HR-DNEVNI PREGLED -Politika-Religija/vjerovanje +DNEVNI PREGLED BR. 251. OD 28. XII. 1998. ++GLAS AMERIKE - VOA+27. XII. 1998.+BiH je u protekloj godini postala protektorat - kaže +Chris Bennett, bivši direktor Međunarodne krizne
skupine o 1998. u +BiH +Prilog Ivice Puljića+"Za Bosnu i Hercegovinu se najvažnije stvari ne događaju između dva +siječnja nego između dva prosinca. Tu mislim na međunarodne +konferencije o toj zemlji, na kojima se pregledava što je učinjeno i +odredjuje taktika i sredstva za sljedeću godinu. Tako je bilo +krajem 1997. na konferenciji u Bonnu, a i sada, krajem 1998., na +konferenciji u Madridu," kaže za Glas Amerike Chris Bennett, +donedavni direktor Međunarodne krizne skupine za jugoistočnu +Europu. Gospodin Bennet u 1998. izdvaja činjenicu da je međunarodni +posrednik za BiH Carlos Westendorp dobio mnogo veće ovlasti nego +što ih je imao, a to je vrlo vidljivo na projektima zastava, +registarskih pločica, putovnice, uklanjanja nekih radikalnih +političara te na jačanju pritisaka na nacionalističke struje u +cijeloj zemlji, što potvrđuje uhićenje Radislava Krstića, do+sada najkrupnijeg uhićenika u Haagu. Chris Bennett izdvaja dolazak +Milorada Dodika na mjesto premijera u republici srpskoj. "Međutim,
GLAS AMERIKE - VOA
27. XII. 1998.
BiH je u protekloj godini postala protektorat - kaže
Chris Bennett, bivši direktor Međunarodne krizne skupine o 1998. u
BiH
Prilog Ivice Puljića
"Za Bosnu i Hercegovinu se najvažnije stvari ne događaju između dva
siječnja nego između dva prosinca. Tu mislim na međunarodne
konferencije o toj zemlji, na kojima se pregledava što je učinjeno i
odredjuje taktika i sredstva za sljedeću godinu. Tako je bilo
krajem 1997. na konferenciji u Bonnu, a i sada, krajem 1998., na
konferenciji u Madridu," kaže za Glas Amerike Chris Bennett,
donedavni direktor Međunarodne krizne skupine za jugoistočnu
Europu. Gospodin Bennet u 1998. izdvaja činjenicu da je međunarodni
posrednik za BiH Carlos Westendorp dobio mnogo veće ovlasti nego
što ih je imao, a to je vrlo vidljivo na projektima zastava,
registarskih pločica, putovnice, uklanjanja nekih radikalnih
političara te na jačanju pritisaka na nacionalističke struje u
cijeloj zemlji, što potvrđuje uhićenje Radislava Krstića, do
sada najkrupnijeg uhićenika u Haagu. Chris Bennett izdvaja dolazak
Milorada Dodika na mjesto premijera u republici srpskoj. "Međutim,
to je značajan potez koji je više obećavao nego što je dao" kaže naš
sugovornik koji posebno naglašava, kao značajan događaj u BiH
1998.. održavanje izbora i, kako kaže, pojavu međunarodnog
protektorata: "Izbori su bili za međunarodnu zajednicu jedno
veliko razočaranje, budući da su mnogi očekivali da će doći do
velike promjene, a do nje nije došlo. Najzanimljivija stvar je,
ipak, razvoj protektorata u BiH, nakon što je vidljivo da visoki
predstavnik obavlja sve više dužnosti koje treba obavljati vlast
BiH. Cilj međunarodne zajednice je pronaći rješenje koje pruža
međunarodnoj zajednici mogućnost što bržeg napuštanja Bosne i
Hercegovine."
Hoće li gospodarstvo BiH prestati funkcionirati na
"srednjovjekovni način"? "Čitav gospodarski sustav treba
mijenjati i to je posao kojeg trebaju odraditi domaće vlasti, jer je
sadašnji sustav, u stvari, ostavština komunizma. Tako Zavod za
platni promet nadzire cijelo gospodarstvo i time ne daje nikakvu
mogućnost privatnom sektoru,". Na tvrdnju da je Robert Gelbard,
posebni američki izaslanik za provođenje Daytonskog sporazuma
kazao da se u BiH posluje na srednjovjekovni način i da će
međunarodna zajednica sve više smanjivati financijsku pomoć BiH,
istodobno tražeći okretanje zemlje prema tržišnom gospodarstvu,
gospodin Bennett kaže: "Gelbard ima pravo kad govori o gospodarstvu
u BiH. Političke vlasti mogu nadzirati cijelo gospodarstvo, a to je
jako opasno. Toga nema u zapadnim državama. Nikada nije nijedna
zemlja dobila toliko financijske pomoći u tako kratkom vremenu."
BiH je dobila mnogo veću financijsku pomoć u odnosu na broj
stanovnika nego zapadnoeuropske zemlje nakon Drugog svjetskog
rata. Međutim, gospodarstva tih zemalja imala su zdrave temelje pa
ih je lakše bilo obnoviti. U BiH je to teško, jer su ostali
gospodarski odnosi iz komunističkog doba. Tako je gospodarski
sustav ostao nezdrav i on vapi za reformama. Ukoliko se ne provedu
te reforme, ova država će morati živjeti od međunarodne pomoći ili
neće imati nikakvu budućnost", kaže Chris Bennett, svjestan
postojanja korupcije i organiziranog kriminala u Bosni i
Hercegovini: "Jedna je stvar važna, kada su gospodarstvo i politika
u pitanju, a to je transparentnost, otvorenost. Korupcija u
vladajućim krugovima je svugdje problem, to je problem i u Velikoj
Britaniji iz koje ja dolazim. Međutim, ja sam jako sumnjičav
ukoliko ne vidim da je u BiH sve otvoreno, pošteno i transparentno,
a ništa nije u Bosni transparentno. Opasnost za korupciju je veća
ovdje nego u bilo kojoj drugog zemlji. Problem je više u sustavu
nego u pojedincima. Uvijek ima loših pojedinaca, ali moramo graditi
sustave koji će nas braniti od tih pojedinaca. Problem BiH je to što
čitav sustav nije zdrav. Nadam se da će, nakon madridske
konferencije, vidjeti mnogo gospodarskih reforma, prije svega
ukidanje Zavoda za platni promet koji imaju i Bošnjaci i Srbi i
Hrvati. U stvari, prvo se moraju poduzeti političke reforme, jer
sve je stvar političkoga nadzora. Tko god su ljudi koji su na
političkim položajima, oni mogu krasti od svojih vlastitih ljudi i
svoje vlastite zemlje," kazao je za Glas Amerike Chris Bennett,
koji odlazi na novi posao u Bruxelles, gdje će pratiti zbivanja u
tom dijelu kontinenta. Chris Bennett je u Sarajevu proveo dvije i
pol godine i smatraju ga jedim od najboljih svjetskih poznavatelja
prilika u zemljama nastalim nakon raspada bivše Jugoslavije.
(VOA)
BRITANSKI RADIO - BBC
28. XII. 1998.
Pregled tiska
'The Observer' nam savjetuje kako preživjeti godinu koju će
obilježiti 'premillennium tension' i izbjeći sveopću histeriju
koja će rasti kako se bude bližio kraj 1999. 'The Observer' jedan od
svojih udarnih članaka posvećuje i ekscentričnom bogatašu Richardu
Bransonu i njegovom trećem neuspjelom pokušaju obaranja rekorda u
putovanju oko svijeta u balonu. Poslije 12 tisuća milja i gotovo
polovice puta, Branson se sa svojom posadom spustio nedaleko od
Honolulua na Havajima izjavivši kako je sretan što je živ. 'Mislim
da sam iskoristio svojih devet života', rekao je pritom Richard
Branson.
A neke od najpoznatijih holivudskih zvijezda natječu se u
nastojanju da uposle Paula Barella, nekadašnjeg batlera pokojne
princeze Diane. Najzainteresiraniji su bračni par Tom Cruise i
Nicole Kidman te Elisabeth Taylor, a sa svojim se ponudama natječu i
Elton John i vojvotkinja od Yorka. Kako piše 'The Observer', Barell
je preko noći postao senzacija u Americi i pitanje njegovog
upošljavanja pitanje je potvrde statusa velike zvijezde.
(BBC)
INOZEMNI TISAK
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
24./25./26./27. XII. 1998.
Božić kao privatna stvar
"Svake godine kancelar na Badnjak kleči u crkvenoj klupi. Božić
nije jedina prilika u kojoj ministar rada pokazuje da se uz oltar
osjeća kao kod svoje kuće. Ministrica za obitelj pjeva 'Tihu noć' u
crkvenom zboru. Ministar financija također svojim zvučnim basom
podupire pobožne pjesme u zboru svoje župe.
Ta su vremena prošla. Odanost djetešcu Isusu, koju je Kohlova vlada
očitovala u jednoj anketi na Božić 1997. g., ne pojavljuje se kod
njihovih crveno-zelenih nasljednika. Odanost 'njemačkom Božiću s
božićnom jelkom i odlaskom u crkvu' (kao što to formulira agencija
AP) očituje još samo ministar gospodarstva Karl-Heinz Funke (SPD).
Njegove kolegice i kolege očituju suzdržanost: ministrice i
ministri Muentefering, Schily, Trittin, Joschka Fischer,
Wieczorek-Zeul, Daeubler-Gmelin i Bulmahn uskratili su
informacije o svojoj 'tihoj noći', izjavivši da je 'privatna stvar'
slavi li netko Božić i odlazi li u crkvu.
