HR-DNEVNI PREGLED +DNEVNI PREGLED BR. 250 - 24. PROSINCA 1998. ++RADIO DEUTSCHE WELLE - RDW+23. XII. 1998.+Nedostojna predstava+"Grozničava poduzetnost kojom Ujedinjeni narodi ovih dana +pokušavaju pomesti hrpu krhotina iračke
nevolje, ne smije skrenuti +pogled sa sasma načelnog pitanja: ima li UN doista još monopol na +silu na koji se tako svečano zaklinje u svojoj povelji? Ili se +samostalnim američko-britanskim pohodom na Irak ipak pokazalo da +se svjetska organizacija kreće na rubu svojih političkih +kompetencija?+Najavljuje li se tu novi svjetski poredak, 'pax americana', +neoborivi primat još jedine preostale supersile, gdje se Rusija +bori za izgubljeno područje, a Kina se gubi u ljutim frazama o +'nemiješanju'? Ili su SAD i Velika Britanija na posljetku samo malo +ispravile ono za što UN zbog svoje neizlječive zavađenosti više +nije bio kadar - naime za dosljednu provedbu svojih rezolucija?+Politka logike, tako je nedavno formulirao ruski ministar vanjskih +poslova Igor Ivanov, mora u svakom slučaju imati prednost ispred +logike sile. Treba se s njim svakako složiti. No u svijetu tomu nije +tako. Ivanov postulira čistu idealnu predodžbu - inače po smislu +jednaku Povelji UN-a. No to ima malo veze sa stvarnošću, osobito u
RADIO DEUTSCHE WELLE - RDW
23. XII. 1998.
Nedostojna predstava
"Grozničava poduzetnost kojom Ujedinjeni narodi ovih dana
pokušavaju pomesti hrpu krhotina iračke nevolje, ne smije skrenuti
pogled sa sasma načelnog pitanja: ima li UN doista još monopol na
silu na koji se tako svečano zaklinje u svojoj povelji? Ili se
samostalnim američko-britanskim pohodom na Irak ipak pokazalo da
se svjetska organizacija kreće na rubu svojih političkih
kompetencija?
Najavljuje li se tu novi svjetski poredak, 'pax americana',
neoborivi primat još jedine preostale supersile, gdje se Rusija
bori za izgubljeno područje, a Kina se gubi u ljutim frazama o
'nemiješanju'? Ili su SAD i Velika Britanija na posljetku samo malo
ispravile ono za što UN zbog svoje neizlječive zavađenosti više
nije bio kadar - naime za dosljednu provedbu svojih rezolucija?
Politka logike, tako je nedavno formulirao ruski ministar vanjskih
poslova Igor Ivanov, mora u svakom slučaju imati prednost ispred
logike sile. Treba se s njim svakako složiti. No u svijetu tomu nije
tako. Ivanov postulira čistu idealnu predodžbu - inače po smislu
jednaku Povelji UN-a. No to ima malo veze sa stvarnošću, osobito u
Ujedinjenim narodima, a tamo ponajprije u najvišem gremiju
odlučivanja, Vijeću sigurnosti.
Tekuće rasprave na newyorškom East Riveru ovih dana potvrđuju to na
tjeskoban način. Jedva su počeli novi krugovi sjednica, u Vijeću
sigurnosti je već pala prva prijetnja vetom. SAD je kategorički
protiv svake pomisli na prijevremeno ukidanje odnosno labavljenje
sankcija protiv Iraka. Isto je tako škakljivo i pod prijetnjom veta
ponovno razmještanje nadzornika UNSCOM-a u Iraku. Bagdad je to bez
okolišanja odbio. Sada se šef UNSCOM-a Richard Butler - koji je u
međuvremenu zbog nedostatka diplomatskih sposobnosti višestruko
dospio na loš glas - postavlja na stražnje noge i naglašava pravo
Vijeća sigurnosti da o tomu odluči.
U svakom slučaju, akutnog političkog zapaljivog materijala ima en
masse. I treba hitno nešto poduzeti. Jer u pozadini uvijek lebdi
opasnost od daljnjih vojnih kaznenih akcija - kako su Washington i
London već najavili. Novi irački koncept međunarodne zajednice u
ovom je trenutku nužnost. No to se zbog nepromijenjeno zaoštrenih
fronta čini gotovo beznadnim pothvatom. Koja će se strana prva
pokrenuti? Tko će se u danim okolnostima prvi pomiriti s gubitkom
obraza?
Pritom dugoročne posljedice najnovije intervencije u Iraku još
uopće nisu ispitane. Tome u prvom redu pripada okolnost da je
potkopan monopol Ujedinjenih naroda na silu. Globalna legitimacija
Vijeća sigurnosti UN-a nije se mogla drastičnije dovesti u pitanje.
Tu ne pomaže ni argument da je svjetska organizacija upravo odlučno
pokazanom oštrinom SAD-a i Velike Britanije dobila potporu.
Sve je to preopterećeno opasnostima koje se sada više ne mogu
isključiti - da će doći do oponašanja. Da će na posljetku
međunarodno pravo netko uzeti u svoje ruke. To ne može biti u duhu
međunarodne zajednice poput Ujedinjenih naroda, iako se to u
njihovim prepirkama ne može previdjeti. Iza prepirke u pravilu su
vlastiti interesi koji samo u rijetkim slučajevima svršavaju
stvarnim kompromisima. A baš to otežava put prema sposobnosti
usuglašavanja, prema pogledu preko ruba vlastitog tanjura, osobito
u Vijeći sigurnosti" - drži Guenther Schmidt-Breer.
NJEMAČKI RADIO - RDW
23. XII. 1998.
Pregled tiska
Njemački tisak i danas se bavi političkom krizom u Izraelu i
njezinim učincima na bliskoistočni mirovni proces.
List WESTFAELISCHE ANZEIGER iz Hamma piše o politici izraelskog
premijera Benjamina Netanyahua i naglašava: "Nepopustljivost je
karakterizirala crtu koju je izraelska čvrsta desnica tražila od
šefa vlade - nepopustljivost prema Palestincima na čelu s Jaserom
Arafatom, unatoč svim demonstrativnim rukovanjima. Popustljivost
je vrlina kojoj su se nadale umjerene stranke u Izraelu, jednako kao
i palestinske koje su tražile dijalog - i unatoč teroru koji je taj
dijalog tako često prekidao. Taj hod po oštrici za Netanyahua je
postao kobnim. Potpisivanje mirovnog sporazuma koje ga je u očima
svijeta učinilo nositeljem nade, u vlastitim ga je redovima
predstavilo kao izdajnika".
Berlinski TAGESZEITUNG - TAZ piše: "Politički Netanyahu nalikuje
tako često smrtonosnim gumenim kuglama s kojima izraelska
okupacijska vojska puca na palestinske demonstrante. Iznutra čelik
- izvana guma. On je to pokazao još jednom na konferenciji u Wyeu.
Nije htio potpisati, ali nije mogao ni odbiti. U posljednjem je
trenutku još jednom kao čarobnjak pokušao iz šešira izvući zeca. Ni
sat vremena od trena kad je na najgori način napao Radničku stranku
i njihova vođu - predložio im je koaliciju nacionalnog jedinstva. U
ciničnom Knessetu to je izazvalo opći smijeh".
Prijedobnim izborima u Izraelu bavi se i freiburški dnevnik
BADISCHE ZEITUNG i ističe: "Parlamentarni izbori bi mogli donijeti
razjašnjenje odnosa ili, možda, ne bi? Izrael je podijeljen. Novi
izborni zakon zemlji bi učinio dobro. Za jačanje velikih stranaka i
ograničavanje sektaša. Onih koji su izraelskom društvu u
Netanyahuovoj eri udarili pečat u tolikoj mjeri da on nije
odgovarao stvarnome značenju. Zemlja se odveć dugo povijala pod tim
jarmom i tako se izolirala. Nadajmo se da će se sada toga osloboditi
što bi bilo dobro za cijeli Bliski istok".
