HR-profesor-Oružani sukobi-Organizacije/savezi-Strana pomoć-Ljudska prava +francuska-le monde od 24.10.98.neovisnost kosova ++FRANCUSKA+LE MONDE+24. X. 1998.+Kosovu treba omogućiti da samo odlučuje o svojoj sudbini+"Kosovo je u ovom
času poprište krvavog rata u kojemu albanski puk, +koji čini veliku većinu (90 posto), jednodušno traži neovisnost, +dok srbijanske vlasti guše tu želju na sve načine, od uništenja +čitavih sela do pokolja civila.+Međunarodna zajednica osuđuje te postupke i želi potaknuti strane +na postizanje dogovora, ali ne prihvaća neovisnost Kosova pod +izlikom da je to područje sastavno dio SRJ (Savezne Republike +Jugoslavije) i da bi njegova neovisnost bila protivna načelu +očuvanja postojećih granica. Istražimo razloge tog neprihvaćanja +kojim se velesile pridružuju stajalištu Slobodana Miloševića.+Prema Ustavu iz 1974. (članak 2), SFRJ (Socijalističku Federativnu +Republiku Jugoslaviju) činilo je šest republika, od kojih je jedna +bila Srbija, i dvije autonomne pokrajine, Kosovo i Vojvodina. +Dakle, sastojala se od osam dijelova. Četiri sastavnice: +Slovenija, Hrvatska, Bosna i Hercegovina i Makedonija proglasile +su od 1991. do 1993. svoju neovisnost koja je potvrđena narodnim +referendumom, a zatim su zatražile međunarodno priznanje. Pošto je
FRANCUSKA
LE MONDE
24. X. 1998.
Kosovu treba omogućiti da samo odlučuje o svojoj sudbini
"Kosovo je u ovom času poprište krvavog rata u kojemu albanski puk,
koji čini veliku većinu (90 posto), jednodušno traži neovisnost,
dok srbijanske vlasti guše tu želju na sve načine, od uništenja
čitavih sela do pokolja civila.
Međunarodna zajednica osuđuje te postupke i želi potaknuti strane
na postizanje dogovora, ali ne prihvaća neovisnost Kosova pod
izlikom da je to područje sastavno dio SRJ (Savezne Republike
Jugoslavije) i da bi njegova neovisnost bila protivna načelu
očuvanja postojećih granica. Istražimo razloge tog neprihvaćanja
kojim se velesile pridružuju stajalištu Slobodana Miloševića.
Prema Ustavu iz 1974. (članak 2), SFRJ (Socijalističku Federativnu
Republiku Jugoslaviju) činilo je šest republika, od kojih je jedna
bila Srbija, i dvije autonomne pokrajine, Kosovo i Vojvodina.
Dakle, sastojala se od osam dijelova. Četiri sastavnice:
Slovenija, Hrvatska, Bosna i Hercegovina i Makedonija proglasile
su od 1991. do 1993. svoju neovisnost koja je potvrđena narodnim
referendumom, a zatim su zatražile međunarodno priznanje. Pošto je
Badinterovo povjerenstvo proučilo njihove kandidature, one su bile
priznate i dobile su mjesto u UN-u.
Na području drugih četiriju sastavnica: Republika Srbije i Crne
Gore, te pokrajina Vojvodine i Kosova, nije bilo takvih procesa.
1989-1990. Srbija je uzurpirala ustavnu vlast u Vojvodini i na
Kosovu. Zatim se, 1992. sa Crnom Gorom ujedinila u savez pod nazivom
'SRJ' koji je potvrđen na referendumima u Srbiji, koja mu je posebno
bila sklona, u Crnoj Gori i u Vojvodini, dok je referendum na Kosovu
bio gotovo sasvim bojkotiran.
Budući da nije priznata kao nasljednica bivše SFRJ, ali i ne tražeći
priznanje kao nova država, SRJ nije članica UN-a, a njezin je
međunarodni status i dalje neodređen.
Međutim, na Kosovu je proglašena neovisnost 'Republike Kosovo'
koja je potvrđena na referendumu 1991., otkada su ustanove te
republike redovito, iako tajno, radile.
Na što se, dakle, opiru velike sile kada ne žele priznati Kosovo,
iako su prethodne procedure - glasovanje u parlamentu i referendum
- bile iste kao u ostalim republikama? Čini se da se možemo pozvati
samo na spomenuti (drugi) članak Ustava iz 1974. kojim su Kosovo i
Vojvodina 'dio Republike Srbije'.
Taj izdvojeni navod, ubačen u odnosnu rečenicu, a da se nikakav
zaključak nije iz nje izveo, u očitoj je opreci s ostatkom teksta u
kojemu se bezbroj puta zajedno ponavlja 'Republike i pokrajine',
kao različiti entiteti s jednakim ovlastima.
Iz toga proizlazi da Srbija nije imala nikakvu vlast nad dvjema
pokrajinama, kao što je jako dobro primijetio srpski pravnik Kosta
Čavoški: 'Autonomne pokrajine, svaka za sebe, i Srbija u užem
smislu, međusobno su ravnopravne i zapravo međusobno neovisne, kao
što je Makedonija neovisna od Crne Gore i obrnuto.' Dakle, u svezi s
time, nema razlike između četiriju republika čija je neovisnost
bila priznata, i Kosova, kojemu je ona uskraćena.