Nakon rasprodaje Telekoma i Lufthanse, crveno-zelena vlada provodi
vlastitu specifičnu privatizaciju: državotvorno-kršćanski štih,
kojem su sve njemačke vlade do sada pridavale veliku važnost, javni
odgovor na čuveno pitanje 'kakav je tvoj stav prema vjeri?',
uvršten je pod Schroederovom vladom u sferu privatnosti, gotovo
intime. Novi naraštaj u kancelarovu uredu ponaša se sukladno općem
kretanju: narodne crkve priznate su kao važne društvene ustanove,
ali javno očitovanje pripadnosti crkvenoj zajednici više nije
traženo.
Najjasniji odgovarajući znak bio je prvi službeni nastup crveno-
zelene vlade: naime, evangelički kršćanin Gerhard Schroeder prvi
je njemački kancelar koji je 27. listopada ove godine odbacio
formulaciju kršćanske prisege 'tako mi Bog pomogao' na kraju svoje
službene prisege. Pomoć odozgo do sada su se odvažili odbaciti tek
pojedini ministri. Za razliku od njih, Kohlova je vlada 17.
studenog 1994. g. bez iznimke zamolila nadzemaljsku potporu pri
vladinim poslovima. Crveno-zelena koalicija očitovala je pak
podijeljenost: na Boga se pozvalo samo sedam od ukupno petnaest
ministara. Ministar vanjskih poslova Fischer, ministar okoliša
Trittin, ministar rada Riester, ministar unutrašnjih poslova
Schily, ministar financija Lafontaine, ministrica prosvjete
Bulmahn i ministar u kancelarovu uredu Hombach položili su prisege
bez pomoći više sile. Trittin je izjavio sljedeće: 'Zašto bi mi Bog
trebao pomagati - ta nije mi pomogao sve ove godine'.
Ministri su tako do sada u najbolju ruku mislili, ali nikada nisu to
i kazali. Udaljenost između križa i kancelarova ureda povećava se:
u okviru preustrojavanja Schroederove središnjice moći,
organizatori raspravljaju o smanjenju ovlasti bivšeg odjela za
crkvena pitanja. Odgovor na pisma u kojima su katolički i
evangelički biskupi čestitali Schroederu na izboru za novog
njemačkog kancelara bilo je tek kratko očitovanje zahvalnosti na
formalnim listovima. Kancelarov sastanak sa crkvama nije za sada
čak ni zakazan. Napokon, uloga crkava u društvu spomenuta je u
sporazumu o vladajućoj koaliciji i u vladinom priopćenju namjera
tek nekolicinom mršavih rečenica.
Sam šef voli ograđivanje. Za razliku od svog prethodnika Kohla,
koji je kontakt s crkvama smatrao glavnim pitanjem, izjavivši na
prošlogodišnoj sinodi EKD (Evangelička crkva u Njemačkoj - op.
prev.) da 'iz Božje riječi rastu snaga i nada', Schroeder se ne
smatra 'crkvenim čovjekom'. To je napisao u neobjavljenom pismu
predsjedatelju sinode EKD-a Juergenu Schudeu. U pismu, koje je po
prvobitnom planu trebalo biti objavljeno u Schroederovoj knjizi
'Pisma za suvremenu Njemačku', Schroeder izjavljuje da 'jako
poštuje crkve': njihova pomoć u socijalnim pitanjima i pomoć
'siromašnima i najsiromašnijima na ovom svijetu' snažno ga se
doima, napisao je Schroeder, napomenuvši da ni sam 'nije odbacio
crkvu ni vjeru' jer se nada da će na pitanje o 'pravom smislu
postojanja pronaći odgovor, između ostalog, i uz pomoć crkve'. No,
Schroeder priznaje da njegov stav prema crkvi 'sigurno nije ono što
se očekuje od crkvi odanog člana zajednice. No, ima i distanciranih
ljudi'.
Same crkve oprezno izbjegavaju ocjene o crveno-zelenoj koaliciji.
Moto je 'čekati i ispipavati', izjavljuje glasnogovornik katoličke
biskupske konferencije Rudolf Hammerschmidt: treba se prvo
međusobno upoznati, dodaje on. Njegov kolega iz Sinode EKD-a Thomas
Krueger priznaje da se kod nove vlade 'manje može pretpostaviti da
je određene stvari usisala zajedno s majčinim mlijekom' no što je
bio slučaj sa CDU-om. To je, između ostalog, i pitanje naraštaja,
dodaje Krueger. I zaista: naraštaj koji je sferu privatnosti
proglasio sferom politike preobražava danas pitanje vjere u
isključivu sferu osobnosti.
Pritom Schroederova vlada sigurnim instiktom očituje opći trend:
pojačano udaljavanje od narodnih crkvi, koje još broje 27 milijuna
vjernika za svoje članove, ali bilježe i smanjeno sudjelovanje u
župnom životu - po načelu 'crkva da, ali ne za mene'. Jedna EMNID-
ova anketa pokazala je da su župnici nakon rođaka, prijatelja i
psihologa, posljednja pomoć u privatnim problemima. Samo 37 posto
Nijemaca smatra crkve važnim u procesu posredovanja vrijednosti -
čime crkve daleko zaostaju za policijom, strankama ili Greenpeace-
om. 71 posto stanovništva priželjkuje manji politički utjecaj
Crkve.
'Novi centar' kao narod bez Boga? Analize izbora za njemački
Bundestag 1998. g., koje je provela istraživačka skupina u Mainzu,
sugeriraju upravo takav sud. Konfesionalna veza i dalje je jedan od
najjačih čimbenika pri donošenju odluke o izboru političke stranke
i jasno je upućena na pojedine stranke: 'Što je jača veza sa crkvom,
to je uspješniji CDU/CSU', utvrdili su istraživači. Kod SPD-a je
situacija suprotna: 'Od protestantskih vjernika koji redovno idu u
crkvu SPD je dobio samo 28 posto glasova, dok je od onih koji ne idu u
crkvu dobio svaki drugi glas'. Dakle, što je veća udaljenost u
odnosu na Crkvu, to su birači bliže SPD-u i Zelenima.
Pri tome valja napomenuti da je crveno-zelena koalicija
iznenađujuće bogobojazna. U predsjedništvu Bundestaga sjede
uzorni kršćani poput katolika Wolfganga Thiersea i evangeličke
teologije Antje Vollmer. Vjera igra ključnu ulogu i u biografijama
ministrica i ministara: primjerice, katolik Oskar Lafontaine
pristupio je SPD-u zato što je ocijenio da 'CDU nije ostvario
kršćanska načela. Njegov studij financirala je katolička
organizacija Cusanus. Joschka Fischer tvrdi da neće istupiti iz
Katoličke crkve. U knjizi 'Utemeljena nada', čija je autorica
državna tajnica Christa Nickels, Fischerova kolegica Andrea
Fischer opisala je kako je rad u katoličkoj mladeži obilježio
njezinu sliku čovjeka ('Bog voli sve ljude jednako'). Franz
Muentefering i Rudolf Scharping stekli su ugled prakticirajućih
katolika, Edelgard Buhlmahn članica je hannoverskog radnog kruga
'SPD i crkve', a Herta Daeubler-Gmelin nadležna je u predsjedništvu
SPD-a za kontakt s crkvama.
Ipak su privatna pitanja vjere 'tradicionalno osjetljiva tema',
izjavljuje član SPD-ova predsjedništva za politiku prema crkvama
Burkhard Reichert: 'O tome ne razgovaramo' (...)", prenosi
Bernhard Poetter.
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
24./25./26./27. XII. 1998.
Sukob između Zagreba i Sarajeva
"NATO-ove stabilizacijske snage SFOR intervenirale su u
pograničnom sukobu između Bosne i Hrvatske. Na zahtjev
međunarodnog povjerenika za Bosnu Carlosa Westendorpa, SFOR-ovi su
vojnici potisnuli hrvatske policajce iz spornog pojasa u blizini
mjesta Martin Brod na zapadnoj obali Une. Akcija je protekla bez
ikakvih problema, priopćio je SFOR u srijedu u Sarajevu.
Već u listopadu ove godine Westendorp je pozvao hrvatskog
predsjednika Franju Tuđmana da povuče svoje policajce s tog
područja. Povjerenik za Bosnu utvrdio je da cijeli Martin Brod
pripada Bosni tako dugo dok povjerenstvo za granice ne odluči
drugačije. Prilikom svečanog otvaranja jedne vojarne, Tuđman je
izjavio da će po potrebi braniti spomenuto područje i hrvatskim
vojnim postrojbama.
To je područje pod okupacijom Hrvatske otkad je Tuđmanova vojska
1995. g. u operaciji 'Oluja' munjevito zauzela krajinu, područje na
hrvatskom državnom teritoriju koje je za vrijeme rata u Bosni bilo
pod nadzorom Srba. Martin Brod, smješten nizvodno od Drvara, bio je
prije rata omiljeno izletište ribiča na vodopadima Une. Na spornoj
zapadnoj obali Une nalazi se tek nekoliko kuća spomenutog sela. Duž
te obale prolazi i željeznička pruga. Vlada u Zagrebu poziva se na
argument da je taj pojas pripao Bosni tek 1952. g. povlačenjem
granice između dviju republika u tadašnjoj Jugoslaviji.