Druga tema ovoga pregleda je prijepor u njemačkoj vladi oko
odustajanja od atomske energije.
"Tko je dosad dvojio kako se između kancelara Gerharda Schroedera i
njegova zelenog ministra ekologije Juergena Trittina odvija
benigno ukalkulirana svađa oko izlaska iz atomske energije,
najkasnije sada mogao bi biti na čistu: radi se o pravom
koalicijskom krahu - piše nadregionalni dnevnik DIE WELT iz
Berlina. Ovaj list nastavlja: "Kad je Trittin sada, i to ne
savjetujući se s kancelarom, ukinuo povjerenstvo za sigurnost
reaktora i zaštitu od zračenja, za Schroedera je očito mjera
prevršena. Rijetko je kada u nekoj koaliciji jedan ministar tako
demontiran nakon tako kratkog vremena vladanja. Markirana je
crveno-zelena prijelomnica".
Drukčije mišljenje, međutim, zastupa također berlinski dnevnik
TAGESPIEGEL u kome čitamo: "Ali hoće li ova svađa vladu dovesti u
doista ozbiljne nevolje? Trittin je sigurno izazvao svađu. On je
donio nešto novo tako što je koalicijski dogovor tumačio u svoju
korist. Tako se gradi pregovaračka masa od koje se opet može
odustati. Obrnuto, ministar gospodarstva Mueller piše scenarij
prema kojemu će francuska vlada Saveznu Republiku Njemačku ubuduće
preplaviti transportima atomskog otpada - castora. Svatko stvara
kulise prijetnje. Ministar gospodarstva pred elektro-poduzećima
može pokazivati na zločestog momka Trittina kojega on mora
obuzdavati. Ministar ekologije u bazi osigurava se da se žestoko
borio protiv ministra gospodarstva i kancelara. I ako Trittin taj
postupak osigura preko koalicijskog odbora, onda je obuhvatio čak i
krilo realosa u svojoj stranci".
(RDW)
BRITANSKI RADIO - BBC
23. XII. 1998.
Pregled tiska
Britanske dnevne novine danas su pune napisa o internom političkom
skandalu u koji je upleten britanski ministar trgovine i industrije
Peter Mendelson. Tako na naslovnici 'The Timesa' čitamo kako je
riječ o aferi koja je izbila kad je otkriveno da je spomenuti
ministar prije dvije godine dobio svojevrsni zajam od svoga kolege
u parlamentu i krupnog poslovnog čovjeka Geoffreya Robinsona, u
iznosu od 373 tisuće funta pod nešto drukčijim, povoljnijim,
uvjetima od uobičajenih kako bi kupio kuću na ekskluzivnoj lokaciji
u Londonu. Problem je u tome što činjenica o tom zajmu nije javno
obznanjena, odnosno što gospodin Mendelson nije upisao činjenicu o
kreditu u svojevrsni spis u parlamentu, u koji su zastupnici dužni
prijavili sve primitke koji bi mogli utjecati na njihove odluke pri
obnašanju dužnosti. Sporno je i to što se donator, gospodin
Robinson, zbog nekih svojih financijskih aranžmana, trenutačno
nalazi pod istragom tijela u nadzoru upravo ministarstva trgovine i
ministra Mendelsona, te što je ministar izbjegao aktivno
sudjelovanje u tom tijelu. Stoga se postavlja pitanje o sukobu
između službenih i privatnih interesa u ovom slučaju. Ta afera puni
i sljedeće dvije stranice 'The Timesa' člancima u kojima čitamo
kako je budalasta pogreška gospodina Mendelsona ozbiljno
osramotila ne samo njega samoga nego i premijera Tonyja Blaira,
odnosno vladu u cijelosti jer riječ je o vrlo bliskom suradniku
premijera Blaira koji je, kako piše list, sa svojom reputacijom
koja je mješavina između Raspučina i Machiavelija, jedna od
središnjih figura zaslužnih za Blairov uspjeh, kao i za stvaranje
pojma blerizma. 'The Times' još piše kako su izvori bliski
Mandelsonu naveli da bi kredit trebao biti vraćen u roku od nekoliko
tjedana, i to sredstvima njegove obitelji, ponajprije njegove
majke. No u 'The Daily Telegraphu' koja također pomno analizira
očito vrlo bombastičan politički škandal u Britaniji, navodnu
izjava ministra Mandelsona kako će njegova majka pokriti dug, ona
nije ni potvrdila ni demantirala, vješto izbjegnuvši odgovor na
zamolbu da potvrdi spomenute navode upitom 'Zašto bi njezin sin
trebao govoriti laži?'. Osim toga nije sigurno ima li gospođa
Mandelson toliko novaca da isplati sinov dug. Kako piše list,
njezin joj je otac nakon smrti ostavio 30 tisuća funta, a imovina
njezina muža prigodom njegove smrti prije deset godina
procijenjena je na 52 tisuće funta. Sve u svemu, kuća i imovina
gospođe Mendelson procjenjuje se na petstotinjak tisuća funti.
Čini se da će političko financijska afera Mendelson biti prvi
veliki slučaj nove povjerenice za norme u britanskom parlamentu,
piše 'The Independent'. Inače, to je svojevrsna revizorska služba
utemeljena 1995. na preporuku odbora za norme u javnom životu, čiji
je predsjedavajući u to doba utvrdio kako je povjerenje javnosti u
parlamentarne zastupnike na vrlo niskoj razini. Elisabeth Filkin
koja preuzima mjesto povjerenice za norme u veljači treba utvrditi
je li ministar Mendelson trebao prijaviti sporni kredit. Prema
riječima njezinih kolega, gotovo je sigurno da će gospođa Filkin
biti vrlo teška povjerenica, ili drugim riječima, da se Mendelsonu
loše piše. O aferi Mandelson sljedećih će dana u britanskom tisku
zasigurno biti još mnogo riječi, kao što još jedna tema stalno puni
stranice ovdašnjih dnevnika.
Riječ je dakako o događajima u Iraku. 'The Guardian' piše kako se
tri dana nakon operacije 'Pustinjska lisica' u Bagdad vraćaju
humanitarni djelatnici da pomognu ublažiti najgore posljedice
gospodarskih sankcija nametnutih Iraku. Zajedno s njima u grad je
ušlo i stotinu kamiona s brašnom, mlijekom u prahu, lijekovima i
deterdžentima, a prema službenim izvorima prvi zadatak
humanitaraca je posjet mjestima razorenim u zračnim napadima.
Njihova uloga je inače u osjetljivom nadgledanju izvoza dopuštenih
količina iračke nafte, te u koordinaciji nabave hrane za ta
sredstva. Kako kažu, najgori neprijatelj Iraka nisu projektili
SAD-a nego pad cijena nafte na tržištu. Sedmogodišnji naftni
embargo koji je UN nametnuo Iraku zbog politike njegova
Predsjednika, zapravo je prouzročio podjelu međunarodne
zajednice, piše list. Njemački ministar vanjskih poslova Joschka
Fischer jučer je pozvao na postupno uklanjanje sankcija Iraku.
Sjedinjene Države i Britanija smatraju da program 'Hrana za naftu'
mora ostati na snazi sve dok Sadam Husein ne uništi zabranjeno
oružje.
