih odlaze s 14-15 godina, a trebali bi se po završetku studija
vratiti nakon desetak godina, upitao je. Iseljavanja bi, drži Kovač,
bilo manje da na otocima postoje srednje škole.
Na važnost školstva i kvalitetna zdravstvene zaštite na otocima,
zastupnici su, među njima i Branko Levačić (HSLS), ukazali i u
pojedinačnim istupima. Marin Mileta (HDZ) pritom je upozorio da na
otocima nema ni jednog rodilišta. Ukazao je i na manjkavosti
teritorijalnog ustroja kojim su otoci podijeljeni, veći otoci i na
više općina, te se zauzeo za iznalaženje mehanizama koji bi omogućili
rješavanje zajedničkih problema otoka. Marinko Filipović (HSS)
zamjetio je pak da u hrvatskom Saboru nema ni jednog zastupnika koji
živi na otoku, a s ocjenama o lošoj zastupljenosti otoka složili su se
i drugi zastupnici.
Rasprava o Prijedlogu nacionalnog programa razvitka otoka nastavit
će se nakon stanke.
(Hina) bn/bm ds
271359 MET feb 97
(Hina) bn/bm ds