Granično pitanje povezano je s težnjom predsjednika Tuđmana da
Hrvatskoj na zapadnom rubu Bosne i Hercegovine osigura zaleđe, koje
će što zbijenije biti naseljeno bosanskim Hrvatima. U gradu Drvaru
i okolnim selima živjeli su prije rata bosanski Srbi, koji su 1995.
g. izbjegli iz muslimansko-hrvatske federacije u republiku
bosanskih Srba. Od tada su pokušaji povratka neprekidno nailazili
na nasilan otpor bosanskih Hrvata koji danas tamo žive", izvješćuje
Bernhard Kueppers.
DIE WELT
24./25./26. XII. 1998.
OECD želi unijeti stručnost u raspravu o siromaštvu
"Unatrag nekoliko godina siromaštvo je ponovno postalo aktualnom
temom i u bogatim industrijskim zemljama.
U teškoj konkurenciji današnjice prijeti opasnost da proces
siromašenja zahvati nove slojeve stanovništva, žale se kritičari.
Krivcem je proglašen čas ozloglašeni kapitalizam, čas čudovište
globalizacije.
'Novo siromaštvo' Europe u prvom je redu posljedica vrlo visoke
stope nezaposlenosti, ali i socijalne politike, koja više služi
srednjim slojevima nego potrebitim rubnim skupinama, ne donoseći
dovoljno poticaja za rad. Amerika, doduše, bilježi potpunu
zaposlenost, ali i tamo, kao i u ostalim anglosaksonskim zemljama,
rastu razlike u primanjima na štetu najslabijih građana.
Što je zapravo siromaštvo i kako se mjeri? Općenito gledano,
'siromašnim' se smatra onaj tko ima niska primanja, tko dobiva samo
polovinu prosječne plaće ili čak manje. Ta se definicija udomaćila,
iako je 'uistinu proizvoljna' (OECD Europska organizacija za
suradnju i razvoj, op. prev.).
Po tom mjerilu, Njemačka ima 10 posto siromašnih građana. Izaberemo
li kao mjerilo siromaštva granicu od 40 posto prosječne plaće, broj
siromašnih nije ni izbliza tako velik, a izaberemo li kao mjerilo 60
posto prosječne plaće, tada ih ima gotovo dvostruko više.
Nova studija OECD-a, utemeljena na normi od 50 posto prosječne
plaće, uspoređuje stanje u četiri bogate zemlje - Kanadi,
Njemačkoj, Velikoj Britaniji i SAD-u. OECD se nada da će tom
podrobnom studijom zatvoriti 'jednu analitičku rupu' i unijeti
stručnost u raspravu.
Izvješće polazi od proteklih šest godina, kako bi zahvatilo tipična
obilježja osoba koje se dulje vrijeme zadržavaju ispod 'praga
siromaštva'. Rezultat: u sve četiri zemlje 'iznenađujuće visok
postotak stanovništva' prolazi u određenom dijelu višegodišnjeg
razdoblja fazu niskih primanja.
U većini slučajeva, ta faza traje kratko. Većina građana, dugoročno
zadržanih ispod tog praga, pripada rubnim skupinama kojima se ne
pomaže dovoljno i kojima je, između ostaloga, i teško pomoći.
Realna predodžba razmjera siromaštva pretpostavlja uključivanje
poreza i socijalne pomoći u tu računicu. Broj siromašnih 'ispod
praga niskih prihoda' time se bitno smanjuje, posebno u Njemačkoj i
u Kanadi. Na tom je području kvota niskih plaća, nastalih na
tržištu, dvostruko i trostruko veća od kvote prihoda koje iste
osobe dobivaju nakon poreza i socijalnih transfera.
Važan je čimbenik trajanje faze niskih primanja. Što je ono duljo,
to su slabiji izgledi za poboljšanje, to je veći i rizik opetovanog
pada ispod praga siromaštva. Za svaku drugu osobu ta je faza
dokončana u najgorem slučaju za godinu dana, a kod dvije trećine do
tri četvrtine osoba nakon druge godine. Na tom području veliku
fluktuaciju bilježi u prvom redu Amerika. Dakle, nisu uvijek
pogođeni isti ljudi.
U toj usporedbi, Njemačka bilježi relativno dobre rezultate.
Statistička 10-postotna kvota siromaštva na temelju jedne godine
(kao u Kanadi) niža je nego u Americi (15) i Engleskoj (20). Oko 46
posto osoba dobiva u Njemačkoj niska primanja do godinu dana, u
usporedbi s 25 do 35 posto u tri ostale zemlje. Faza niskih primanja
traje pet godina ili dulje kod 14 do 15 posto osoba u Njemačkoj i
Kanadi te kod 27 do 28 posto osoba u Americi i Engleskoj - nakon
oduzimanja poreza i transfera.
Tako 20 do 40 posto svih tih osoba dospijeva najmanje jednom u šest
godina ispod praga siromaštva. No, samo dva do šest posto ljudi
'siromašno' je šest godina. Trajno siromaštvo čini bit problema.
Što učiniti? Vlade bi trebale podupirati domaćinstva u kojima
zarađuju dvije osobe. Naime, porezi i zakoni o radu često lošije
tretiraju domaćinstva u kojima privređuju dvije osobe, a to se
odnosi i na skraćeni rad. Pomoć pri zbrinjavanju djece trebala bi
biti povećana radi olakšanog zapošljavanja oba roditelja ili kod
samohranih roditelja. No, opće mjere nisu dovoljne. Potrebni su
specifični potezi, usmjereni na potrebe pojedinaca.
Osim toga, često ne postoji dovoljno poticaja na rad, jer plaća koju
odgovarajuća osoba može očekivati u slučaju nastavka rada nije
bitno veća od socijalne pomoći. Tome valja dodati i nedostatke pri
izobrazbi.
No, u prvom redu treba se pobrinuti da primatelji socijalne pomoći
ne izgube osjećaj vlastite odgovornosti za povratak u djelatnu
zajednicu, ističe OECD" na kraju članka Andreasa Zaenkera.
AUSTRIJA
KLEINE ZEITUNG
24. XII. 1998.
Hrvatska crkva ne dopušta vezivanje za stranke
"Postojanje Katoličke crkve nije više ugroženo u Hrvatskoj kao što
je bio slučaj za vrijeme komunizma, ali ugrožen je kršćanski moral i
'vrijednosti evanđelja', naglasio je zagrebački nadbiskup Josip
Bozanić u svojoj božićnoj poruci, koja je u medijima naišla na velik
odjek. Bozanić je upozorio da Crkva nije pozvana 'odobriti ovaj ili
onaj politički ili gospodarski model u društvu'. No, mladi je
nadbiskup također jasno utvrdio da nepravilnosti u takozvanom
procesu 'privatizacije', koji je malobrojne učinio bogatima, a
ostale siromašnima, moraju biti javno prokazane. Nadbiskup Bozanić
osudio je i korupciju u pojedinim područjima.
Hrvati su u ovom desetljeću izgradili svoju državu i 'upravo nas
odanost i ljubav prema toj državi nuka da upozorimo na temeljne
moralne vrijednosti i na odnos prema demokraciji', istaknuo je
Bozanić: 'Na kocki nije budućnost Crkve, već budućnost
demokracije'. Nadbiskup je dodao da Crkva zalaganje za mir i
pomirenje smatra središnjim točkama svoje djelatnosti u hrvatskom
društvu.
Nema sumnje da Katolička crkva zauzima čelni položaj u hrvatskom
društvu. Primjerice, iako je rat završen već prije tri godine,
posjećenost misa nije opala. Papa je posjetio Hrvatsku dva puta u
roku od četiri godine. Prošle su godine utemeljene dvije nove
biskupije, a Crkva se ne žali na nedostatan broj svećenika, kao što
je slučaj na Zapadu.
Upravo su zato Hrvati, posebno oporbene stranke, još više naćulili
uši kad je mladi nadbiskup prošle godine u svojoj božićnoj poruci
predbacio vladi da je stvorila 'grešne strukture'. Nadbiskup u miru
Franjo Kuharić navodno je podupirao vladu. Njegov nasljednik,
podrijetlom s otoka Krka, nastojat će biti blizak oporbi, počeli su
već kalkulirati oporbeni listovi. No, otrežnjenje je nastupilo kad
je postalo jasno da Crkva ne podupire nijednu stranku. Oporbeni
listovi očitovali su razočaranje, napisavši da je Bozanić 'stao' sa
svojom kritikom na pola puta. Ove godine neki oporbeni političari
predbacuju Crkvi da je u najnovijoj božićnoj poruci prešutjela
politička zastranjivanja Vlade", piše Alexander Oršić.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
27. XII. 1998.
Novo doba za novi svijet
"Glavne europske sile godinu završavaju aktivno. Oblikovale su
mnoštvo svježih inicijativa, od dolaska nove vlade u Njemačkoj,
novih briga o prekooceanskim odnosima u Britaniji i novog
francuskog pogleda na europsku obranu", piše Jim Hoagland.
"Za Amerikance je, jednako kao i sadržaj inicijativa, važan način
na koji se one oblikuju: bez presudnog uključivanja Sjedinjenih
Država, čak i kod pitanja koja se tiču vitalnih američkih
interesa.
Europljani se ne uspijevaju rješiti te nezamjenjive države. Cilj
nekih europskih država je (barem u njihovim očima) jačanje veza s
Washingtonom. Čak se i Francuzi trude izbjeći otvoreno izazivanje
američkog vodstva u Europi u političkim i obrambenim pitanjima.
No opipljivo raspoloženje ključanja u europskim ustanovama potaklo
je pitanja koja Clintonova vlada postavlja svojim glavnim
europskim saveznicama, a tiču se brzine i smjera gospodarskih,
političkih i obrambenih integracija unutar petnaestočlane
Europske unije. Washington se zalaže za integraciju, ali do
određene mjere.