(BBC)
INOZEMNI TISAK
AUSTRIJA
DIE PRESSE
24. XII. 1998.
Nema božićnog mira
"Zima je i u ratnim razračunavanjima vrijeme predaha ako mir nije
moguć. Hladnoća, snijeg ili kišno doba ogade borcima borbu a dok se
pripremaju za kasnije razbuktavanje, rado se govori o 'božićnom
miru'.
Od toga na Kosovu ni traga. Već nekoliko dana u srpskoj pokrajini
opet pucaju, naoružavaju se, ubijaju i kolju, i sve govori u prilog
tomu da je to samo predigra, opet. Sve se to, nota bene, događa dok
se promatrači OESS-a poslani posredstvom Richarda Holbrookea
pomalo smještaju kako bi nadzirali provedbu onoga što je u
listopadu isposlovano pod pritiskom prijetnje akcijom NATO-a.
Od toga je ostvareno malo točaka. Nasilje je opet prevršilo mjeru,
od strane OVK, kao i od strane Srba (gdje policija preuzima ulogu
vojske). Zajamčena istraživanja masovnih grobnica na Kosovu
sprječavaju srpske vlasti. A posredovanje američkoga posebnog
izaslanika Hilla o budućem statusu Kosova do sada je propalo zbog
odbijanja sudionika (i/ili zbog Hillovih zamisli koje su daleko od
stvarnosti).
Sve je to, moramo na to podsjetiti, već bilo naznačeno u vrijeme
velikog 'uspjeha' u jesen. U kosovskom je sukobu uvijek nedostajao
ne samo pritisak ponajprije na Beograd, nego i predodžba o mogućem
rješenju. To što sada, nakon dva mjeseca predaha, separatisti
jednako kao i tlačitelji počinju pripremati svoje položaje za idući
krug rata, nikoga ne treba čuditi.
Može samo čuditi kako se to ravnodušno bilježi u međunarodnoj
zajednici. U Iraku su već zatvorena vrata dovoljna za vojnu akciju.
Na Kosovu deseci mrtvih nisu dovoljni čak ni za trenutno pojačanje
pritiska ili otvaranje diplomatske paljbe. Sudionici mogu shvatiti
i shvatit će tu ravnodušnost - i to kao ohrabrenje" - piše Andreas
Schwarz.
DER STANDARD
23. XII. 1998.
Puno hvala, gospodine Blair
"Kad je Tony Blair u listopadu na vrhu EU-a u Poertschachu pokrenuo
svoju inicijativu za samostalan europski sigurnosni i obrambeni
identitet, unutar unije izazvao je različite reakcije. Jedni su
sarkastičnim tonom upozoravali na to da poticaj dolazi baš iz one
europske zemlje koja je do sada svoju savezničku odanost prema SAD-
u postavljala iznad svega. Drugi su u na veliko insceniranom
prodoru britanskog premijera vidjeli presudan poticaj za europsku
raspravu o sigurnosti.
Francuska se pobojala za svoje vodstvo u mišljenjima na tom
području i reagirala je najprije nasilno, ali je zatim pobjegla
naprijed. Na svom susretu u Saint-Malou na opće su se iznenađenje
predsjednik Jacques Chirac i premijer Blair zagrijali za izgradnju
oružanih snaga EU-a. Činilo se da je led između Pariza i Londona
razbijen, da je ponovno oživjela stara antanta s novim, europskim
predznakom. To što se o toj temi na bečkom susretu EU-a govorilo tek
rubno, pojašnjeno je raspravom o financijskoj reformi.
Tjedan dana kasnije američke su i britanske bombe pale na Bagdad.
Dok je predsjednik Clinton vojni udar obrazlagao obranom - ne
pobliže definiranih - nacionalnih interesa SAD-a, Tony Blair se u
takve argumentacije uopće nije upuštao. Jednostavno je govorio o
'obvezi' da se iračkom diktatoru pokaže gdje su mu granice. Mogao je
isto tako govoriti i o obvezi da bude uz Sjedinjene Države kad god
one drže da je primjena vojne sile primjerena.
Blair je ipak odustao da britansku pomoć Washingtonu pripiše
europskim interesima. Bio bi to preciničan komentar njegovoj
sigurnosnoj inicijativi EU-a. Jer njezin se sadržaj akcijom u Iraku
smanjio na ništicu. Skeptici koji su to pretpostavljali od početka,
drže da je potvrđena njihova prosudba da je tema sigurnost za Blaira
samo instrument kojim će potvrditi najavljenu novu europsku ulogu
Velike Britanije.
Unatoč tomu, Blairu moramo biti zahvalni. Zaslužan je što je sve
postalo jasno a time je još više pojasnio nužnost koherentne
europske sigurnosne politike. Svejedno je drži li se da anglo-
američka kaznena ekspedicija protiv Sadama Huseina ima smisla ili
da je kontraproduktivna - Washington je s njom napustio načelo
legitimiteta na temelju zajednice naroda. Kao jedina preostala
supersila, SAD slijedeći nacionalne interese (a oni mogu imati i
unutarnjopolitičke motive), može biti bezobziran. S EU čija bi
politička sposobnost djelovanja približno odgovarala njezinoj
gospodarskoj snazi, to bi izgledalo drukčije.
O otuđenju između Europe i Amerike ne treba govoriti.
Transatlantski savez ostaje neizbježan - jer se temelji na
zajedničkim vrijednostima. To ne isključuje razlike glede toga
kako te vrijednosti najdjelotvornije braniti. Glas Europe može
biti saslušan, a ako ga ima - i odgovarajući odjek.
To pored vanjsko- i untarnjopolitičkog predstavnika ('Ms./Mr.
Gasp') na posljetku znači i vojne kapacitete pod europskim
zapovjedništvom. Jasno je da će ta 'EU-vojska' nekako biti povezana
s NATO-om. No jasno je i da će SAD smanjiti svoju dominaciju samo
toliko, koliko su tereta Europljani spremni preuzeti. A Velika će
se Britanija jedanput morati odlučiti hoće li ostati američki nosač
zrakoplova ili želi biti jednim od stupova EU-a" - piše Josef
Kirchengast.
NJEMAČKA
DIE WELT
23. XII. 1998.
Na dugom putu u Europu
"Savezna je vlada puno toga nakanila za Europu. Većinu je dakako
zatekla. No vrijeme tjera. Već krajem ožujka majstorstvo
umjetnosti kompromisa mora biti ulašteno. Crveno-zeleni moraju bez
vremena za učenje balansirati između svojih državnih interesa i
europske krize. To nije propust stare ekipe oko Helmuta Kohla.
Drukčije ne ide: uvijek kad Europa treba napraviti veliki korak
naprijed, mora sama sebi postaviti ultimatum - a na posljetku na
vidiku, čini se, nije ni jedna zemlja.
Ono što zabrinjava je broj paketa koje treba zavezati po njemačkim
uputama: agrarna reforma, regionalne pomoći, dioba financijskog
tereta, porezi. Svaki problem za sebe napravljen je od istog
materijala kao i krize - a Njemačka posvuda slijedi nacionalne
interese. Nije badava ministar financija Lafontaine zatražio
obustavu nepoštenih poreznih praksa. Utakmici državnih poreznih
sustava ne može se doduše ništa prigovoriti. Pri tomu bi se ponešto
moglo naučiti od pametnih susjeda. No zemlje članice imaju potpuno
različite tradicije oporezivanja. Bilo bi pogrešno na silu ih
sjediniti - a i nepotrebno. Ono što su Nijemci u režiji Thea Waigela
već ispravno prigovorili, pojedinačna su rješenja za koncerne
krojena po mjeri - bilo u Belgiji, Nizozemskoj, otocima na Kanalu
ili Irskoj. Onima koji ih odobre neće donijeti baš puno u blagajnu.
