SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
18. VIII. 1998.
Nema jednostavnih rješenja za problem antiameričkog terorizma
"Poslije bombardiranja američkih veleposlanstava u Keniji i
Tanzaniji, napada na Svjetski trgovački centar te bombardiranja u
Riyadu i Dhahranu u Saudijskoj Arabiji 1995. i 1996., Amerikanci se
moraju suočiti s neizbježnošću novih takvih napada, možda s oružjem
još strašnije snage", piše Robert M. Gates, obavještajni časnik
koji je služio u Vijeću nacionalne sigurnosti te bivši direktor CIE
za Bushovog predsjedništva.
"Jačanje zaštite veleposlanstava i drugih službenih mjesta važno
je, i Amerikanci svojim sugrađanima koji ih predstavljaju u
inozemstvu to duguju. No ljudi i vlada moraju prihvatiti još jednu
činjenicu: dok se moguće službene američke mete dodatno zaštićuju,
teroristi će se jednostavno okrenuti neslužbenim lakim metama -
poslovnim zgradama, školama, turistima itd.
Prijetnju je možda moguće odvratiti od američke vlade, no ne i od
Amerikanaca.
Pa što onda treba učiniti protiv terorizma? Mnogo je mišljenja o tom
pitanju. Neki su savjeti mudri, drugi besmisleni. U besmislice
računam i prijedlog koji se posljednjih dana može čuti - da Amerika
poništi zabranu ubijanja svojih neprijatelja.
Kako, u politički najotvorenijem društvu na svijetu, itko može
razmatrati oružje na čije su djelovanje Amerikanci najranjiviji
narod svijeta?
Postoje i drugi razlozi da se tim putem ne pođe, od onih zemaljskih
(kad je Amerika posljednji put pokušala izvršiti atentate, krajem
pedesetih i početkom šezdesetih, nije se u tome pokazala dobrom) do
filozofskih (atentatorov metak čini se osobito neprikladnim
vanjskopolitičkim instrumentom za najveću demokraciju svijeta).
No stiglo je i nekoliko realističnijih prijedloga za unaprjeđenje
obavještajnog i zakonskog provođenja protuterorističkih
mogućnosti. Neke od tih zamisli bez sumnje imaju svoju vrijednost,
a sasvim su sigurno potrebna i dodatna sredstva za isplaćivanje
nagrada, poboljšanje tajne obavještajne službe itd.
No, zapravo, Amerikanci se mogu ponositi već postojećim
protuterorističkim mogućnostima službi CIA i FBI. U posljednjih 15
godina teroristi su doživjeli važne udarce.
Veliki nedostatak američkih protuterorističkih pokušaja ljeta
1998. nisu prigovori protiv ubojstava, niti zakonske i
obavještajne manjkavosti, već manjkavosti političke i strateške
prirode. One se nalaze u ovjekovječivanju mita i varkama kako
izvršnog tako i zakonodavnog ogranka vlade i obiju političkih
stranaka, koje izgleda nisu u stanju biti iskrene s Amerikancima.
Evo nekih činjenica koje vlada ne priznaje.
Većina američkih protuterorističkih uspjeha postignuto je protiv
usamljenika, poput napadača koji je ubio dvoje ljudi izvan sjedišta
CIA-e 1993., ili protiv pješaka većih terorističkih organizacija.
Neuspjesi (da se, primjerice, bombaši Pan Ama 103 izvuku iz Libije
kako bi im se sudilo, ili da od saudijske vlade dobiju iscrpnije
informacije o bombardiranjima 1995. i 1996.) su rezultat svjesnih,
no neizrečenih vladinih odluka o političkim prioritertima.
Izvlačenje bombaša Pan Ama 103 zahtijevalo bi postavljanje
ultimatuma libijskoj vladi (da dotičnu dvojicu preda sudu u
Engleskoj ili Škotskoj, ili će američka vojska, korak po korak i dan
po dan, uništavati libijsku vojsku i njezinu industriju nafte.
Naravno, Amerika bi bila sama, djelovala bi unilateralno i uz
gotovo jednodušni međunarodni prijekor.
Da od Saudijaca dobijemo informacije o inozemnoj odgovornosti za
Riyad i Dhahran, morali bismo igrati na veoma visoke gospodarske,
političke i sigurnosne uloge - silnu uporabu utjecaja - koji bi
imali dugotrajne i negativne posljedice za američko - saudijski
odnos i američku prisutnost u Zaljevu. U oba je slučaja, američka
vlada, možda mudro, izabrala ne djelovati tako izravno.