Rujanski poraz Helmuta Kohla na njemačkim izborima u korist
koalicije socijaldemokrata i zelenih pod vodstvom Gerharda
Schroedera stvorio je novo političko raspoloženje u Europi.
Jedanaest vlada u EU-a sada vode socijalisti ili druge stranke
centra i ljevice. Oni govore donekle zajedničkim političkim
jezikom, iako nacionalni interesi još uvijek nalažu njihova
stajališta o spornim pitanjima.
Njemačke interese sada zastupa Schroederova vlada, bez Kohlovog
pokoravanja Parizu o pitanju europskog jedinstva i Washingtonu o
globalnim pitanjima. To je promjena naraštaja jednako kao i
politička promjena. I mora se uzeti u obzir dok berlinska republika
daje do znanja da više nije spremna biti dragovoljan blagajnik
europske izgradnje ili tihi partner u strategiji NATO-a.
Druga pokretačka sila političkih prilagodba s obje strane
Atlantika jest stvaranje nove europske valute, eura, koji će 1.
siječnja postati obračunska jedinica za 11 članica Europske
unije.
Proći će dvije godine prije nego što euro zamijeni franak, marku,
pesetu i druge valute u svakodnevnoj uporabi te pet ili šest godina
prije nego što postane suparnik dolaru kao međunarodno sredstvo
razmjene. No, koordinirano smanjivanje kamatnih stopa, 3.
prosinca, kojim je glatko upravljala nova Europska središnja
banka, pokazalo je da je euro već sila s kojom treba računati.
To jednako (ili možda posebice) vrijedi za laburističku većinu
Tonya Blaira u Britaniji, koja je u svom prvom parlamentarnom
mandatu odlučila ostati izvan eura. Blair je odlučan u namjeri da
pokaže da Britanija neće biti izostavljena iz važnih europskih
odluka o jedinstvu.
Američki dužnosnici pretpostavljaju da je to jedan razlog zbog
kojeg je Britanija proteklih mjeseci bila toliko aktivna na
europskoj obrambenoj bojišnici. Nakon predlaganja ozbiljne smotre
europskih obrambenih mogućnosti, Blair se pridružio francuskom
predsjedniku Jacquesu Chiracu 4. prosinca, potpisavši 'Zajedničku
deklaraciju o europskoj obrani', s dosegom koji je iznenadio
Clintonove političare.
Deklaracija predstavlja kretanje i Pariza i Londona prema
europskoj zapovjednoj strukturi unutar NATO-a koja bi tijelima
Europske unije dala nove dužnosti i ovlasti. NATO bi i dalje ostao
odgovoran ponajprije za europsku obranu (Francuska je odbacila dio
svoje dugotrajne teorije o tom pitanju), dok je Velika Britanija
prvi put u povijesti potpisala obrambenu politiku koju koordinira
EU.
No, čini se da Blair na umu ima više od običnog nadoknađivanja
britanskog odsustva u monetarnoj integraciji. Navodno se i on
raduje travanjskom sastanku na vrhu NATO-a u Washingtonu povodom
pedesetogodišnjice toga saveza i osjeća da bi Europa tada morala
pokazati Kongresu da je spremna preuzeti više dužnosti u svakoj
budućoj Bosni ili Kosovu i suočiti se sa znatnom američkom
reakcijom.
Europu vladini planovi za taj sastanak na vrhu uglavnom čine
tjeskobnom. Washington će na njega potrošiti 20 do 30 milijuna
dolara. Europljani se boje da će se travanjska proslava prometnuti
u vježbu, u američkom hladnoratovskom trijumfalizmu, političku
glorifikaciju Billa Clintona radi liječenja njegovih domaćih rana,
ili oboje.
Takvo raspoloženje na sastanku bila bi strateška pogreška za
sljedeću godinu, a ona će biti godina velikih promjena za Europu.
Vjerojatno nitko neće 1999. proglasiti godinom Europe. Previše se
ljudi sjeća katastrofa koje su pogodile kontinent kad je tako
nazvana godina 1973. Ali Amerikanci će pomno promatrati stari
kontinent dok on ide prema novome tisućljeću i novom dobu."
THE NEW YORK TIMES
27. XII. 1998.
Bez iluzija o Iraku
"Kad Sadam Husein ne bi bio takav recidivist, možda bi bilo moguće
smisliti manje izravan pristup obuzdavanju Iraka i spriječiti ga da
proizvodi i koristi oružje za masovno uništavanje. Poslije
ovomjesečnih američkih i britanskih zračnih napada, u Vijeću
sigurnosti jača pritisak u cilju popuštanja. No, opasnosti koje
olakšavanje međunarodnog stiska u Iraku nosi, prevelike su da bi se
razmotrile promjene koje predlažu Francuska i Rusija, uključujući
i ukidanje gospodarskih sankcija.
Na nesreću, u ovom slučaju ne postoji idealna iračka politika.
Zračni napadi bili su grub, ali potreban instrument nadziranja
bagdadskog oružja, jednom kad je postalo jasno da inspekcije više
ne djeluju. No, bez daljnje vanjske intervencije, Irak će u
sljedećih godinu dana uspjeti opet izgraditi oružje i raketne
pogone. Ne budu li inspektori u stanju obnoviti svoj rad, možda će
biti potrebni novi vojni napadi s ciljem smanjenja iračkog
arsenala.
Čisto diplomatsko rješenje bilo bi bolje, no nitko nije smislio
izvediv plan za suočavanje s diktatorskim bagdadskim poretkom,
sklonim teroriziranju svojih susjeda i vlastitih građana. Teško je
pregovarati s tiraninom koji nema namjeru poštivati svoje obveze i
koji nuklearno, kemijsko i biološko oružje smatra spasom za svoju
zemlju.
Francuski ministar vanjskih poslova Hubert Vedrine predlaže
nagrađivanje Sadamove ratobornosti. Vedrine bi raspustio sadašnji
UN-ov program inspekcija i zamijenio ga programom prihvatljivijim
iračkim prijateljima u Vijeću sigurnosti, a zatim bi ukinuo embargo
na iračku prodaju nafte. Tjeranje Richarda Butlera, glavnog
inspektora za oružje, i dopuštanje da Irak obnovi svoje blago
pomoću milijardi dolara u naftnim prihodima, više zvuči kao
francuska strategija osvajanja novih poslovnih prigoda u Iraku
nego kao strategija za obuzdavanje Sadama Huseina. Rusija bi
također željela da Vijeće sigurnosti ublaži sankcije.
Svaki pristup Iraku koji ovisi o jedinstvu Vijeća sigurnosti osuđen
je na slabost. Dok Francuska traži trgovinu, Rusija se nada
ubiranju novca od oružja koje je prodala Bagdadu prije jednog
desetljeća. Kina je ravnodušna prema iračkim prijetnjama.
Sjedinjenim Državama i Britaniji možda uskoro neće preostati drugi
izbor nego da stave veto na pokušaj smanjenja ili ukidanja
sankcija, s izgledima za nametanje nepopularnog embarga na naftu.
Clintonova vlada ne bi smjela skrivati teškoće pred kojima se
nalazi ležernim pričama o traženju novih vođa za Irak. Nije
vjerojatno da ćemo problem Sadama Huseina riješiti davanjem
milijuna dolara neorganiziranim i podijeljenim iračkim oporbenim
skupinama ili emitiranjem necenzuriranih radijskih programa u
Iraku. Nema bezbolnog načina rješavanja iračkog problema. Da on
postoji, Husein ne bi uspio održati svoju surovu vladavinu 19
godina", zaključuje uvodničar lista.
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
26. XII. 1998.
Ruski 'nepomirljivci' žele stvoriti golemu Srbiju
"Teško će nas iznenaditi to što zapadnim medijima i dalje izmiču
važna i uznemirujuća politička kretanja u Moskvi. To samo odražava
potpunu zapadnjačku zaokupljenost ruskim financijskim metežom",
piše Aleksandar Janov u članku koji list prenosi iz Los Angeles
Timesa.
"Takva prevlast ekonomije mogla bi se oprostiti u žestokim godinama
vlasti predsjednika Jeljcina. Problem je to što ne samo g. Jeljcin,
već i čitavo razdoblje, iščezavaju iz te slike.
Novo i opasno razdoblje javlja se na obzoru, dok mi odbijamo vidjeti
njegove znakove. To podsjeća na zapadni tisak s početka tridesetih,
koji je na rubu nacističkog preuzimanja Njemačke i dalje bio
zaokupljen financijskom agonijom Weimarske Republike.
Znakovi koji su nedavno zanemarivani uključuju, primjerice,
neobičan posjet Rusiji zamjenika srpskog premijera Vojislava
Šešelja, kao i njegov senzacionalni poziv na slavensku uniju
Rusije, Jugoslavije i Bjelorusije.
Naravno, Šešelja uobičajeno zovu 'bijesnim psom' srpskog
nacionalizma, 'nepomirljivcem' kraj kojeg čak i Slobodan Milošević
izgleda poput miroljubivog umjerenjaka. Ono što je zaista važno,
međutim, jest da je u ruskom gradu Jaroslavlju, Šešeljev poziv
prihvaćen s ovacijama.
Također je nedostajao Lukašenkov opis Ukrajine kao izdajnika
zajedničke slavenske stvari. Šešelj i Lukašenko političari su, a ne
putnici amateri. Oni su zasigurno namirisali promjenu u moskovskom
političkom zraku. Zašto bi se inače iznenada trudili stvoriti savez
s ruskim nepomirljivcima, protuzapadnim nacionalistima koji su
posljednjih sedam godina teško radili pokušavajući izazvati sukob
sa Zapadom?