Isti Ustav, odmah u uvodu, kaže da 'jugoslavenski narodi' imaju
'pravo na otcjepljenje'. Svakako, u titističkom žargonu pojam
'narod' označava šest 'konstitutivnih' južnoslavenskih naroda u
sklopu Jugoslavije, a pojam 'narodnost' sve ostale, neslavenske,
narode, među kojima i Albance. No, članak 245 istog teksta kaže da
su 'narodi i narodnosti ravnopravni'. Dakle, ako narodi imaju pravo
na otcjepljenje, imaju ga i narodnosti.
U uvodu se također kaže: 'Narodi i narodnosti ostvaruju svoja
ustavna prava u socijalističkim republikama i socijalističkim
autonomnim pokrajinama.' Iz toga se može zaključiti da narodi i
narodnosti mogu ostvariti pravo na otcjepljenje samo u sklopu
republike ili pokrajine. To je bio slučaj s četirima 'narodima' u
četirima danas priznatim republikama. To je također slučaj s jednom
od 'narodnosti' - kosovskim Albancima.
Naprotiv, narod koji je manjina u svojoj republici ili pokrajini,
ne može isticati to pravo, bilo da je riječ o 'narodu', kao što su
Hrvati u Bosni, Srbi u Bosni i Hrvatskoj, ili o 'narodnosti', kao
što su Albanci u Makedoniji ili Mađari u Vojvodini.
Dakle, međunarodna je zajednica bila u pravu kada nije priznala kao
države ni 'krajinu', ni 'Herceg-Bosnu', ni 'Republiku Srpsku',
koja je samo entitet u sklopu Bosne. Ona također s pravom odbija
težnje za otcjepljenjem koje bi mogli imati makedonski Albanci.
Nasuprot svim tim težnjama stoji načelo očuvanja postojećih
granica. Slučaj Kosova je drugačiji: on je istovjetan s četirima
već priznatim republikama.
Stoga nije istina da bi neovisnost Kosova stvorila opasan presedan
za južnija područja, tj. za Makedoniju, i narušila ravnotežu
Balkana. Cjelovitost Makedonije i dalje se mora djelatno braniti od
težnji svih susjeda, i to u ime istih načela.
No, pretpostavimo da je ovakva raščlamba danas zastarjelog Ustava
neutemeljena i da se u ime drugih načela (kojih?) za sada prihvaća
postavka Srbije i međunarodne zajednice prema kojoj je ta pokrajina
'dio' Srbije, a njezinih 1,8 milijuna Albanaca 'manjina' među deset
milijuna 'jugoslavenskih' građana. Treba, dakle, priznati da ta
manjina nema sličnosti ni s kojom drugom.
Ona je, ponajprije, najbrojnija u Europi, nadmašuje sve ostale:
rumunjske Mađare (1,6 milijuna), bosanske Srbe (1,3 milijuna),
Ruse u Letoniji i Moldaviji (1,1 milijun), bugarske Turke, bosanske
Hrvate (0,8 milijuna), hrvatske Srbe do 1995., estonske Ruse (0,6
milijuna), slovačke Mađare, makedonske Albance (0,5 milijuna)
itd.
Ona je najzbijenija: gotovo sasvim okupljenja na području Kosova,
gdje čini veliku većinu, dok su sve ostale manjine raspršene unutar
drugih naroda (osim ako su ove potonje uklonili etničkim čišćenjem,
kao što su učinili Srbi i Hrvati u Bosni, i Srbi u Hrvatskoj 1991.,
koje su, pak, četiri godine poslije protjerali Hrvati).
To je jedina manjina čije je područje, u Ustavom utvrđenim
granicama, petnaest godina (1974-1989.) uživalo visok stupanj
autonomije koja joj je omogućavala da nadzire gotovo sve svoje
poslove i koja joj je oduzeta silom.
Napokon, to je jedina europska manjina čiji pripadnici već devet
godina nemaju nikakva prava, otjerani su sa svojih poslova i
izloženi stalnoj policijskoj represiji; jedina koju neprekidno,
već šest mjeseci, država ubija, protjeruje i uništava joj sela.
Ukratko, iako se kosovski Albanci smatraju 'manjinom', mora se
priznati da su njihovi problemi drugačije naravi od problema drugih
europskih manjina i da nisu presedan.
Oni su sposobni za različita rješenja. Tom su narodu ugrožena ne
samo temeljna prava, već i sam život. Nikakvo rješenje neće biti
dobro ako se rušilačka i krvava vlast SR Jugoslavije konačno ne
spriječi unutar odavno utvrđenih kosovskih granica, i ako
pučanstvo ove zemlje potpuno i nepovratno ne postane gospodarem
svoje sudbine.
Takav bi se status trebao zvati 'neovisnost'. On bi se, pomoću nekih
pravnih smicalica, nekih konfederalnih, ravnopravnih veza između
Kosova i susjednih entiteta, mogao zvati i 'autonomija'. No, kakav
god bio naziv, dok se takav status ne ostvari, mir na Balkanu neće
biti moguć", piše Paul Garde, umirovljeni profesor sveučilišta u
gradu Aix-en-Provence.