Onoga čiji će porezni obveznici otići, to će jako puno stajati. To
ne može biti Europa, pogotovo ako se najvećem platiši EU-a
Njemačkoj oduzmu porezi koji na posljetku idu u doprinose EU-a.
Nisu manje opravdani ni njemački interesi za reformu agrarne
politike EU-a i za pravedniju diobu financijskih tereta. Ali:
kancelar Schroeder mora iskovati kompromis između 15 šefova država
i vlada. Izborna buka poput nedavne to neće olakšati.
No iznad svega lebdi proširenje unije na istok koje baš Nijemci
duguju istočnoeuropskim susjedima. Omogućili su Njemačkoj
jedinstvo - kad tu u zemlji nitko više nije vjerovao da Europa ne
prestaje na Labi. Ne dopustiti da proširenje propadne zbog
potrebnih reforma EU-a, moralna je obveza svake savezne vlade.
Schroederovo bi majstorstvo bilo da njemačkom općinstvu pozitivno
priopći kako će taj dug ubrzo biti podmiren - brže nego što to žele
kočničari na jugu unije. Jasno je da bi Njemačka najviše
profitirala od prijama mladih gospodarstava.
Prepoznavanje proširenja na istok kao osiguranje elementarnih
njemačkih interesa putokaz je u kompromis: glavni zgoditak na
lutriji Nijemci ne smiju očekivati od smanjenja doprinosa. Tako
Europa više ne funkcionira. No s brzim proširenjem na istok dobili
bi vrijednu prednost: više koristi za manje smanjen doprinos" -
zaključuje Nikolaus Blome.
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
23. XII. 1998.
EU izaziva pogrešan rat
"U svađi oko banana poretka EU-a, SAD je bruxelleskim eurokratima
dao silovitu pljusku. Dok EU stalno dotjeruje nove kompromise,
Washington želi odgovoriti kaznenim carinama za europsku robu.
Eskalacija se mogla predvidjeti: EU je 1993. stvorila anakroni
sustav uvoznih odredaba koje se protive i njihovim izjavama o
slobodnoj svjetskoj trgovini.
Unatoč osudi svjetske trgovačke organizacije WTO, Bruxelles čvrsto
ostaje pri svom obrazloženju: da bi se zaštitila proizvodnja banana
u bivšim europskim kolonijama, takozvane dolarske banane iz
Latinske Amerike mogu doći na europska tržišta samo u ograničenim
količinama. Taj je argument nenadmašan u licemjerju. Jer EU je
manje stalo do potpore siromašnim uzgajivačima banana (kojima bi se
više pomoglo izravnom pomoći), negoli do zaštite moćnih tvrtaka za
trgovinu voćem. Od takvog tržišnog poretka ponajprije su
profitirale Velika Britanija i Francuska time što su uvozne dozvole
prodavale njemačkim, nizozemskim ili belgijskim trgovcima.
Svađa zbog banana teško se može riješiti jer u okviru postupka WTO-a
pobjednička strana - SAD - prvi put sumnja da je presuda WTO-a
korektno provedena. Europljani se sada pozivaju na formalni
argument da Amerikanci bez ponovnog saslušavanja WTO-a ne smiju
povećati kaznene carine. Pravila WTO-a u ovom slučaju uistinu nisu
jednoznačna. No glavni su krivci u Bruxellesu: banana poredak nije
spojiv sa slobodnom svjetskom trgovinom" - zaključuje list.
FRANCUSKA
LA CROIX
23. XII. 1998.
Poseban dan za Nadu Bosičić
"Za vrijeme puta oči su joj zasjale pri pomisli da će ponovno
vidjeti svoje selo. No prešavši preko praga svoje bivše kuće, Nada
Bosičić briznula je u plač. Pokućstvo ukradeno i spaljeno, vrata i
prozori izvađeni. Čak su i vodovodne cijevi nestale. 'Pakao je
prošao ovuda', promrmljala je stišćući ručnu torbicu uz crni
ogrtač.
Tog je dana Nada prvi put ponovno vidjela svoje selo u blizini
Jasenovca, u Hrvatskoj. Srpkinja podrijetlom, ona je prije tri
godine napustila ovo područje kada ga je hrvatska vojska povratila
iz ruku srpskih pobunjenika. Pobjegla je iz straha da se povijest ne
ponovi: '1942. pola je moje obitelji nestalo u koncentracijskom
logoru u Jasenovcu kojim je upravljao pronacistički hrvatski
režim', kaže. Nada se sklonila u Bosnu. Trebalo joj je više od tri
godine da dobije pravo jednodnevnoga posjeta svojoj kući u sklopu
skupnog posjeta desetak Srba podrijetlom iz Jasenovca koji im je
odobrila hrvatska vlast.
U tih nekoliko sati Nada je otišla u općinu gdje je dobila rodni list
i domovnicu, što su prvi koraci za dobivanje hrvatske putovnice na
koju ima pravo jer je 1991. živjela u Hrvatskoj. Povratak
dostojanstvu i neovisnosti; no kako putovati bez putovnice? U Bosni
postoji hrvatski konzulat, ali dugi redovi i administrativni
troškovi čine ga nedostupnim za izbjeglice bez novca.
Umirena posjetom pravoslavnom groblju pod snijegom, Nada se
odazvala pozivu bivše susjede koja se nedavno vratila u selo.
Šalica kave u jednoj i čašica kruškovca u drugoj ruci, nikako da
presuše. 'Zidovi i krov moje kuće čitavi su. Tražila sam pomoć za
obnovu', kaže s radosnim osmijehom na usnama.
Ovaj jednodnevni posjet, treći za srpske izbjeglice iz Hrvatske,
organizirala je jedna njemačka udruga, a omogućilo Visoko
povjerenstvo za izbjeglice i hrvatske vlasti. On bi trebao srpskim
izbjeglicama iz Hrvatske, kojih je oko petsto tisuća, pomoći da se
vrate. To je neizravni napad na nacionaliste svih boja koji drže da
je povratak manjina nemoguć", izvješćuje iz Jasenovca Florence La
Bruyere.
LIBERATION
23. XII. 1998.
Vedrine misli da Unscom mora predati dužnost
Jacques Amalric razgovarao je sa šefom francuske diplomacije
Hubertom Vedrineom o iračkoj krizi i načinima njezina rješavanja:
"Je li Francuska sklona prekidu nadzora nad iračkim postrojenjima
za proizvodnju kemijskog i bakteriološkog oružja, budući da su
njezini predstavnici već više puta potvrdili da je takav nadzor
nemoguć?
Pitanje koje Francuska postavlja je ovo: koji je najbolji način da
postignemo cilj? Što učiniti kako bi na Bliskom istoku na kojemu je
uspostavljen mir, Irak mogao živjeti zajedno sa susjedima, a da ne
postane ponovna prijetnja. Nakon Zaljevskog rata trebalo je
pronaći možebitne ostatke oružja za masovno uništavanje koje je
Irak proizveo prije sukoba. Dokazalo se da oružje postoji, iako se
nije znalo kako su daleko programi stigli, jer se to oružje nije
rabilo tijekom rata. To je bila zadaća Unscoma koji je dobro radio
prvih pet godina - više je oružja uništio zahvaljujući nadzoru,
nego što je to učinjeno u sukobu. Nakon sedmogodišnjeg nadzora
Unscoma, unatoč zaprekama koje je postavljao Irak, i nakon
englesko-američkog bombardiranja, danas možemo smatrati da Irak
nema potencijal koji je imao 1990., ili prije petnaest dana. Bilo bi
čudno smatrati da je Irak više ili jednako opasan nakon napada, nego
što je bio prije njih! (...)