Unatoč svom svojem vikanju o cionističkoj uroti koja namjerno
uništava Rusiju, ta su gospoda dosad bila tek od ograničene
vrijednosti svojoj srpskoj i bjeloruskoj braći. S Jeljcinom u
Kremlju i u nedostatku vjerodostojnog i popularnog vođe, nisu imali
priliku radikalno promijeniti rusku vanjsku politiku. Ali ne više,
ne tako dugo dok se okupljaju iza opasnog predsjedničkog suparnika
u liku Jurija Lužkova, gradonačelnika Moskve.
Bude li tako, čini se da će njihov politički program zahtijevati
pomno praćenje. Posebno točke koje su od velikog značaja za Šešelja
i Lukašenka:
- neposredni Anschluss Bjelorusije, što bi za Rusiju bilo isto kao i
austrijsko ujedinjenje s Njemačkom 1938.
- povratak ukrajinskog grada Sevastopolja Rusiji (usporedite to s
Hitlerovim zahtjevom za povratak Gdanjska uoči Drugog svjetskog
rata)
- stvaranje slavenske unije Rusije - Bjelorusije, Jugoslavije i
Ukrajine, koju namjerava voditi Lukašenko. Ako se 'izdajničko'
ukrajinsko vodstvo odbije priključiti, Šešelj i Lukašenko
zaprijetit će građanskim ratom - na posljetku, 10 milijuna Rusa
živi u Ukrajini.
Pa što će se dogoditi ako Lukašenko zaista pobijedi na
predsjedničkim izborima? S obzirom na to da je on jedan od
najgorljivijih prvaka pripajanja Bjelorusije i vraćanja
Sevastopolja, zasigurno će uslijediti neka vrsta rusko-
ukrajinskog sukoba.
Dogodi li se to, teško je zamisliti da Sjedinjene Države ne
interveniraju u korist Ukrajine. A možemo jasno vidjeti što Šešelj
i Lukašenko namjeravaju: američka je intervencija sve što je
'nepomirljivcima' potrebno kako bi Rusiju pretvorili u Srbiju u
nastajanju.
U tom slučaju, nema sumnje da bi Rusija bila gospodarski beznadno
uništena, upravo poput Srbije. Ipak, opet poput Srbije, Rusiju bi
hranio sveobuhvatni 'domoljubni' žar imperijalne obnove.
Lako je zamisliti što bi izrastanje takve goleme nuklearne Srbije
značilo. Samo zamislite pustošenje koje bi Irak na Bliskom istoku,
ili Srbija na Balkanu mogli stvoriti, kad bi im se dopustilo da
djeluju nekažnjeno iza ruskog nuklearnog štita.
No, ovo je sigurno najgori scenarij. Ruski nepomirljivci možda se
na posljetku neće sporazumjeti s Lužkovim (iako je teško zamisliti
zašto ne bi). A sam Lužkov mogao bi izgubiti na izborima (iako je
teško zamisliti tko bi ga mogao zamijeniti).
Ipak, nije mudro pomagati mu praćenjem MMF-ova plana koji u Rusiji
stvara samo bijedu, nacionalističke ispade i neprijateljstvo prema
Zapadu.
Nije još kasno da se shvati da je ono što Zapad čini Rusiji u
posljednjih sedam godina preslika onoga što je činio Weimarskoj
Njemačkoj dvadesetih. Bismo li tada trebali biti iznenađeni, ako
istovjetna politika proizvede istovjetne rezultate?
Čitava stvar izgleda još bizarnije kad se prisjetimo da je izniman
naraštaj Amerikanaca poslije Drugog svjetskog rata već odbacio tu
propalu weimarsku politiku financijske manipulacije u korist
čvrste strategije obnove bivših neprijatelja - strategije
okrunjene uspjehom i u Japanu i u Njemačkoj. Taj naraštaj
Amerikanaca nije davao novac koji je bilo moguće ukrasti, kao što je
to bio slučaj u Rusiji. On je umjesto toga modernizirao
industriju.
Zašto ne bismo išli stopama Georgea Marshalla i Deana Achesona,
graditelja Marshalovog plana? Zašto bismo se odbili suočiti s
činjenicom da je potrebna radikalna reforma, ali ne samo u ruskom
gospodarstvu, nego i u zapadnoj politici?
No, najvažnije stvari dolaze prve na red. Trenutno glavna zapadna
briga u Moskvi mora biti kako osigurati da u sljedećih pet godina u
Kremlju ne bude ruskog Miloševića. Ako ništa drugo, onda zato što
poslije 2000. i dalje mora postojati Rusija spremna na prihvaćanje
reformirane zapadne politike."
ŠPANJOLSKA
ABC
27. XII. 1998.
Srpsko izazivanje
"Nova Miloševićeva oružana operacija na Kosovu, koju je započeo u
četvrtak, a nastavlja je kaznenim operacijama, okarakterizirana je
kao pretjerani odgovor na smrt jednog srpskog policajca kojega su
ubili gerilci u borbi za nezavisnost. I dok OESS-ovi promatrači
pokušavaju zaustaviti sukobe, NATO-ov glavni tajnik Javier Solana
opet pokušava mahati prijetnjom zračnim napadima na položaje
srpske vojske i kosovskih Srba, ali nitko više zapravo i ne vjeruje
da bi to moglo zastrašiti Miloševića. Zbrku koju je izazvala
najnovija srpska ofenziva u nekim albanskim selima područja oko
Podujeva beogradska je vlada iskoristila za uvođenje izvanrednog
stanja, a to je zapravo operacija kojom se uništava albanska
društvena infrastruktura, a cilj joj je, kao i prethodnima,
nastavak podlog etničkog čišćenja koje provode vođe kosovskih
Srba", stoji u uvodniku lista.
EL PAIS
27. XII. 1998.
Poslije Zaljevskog rata br. 2
"Četverodnevno američko i britansko bombardiranje u Zaljevu opet
je kaznilo Irak, mnogo više nego osobno Sadama Huseina, a stvorilo
je nepotrebno skretanje pozornosti s problema koji donosi proces
smjenjivanja predsjednika Clintona. I, prije svega, natjeralo je
vodu na mlin onima koji, kao Samuel Huntington, vjeruju da će sukobi
budućnosti biti ratovi civilizacija, budući da od ideologije
gotovo da ništa nije ni ostalo. Ali očito je da to nije politika za
rješavanje problema s državom koja može biti opasnost za svoju
okolinu i koja vjerojatno nije odustala od svojeg plana da jednoga
dana dobije oružje za masovno uništavanje.
Ne samo da ta bombardiranja nisu nikakva politika, nego su oništila
i onu prijašnju politiku koju je zastupao upravo Washington, a
riječ je o održavanju pritiska i nadzora uz pomoć UN-a kako bi se
uočila i uništila svaka klica agresivnosti koju bi još mogao gajiti
bagdadski diktator. Ne čini se vjerojatnim mogućnost da Irak, i
poslije tako oštrih i tako slabo opravdanih sankcija - ako ništa
drugo onda zbog svoje nedjelotvornosti, budući da nisu uništena
tajna skloništa puna raketa - i dalje može trpjeti posjete sadašnje
Unscom-ove ekipe, agencije zadužene za nadzor nad nuklearnim i
kemijskim napredovanjem Bagdada.
I što sada?
Ni UN ni većina članica Vijeća sigurnosti ne žele se pridružiti
kažnjavanju. Francuska, Rusija i Kina traže ponovno razmatrarnje
iračkoga problema. Njemačka i Italija su pokazale da se nelagodno
osjećaju. Arapi su, uglavnom, odlučili šutjeti. A Španjolska je
bila jedna od rijetkih država koje nešto znače koja je veselo
podruprla tu vojnu operaciju.
Jasno je da je jedan od elemenata koji je nedostajao u teoretskoj
strategiji uporabe batine i mrkve to što je Washington zaboravio
mrkvu. U jednakoj mjeri u kojoj je Bagdad pokazivao svoje tajno
oružje za masovno uništavanje, ako mu je nešto od toga uopće još
ostalo, bilo bi logično da je bio olakšavan režim sankcija, kako bi
potpuno zadovoljavanje uvjeta donijelo i potpuno ukidanje
kažnjavanja. I dok je, sve do danas, Irak ispunjavao, istina,
nevoljko i samo djelomice, sve te uvjete, u zamjenu je dobivao samo
bombe. I najnovije olakšavanje embarga, a odnosi se na mogućnost da
kupuje lijekove i hranu zahvaljujući izvozu nafte, bila je obična
formalnost, budući da mu naftna industrija, žestoko bombardirana,
sada ne omogućuje služenje tim 'popuštanjem sankcija'.
Sada se može razmišljati samo o nekakvom sasvim novom sustavu za
nadzor ludila Sadama Huseina koji bi se načinio neovisno o ekipi
koju je vodio Richard Butler, majordom američkih interesa, kako ga
je netko jednom nazvao.
U toj bi novoj ekipi trebali biti predstavnici država manje
upletenih u sukobe s Irakom, a na taj bi način ekipa mogla na Bliskom
istoku djelovati bez nepotrebnog ranjavanja osjetljivosti iračkog
nacionalnog ponosa, kao što se često događalo u slučaju
povjerenstva koje je vodio Butler.
Ta bi ekipa morala Vijeću sigurnosti predložiti plan za olakšavanje
sankcija, ako ima razloga za to. A ako oni ne postoje, irački će
predsjednik već znati što ga čeka. Sila može biti sredstvo, ali samo
ako su iscrpljene sve ostale razumne mogućnosti", piše u uvodniku
lista.
