PEKING, 9. siječnja (Hina-Branko Merlin) - Kada je u nazočnosti najviših državnih dužnosnika 21. siječnja prošle godine svečano otvoren novi pekinški kolodvor, mediji su danima izvještavali o tom najvećem i najmodernijem kolodvoru u
Aziji. Danas, međutim, o njemu govore kao o zgradi s najviše problema u Aziji.
PEKING, 9. siječnja (Hina-Branko Merlin) - Kada je u nazočnosti
najviših državnih dužnosnika 21. siječnja prošle godine svečano
otvoren novi pekinški kolodvor, mediji su danima izvještavali o tom
najvećem i najmodernijem kolodvoru u Aziji. Danas, međutim, o njemu
govore kao o zgradi s najviše problema u Aziji. #L#
Da grandiozni projekt na površini od pedeset hektara, čija su obećana
najnovija tehnička rješenja, uz posvemašnju kompjutorizaciju, trebala
omogućiti dnevni promet do tristo tisuća putnika, nije posve završen,
pokazale su lani već prve proljetne kiše. Uz sumnje čak u poremećenu
statiku golema zdanja, koje je, s planiranim popratnim ugostiteljskim
i trgovačkim sadržajima, trebalo postati četvrto po važnosti
komercijalno središte Pekinga, pokazalo se da na kolodvoru jednostavno
malo što funkcionira kako valja.
Tijekom ljetnog kišnog razdoblja, po statistici koju donosi tjednik
"Život", zgrada je u lipnju prokišnjavala na 207 mjesta, a u srpnju
pri prvoj kiši na već 215, pa 272, i konačno krajem mjeseca na 278
mjesta. Unutarkolodvorski transport putničke prtljage postao je
nesiguran, podovi skliski, u čekaonicama su trebali kišobrani, sustav
za hlađenje i pročišćavanje zraka u zgradi nije nikada proradio, u
predvorju su s visokog stropa počele padati staklene ploče, a pokazalo
se i da pet od ukupno šest perona nije prikladno za uporabu.
Najveće pojedinačno ulaganje u povijesti kineskih željeznica,
kolodvor koji do danas nije opravdao ništa od hvalospjeva izrečenih na
svečanom otvorenju, građen je tri godine i stajao je više od šest
milijardi juana (oko 720 milijuna američkih dolara). Za sanaciju
uočenih problema, dakako, potrebna su dodatna, i to ne mala, sredstva.
Tko je za svu tu bruku azijskih proporcija kriv, kineski mediji ne
pitaju izravno. Ali, kažu, graditelji znaju graditi ako im se na
vrijeme osiguraju sredstva, i ako im rokove za svečana otvorenja ne
određuju političari. Ovako, na kolodvorskom se gradilištu mjesecima
odugovlačilo s radovima, a onda je sve trebalo dovršiti u šest
mjeseci, ne po logici gradnje, već po logici politički potrebnog
svečanog otvorenja.
Štoviše, graditelji tvrde da je takva praksa diljem zemlje kriva za
neravnomjernu kvalitetu graditeljskih radova. I što sada? Jedan je
pekinški dnevnik, dovoljno služben da je svaka ironija isključena,
svečano otvorenje novoga kolodvora uvrstio među deset najvažnijih
prošlogodišnjih događaja u Kini. S druge strane, deset je novina na
svojem popisu najvažnijih lanjskih vijesti o domaćem graditeljstvu
visoko rangiralo odluku ministarstva graditeljstva da strogo kazni
odgovorne zbog nekvalitetne izvedbe 22 različita graditeljska
projekta. I tako, dojam je, da u sjeni pokislog kolodvora zapravo
traje sukob profesionalizma i političkog voluntarizma, struke i
politike.
O njihovu odnosu, ne treba niti reći, ovisi i odgovor na pitanje tko
je odgovoran, a tko kriv.
(Hina) mer sv
091834 MET jan 97
(Hina) mer sv