ES-FINANCIJE-POMOĆ +ES 22. XII. EL PAIS - MMF ++ŠPANJOLSKA+EL PAIS+22. XII. 1998.+Ono što se ne piše o Međunarodnom monetarnom fondu+Manuel Guitian, direktor odjela za monetarna pitanja i tečajeve u +Međunarodnom monetarnom fondu,
piše o svome viđenju problema s +krizama i načinima njihova rješavanja:+"Sedmoga prosinca ove godine Međunarodni monetarni fond prihvatio +je program žurne financijske pomoći koju je zatražila vlada +Hondurasa, a nakana je što brže pomoći stanovništvu pogođenom +uraganom 'Mitch' i poduprijeti napore koje ulažu vlada i cijelo +društvo te države, inače visoko motivirani za obnovu gospodarstva. +Samo nekoliko dana prije toga, direktor MMF-a posjetio je Srednju +Ameriku kako bi se na terenu uvjerio o tom kriznom stanju, a ne +proživljava ga samo Honduras nego i Nikaragva i El Salvador, te kako +bi procijenio kakve su alternativne mogućnosti za izravnu pomoć od +MMF-a ili neizravnu pomoć od neke druge financijske ustanove, čak i +smanjivanjem vanjskoga duga prema međunarodnoj zajednici. Žurna +pomoć u nevolji prvi je mehanizam kojim MMF raspolaže za pomaganje +državama koje su pogođene prirodnim nepogodama, a upotpunjuju ga +još neki načini kojima je svrha osiguranje postupne obnove
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
22. XII. 1998.
Ono što se ne piše o Međunarodnom monetarnom fondu
Manuel Guitian, direktor odjela za monetarna pitanja i tečajeve u
Međunarodnom monetarnom fondu, piše o svome viđenju problema s
krizama i načinima njihova rješavanja:
"Sedmoga prosinca ove godine Međunarodni monetarni fond prihvatio
je program žurne financijske pomoći koju je zatražila vlada
Hondurasa, a nakana je što brže pomoći stanovništvu pogođenom
uraganom 'Mitch' i poduprijeti napore koje ulažu vlada i cijelo
društvo te države, inače visoko motivirani za obnovu gospodarstva.
Samo nekoliko dana prije toga, direktor MMF-a posjetio je Srednju
Ameriku kako bi se na terenu uvjerio o tom kriznom stanju, a ne
proživljava ga samo Honduras nego i Nikaragva i El Salvador, te kako
bi procijenio kakve su alternativne mogućnosti za izravnu pomoć od
MMF-a ili neizravnu pomoć od neke druge financijske ustanove, čak i
smanjivanjem vanjskoga duga prema međunarodnoj zajednici. Žurna
pomoć u nevolji prvi je mehanizam kojim MMF raspolaže za pomaganje
državama koje su pogođene prirodnim nepogodama, a upotpunjuju ga
još neki načini kojima je svrha osiguranje postupne obnove
gospodarskog i društvenog rasta. To je i jasno očitovanje brige
država članica MMF-a da se napori na gospodarskoj obnovi provedu,
ali i da se pri tome omogući pomoć u hrani i da se riješe problemi sa
smještajem i zdravstvenom situacijom koje takve prirodne nepogode
uvijek stvaraju.
Nekoliko dana prije toga, ta je ustanova sklopila trogodišnji
sporazum o financiranju s Brazilom, kako bi poduprla program
strukturalnih reforma, kojim se priznaje važna uloga velikih
javnih izdataka pri olakšavanju siromaštva i popravljanja životne
situacije u kojoj žive ljudi te države. To se priznanje, jasno,
nalazi u prvenstvu koji se daje programu za osnovno obrazovanje i
podupiranju temeljnih zdravstvenih služba, a općenito i čvrstoj
želji da se javna potrošnja bolje usmjeri prema dijelovima
pučanstva kojima je to najpotrebnije. U siječnju 1998. MMF je
prisilom postigao da južnokorejska vlada i poslodavci uspostave
dijalog s radništvom kako bi se ravnomjerno raspodijelile žrtve
nužne pri rješavanju financijske krize, a time je postavljen temelj
za stvaranje, prvi put u povijesti te države, širokog sustava
socijalne zaštite i pomoći nezaposlenima. A važnost koja se
poklanja tim problemima u gospodarskim programima koje podupire
MMF nije nikakva novost. Na žalost, ima i zaboravljenih problema, a
oni se posebno naglašavaju u komentarima u tisku posvećenim radu
ove ustanove. (...)