BELGIJA
LE SOIR
26. XII. 1998.
Osloboditi se tereta holokausta?
"'Ponosni smo na ovu zemlju, njezin krajolik i kulturu. Š...Ć To je
zreo narod koji vjeruje u sebe i koji se ne treba osjećati ni boljim
ni gorim od drugih', izjavio je sredinom studenog u parlamentu novi
njemački kancelar Gerhard Schroeder (54 godine). Otkako je u
Njemačkoj na vlast došao novi naraštaj, manje opterećen poviješću,
nastaje novi stil u vladanju. Samouvjerenija i bez kompleksa,
crveno-zelena vlada koju čine bivši šezdesetosmaši, želi braniti
državne interese preuzimajući u cijelosti svoju 'povijesnu
odgovornost', ukratko - načiniti od Njemačke 'normalnu' zemlju.
No, žestina rasprave koja već dva mjeseca potresa zemlju oko načina
obilježavanja holokausta, pokazuje koliki je privid ta normalnost.
I koliko je prošlost još prisutna.
Raspravu je 11. X. pokrenuo Martin Walser (71 godina), jedan od
najvećih suvremenih njemačkih pisaca.
Prigodom preuzimanja ugledne nagrade njemačkih nakladnika za mir u
Frankfurtu, on je priznao da više ne podnosi 'stalno prikazivanje'
njemačke 'sramote'. 'Najmanje dvadeset puta sam odvratio pogled od
najmučnijih epizoda s koncentracijskim logorima', rekao je autor.
On je zatim upozorio da se 'Auschwitz rabi u trenutne svrhe' i da se
njime kao 'moralnom toljagom' stalno prijeti Njemačkoj. Njegov je
govor završen uz burno odobravanje sudionika koji su se digli na
noge. Samo je jedan čovjek ostao sjediti, zapanjena izraza lica:
Ignatz Bubis.
Predsjednik Središnjeg židovskog vijeća u Njemačkoj, Ignatz Bubis,
ima 70 godina i moralni je autoritet u Njemačkoj. Duboko pogođen
Walserovim govorom, on je pisca nazvao 'antisemitom' dodavši:
'Podjarivanjem strasti Walser želi potisnuti i zaboraviti. Š...Ć
On se osjeća krivim svaki put kada se govori o III. Reichu. Š...Ć On
nama Židovima podmeće da svjesno želimo povrijediti sve Nijemce
Š...Ć Pitam se: kako sam mogao ostati u Njemačkoj?', rekao je.
Uslijedila je lavina odobravanja i protivljenja Walseru i Bubisu.
To je 'prva velika raspra u berlinskoj republici', pisao je
konzervativni dnevnik 'Frankfurter Allgemeine'. Njezini razmjeri
zapravo nadmašuju povijesnu svađu iz osamdesetih, čak i onu,
nedavnu, koju je svojim provokativnim tvrdnjama izazvao američki
povjesničar Daniel Goldhagen o kolektivnoj krivnji Nijemaca. Prvi
put se zapalilo javno mišljenje.
'Ljudi su vidjeli da moj govor oslobađa', ponosio se Walser,
pozivajući se na tisuće pisama potpore. Walser je, u stvari, dirnuo
u osjetljivu žicu, izrazio je stanovitu potrebu. No kakvu? Žele li
Nijemci okrenuti stranicu? Ili se žele sjećati na drugačiji način?
I Bubis je dobio tisuće pisama. Političari šute, boje se izreći
svoje stajalište...
U ponedjeljak, 14. XII., dvojica ljudi su pristala na susret. Nakon
rasprave koja je trajala četiri sata, uspjeli su ukloniti neke
nesporazume. Upozoravajući na 'iskorištavanje Auschwitza',
Walser je općenito smjerao na svađu između njemačkih
intelektualaca, napose na Guentera Grassa. Ovaj je njemačku
podijeljenost nazvao 'pravednom kaznom' za holokaust i ustvrdio da
će ujedinjenje dovesti do novog Auschwitza. Bubis je pak mislio na
davanje odštete žrtvama III. Reicha.
Walser je rekao da on nipošto ne želi zaboraviti, već da se Shoaha
želi sjećati onako kako on misli da treba. 'Pojavio se govor koji
propisuje savjesti kako se treba sjećati holokausta', kritizirao
je pisac, zauzimajući se za novi način sjećanja koji će biti
oslobođen previše formalističkog ceremonijala.
Bubis je na to također priznao da je potrebno opredijeliti novo
sjećanje, ali je zamjerio piscu što zanemaruje moguće posljedice
svog nastupa, koji je pravo spremište 'streljiva' za krajnju
desnicu.
'Vaš je govor doživljen kao oslobodilački zato što su ga ljudi krivo
shvatili. Rekli su: napokon ćemo moći okrenuti stranicu',
prigovorio je Bubis.
'Više volim slobodnu savjest koja dovodi do neprihvatljivih
rezultata, nego neslobodnu', uzvratio je Walser.
Promatrač Salomon Korn zaključio je prepirku usporedbom s bocom
koju Walser želi otvoriti u ime slobode izražavanja, a koju bi Bubis
htio ostaviti zatvorenom iz straha da iz nje ne pobjegne zao duh. 'U
toj raspravi o najpogodnijem obliku sjećanja, sve zavisi o stupnju
povjerenja ili nepovjerenja prema njemačkom narodu', zaključuje
njemački novinar", piše posebna izvjestiteljica iz Berlina Marion
Goybet.
FRANCUSKA
LIBERATION
26./ 27. XII. 1998.
Njemačka se mijenja malo po malo
"'Koje će veličine biti novčanice? Želim ženi za Božić podariti
novčanik, a htio bih da ga može rabiti i za euro' (...) U glavnom
njemačkom centru za informiranje o euru u Bonnu pljušte pitanja
koja su sve praktičnija, kako se približava dan uvođenja eura.
Nijemci, koji su dugo bili najveći sumnjičavci, s vremenom su
postali stručnjaci za konkretna i tehnička pitanja.
'Do preokreta je došlo u svibnju, kad je euro službeno uveden,
primjećuje Angela Joosten, savjetnica u bonnskom centru. 'Do tada
su ljudi zvali kako bi razgovarali o opravdanosti monetarne unije,
o stabilnosti... Otkako je euro postao neizbježiv, ljudi su odmah
prešli na vrlo praktična pitanja: 'Što će to značiti za mene?'
Istodobno, polako je nestajala njemačka suzdržanost. Dok je u
siječnju ove godine 30 posto Nijemaca bilo sklono euru, ovoga se
mjeseca taj broj popeo na 43 posto, prvi put nadmašujući postotak
onih koji su protiv (41 posto).
Strahu koji nisu uspjeli pobijediti, savjetnici u informacijskom
centru pokušavaju suprotstaviti jasne i točne odgovore: najveća
novčanica od 500 eura bit će duga 16, a široka 8,2 cm. Novac iz
zbirka neće se više moći rabiti kao sredstvo plaćanja, ali će se
moći promijeniti u euro tijekom razdoblja koje još nije
utvrđeno...
Kako bi euro 'prodala' tako sumnjičavom pučanstvu kao što su
Nijemci, 'zajednica za euro' (koju su osnovali služba savezne vlade
za tisak, Europsko povjerenstvo i Europski parlament) računaju na
stvarnu kampanju. Sasvim će malo osjećaja biti dopušteno početkom
siječnja kada euro službeno stupi na snagu: obavijesti u većim
novinama ('Da bi uspjeli u mnogim europskim zemljama morate biti
pop-zvijezda ili euro'), svjetleći logotip eura na velikim
tornjevima u Frankfurtu na Majni, sjedištu Središnje europske
banke, pa stoga i prijestolnici novoga novca, rođendanska torta
koja će se nuditi putnicima 1. siječnja u frankfurtskoj zračnoj
luci... (...)
Dolaskom socijaldemokrata na vlast, u rujnu, cjelokupna se
kampanja, započeta u Kohlovo doba, odjednom našla u nesigurnim
prilikama. Nova Schroederova vlada nije htjela preuzeti stare
slogane: 'Euro dolazi' i 'Euro je budućnost'. Nova momčad traži
'konkretniji' slogan, ali ga još nije našla. Euro će se roditi 1.
siječnja, a njemačka vlada još ne zna kako da mu se veseli. 'Nije li
najbolji razlog koji govori u korist eura taj što je kancelar koji,
je nazočan njegovu rođenju, dugo bio sumnjičav?', primjećuje
savjetnik u vladi. Kao kandidat, Gerhard Schroeder je nazvao euro
'boležljivim nedonoščetom'. Kad je postao kancelar, obećao je da će
paziti da nedonošče postane snažno dijete.
Dok je vlada tako skromna u svojim zahtjevima, velike su banke u
zemlji već odavno preuzele štafetnu palicu pokrenuvši velike
kampanje za oduševljavanje eurom, od kojih svaka stoji koliko i
vladina kampanja. Tako u jednoj od brošura Deutsche Bank traži
usklađivanje poreza u Europi, i negoduje što samo tri posto
Nijemaca govori talijanski! Dresdner Bank se ističe nešto
osjećajnijom kampanjom, pridružujući se velikim europskim
poduzećima. Na jednoj stranici ona prikazuje dobro poznati
europski proizvod: plišanog medvjedića, kutiju s pastom za cipele,
pahalicu... i, za 1. siječnja, čep Veuve Clicquot. Ispod,
jednostavan natpis: 'Ja sam euro.' 'Mi smo banka', odgovara slogan.
