NJEMAČKA
DIE TAGESTZEITUNG
3. IX. 1998.
Pedeset godina čekanja suda
"Genocid su pravno prvi put kaznila dva međunarodna vojna suda koja
su četiri pobjedničke sile Drugoga svjetskog rata (SAD, Sovjetski
Savez, Velika Britanija i Francuska) ustrojile 1945. u Nuernbergu i
Tokiju. Ti su postupci osim toga obuhvatili i 'zločine protiv mira'
(planiranje i provedba napadačkog rata), kao i 'ratne zločine',
zabranjene haaškom konvencijom iz 1907. 'Genocid' je tada još
spadao u 'zločine protiv čovječnosti'.
U 'konvenciji o genocidu' glavne skupštine UN-a iz 1948., nastaloj
uglavnom pod dojmom holokausta, genocid je kao samostalan 'bitan
zločin' definiran jednoznačno i pravno. Već je tom konvencijom bio
predviđen ustroj stalnoga međunarodnog kaznenog suda (ICC) za
kažnjavanje budućih genocida. No svi pokušaji glavne skupštine UN-
a da se usuglasi glede ICC-a, propadali su u idućih 50 godina zbog
hladnoratovskog suparništva i temeljne nesklonosti brojnih država
UN-a da suverena prava prepuste novoj međunarodnoj ustanovi. Pod
dojmom ratnih strahota u Hrvatskoj i Bosni, Vijeće sigurnosti UN-a
ustrojilo je 1993. haaški ad hoc sud za ratne zločine u bivšoj
Jugoslaviji. Budući da su takvi zločini stalnih članica od 60-ih
godina - primjerice u Afganistanu, Vijetnamu ili Alžiru - ostali
nekažnjeni, taj je sud, ne samo u Srbiji, optužen za 'selektivnost'
i 'povijesnu nepravednost'.
Haaški sud svoje zadaće može obavljati samo uvjetno jer mu države
članice UN-a uskraćuju potrebna financijska i kadrovska sredstva.
Stoga sud ne može posredovati u svim slučajevima koji su poznati iz
izvješća stručnog povjerenstva UN-a, kao i posebnih izvjestitelja
o stanju ljudskih prava u bivšoj Jugoslaviji. Također, svjedoci i
žrtve ratnih zločina koje je sud pozvao, zbog nedostatnih sredstava
dobivaju nedovoljnu zaštitu. Vlade u Washingtonu, Parizu i Bonnu i
dalje sudu ne daju važne spoznaje i dokaze koje su njihove tajne
službe prikupile tijekom osvajanja enklave UN-a Srebrenice u
srpnju 1995. Vlade pet sila jamstva Daytonskog sporazuma (SAD,
Rusija, Velika Britanija, Francuska i Njemačka) osim toga pritišću
na sud i njegova glavnog tužitelja da ne povedu postupak protiv
predsjednika ostatka Jugoslavije i Hrvatske, Slobodana Miloševića
i Franje Tuđmana, iako sud već odavno za to ima dovoljno dokaza.
Sud ustrojen 1994. za Ruandu u Arushi ipak manje trpi od takvih
političkih interesa i obzira važnih država UN-a. No također
nedostatna sredstva, veliki kaos u upravi i pravno djelomično
dvojbeni postupak, sudu su donijeli znatne kritike. Koncem srpnja
jedan je švedski sudac iz prosvjeda dao ostavku.
Stoga je prijeporno mogu li ta dva suda biti uzor budućim sličnim
ustrojima. Doduše, postoji konsenzus da je potreban pritisak za
ustroj stalnog međunarodnog kaznenog suda čiji je statut prihvaćen
u srpnju ove godine u Rimu protiv glasa SAD-a. SAD su odlučne
spriječiti ratifikaciju od strane 60 zemalja koja je potrebna da bi
statut stupio na snagu. U tim okolnostima imaju malo izgleda na
uspjeh i razmišljanja Clintonove administracije da se u Vijeću
sigurnosti zatraži ustroj novih ad hoc sudova - među ostalim za
Kambodžu ili Irak" - piše Andreas Zumach.
040114 MET sep 98
Adrien Brody srušio rekord za najdulji govor zahvale na dodjeli Oscara
JD Vance: Američki ekonomski interesi u Ukrajini su sigurnosno jamstvo
WTA Indian Wells: Martić neuspješna u kvalifikacijama
SVJETSKA TRŽIŠTA: Azijski ulagači oprezni, prijeti trgovinski rat
NHL: Rezultati
Europa i dalje treba Trumpa iako je stala na stranu Zelenskija
NBA: Rezultati
HAK: Magla smanjuje vidljivost, na cestama moguća poledica
SKV: Svijet uz kavu
Trump večeras pred Kongresom predstavlja nastavak burnog mandata