- Je li SAD spreman promijeniti svoje mišljenje u Vijeću
sigurnosti?
= Ništa nije nemoguće, ali to zavisi od njihovih ciljeva. Mi već
mjesecima tvrdimo da napad neće riješiti problem. Njihovi su
ciljevi bili različiti. Skrivene se kemijske zalihe ne mogu bolje
nadzirati bombardiranjem i istodobno tvrditi da ih se ne bombardira
jer bi to bilo preopasno. Žele li oni svrgnuti Sadama Huseina? No
očito je da ni tada zračni napadi nisu pravi način. Vidimo da ne žele
popustiti pritisak. Mi nismo ništa manje oprezni, ali postupamo na
drugačiji način koji poštuje, pače i povećava ugled Vijeća
sigurnosti i pravila međunarodne zajednice, i koji otvara
mogućnosti ubuduće. Uvjeren sam da imamo o čemu razgovarati.
- Kako izbjeći zamci koju predstavljaju odluke UN-a glede
sankcija?
= Zamka nisu odluke, već činjenica da je za njihovu promjenu
potrebna jednoglasnost u Vijeću sigurnosti i da se neki članovi
Vijeća sigurnosti ne slažu s Unscomom koji, po svojoj definiciji,
ne može odlučivati. Dakle, one koji se ne žele ni pomaknuti treba
uvjeriti da smo u slijepoj ulici.
- Zadaća koju pred sebe stavlja Francuska je golema: treba uvjeriti
SAD da promijeni mišljenje u trenutku kada je Bill Clinton u vrlo
nesigurnim političkim prilikama u kojima bi svaki uzmak mogao biti
koban.
= Možda, ali mi imamo valjane razloge. Počevši s ovim: postupati
nakon udara kao da se ništa nije dogodilo, značilo bi priznati da su
oni bili uzaludni i da su odluke o udarima donesene iz razloga koji
se ne tiču Iraka. To bi bilo nezgodno. SAD, naprotiv, može smatrati
da su napadi nanijeli dodatni i odlučan udarac prijetnji za koju je
tvrdio da postoji. S druge strane, on ne može biti neosjetljiv na
svoj ugled u arapsko-islamskom svijetu, napose nakon velikog
Clintonova govora u Gazi. Što najviše zanima SAD? Da Irak opet ne
postane prijetnja. Naša je zajednička zadaća uspostaviti pravi,
stalan nadzor nad oružjem i prihodima od nafte koji bi obuhvaćao
sigurnosne zahtjeve koji bi omogućili da se nakon kratkog vremena
ukine embargo na naftu. Eto, to su francuski prijedlozi o kojima
bismo razgovarali s našim partnerima.
- Jeste li skloni potpunom ukidanju embarga?
= Ja govorim samo o zahtjevima koji bi omogućili da se ukine embargo
na naftu. Ograničenja u svezi s iračkim oružjem koja su predviđena
UN-ovim odlukama, vrijedila bi i dalje. Osim toga, embargo na naftu
jako je oslabljen odlukom 'nafta protiv hrane'. Kao i svaka
zabrana, i ova dovodi do ilegalne trgovine.
- Vaši prijedlozi nisu izazvali veliko oduševljenje Bagdada.
= To je točno. Iračani bi htjeli biti bez ikakva nadzora, no stalni
je nadzor potreban zbog svega što se dogodilo u prošlosti i zbog
uznemirenosti susjeda."
ITALIJA
IL MESSAGGERO
23. XII. 1998.
'Prijevoznik' Kurda protjeran na pet godina
"Hrvat Lucin Bozidar protjeran je na pet godina iz Italije: radi se
o vozaču glisera koji je 28. listopada na obali Civitanove iskrcao
trideset i jednog Kurda, među kojima je bilo i žena i djece, koji su
bježali iz Turske. Skrbeći o njemu, jučer je na sudu u Macerati bio
nazočan i glavni konzul Hrvatske, Joško Bodulić, koji je došao
izravno iz Milana.
Branitelj toga Hrvata, odvjetnik Vittorio D'Angelo, sporazumio se
s državnim tužiteljem Andreom Laurionom na dvije godine zatvora i
novčanu kaznu od dvadeset milijuna lira. Presuda je poslije
promijenjena u izgon na pet godina, kako predviđa zakon čija je ovo
bila prva primjena. Čovjeku je vraćen brod, prelijepa motorna
yachta, i novac (nešto maraka i hrvatske valute). 'Zakon dopušta
zapljenu broda samo ako je u vlasništvu pilota. A u ovom je slučaju,
međutim, pilot glisera plovilo iznajmio od specijalizirane
tvrtke', objašnjava javni tužitelj Andrea Laurino.
Oko povratka u domovinu Lucina Bozidara pobrinut će se sam konzul,
koji u cijeloj Italiji prati sunarodnjake umiješane u slične
događaje."
IL MANIFESTO
22. XII. 1998.
'Napadi? To je doktrina odmetničkih država'
"'Teško je naći logiku u bombardiranju Iraka koje je bilo još
nasilnije od onih tijekom Zaljevskog rata prije osam godina',
započinje Michael Klare, glasoviti američki politolog, stručnjak
za vanjsku politiku i autor, među ostalim, važne knjige ('Rogue
States and nuclear outlow: America's search for a New Foreign
Policy') o 'nižerazrednim zemljama i nuklearnoj nejednakosti'.
'Napade, nakon četiri dana smrti i uništenja onoga što je ostalo od
Iraka nakon pogubnog rata sankcijama, prije bih nazvao
'kažnjavajućim trzajem' Sjedinjenih Država, kojime se izražava
bijes i frustracija zbog vođenja vlastite politike prema Sadamu,
kao što bi to moglo biti i zbog onih prema Castru ili Gadafiju, i
prema onima koji se ne pokoravaju hegemoniji Washingtona. To je još
jedan pokazatelj koliko su bili nesposobni, tijekom mnogih godina i
uz različite državne vlade, 'kastrirati' Sadama Huseina'. 'Irak,
kao i Libiju', nastavlja, 'ili sutra neku drugu zemlju koja će se
pojaviti, zdrobit će se prije no što bi mogle postati prijetnjom
upostavljenog poretka. To je strah koji je i biološki. Pokušaj
tjeranja na pokoravanje do sada je propadao i broj zemalja koje
američko čelništvo smatra 'odmetničkim' predodređen je da raste'.
- Koje bi druge rastuće sile sada mogle Americi promijeniti njihov
hegemonistički položaj u svijetu?
= Iran, Kina i Indija. Ta posljednja zemlja je Amerikancima bila
najjači primjer pokušaja da se nuklearnim pokusima dođe do mjesta
za stolom među najmoćnijima. Svijet sila koje se sada pojavljuju
razlikuje se i po etničkim, kulturalnim i vjerskim obilježjima koja
ne pripadaju zapadnom svijetu Anglosaksonaca. No da bi se dobro
razumjelo koji su novi temelji koji vode buduću američku vanjsku
politiku treba odgovor potražiti u akademskom svijetu Harvarda,
Cambridgea ili Washingtona. Samuel Huntington, onaj koji je
zacrtao američku strategiju National Security Councila Carterove
državne uprave, isti je akademik koji je sedamdesetih godina
razradio Trilateralu i načine nadzora neke 'demokracije'.