Ravnoteža koja mora postojati između gospodarske reforme i
nužnosti održavanja socijalnog mira ovisi o posebnim
karakteristikama i okolnostima u svakoj pojedinoj državi. U svojim
programima financijske pomoći, MMF stalno pokušava pronaći trajnu
ravnotežu između nužnosti i napora koje poduzimaju neke države. MMF
je stalno izložen izazovu, jer postoje velike razlike između
njegovih država članica, a u svakoj od njih s vremenom se mijenja
stanje i nastaju privremene 'trade-off' promjene. Općenito, u
demokratskim uvjetima, vlada neke države o kojoj je riječ, u
najboljem je položaju kad treba donijeti odluku o načinu rješavanja
problema i uklanjanja napetosti. MMF se mora ravnati prema onome
što odluči ta vlada, a ta je odluka obično ona koja se može najbolje
provesti. No, to ne znači da se ne javljaju i razlike u gledištima o
prikladnosti neke konkretne gospodarske politike koja se uvodi da
bi se postigla ravnoteža. Mnogo je u novije vrijeme napisano o toj
temi, a ja ću se samo kratko usredotočiti na poreznu i monetarnu
politiku te na kamatne stope i protok kapitala.
Kad je riječ o poreznoj politici, svi se slažu da se moraju smanjiti
preveliki javni troškovi i da se mora poboljšati način trošenja
toga novca. Mišljenja se razlikuju o ritmu i posebnim načinima
kojima se ta smanjenja moraju provesti. U posljednje vrijeme,
osobito u kontekstu azijske krize, u pitanje se dovodila nužnost
poreznog poravnavanja, budući da je neravnoteža izazvana u
gospodarstvima te svjetske regije povezana prije s privatnom
aktivnošću nego s državnim ustanovama. To je osjetljiva tema, a
radi se o stvaranju buduće gospodarske politike. Drugim riječima,
riječ je o tome kakvu ulogu mora imati država u gospodarstvu. Ono
čemu nas je naučilo azijsko iskustvo jest to da tradicionalne
varijable nisu dovoljne (potrošnja, prihodi, deficit i javni dug)
za mjerenje postojanja ili nepostojanja neravnoteže. Kao što je to
dobro naglasio Paul Kurgman, eksplicitna ili implicitna jamstva
države u Aziji su shvaćana kao porezna kartica, a to, koliko god
bilo prikriveno, svejedno zahtijeva plaćanje iz državnog proračuna
koji, opet, traži određeni napor poreznog sustava, a ne temelji se
na konvencionalnim podacima. Početni programi koje je podupirao
MMF uključivali su i taj napor, a to je, nakon što se saznalo da je
račun prevelik, pridonijelo stvaranju fleksibilnosti pri
prihvaćanju kasnijih politika. Ako se iz azijske krize može izvući
neka pouka, onda je to realnost i veličina prikrivenih neravnoteža
u poreznom sustavu koje se moraju ispraviti. To je područje u kojemu
najveću važnost ima riječ 'transparentnost'. A to je druga tema, o
kojoj se do sada malo pisalo.
Mnogo je bilo komentara i o prikladnosti kombiniranja mješavine
monetarne politike (kamatne stope) i tečajne politike
(devalvacije) u Aziji. I tu su komentari pokazali da postoje velike
razlike u mišljenjima. Bilo bi nepotrebno ovdje tražiti neki
kategorički odgovor koji bi se mogao primijeniti u svim
situacijama. Ali je moguće razjasniti neka relevantna mišljenja. U
kritičnim situacijama, kao što su one u Aziji, najvažniji je cilj
obnova 'kredibiliteta' pri vođenju gospodarstva kako bi se
zaustavile turbulencije u cijeloj regiji. A tu se javljaju i dvojbe
koje je teško riješiti. Nužnost zaustavljanja otjecanja kapitala i
poticanja potražnje državne valute zahtijeva povisivanje kamata.
