SARAJEVO, 12. listopada (Hina) - Koncern Volkswagen ponudio je
velikom broju tvrtki iz Hrvatske suradnju u proizvodnji
automobilskih dijelova i četiri među njima već su zadovoljile
postavljene kriterije te će biti uključene u proizvodni program
"Škode" koji se finalizira u Sarajevu.
Kako Hina doznaje u Upravnom odboru "Volkswagena - Sarajevo",
njemački stručnjaci već su prihvatili proizvode koje su ponudile
tvrtke "AD plastika" iz Solina, "Elcon" iz Zlatar Bistrice, "Eloda"
iz Zagreba i "Cimos" iz Buzeta.
Među 37 poduzeća preliminarno uključenih u mogući program suradnje
s Volkswagenovim pogonima u Sarajevu, ta četiri su već pokazala
njemačkim stručnjacima da ispunjavaju postavljene uvjete a očekuje
se da će to vrlo brzo uspjeti i "Dalitu" iz Daruvara te zagrebačkom
"Risu".
Kako ističe Hinin izvor u sarajevskom Volkswagenu, kriteriji koje
postavlja taj koncern vrlo su visoki i oni su u nekim slučajevima
oštriji od onih koje podrazumijevaju poznati ISO standardi.
Hrvatskim tvrtkama suradnja s Volkswagenom ponuđena je kako bi se
automobili tipa Škoda što se montiraju u Sarajevu mogli plasirati i
na tržište Republike Hrvatske bez plaćanja carinskih pristojba.
Zamisao koju je inicirao koncern Volkswagen i za koju je vrlo
zainteresirana bosanskohercegovačka strana jest da se
sudjelovanjem hrvatskih tvrtki stvore uvjeti da se sarajevske
Škode u Hrvatskoj prodaju kao i ostali proizvodi iz BiH za koje se
plaća samo carinsko evidentiranje u svoti od jedan posto.
"Na temelju kocesija koje bi odobrile hrvatska Vlada i Volkswagen
dobili bi svi. Manjak u hrvatskom proračunu koji bi se pojavio zbog
neplaćanja carina višestruko bi se nadomjestio činjenicom da bi
poduzeća koja isporučuju djelove za Volkswagen povećala svoju
proizvodnju za 100 do 200 posto", ističe Hinin izvor.
Pregovori o ovoj suradnji do sada su vođeni između gospodarskih
komora Hrvatske i BiH te Volkswagena.
Dopredsjednik Škode, Nijemac Detlef Wittig, uputio je s tim u svezi
i posebni poziv za razgovore predsjedniku Hrvatske gospodarske
komore (HGK) Nadanu Vidoševiću i ako se postignu konkretniji
dogovori u finalnu fazu bi se uključili i predstavnici hrvatske
Vlade.
Volkswagen je svoju tvornicu automobila u Sarajevu pokrenuo s
velikim ambicijama i premda je njezin proizvodni program
trenutačno usmjeren samo na modele Škode, postoje realne
pretpostavke da tvrtke koje se uključe u proizvodnju dijelova za te
automobile sebi otvaraju vrata i za cjelokupnu ostalu proizvodnu
paletu njemačkog aumobilskog diva uključujući "Golf", "Audi" i
"Seat".
Prema do sada rađenim procjenama, u Volkswagenu su razočarani
plasmanom Škodinih modela u Hrvatskoj u prvih šest mjeseci ove
godine.
Statistika pokazuje da su ti automobili bili na devetom mjestu po
zastupljenosti među prodanima u ovom razdoblju.
U ukupnom broju prodanih automobila u Hrvatskoj riječ je međutim
samo o njih 4,3 posto ili 1.292 komada.
Procjene tržišta su se bazirale na brojci od nekih pet tisuća
komada.
Kako ističe Hinin izvor, temeljni razlog podbačaja u plasmanu
Škodinih modela je u činjenici da je hrvatsko tržište tradicionalno
orijentirano na druge modele iz Volksvagenova proizvodnog
programa, te na automobile Renaulta i Fiata.
Drugi razlog je konkurencija dalekoistočnih proizvođača
automobila koji su zbog azijske krize znatno snizili cijene svojih
modela.
"Ti automobili su možda i jeftiniji no kupci ne znaju da će im ta
razlika biti naplaćena kroz visoke troškove održavanja i cijenu
rezervnih dijelova. Škoda je međutim proizvela odličan automobil
donje srednje klase koji u cijelosti odgovara europskim
standardima i za realnu cijenu nudi kvalitetno održavanje i
rezervne dijelove", kaže ovaj izvor.
Prema sadašnjim planovima Volkswagena, iz svih pogona ovog
koncerna 2001. godine izaći će šest milijuna komada različitih
automobila što je golemi izazov za sve potencijalne kooperante.
Kada je riječ o Hrvatskoj, u Volkswagenu očekuju da HGK odigra
ključnu ulogu u postizanju dogovora koji će omogućiti ovu suradnju
između tog koncerna i hrvatske Zajednice proizvođača pribora i
dijelova za automobile.
(Hina) rm rb
121411 MET oct 98
(Hina) rm rb