Devedesetih, 1993., u listu Foreign Policy ustvrdio je da će
budućnost svijeta biti 'podijeljena' i predodređena na borbu
između malog broja civilizacijskih svjetova: kršćanskog,
hinduističkog, muslimanskog i slavensko-pravoslavnog. Ratovi i
budući sukobi predodređeni su da imaju etnički, nacionalistički i
kulturalni karakter. Radit će se, na kraju, o ratu između
civilizacija zapadnog svijeta i onih 'ostatka svijeta' kojega on
određuje kao pripadnika 'barbarskih' civilizacija. Budućnost
blagostanja i očuvanje bogatstva Zapada zasnivat će se na
mogućnosti da se utječe na druga društva i da se dokaže 'moralna
superiornost' nad muslimanima i Azijatima. U tu svrhu on upozorava
da je za stabilnost Zapada nužno u NATO i zapadni kulturalni svijet
uključiti baltičke zemlje, Sloveniju i Hrvatsku. Poticati
pozapadnjivanje Južne Amerike. Obuzdavati vojne mogućnosti u
konvencionalnom i nekovencionalnom oružju muslimana i Azijata.
Izbjeći slabljenje veza Japana sa Zapadom kako bi se spriječilo
zbližavanje s Kinom. Održati tehnološku i vojnu nadmoć prema
ostalim nekršćanskim društvima i civilizacijama.
- Je li to ponovljeno izdanje superiornosti arijske rase?
= Upravo tako. Dat ću vam najsvježiji primjer: predsjednik Clinton
je u govoru u kojemu je najavio napad na Irak kazao: 'U mnogim
okolnostima tijekom ovoga stoljeća Sjedinjene Države su se našle
pred izborom između kaosa i interesa zajednice'. Pojmovi kaos,
barbarstva, odmetničke države neka su vrsta semantičko-simboličke
šifre kada se govori o populaciji koja nije bjelačka.
- Može li se Clintonova vanjska politika smatrati 'misijom' moralne
superiornosti jednog čelnika zapadne civilizacije?
= Clinton je, ne toliko u unutarnjoj politici, već u vođenju vanjske
politike, pobornik strategije razrađene protiv zemalja koje je
Washington klasificirao kao 'odmetničke' (Irak, Libija, Sjeverna
Koreja, Kuba). On stopostotno pristaje na tezu koja te države
određuje kao 'neprijatelje Sjedinjenih Država'. Njegova državna
tajnica, Madeleine Albright, u svom je nedavnom govoru na sastanku
NATO-a u Bruxellesu kazala: 'NATO treba biti preustrojen tako da
bude u mogućnosti provoditi neku vrstu ograničavanja i nadzora
vojnih sposobnosti 'odmetničkih' zemalja... i NATO treba biti
pretvoren u oružanu ruku američke politike'. Iza tog nacrta nove
američke vanjske politike u potpunosti stoji washingtonski
establishment, harvardski intelektualci, a on dolazi i iz
'liberalno' progresističkog američkog akademskog svijeta. To su
elementi koji su uvijek nazočni u oblicima američke politike:
barbar je svatko tko je uselio, musliman, nekršćanska kultura ili
etnicitet. A novosti, u toj nadrealnoj dimenziji, s približavanjem
novog tisućljeća, riskiraju da proizvedu još ekstremnija
fundamentalistička iznenađenja... jer prevlast bijele
civilizacije kršćanskog podrijetla postaje manjinska.
- Koje posljedice sada na Srednjem istoku može izazvati borba za
hegemonističku vlast nad naftnim izvorima?
= Kao što je kazano, američka strategija je prvenstvo, koje ne bi
osporila niti jedna zemlja na svijetu, nad nadzorom nafte u
Zaljevu, i Iraku danas, a prije toga Iranu, neće biti dopušteno da
se izvuče iz jarma Sjedinjenih Država. Za 75 do 100 godina SAD će
Srednji istok napustiti kao Desert Wasteland, Pustinjsku pustaru.
- Ima li strateških promjena u budućoj američkoj politici?
= Važna je promjena naglaska na Kaspijsko jezero i okolnu regiju. To
je pravi alternativni pol, gospodarski i u geopolitičkoj
strategiji."
Razgovor je vodila Patricia Lombroso.
BELGIJA
LE SOIR
23. XII. 1998.
Euro pobire uspjeh u... Aziji
"Nekoliko dana prije nego službeno stupi na snagu, euro kude i hvale
na sve četiri strane svijeta. (...)
Preko Atlantika, u Sjevernoj Americi, iz ravnodušnosti su prešli u
razdraženost: prijetnja međunarodnoj ulozi dolara više nije šala,
već prava opasnost.
Naprotiv, na jugu Novog Kontinenta, upravitelji velikim tržištem
Mercosur (Brazil, Argentina, Urugvaj i Paragvaj) s uživanjem će
pratiti prve korake zajedničkog novca. Kako bi i oni krenuli u
stvaranje nekog 'ameriga' koji će zamijeniti imperijalistički
'gringo' dolar? Ništa nije nemoguće.
U Aziji, (velika) mala europska ideja također ide svojim putem.
Samo bez Japana koji od jena ne želi načiniti veliku međunarodnu
valutu: Japanci žele i dalje manipulirati jenom po vlastitoj volji
kako bi njihova izvozna poduzeća zadržala udarnu snagu.
Gospodarstva jugoistočnih azijskih zemalja (Tajland, Indonezija,
Laos, Malezija, Singapur, Filipini, Burma, Brunej i uskoro
Kambodža) bolesna su zbog velike povezanosti sa zelenom
novčanicom. U jeku financijske krize njihova valuta nije vrijedila
ni prebijene pare u dolarima. Otada su se malo oporavile i povratile
boju. Ali glavna je boja i dalje zelena. Da bi se oslobodili toga,
umorni zmajevi i krezubi tigrovi odlučili su razmisliti o stvaranju
zajedničkog novca. Njihov je cilj: 'Vratiti povjerenje, oživiti
rast i promicati financijsku stabilnost ovoga područja.'
Ipak, voluntarizmu na 'europski način' dodaje se neizbježni
azijski začin: privid poniznosti. 'Za to će nam trebati 20 do 25
godina', upozorio je šef filipinske diplomacije, ističući da
raznolikost gospodarskih sustava na azijskom jugoistoku i njihova
zemljopisna udaljenost ne dopuštaju usporedbu s jedanaest zemalja
Eurolanda.
A kad bi to išlo malo brže? Prije deset godina nijedan Europljanin
nije mogao ni pomisliti da će jedan novac vrijediti od Lisabona do
Helsinkija. Zašto onda ne bi i od Bangkoka do Manile?", pita se
Philippe Servaty.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
23. XII. 1998.
Čelnik Europske središnje banke tvrdi da promjena kamatne stope
nije vjerojatna
"Deset dana prije no što Europa pokrene zajedničku valutu, čovjek
koji ju vodi jasno je navijestio da u bližoj budućnosti ne očekuje
promjene u europskim kamatnim stopama, posebice ne u obliku njihova
smanjenja", piše Anne Swardson.
"Središnja banka 'ne želi dati nikakav navještaj budućeg smanjenja
u predvidivoj budućnosti', izjavio je predsjednik Europske
središnje banke Willem F. Duisenberg na svom posljednjem sastanku s
novinarima prije pokretanja eura 1. siječnja.
Njegove su opaske važne iz tri razloga.
Prvi je obična činjenica da će od prvog siječnja Europska središnja
banka određivati novčanu politiku 11 europskih zemalja, koje će
napustiti svoje valute u korist eura.
Državne središnje banke 11 zemalja predat će svoje monetarne uzde
Europskoj središnjoj banci, iako će bankari državnih središnjih
banaka zadržati glas u vladajućem vijeću banke.
Kao drugo, znak je stigao 3. prosinca, nakon koordiniranog
smanjenja kamatnih stopa 11 zemalja eura. Bilo je nekih spekulacija
da će Europska središnja banka početkom sljedeće godine opet
smanjiti kamate, suočena s određenom gospodarskom slabošću zapadne
Europe. Čini se da je Duisenberg pokušao stišati takve
spekulacije.