'S obzirom na poseban strah u Njemačkoj, naša je zamisao bila
povezati euro s konkretnim domaćim proizvodima', obrazlaže Katrin
Sruemer koja je zadužena za publikacije o euru u Dresdner Bank.
Čini se da je presudan bio razlog koji su banke stavljale na veliko
zvono: 'Strah je loš savjetnik.' Bojati se eura znači izložiti se
opasnosti iracionalnog ulaganja u zlato, švicarski franak ili
nekretnine. Čim je u pitanju njihov novčanik, Nijemci su uspjeli
svladati svoj najveći strah", izvješćuje iz Bonna Lorraine
Millot.
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
27. XII. 1998.
Corleone: 'Crveno-zelena Europa nije uspjela'
"Na kraju se u svakom zlu nađe nešto dobroga: 'Nakon slučaja Ocalan,
kurdsko se pitanje više ne može zanemarivati'. Dok se umnožavaju
pregovori oko nove zemlje koja će prihvatiti vođu PKK-a, doministar
pravosuđa, Franco Corleone (Zeleni), već sastavlja končni račun
njegova boravka u Italiji. Pozitivan za kurdsku borbu, a negativan
što se tiče europske politike, i, ponajviše, razočaravajuć radi
stava kojega su zauzeli njemački ambijentalisti, koji se sada
nalaze u vladi socijaldemokrata Gerharda Schroedera.
- Koja je pouka slučaja Ocalan?
= Prije svega, da Europa ne može dalje ići od sporazuma do
sporazuma. I političko i pravno jedinstvo preslabo je, a to izaziva
zbunjenost. Treba doći do europskog ustava koji bi odredio
zajednička pravila igre. Inače postoji opasnost da u slučajevima
poput Ocalanovog ostanemo goloruki, bez instrumenata za rješavanje
slučaja. U ovih mjesec i pol bilo je previše nekomunikativnosti
među europskim zemljama. Dovoljno je sjetiti se odnosa s
Njemačkom.
- Bez obzira na to što se radi o jednoj crveno-zelenoj vladi, što je
obećavalo 'prirodno' suglasje s talijanskim lijevim centrom.
= Nije bilo tako. U teoriji bi ministri poput Otta Schillyija,
odgovornog za unutarnje poslove, ili ministra vanjskih poslova, uz
to i vođu Zelenih, Joschku Fischera, trebali biti na našoj valnoj
duljini. Umjesto toga, oni su dva tjedna čekali s pitanjem
izručenja i onda odlučili da ga neće zatražiti. Razmišljali su
prema logici unutarnje politike, gledajući svoje nacionalne
interese. Kod nas, nasuprot tome, stvar je prepuštena pravosuđu,
kao što je i ispravno u takvim situacijama.
- S rezultatom, međutim, da su odnosi s Ankarom postali
zategnutiji.
= Izručenje nije bilo izvedivo. No, oni su na njemu ustrajali. Sada
su pokrenuli pravni postupak protiv našega ministra pravosuđa. Od
talijanske sam vlade očekivao formalni prosvjed. No možda je, s
obzirom na apsurdnost te inicijative, bila dovoljna i solidarnost
koju su Dilibertu izrazili ostali ministri.
- Kako će se riješiti taj slučaj?
= Ocalan se stavio na raspolaganje da preseljenjem u neku drugu
zemlju Italiju riješi te neugodnosti, no on ne želi odustati od
svoje političke bitke.
- Je li u pravu?
= Nakon slučaja Ocalan, mimo njegovog osobnog slučaja, više se ne
može zanemarivati kurdsko pitanje. I kad se suočimo s geopolitičkim
ustrojem regije u kojoj živi taj narod, što se ne tiče samo Turske,
ne može se zanemarivati njihov zahtjev za autonomiju i poštivanje
ljudskih prava. Kako bilo da bilo, ako se slučajem Ocalan
pridonijelo tomu da se ukloni jedno žarište oružanog sukoba, to je
već dobar rezultat."
LA REPUBBLICA
27. XII. 1998.
Kosovo, krhko primirje
"Nitko nije prikrivao da je primirje na Kosovu krhko. Vjerojatno ni
Richard Holbrooke koji ga je i omogućio. No, možda, ni
najpesimističniji među promatračima nisu mogli zamisliti da će
trajati tako kratko. Jedva dva mjeseca. Od listopada do prosinca. I
to je sve. Tek toliko vremena da Miloševiću dopusti da napravi
varku, kao da je popustio pred međunarodnom zajednicom koja je
prijetila bombardiranjem Srbije, i da provede veliko čišćenje u
vrhu svoje vojske: izbačeni su generali koji su ga kritizirali, a na
vrh su postavljeni oni najvjerniji. Kako bi mogao nastaviti
prekinuti 'posao' u buntovnoj pokrajini s albanskom većinom.
Ishod: prištinske ulice iznova vrve pripadnicima posebnih
postrojba, napetost je opet porasla do neba, a na sjeveru zemlje se
opet puca iz teškog topništva. Alibi je isti kao i uvijek. Radi se,
opravdavaju se Srbi, o protuterorističkim operacijama. Tijekom
kojih je, uoči Božića, desetak civila smrtno stradalo. A među njima
čak i jedna šestogodišnja djevojčica, pogođena metkom
snajperista.
Ponovni početak etničkog čišćenja u području Laba, na granici sa
Srbijom, i masovni izlazak policije na teren, izmamio je van i
oslobodilačku vojsku Kosova koja se odmah osvetila, prema
jučerašnjoj vijesti, ubivši srpskog seljaka i policajca. To su
zabrinjavajući znakovi. U ožujku je rat upravo tako i počeo. Jedno
ubojstvo, jedna odmazda. Protuudar pa odgovor, onaj srpski uvijek
nesrazmjeran, što je imalo vrhunac u pokolju u Drenici, s 52 mrtvih
Albanaca, među njima je bilo i sedmoro djece, a pokolj je
zaprepastio svijet.
No, OVK je učinio i nešto više. Priopćio je da neće poštivati prekid
paljbe. A to nije dobra vijest, jer pobunjenici nadziru 75 posto
teritorija, prema izvorima iz srpskog pokreta otpora (sic !), i to
ne samo sela, već i predgrađa velikih gradova, a mogu računati na
petnaest tisuća naoružanih i uvježbanih ljudi.
Što je uistinu potaknulo Miloševića da ponovno stisne papučicu za
gas u ovoj krizi, stvar je za koju se može naći više od jednog
tumačenja. Prvo je tumačenje da je Oslobodilačka vojska Kosova
odavno počela gomilati postrojbe na granici sa Srbijom,
pokušavajući, pribojava se srpsko čelništvo, steći nadzor nad
cestom koja spaja Beograd s Kosovom. Odatle proizlazi potreba za
pravovremenom intervencijom kako bi se oslobodila ta arterija i
područje od velike strateške važnosti. Drugo je zamršenije. Njega
je na određen način rastumačio albanski premijer Pandeli Majko.
Prema toj pretpostavci, utjecaj bi imalo nedavno veliko anglo-
američko bombardiranje Bagdada. Sve u svemu, pravi trenutak za
kockara, kakav je Milošević, da riskira nastavak operacija
etničkog čišćenja (...) . No, mimo zlonamjernih tumačenja, vlada
vrlo velika zabrinutost zbog mogućnosti da se nalazimo pred drugim,
krvavijim kosovskim ratom. Jer, kad se dobro pogleda, to je
primirje odgovaralo samo međunarodnoj zajednici, i nijednoj od
zaraćenih strana."
SLOVENIJA
DELO
24. XII. 1998.
Zajednički život - ali izvan Srbije
Novinar lista Igor Mekina razgovarao je s Azemom Vlasijem.
"Azem Vlasi, nekadašnji 'Titov omladinac' koji je 1989. godine s
dužnosti prvog političara Kosova kao žrtva političkog procesa zbog
optužbe za 'kontrarevoluciju', otišao u zatvor gdje je proveo 468
dana, ovih je dana opet predsjedavao. Sreli smo ga, naime, na
konferenciji jugoslavenskog helsinškog odbora o 'pravima
samoodređenja' Kosova u beogradskom hotelu Hayat. 'Dakako da se
sjećam, kako da ne', glasno se smijao dok smo budili uspomene na one
dane kad smo se samo nekoliko dana prije njegova uhićenja provukli
pored čuvara i iznenađenoga Vlasija, tada predsjednika
Pokrajinskog komiteta SK Kosova, dočekali u njegovom uredu. Vlasi
je tada, unatoč nenajavljenom posjetu, očuvao jednaku mjeru
srdačnosti s kojom se odnosi i njegova žena Nadira, koja je u
trenutku njegova uhićenja odigrala ulogu njegovog
najuvjerljivijeg tiskovnog predstavnika. Danas je Azem Vlasi
odvjetnik koji živi i radi u Prištini i koji zbog svojih prošlih
političkih iskustava ostaje jedan od stalnih sugovornika brojnih
međunarodnih posrednika na Kosovu.
- Onaj proces protiv Vas danas je vjerojatno već davna prošlost?
= Nije. Vrhovni sud je zbog kršenja postupka vratio slučaj
prvostupanjskom sudu koji je presudio da nisam kriv, jer je u
međuvremenu prestao važiti i članak o kontrarevolucionarnom
djelovanju na temelju kojega sam optužen. Tužitelj je iskoristio
pravo žalbe na takvu presudu. Konačan odgovor sada može dati
vrhovni sud Srbije. Proces u pravnom smislu dakle još nije završen.
No, to nije glavni problem. Nekada smo mislili da je to zadnji
montirani proces i da nešto slično više ne ćemo vidjeti. Ipak se
takva praksa nastavlja i slični politički procesi događaju se
svakoga dana.
