RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
4. IX. 1998.
Rješenje za probleme ZND-a postoji
"Sedam godina nakon osnutka Zajednice Neovisnih Država na dnevni se
red ponovno stavlja pitanje njezine daljnje sudbine. Međudržavna
suradnja između bivših saveznih država u sklopu ZND-a gotovo je
zamrla. Stvarna uloga tijela vlasti stalno slabi. Odluke koje se
donose na međudržavnoj razini, prema riječima samih državnih
čelnika zemalja članica ZND-a, zapravo se ne provode. Stoga nije
čudno da mnogi predstavnici državnog vrha i političke elite u
zemljama članicama ZND-a otvoreno izjavljuju da ustanove Zajednice
ne djeluju, pa i da su zapravo nesposobne za rad.
U takvim prilikama, prema našem mišljenju, postoje tri mogućnosti
daljnjeg razvitka događaja. Prvi je raspuštanje ZND-a. Ta
mogućnost u zadnje vrijeme dobiva sve više pristaša ne samo u
zemljama koje graniče sa ZND-om već i u samoj Rusiji. Prema njihovu
mišljenju treba samo formalno ukinuti ZND jer je on ustvari već
odavno prestao postojati. Predstavnici tog mišljenja drže da je
ukidanje ZND-a puno korisnije od njegova očuvanja na račun
političkih i gospodarskih ustupaka prema drugim državama
članicama. U tome bi slučaju alternativa za ZND u pravilu bio
razvitak bilateralnih odnosa među državama na temelju načela
najmanjih ustupaka i najveće koristi.
No čini se da je provedba ove inačice povezana s najozbiljnijim
vanjskopolitičkim neugodnostima za Rusiju. Raspadom ZND-a naša se
zemlja može naći okružena 'sanitarnim kordonom' koji će činiti
bivše zemlje članice Zajednice, od kojih će se većina morati
okrenuti k drugim velikim državama s kojima je Rusija uvijek bila u
neodređenim odnosima. U takvim prilikama, nikakvi dvostrani, pa ni
višestrani odnosi između država, po našem mišljenju, više neće moći
popraviti stanje...
Druga je inačica očuvanje Zajednice u sadašnjem obliku. I ona ima
dosta pristaša. Njihov je glavni argument postavka o potrebi
očuvanja Zajednice radi izbjegavanja negativnih političkih i
gospodarskih posljedica njezina mogućeg ukidanja. Ipak se
postavlja pitanje: što želimo sačuvati - vanjštinu ili sustav koji
stvarno djeluje? Ako ovo drugo, onda kako ga učiniti djelotvornim?
Ima razloga vjerovati da se najsvrhovitije i najkorisnije rješenje
problema ZND-a ne treba temeljiti na zamisli o njegovu što bržem
ukidanju (ili, naprotiv, o njegovoj dubinskoj konzervaciji), već
na postupnoj pretvorbi Zajednice u djelotvorniji međudržavni
savez. Mislimo da bi takav savez mogla biti samo organizacija u
sklopu koje će se osigurati viši stupanj integracije država
članica. Upravo s takvog stajališa polazi prijedlog o osnivanju
Euroazijskog saveza (EAS) koji je još 1994. iznio kazahstanski
predsjednik Nursultan Nazarbaev. Tada je g. Nazarbaev predložio da
se uz ZND stvori integracijski ustroj koji će imati naddržavna
tijela čije će odluke prihvaćati kvalificirana većina (četiri
petine od ukupnog broja zemalja članica), a koje će obvezivati sve
zemlje članice. Bilo je predloženo da bi službeni jezik te
organizacije bio ruski. Građanima država članica EAS-a dalo bi se
pravo promjene državljanstva ako bi se stalno nastanili na području
druge države članice EAS-a.
Iako ovaj prijedlog nije ostvaren, mnoge su njegove zamisli
provedene u sklopu ZND-a (načelo prihvaćanja odluka od strane
kvalificirane većine u Gospodarskom savezu ZND-a, načelo
pojednostavljene promjene državljanstva kod promjene zemlje
boravka u konvenciji koja je sklopljena u sklopu ZND-a). To
pokazuje koliko su postavke prijedloga suvremene, aktualne i
koliko odgovaraju nastalim prilikama. To ne treba čuditi. Najbolje
ostvarenje zamisli o integraciji poslijesovjetskog društva može
biti upravo euroazijska ideologija. To je naddržavna, a istodobno i
nekozmopolitska ideologija. Euroazijska ideologija koja je
nastala u Rusiji, ne samo da je postala svjetonazorom velikog
dijela ruske emigracije, već je bila jako popularna i među
sovjetskom inteligencijom. Danas je ta osvježena ideologija koja
odgovara suvremenim potrebama, svjetonazor velikog dijela
poslijesovjetske političke elite.