Na posljetku, neki ljevičarski političari u Europi, posebno
njemački ministar financija Oskar Lafontaine, pozvali su
posljednjih mjeseci na smanjenje kamata radi stimuliranja
potražnje i potrošnje. Središnji bankari uglavnom vjeruju da bi ta
vrst smanjenja kamata vodila višoj inflaciji. Lafontaine je u
posljednje vrijeme bio tih, no smisao Duisenbergovih riječi bio je
jasan.
'Jedini znak koji želimo dati jest: tržišta, ne očekujte promjenu
kamatnih stopa u predvidivoj budućnosti', izjavio je on.
Bilo je teorija da će, uz spori rast američkog gospodarstva i
suđenje predsjedniku Clintonu koje je na vidiku, ulagači možda
tražiti alternativna mjesta za držanje svog novca. Tako bi se, kaže
teorija, prometna vrijednost eura dramatično povećala. Prvi
pokazatelji su da će euro svoj život započeti vrijedan oko 1,20
dolara.
Duisenber, bivši čelnik nizozemske središnje banke, nije prihvatio
igru, izjaviviši da se 'u ovom trenutku nemamo razloga bojati
oštrog rasta eura'. (...)"
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
23. XII. 1998.
Je li sila prijeko potrebna za mir?
"Uoči blagdana 'mira na zemlji' i nakon bombardiranja Iraka, važno
je pitanje: Može li samo uporaba sile donijeti mir?
Ratovi su, bilo međunarodni ili građanski, krajnji neuspjeh u
rješavanju sukoba. Pa ipak, kao što događaji iz 1998. pokazuju,
očito je sila čimbenik koji vodi mirovnim pregovorima.
U studenom je u Kambodži postignut međunarodni mir i kompromis, no
tek nakon vojnih poraza Crvenih Kmera i zagovornika princa Norodoma
Ranariddha.
Dogovor s jugoslavenskim predsjednikom Slobodanom Miloševićem o
Kosovu zasad je stao nakraj najgorim ubijanjima. Kao i u Bosni
1994., krhki mir stigao je tek nakon vjerodostojne savezničke
uporabe sile.
Strahovi o oživljavanju terorizma igrali su ulogu u pomirbi
katolika i protestanata u dogovoru Dobar petak o pitanju Sjeverne
Irske. No provedba je usporena nastavkom razmirice o nespremnosti
dviju strana da odustanu od nasilja.
Nasilne akcije s obje strane u izraelsko-palestinskom sukobu
stvorile su pritiske da se mirovni proces poboljša. Prekid
terorizma bio je ključni cilj dogovora postignutog u studenom.
Izgledi za svršetak 'posljednjeg dugotrajnog izvora međunarodog
oružanog sukoba na zapadnoj polutci' vodili su Peru i Ekvador prema
nagodbi o granicama, postignutoj u listopadu.
No kraj ubijanja katkad je najlakši dio.
Osim dogovora između Perua i Ekvadora, u malo je spomenutih
slučajeva priča završila. Iako su sila ili prijetnja silom možda
dovele protivnike za pregovarački stol, temeljna pitanja svakog
sukoba još treba riješiti pregovorima. Još nedostaje političke
hrabrosti koja je godinama izmicala vođama da se donesu teške
odluke.
Unatoč međunarodnim pokušajima, u mnogim drugim kriznim područjima
strane nisu dovedene za pregovarački stol - ili, ako jesu, nisu
uspjele postići dogovor.
Ego, ambicije, ponos, strah i uvjerenje da bi pobjeda još mogla doći
stoje na putu pomirbe ili predaje. U Africi je 16 od 45 zemalja
uključeno ili u građanski ili u međunarodni sukob. Barem četiri
čimbenika ometaju pokušaje postizanja mira:
- Proliferacija oružja i profitabilnost trgovine oružjem stalno
ohrabruju rat. Godišnje istraživanje istraživačkog servisa
Kongresa pokazalo je da se svjetsko tržište oružja 1997. proširilo
prvi put u mnogo godina. Osamdeset pet posto zemalja koje posjeduju
američko oružje nedemokratske su zemlje u razvoju - mnoge u Africi.
U srpnju su se Sjedinjene Države i 20 drugih zemalja sastale u Oslu
da stvore globalnu kampanju za nadzor oružja, no dobar dio velike
trgovine je tajan, pa izgledi za službena smanjenja daju malo
nade.
- Posebno u Africi, bogatstva kontinenta - naročito dijamanti i
nafta - daju i poticaj i nagradu za sukob. Kompanija de Beers, koja
nadzire dobar dio trgovine dijamantima, izvješćuje da ilegalno
tržište vrijednim kamenjem nikad nije bilo aktivnije.
- Sila, bez obzira na svrhu, ima svoje troškove. Ratovi proizvode
nove ratove dok uskraćivanje etničkih skupina donosi zahtjeve za
osvetom i beskrajni krug ubijanja.
- Zbog unutarnjih podjela i nedostatka veće potpore, međunarodni
ustroj, bilo UN ili regionane organizacije, sve su manje kadre
provoditi diplomatski pritisak.
Neslužbeni pokušaji i građanska diplomacija, bez obzira na svoju
vrijednost u mirovnim naporima, ne mogu posve ispuniti jaz.
Tragično i ironično, sila se često čini potrebnim preludijem u mir,
no samo ako njezinu uporabu slijede istinski diplomatski pokušaji s
ciljem prave pomirbe. Ako tome nije tako, ogorčeni krug nasilja se
nastavlja", piše David D. Newsom, bivši veleposlanik i podministar
vanjskih poslova za politička pitanja.
Castrov zahrđali državni brod zreo je za spašavanje
"Prije četrdeset godina, 1. siječnja 1959., Fidel Castro je preuzeo
vlast na Kubi. Danas je njegov državni brod stara hrđava kanta
zahvaćena olujom koji je sam izazvao", piše Richard C. Hottelet.
"Putnici su očajni, no g. Castro se još drži, nepopustljivo
kormilareći u svom smjeru. Njegova je namjera samo ostati na
površini i privući pomoć. U tome je uspješan.
Sjedinjene su Države u međuvremenu doživjele neuspjeh u pokušaju da
se riješe njega i njegova poretka. Zapravo, američka politika dala
je Castru bauk, jenkijevsku prijetnju kojom se on služi da opravda
tlačenje i zastrašivanjem natjera svoj narod na poslušnost. (...)
Dvadeset četiri američka senatora, i demokrata i republikanaca,
pisali su predsjedniku Clintonu, tražeći od njega da stvori
dvostranačko povjerenstvo koje bi ponovno razmotrilo američku
politiku prema Kubi u svjetlu 'važnih promjena u svijetu'. Oni
navode Pentagonov ovogodišnji zaključak da Kuba nije sigurnosni
rizik za ovu zemlju, nedostatak milijarda godišnje sovjetske
pomoći Kubi 1991., i 'povijesni posjet Pape Ivan Pavla II' Kubi
prošlog siječnja.
Senatori nemaju određenih prijedloga, no njihova je očita svrha da
podupru one koji rade na demokratskom preobražaju Kube. To nije brz
proces. Papin posjet povećao je Castrov ugled, a Papa je otvoreno
kritizirao američki gospodarski embargo. Kanadski premijer Jean
Chretien uskoro je stigao u Havanu. Španjolski kralj Juan Carlos,
ugledna osoba u hispanskom svijetu, dolazi sljedeće godine.