Ali to povisivanje stvara probleme ranjivim tvrtkama i
financijskim ustanovama. Zbog tih problema neki govore da kamatne
stope moraju ostati niske i da ih mora zamijeniti nadzor nad
kapitalom. No, ta strategija slabi državnu valutu i potiče bijeg
novca koji teško mogu zadržati nekakava ograničenja. Tako se stvara
okolina pogodna za rast inflacije, a ona ne pogoduje obnovi
kredibiliteta i jačanju gospodarstva. Strategija koju podupire MMF
prihvaća nužnost uvođenja privremeno visokih kamatnih stopa kako
bi se potaknulo dragovoljno zadržavanje sredstava i ojačala
državna valuta, zaustavila inflacija te pomogao povratak
kredibiliteta. Popratne pojave su nužnost izravnog bavljenja tim
problemom i ranjivost tvrtki i financijskih ustanova zbog
mehanizama restrukturiranja načina njihova financiranja.
Djelotvornost te strategije najbolje se vidi u primjerima kao što
su Koreja i Tajland. Istina je da obnova gospodarstva, kao cilj, još
kasni, ali se mora uzeti u obzir činjenica da je najvažnije
ispraviti pogrješke koje u tim sustavima postoje već desetljećima.
Mislim da će malo njih moći reći da bi metode koje uzrokuju
inflaciju i izlazak kapitala mogle dati bolje rezultate na tom
području.
I na kraju, da vidimo kako stvari stoje s kontroverznom temom pod
nazivom 'protok međunarodnog kapitala'. Svi se slažemo da to
protjecanje sa sobom nosi opasnosti i dobre prigode. Slažemo se i
pri tvrdnji da liberaliziranje kretanja kapitala zahtijeva da
gospodarstva zadovoljavaju neke uvjete: makroekonomsku
ravnotežu, čvrste financijske sektore, prikladnu strukturu za
nadzor itd., a slažemo se i da mogu nastati situacije u kojima je
neizbježno utjecanje nekim ograničenjima. Izazov leži u pitanju
kako sve to provesti u praksi. Iako, u teoriji, svi znamo da postoje
neki preduvjeti koji moraju biti ispunjeni prije nego se
gospodarski sustav otvori, u praksi se ti uvjeti ne mogu ispuniti u
zatvorenom okružju, bez vanjske konkurencije. Tu je riječ o
uzajamnom djelovanju koje zahtijeva istodobne zahvate na dva
područja: pri prilagođavanju gospodarstva za moguće otvaranje, ali
se ono istodobno mora već početi otvarati. I baš zbog toga
naglašavam nužnost uvođenja 'režima zajednički prihvaćenih norma'
koje će voditi proces liberaliziranja kapitala. Budući da je
poznato da u kritičnim situacijama korištenje ograničenja može
biti nužno, nepostojanje takvoga režima znači opasnost od pojave
nedosljednog djelovanja, a izazvalo bi sukobe u državama u takvoj
situaciji. Upravo za usklađivanje toga djelovanja i vođenja napora
na liberalizaciji, MMF je predložio neka načela koja bi omogućila
stvaranje fleksibilnosti u razdoblju liberaliziranja, a
podrazumijevaju nužnost stvaranja mudrih norma i uvođenje reda u
korištenje ograničenja u slučajevima nužde.
Ukratko, opće je poznata stvar da za rješavanje kriza ne postoje
jednostavna rješenja. MMF je odgovoran za smanjivanje težine i
vremenskog trajanja tih kriza te istodobno traženje trajnih
rješenja za probleme svojih država članica. Tu leži i važnost koju
on pridaje postojanju prihvaćenih pravila ponašanja (kako bi se
osigurala dosljednost i izbjegli sukobi) i traženju gospodarskih
mjera koje bi ojačale temelje gospodarstava (za izbjegavanje
rješenja koja će se sutra pretvoriti u nove probleme)".