Upravo se na temelju euroazijske ideologije može stvoriti
Euroazijski savez. Mislimo da bi on trebao biti pravnim
nasljednikom ZND-a. Pretvorba ZND-a u EAS, po našemu mišljenju,
može biti djelotvornijom od njihova paralelnog postojanja.
Članovima EAS-a mogu biti sve zemlje članice ZND-a. U sklopu EAS-a
potrebna je ista razina gospodarske, vojne i socijalne integracije
država članica. Također treba očuvati razinu integracije koju je
već postigla većina zemalja članica ZND-a (gospodarski savez,
zajednička obrana i sl.) i proširiti ju na druge države. U
integracijskim bi procesima osobito važne morale biti ne samo
gospodarske, već i socijalne, kulturne i idejno-političke veze.
Euroazijski savez može se, držimo, osnovati samo pod okriljem
Rusije. Čini se da se upravo oko Rusije trebaju ujediniti zemlje
članice EAS-a. Mislimo da samo rusko vodstvo može ostvariti zadaću
ujedinjenja. Jer Rusija, to su tri četvrtine mogućeg teritorija i
polovica mogućeg stanovništva EAS-a. Stoga Rusija ima pravo da
traži vodeću ulogu u EAS-u. To se treba ostvariti na sljedeći
način:
1. međudržavna koordinacijska tijela EAS-a trebaju predvoditi
predstavnici Rusije (pri tome neće biti nikakve povrede prava
drugih država, kao što je nema ni sada kada ruski predstavnici iz
godine u godinu predvode mnoga koordinacijska tijela ZND-a);
2. uz prihvaćanje odluka konsezusom trebat će utvrditi mogućnost
njihova prihvaćanja u skladu s gospodarskom moći pojedine države.
Sada takav običaj postoji u Gospodarskom savezu gdje Rusija ima 50
posto glasova (podsjetimo da je sličan običaj postojao u drugoj
polovici XIX. i početkom XX. stoljeća u Njemačkoj, kada je najveća
njemačka država Prusija imala polovicu glasova u njemačkom
saveznom vijeću);
3. umjesto osnutka naddržavnih tijela, ruskim državnim tijelima
treba dati ovlasti za vođenje odgovarajućih tijela drugih članica
EAS-a u sklopu različitih zajedničkih sustava (primjerice,
carinska zaštita granica, protuzračna obrana i dr.).
Takva se shema zacijelo dosta razlikuje od obrasca Nursultana
Nazarbaeva. Ipak, čini se da bi upravo takav ustroj Euroazijskog
saveza omogućio da se skladno i uravnoteženo spoje načela i propisi
međunarodnog prava o odnosima između neovisnih država uz vodeću
ulogu Rusije. K tome, ta uloga mora biti vodeća ne samo u djelovanju
EAS-a, već i u njegovu osnivanju. Opće integracijske poticaje na
poslijesovjetskom prostoru, po našem mišljenju, može djelotvorno
načiniti samo Rusija", pišu Lija Vasiljeva, Vadim Balitnjikov i
Jevgenij Serkov.
070151 MET sep 98
Argentina: Zbog topljenja leda, pronađen ruksak alpinista poginulog prije 40 godina
NBA: Gilgeous-Alexander zabio 51 za 50. pobjedu Thundera u sezoni
Detonacija u Hercegovačkoj ulici, ozlijeđenih nema
Adrien Brody srušio rekord za najdulji govor zahvale na dodjeli Oscara
JD Vance: Američki ekonomski interesi u Ukrajini su sigurnosno jamstvo
WTA Indian Wells: Martić neuspješna u kvalifikacijama
SVJETSKA TRŽIŠTA: Azijski ulagači oprezni, prijeti trgovinski rat
NHL: Rezultati
Europa i dalje treba Trumpa iako je stala na stranu Zelenskija
NBA: Rezultati