- Je li onda, s obzirom na zadnje događaje, još uopće moguć
zajednički život Albanaca i Srba na Kosovu?
= Od nasilnog ukidanja kosovske autonomije 1989. godine pa sve do
ove godine bilo je rašireno uvjerenje da je pod pritiskom
međunarodne zajednice i zbog političke stvarnosti moguće pronaći
kompromisno političko rješenje. To bi značilo da bi Kosovo imalo
one ovlasti koje je imalo do 1989. godine te još neke koje sada imaju
Srbija i Crna Gora. Taj bi koncept kompromisa zahtijevao da se među
pripadnicima svih naroda na Kosovu uspostavi ravnoteža i
povjerenje, te da Kosovo očuva savez sa Srbijom, odnosno Saveznom
republikom Jugoslavijom. No, ove godine su srpska vojska i policija
počele okrutan, pljačkaški rat protiv civilnog stanovništva, a ne
protiv Oslobodilačke vojske Kosova... Zbog toga je izgubljena i
zadnja mogućnost nekakvog zajedničkog života Albanaca i Srba u
Srbiji. Pripadnici različitih naroda na Kosovu bi dakakao mogli
živjeti zajedno, ali to bi moralo biti izvan Srbije, izvan vlasti
srpske države. Tako na vaše pitanje postoje zapravo dva odgovora:
naš je zajednički život moguć, ali samo unutar samostalnog Kosova a
ne više u okviru Srbije.
- Kako onda gledate na prijedloge koje priprema veleposlanik Hill?
Doista se neprestano dopunjavaju, ali u tim se prijedlozima još
uvijek spominje 'područje Kosova', a ne 'Republika Kosovo', a za
Albance planovi ne predviđaju pravo na samoodređenje zajedno s
odcjepljenjem?
= Istina je, to u planovima još uvijek nije jasno predviđeno, što je
najvjerojatnije rezultat američkog pragmatizma kojim pokušavaju
nekako zadovoljiti obje strane. Ipak je dobra strana Hillovog
prijedloga u tomu što govori o 'privremenom rješenju', prema kojemu
bi se tek počelo tražiti trajnije, pravednije rješenje. Na
albanskoj strani zato nije moguće govoriti o potpunom odbijanju
Hillova prijedloga. Kad bi Kosovo dobilo status pridružene članice
sadašnje SR Jugoslavije, takvo bismo rješenje mogli prihvatiti.
- A što bi bilo 'pravedno rješenje' za Albance?
= Za Albance bi pravedno rješenje bilo nacionalno ujedinjenje, a ne
život albanskoga naroda u dvije države. Ali ako zbog realnih odnosa
sila to ovoga trenutka nije moguće, ako nije moguće nasilno
mijenjati granice, moramo, kao politički realisti, potražiti
međurješenje. Umjetnost politike jest u traženju mogućega.
- Je li onda široka autonomija za vas uopće još prihvatljivo
političko rješenje?
= Jest, ali samo kao privremeno rješenje, kao stvarnost ovog
trenutka.
- Kako Vi osobno gledate na OVK? Bez akcija OVK-a vjerojatno ne bi
došlo do internacionalizacije kosovskog pitanja i prijetnji
bomardiranjem, no s druge smo strane i svjedoci sve brojnijih
ubojstava seljaka, otimanja, napada na civilno stanovništvo i
slično. To vjerojatno ne podupirete?
= Dakako da ne, to nitko od nas ne podupire. Radi se o pojavama do
kojih je dolazilo i na početku vojnih sukoba u Hrvatskoj i u Bosni i
Hercegovini, kad oružane snage posjedinih naroda još nisu bile
ustrojene kao prave vojske. Zato ni OVK nije mogao izbjeći određene
pogreške. Političko rješenje prijepora ipak pretpostavlja i
uređenu obrambenu snagu Kosova, bilo u obliku nekakve
teritorijalne obrane ili u obliku stranih vojnih snaga i stranih
jamaca za mir.
- Međunarodni posrednici proteklih su godina puno puta rabili
usporednice između krajine i Kosova. Svi znamo kako je na kraju
svršio otpor krajinskih Srba. Ne postoji li opasnost da se i na
Kosovu dogodi nešto slično i da međunarodna zajednica poslije vašeg
odbijanja plana, koji je vrlo sličan planu Z-4, Jugoslaviji dopusti
da sama riješi kosovsko pitanje?
= Međunarodna je zajednica Hrvatskoj doista dala slobodne ruke za
rješavanje toga problema, ali između ta dva problema postoji bitna,
rekao bih kvalitativna i kvantitativna razlika. Govorimo o Kosovu
koje je, za razliku od krajine, imalo svoje ustavom zajamčeno
mjesto. Osim toga, na Kosovu je skoro dva milijuna ljudi koji imaju
jako zaleđe u svojoj dijaspori. Radi se o opstanku na našoj zemlji,
a u Hrvatskoj se radilo o pokušaju da srpska manjina za vrijeme
raspada Jugoslavije od Hrvatske odcijepi dio njezinoga područja.
To je bio separatizam, pokušaj odcjepljenja...
- I zašto bismo to za što se vi zauzimate, nazivali drukčije?
= U našem se slučaju ne radi o separatizmu. I to zato što se kod
separatizma radi o odcjepljenu od cjeline kojoj pripadaš. U
ustavnopravnom smislu, Kosovo nije pripadalo Srbiji, nego
nekadašnjoj Jugoslaviji, federaciji. Tek uspostavom režima iz
1989. godine možemo govoriti o pokušajima aneksije Kosova. Naš je
otpor stoga otpor protiv te aneksije i nasilne integracije Kosova
koju provodi Srbija, a njoj nikada nismo pripadali.
- Za kraj - kad biste mogli birati između jako velike autonomije u
okviru Srbije i potpune neovisnosti samo na dijelu, možda na
polovici sadašnjega Kosova, što biste izabrali?
= Izabrao bih autonomiju. Dijeljenje Kosova nipošto ne dolazi u
obzir, pa makar ovakvo stanje trajalo još godinama. Autonomija je
daleko bolja, jer sam uvjeren da bismo prije ili kasnije izborili
neovisnost Kosova. Što je, dakako, puno bolje nego da zbog želje za
hitrim rješenjima izgubimo dio Kosova.
- Gledaju li na to pitanje na isti način i u albanskim strankama?
= To uopće nije predmet rasprave. Prevladavajuće je mišljenje među
Albancima da takvo rješenje nije moguće. Reći ću jednostavno: to je
isto kao da ja nasilno uđem u vašu kuću, praktički je okupiram, a da
zatim zbog vašeg otpora i pritiska izvana predložim da je
'podijelimo'. Onoga koji se useli na silu morate istjerati iz kuće
lijepim ili ružnim sredstvima, a ne pogađati se s njim o diobi
nečega što je vaše.
SRBIJA
VEČERNJE NOVOSTI
27. XII. 1998.
Je li Tuđman prodao svoje elitne generale sudu u Haagu
"Hrvatski generali i bojnici, njih sedamnaest, polaznici škole za
ratne vještine, bili su zabezeknuti kad im je vrhovnik Tuđman
priopćio da se mnogi od njih nalaze na tajnom popisu haškog suda kao
krivci za ratne zločine. (...)
Doduše, hrvatski predsjednik je stavljanje svojih generala na
popis za Haag opravdao bezočnim pritiskom međunarodne zajednice na
njegovu demokratsku državu i narod, ali je, također, činjenica da
je i najnaivinijim Hrvatima, a osobito pripadnicima HV-a, potpuno
jasno da su njihove 'postrojbe' počinile neviđene zločine nad
Srbima u sjevernoj Dalmaciji, Lici, Baniji, Kordunu, zapadnoj
Slavoniji i Bosni..."
POLITIKA
26. XII. 1998.
Poruke državnog i crkvenog poglavara
"(...) U Predsjednikovoj prazničnoj poslanici posebno mjesto i
ovaj je put namijenjeno Katoličkoj crkvi pa tako Tuđman i
ovogodišnji Papin posjet prikazuje kao njegovu potporu 'hrvatskom
narodu i njegovoj vlasti', što znači HDZ-u, dok pri rješavanju
sadašnje krize u zemlji dio tereta (znači i odgovornosti) stavlja i
na leđa Crkve (...)
S posebnim iščekivanjem i pažnjom dočekana je i tradicionalna
božićna poruka zagrebačkog nadbiskupa i predsjednika Biskupske
konferencije Hrvatske Josipa Bozanića, koji je istom prigodom
prošle godine podigao nade svojih vjernika nedvosmisleno
kritizirajući režim zbog sadašnjih patnji. (...) Ovakav ton i
otvorenost, međutim, nije prisutan u sadašnjoj Bozanićevoj
božićnoj poruci vjernicima, što već izaziva prve razočarane
reakcije i pitanje zašto je novi nadbiskup, od kojega se mnogo
očekivalo u oživljavanju i unapređivanju 'crkve u Hrvata', koju je
njegov prethodnik, kardinal Kuharić, vodio konzervativnim
putovima, otvoreno podupirući nacionalističku svjetovnu vlast,
tako iznenada opet prizemljio (...)"
DANAS
26./27. XII. 1998.
Na dnu
"(...) Hrvati i Srbi postali (su) mnogo sličniji otkako su
razdvojeni, a njihove državne tvorevine, po svom međunarodnom
položaju i statusu na samome su dnu, a u političkom i
civilizacijskom smislu, postale su toliko bliske i slične da
izgledaju kao cjelina..."