HR-organizacije-Organizacije/savezi-Obrana-Diplomacija-Proračun +ru-izvestija 17.11.eu-nato-rusija ++RUSIJA+IZVESTIJA+17. XI. 1998.+Proširenje Zapada+"Prije deset godina predsjednik SSSR-a Mihail Gorbačov predlagao +je Zapadu zamisao
o 'zajedničkoj europskoj kući'. Zamisao je živa i +danas, samo se ostvaruje bez ruskog sudjelovanja. Prošloga su +tjedna održana dva važna skupa koja daju predodžbu o skorim +planovima za euroatlantsku integraciju. U Bruxellesu su ministri +vanjskih poslova zemalja članica EU počeli razmatrati zamolbe +šestorice kandidata za pristup u EU - Poljske, Mađarske, Češke, +Slovenije, Estonije i Cipra. A u Edinburghu je održana sjednica +Sjevernoatlantskog vijeća (skup NATO-ovih parlamentaraca), +posljednja prije NATO-ova susreta na vrhu u Washingtonu.+Glavno što se može zaključiti iz bruxelleskog susreta jest da je +nadnevak pristupa šestorice EU koji se prije navodio (2001.), +sasvim nerealan. Činilo se da za silnu organizaciju vodećih +europskih država nije nikakav problem probaviti pola tuceta država +čiji ukupni BDP jedva premašuje polovicu nizozemskog. No već je +sada jasno da su troškovi integracije novih članova veći od +proračuna EU. Čak i u Njemačkoj, koja je glavni pokretač proširenja
RUSIJA
IZVESTIJA
17. XI. 1998.
Proširenje Zapada
"Prije deset godina predsjednik SSSR-a Mihail Gorbačov predlagao
je Zapadu zamisao o 'zajedničkoj europskoj kući'. Zamisao je živa i
danas, samo se ostvaruje bez ruskog sudjelovanja. Prošloga su
tjedna održana dva važna skupa koja daju predodžbu o skorim
planovima za euroatlantsku integraciju. U Bruxellesu su ministri
vanjskih poslova zemalja članica EU počeli razmatrati zamolbe
šestorice kandidata za pristup u EU - Poljske, Mađarske, Češke,
Slovenije, Estonije i Cipra. A u Edinburghu je održana sjednica
Sjevernoatlantskog vijeća (skup NATO-ovih parlamentaraca),
posljednja prije NATO-ova susreta na vrhu u Washingtonu.
Glavno što se može zaključiti iz bruxelleskog susreta jest da je
nadnevak pristupa šestorice EU koji se prije navodio (2001.),
sasvim nerealan. Činilo se da za silnu organizaciju vodećih
europskih država nije nikakav problem probaviti pola tuceta država
čiji ukupni BDP jedva premašuje polovicu nizozemskog. No već je
sada jasno da su troškovi integracije novih članova veći od
proračuna EU. Čak i u Njemačkoj, koja je glavni pokretač proširenja
EU na države koje su pod njezinim gospodarskim i političkim
nadzorom, čuju se glasovi protiv žurbe u toj stvari, jer će teret
uglavnom pasti na njemačke porezne obveznike.
Same pristupnice u EU još nisu spremne da odgovore 'europskim
standardima', a mogle bi EU donijeti puno dodatnih problema. Češku
i Sloveniju kritizirali su u Bruxellesu zbog prespore prilagodbe
unutarnjeg zakonodavstva zahtjevima EU, kao i zbog pružanja
državne potpore neuspješnim poduzećima. U Mađarskoj, Češkoj i
Poljskoj još treba donijeti zakone koji će omogućiti prodaju zemlje
strancima, što u tim zemljama nailazi na otpor. Poljska i Mađarska
iznijele su zahtjev za subvencijom EU u poljodjelstvu koju im nitko
ne želi dati. Cipar se ne želi odreći deset tisuća offshore tvrtka
koje su ubilježene na njezinu području, a Estonija ne želi pristati
na ograničenja u ribolovu.
Velike glavobolje zadaje i buduće otvaranje granica novih članica s
ostalim dijelom EU, i njihovo zatvaranje prema drugim državama
sukladno odredbama Schengenskog sporazuma. U svezi s time ističe se
opasnost od velikog priljeva jeftine radne snage s istoka, napose
trista tisuća Cigana iz Češke. Nije sasvim jasno kako će nakon
zatvaranja granice između Češke i Slovačke, te između Estonije i
drugih baltičkih zemalja djelovati njihovi sadašnji carinski i
trgovinski savezi, niti kako će Mađari održavati vezu sa svojim
sugrađanima u Rumunjskoj i Slovačkoj. Općenito, u Bruxellesu se
jasno očitovala uznemirenost zbog moguće obnove 'željeznog
zastora', ovaj put schengenskog.
No posebice će biti težak problem Cipra koji je podijeljen između
grčke i turske zajednice. Grčka je izjavila da će blokirati pristup
u EU ostalih država ako Cipar ne bude primljen u 'prvom krugu'.
Turska, koja nije članica EU, odlučno se protivi. U EU nitko se ne
želi baviti grčko-turskim svađama.
Moje je predviđanje da se proširenje EU na istok neće dogoditi barem
još deset godina, i znatno će zaostajati za proširenjem NATO-a. I to
je razumljivo. EU - to je ponajprije gospodarstvo, živi novac koji
treba dijeliti s novim članicama. Istočni Europljani su spremni da
članstvo u NATO-u plate uglavnom sami, povećanjem svojih vojnih
troškova.
Stoga su se u Edinburghu čule ponešto drugačije misli, iako se i tu
osjećalo da se NATO pomalo prejeo nakon što je progutao Poljsku,
Mađarsku i Češku. U glavnom izvješću 'NATO u XXI. stoljeću' koje je
pročitao predsjednik Sjevernoatlantskog vijeća, američki senator
William Roth, predlaže se da vrata Saveza budu otvorena za nove
pristupnike, no Washington će se ograničiti samo na pristup
Slovenije. Vijest je to koja ubija volju Rumunja i baltičkih
zemalja koje računaju na skori pristup, ali ostavlja prostor za
dijalog između NATO-a i Rusije. Pristupi li neka od republika
bivšeg SSSR-a Savezu, očito je da bi takav dijalog, kako je dobro
primijetio Boris Jeljcin, bio nemoguć.
Istodobno se NATO-ova zadaća sve šire tumači. Dok se prije smatrao
obrambenim savezom koji bi trebao štititi granice zemalja članica,
sada se proglašava oruđem za 'širenje vrijednosti i interesa' i za
'borbu s opasnostima' koje zemljopisnim razmjerima svojih
operacija ne treba nametati 'umjetna ograničenja'. I ne samo
zemljopisnim razmjerima. U NATO-ovim se krugovima otvoreno govori
da se odluke UN-a ili OESS-a ne mogu razmatrati kao ograničenja
djelatnosti Saveza. Ta načelna novost koju NATO stavlja iznad
međunarodnog prava, ima sve izglede da postane kamen temeljac te
strateške koncepcije koju će Washington odobriti u proljeće
sljedeće godine.
Čovječanstvo bi u XXI. stoljeće moglo zakoračiti sa sustavom
svjetskog poretka utemeljenom ne na sili prava, već na pravu sile.
Očito je da u takvom sustavu gotovo neće biti mjesta za Rusiju",
piše Vjačeslav Nikonov.