Karipske i srednjoameričke zemlje obnovile su svoje diplomatske
odnose s Kubom. Godišnji ibersko-američki summit 21 zemlje sastat
će se u Havani 1999., kad će se ondje održati i Konferencija
južnoameričkih biskupa.
Moglo bi se činiti da je Castro velik pobjednik, no igra nikako još
nije završena. Papa Ivan Pavao na Kubu nije došao da bi se sukobio s
komunističkom državom već poradi zahtjeva da se Crkvi dopusti
obavljanje uobičajenih funkcija u građanskom društvu: vjerske,
moralne i humanitarne. Castro bolje nego itko zna kako je to
subverzivno, i on se tome opire koliko može. Crkvene škole, koje je
revolucija zatvorila, i dalje su zatvorene. Zahtjev za tiskarom
nije odobren (iako su fotokopirni aparati koje su darovali njemački
biskupi stavili u optjecaj 30.000 preslika Papinih molitava na
Kubi). Caritas, rimokatolička agencija za socijalnu skrb, znatno
je proširila svoj rad, oblačeći i hraneći siromašne i beskućnike
(koji službeno ne postoje). No djelovanje sirotišta i skrovišta je
zabranjeno.
Policijska snaga poretka nije izazvana, no ljudi se manje boje
države koja je gospodarski i moralno bankrotirala.
Ovogodišnji prinos šećera desetljećima nije bio slabiji, a šećerna
industrija glavna je kubanska industrija. Vlada sad više nego ikad
ovisi o prihodu od turizma. Novčane pošiljke iz inozemstva, nekih
800 milijuna dolara godišnje (uglavnom od Sjedinjenih Država)
vitalne su za gospodarstvo. Američki je dolar jedina vrijedna
valuta na Kubi.
Obroci hrane smanjeni su na razinu podhranjenosti, a prosječna
obitelj može živjeti samo ako na neki način može nabaviti dolare. To
'na neki način' uključuje prostituciju, u kojoj je vlada barem tihi
partner. Seksualni turizam, 'turistički paketi' za muškarce, čine
oko jednu šestinu ukupnog turizma, procjenjuje se. Broj
prostitutka u hotelima je vrlo uočljiv.
Nije čudo da se ljudi, pa i mnogi mladi, u potrazi za smislenim
sadržajem u svojim tmurnim životima okreću vjeri. Iako je prošle
godine dopušteno zakonito iseljavanje 26.000 ljudi u Sjedinjene
Države, a ovogodišnja kvota je otprilike ista, ljudi još pokušavaju
pobjeći u čamcima.
Američka je politika donijela samo gorke plodove. Vrijeme je da se
vlada, ako nije posve sputana pritiskom na Predsjednika, priključi
Kongresu u pokušaju njezina mijenjanja."
SLOVENIJA
DELO
23. XII. 1998.
Hrvatska božićnica
"Otvoriš radio i na bilo kojoj frekvenciji koja pripada HRT-a,
prisiljen si od jutra do večeri slušati novokomponirane božićne
pjesme, vrlo sumnjive kakvoće. Iziđeš na ulicu ili u neku
prodavaonicu, posvuda umjetni sjaj iznakaženog Božića koji je
poslije prevrata 1990. izgubio čar obiteljskog blagdana. Čak i
gusjenici treba neko vrijeme da postane leptir, a kod nas se ljudi
odjednom mijenjaju kao da ispadaju iz čarobnjakova šešira, drži
kaštelanski župnik Luka Vuco koji traži usporednice između života
oko Božića u nekadašnjem i sadašnjem režimu. Njih je spomenuo i
zagrebački nadbiskup Josip Bozanić u drugoj božićnoj poslanici,
sastavljenoj za njega i za crkvu u Hrvatskoj, koju predstavlja, u
vrlo osjetljivu trenutku.
Crkveni dostojanstvenici u mnogim tranzicijskim državama
postavljaju Hrvatsku za uzor kako je uredila odnose sa Svetom
Stolicom, prema položaju Crkve u državi, vjerskom odgoju i još
mnogočemu. Tko zna, možda su nekom drage i takve misli, izrečene na
nedavnom plenumu središnjeg odbora HDZ-a, po kojima je proglašenje
kardinala Stepinca blaženim uvršteno među najveće uspjehe državne
politike u ovoj godini. No prije dva tjedna su Zagreb i Sveta
Stolica razmijenili ratificirane dokumente o zadnjem sporazumu
koji je potpisan u listopadu, a odnosi se na vraćanje oduzete
crkvene imovine, a ujedno uređuje socijalnu sigurnost
rimokatoličkog svećenstva koji je tim sporazumom tako reći
privezan za državne jasle.
Kao da je Rimokatolička crkva postala državnom ustanovom.
Kritičare njezina položaja osobito smeta što će porezni obveznici
po novom davati novac za plaće i mirovinsko osiguranje svećenika.
Službeno se radi o državnom priznanju 'slobodnog djelovanja
Rimokatoličke crkve u korist velike većine naših državljana koji su
i katolici', kaže potpredsjednik vlade Jure Radić. No nevjerni
državljani, pripadnici drugih vjera i katolici s pravom na slobodnu
(ne)vjeroispovjed u državi, koja je po ustavu odvojena od Crkve,
samo će iduće godine dati državi skoro 4,7 milijarda tolara za plaću
i mirovinu katoličkih svećenika.
Vlast sada drži da je takvim sporazumom kupila vječnu ljubav s
jedinom državom na Zapadu - dakle Vatikanom - koja ju predstavlja
kao svoju najpouzdaniju saveznicu, a da će na domaćem političkom
prizorištu dobiti nekakvu bianco mjenicu za svoje djelovanje koje
je u suprotnosti i s temeljnim crkvenim načelima. U Hrvatskoj se
dakako ne radi o slobodnom djelovanju Crkve koju je bivši režim
progonio možda dosljednije nego u bilo kojoj drugoj jugoslavenskoj
republici, nije upitna niti njezina budućnost. Ugroženo je
slobodno djelovanje čovjeka, sadašnjost a osobito budućnost
demokracije, obrazlaže svoj nastup u božićnoj poslanici nadbiskup
Josip Bozanić. U njoj su tako reći navedeni svi nedostatci
hrvatskog društva koje vide i u inozemstvu a i kritičke oči oporbe,
te razlozi zašto su koraci Hrvatske u Europu i svijet tako ukočeni,
zapravo prisiljeni stupati na istom mjestu.
Ili kako kaže u uvodu spomenuti župnik Luka Vuco u svojoj rubrici
Jutarnjega lista: 'Barem neki na vlasti paranoično napadaju stari
sustav koji je kao mrtvac pao u povijest i u kojem je šef države imao
7,5 puta veću plaću od prosječne; no sada je ta plaća 20 puta veća.
Koji je od oba sustava više radio protiv božićne poruke?'
Kaštelanskom župniku koji aktualnu vlast upozorava da ne vidi
siromahe koji su je ostvarili svojim djelovanjem, nije moguće
predbacivati komunističku prošlost kako se često događa kad o
odnosima kritički progovori ljevica. Žalosno je ali istinito da je
čak svećenik prisiljen zagovarati život u bivšem režimu kao
podnošljiviji od sadašnjeg, kad bi službeno trebali teći med i
mlijeko; zapravo je nadbiskupova božićna poslanica za mnoge jedina
prava božićnica koja na hrvatskom jeziku znači trinaestu plaću ili
neku drugu novčanu nagradu u ovo vrijeme. Ne treba nagađati kome je
položaj Crkve u Hrvatskoj uzoran, a čemu i zašto je dakako drugo
pitanje na koje može odgovoriti svatko komu (osobito) drugi
priznaju da ima čistu savjest" - piše Peter Potočnik.