Dakle, prva činjenica o protuterorističkoj politici jest da se tu
suočavate sa sukobljenim državnim prioritetima. Politički teško i
neizrecivo pitanje jest je li broj američkih žrtava terorizma vladi
prihvatljiv u usporedbi s političkim, sigurnosnim i gospodarskim
posljedicama ratobornijeg pristupa suprotstavljanja terorizmu.
Druga nepriznata i neugodna činjenica jest da bi ratoborniji
pristup terorizmu, u doslovno svim slučajevima, zahtijevao nasilje
i samostalno djelovanje. Nijedna druga sila neće se pridružiti
Americi u križarskom ratu protiv terorizma - zapravo, neke
'prijateljske' vlade svoje zemlje štite od terorizma pogađanjem s
terorističkim skupinama. Tako im dopuštaju slobodu djelovanja.
Ni političke ni gospodarske sankcije ne bi djelovale. Samo nasilje.
I to samo ako je moguće procijeniti kako i kome se osvetiti.
Treća činjenica jest da nasilje iz osvete gotovo neizbježno izaziva
nasilni odgovor.
Općenito se drži da je napad predsjednika Ronalda Reagana na Libiju
1986. obuzdao Moamara Gadafija i zapravo dokončao libijski
terorizam. To nije točno. Mnogi stručnjaci vjeruju da je libijsko
bombardiranje Pan Ama 103 godine 1988. bila, zapravo, osveta za
bombaški napad 1986. na Libiju, kao i da je poslije 1986. vjerojatno
bilo slučajeva libijskog terorizma.
Nema brzog, čistog ili zaključnog kraja osveti protiv terorista.
Rat je duga borba s određenim brojem žrtvi na strani terorista,
povremenim strašnim žrtvama na aemričkoj strani, i bezbrojnim
žrtvama uhvaćenim između, kao što je bio slučaj u Africi.
Bolno pitanje s kojim se Amerikanci i američka vlada suočavaju
danas, kao i sredinom osamdesetih, jest treba li borbu protiv
terorizma učiniti najvećim prioritetom vanjske politike. Bio bi to
rat u kojem bi širi američki politički, gospodarski i sigurnosni
interesi bili žrtvovani vlastitom američkom svetom ratu protiv
terorista.
To nas vodi do konačne činjenice da mi Amerikanci moramo reagirati
na terorističke činove poput onih koje smo vidjeli u Saudijskoj
Arabiji, Keniji i Tanzaniji. Nikad nećemo sprječiti sve - pa čak ni
većinu - takvih činova. Možemo se štititi bolje. Neke teroriste
možemo dovesti pred sud. No iznad svega, možemo slijediti politiku
i strategiju koje će dugoročno oslabiti korijene terorizma.
Na srednjem istoku možemo izbjegavati dodvoravanje
opstrukcionističkoj politici i izdaji Rabinove ostavštine koje
provodi izraelski premijer Netanyahu.
Možemo pažljivo voditi dijalog s iranskim predsjednikom Mohamedom
Katamijem i ne pasti u ruke njegovih ratobornih domaćih
neprijatelja - koji terorizam protiv Amerike možda smatraju
ubijanjem dvije muhe jednim udarcem. Možemo promicati ljudska
prava i političku slobodu na srednjem istoku, kao što smo to činili
u Sovjetskom Savezu i kao što sad pokušavamo činiti u Aziji.
Možemo koristiti silu protiv onih koji financiraju terorizam, bilo
da je riječ o vladama ili skupinama. Kad se radi o pojedincima,
možemo ih izvesti pred sud kako bi pokazali da je naš doseg jednako
dug kao i naše sjećanje. Kao i da bi pokazali da oni koji šalju
buduće mučenike da nas napadnu sami prizivaju mučeništvo, ili
američki zatvor.
Ta mješavina sile i diplomacije, to oslanjanje na strpljenje i
planiranje i bolna spoznaja o budućim žrtvama, emocionalno nisu
zadovoljavajući. To ne gasi žeđ za osvetu ili pravdom; ne nudi
jednostavne odgovore na složene probleme i teške odluke. U
stvarnosti je, međutim, to jedini moguć put.
No čak i taj pristup suprotstavljanju terorizmu nije održiv bez
šire američke strategije vanjske politike. Uspješna
protuteroristička strategija nije moguća ne prihvate li američke
vođe da se Sjedinjene Države ne mogu izolirati od ostatka
čovječanstva, da ne mogu ostatak svijeta tretirati kao kratkoročni
interes ili politički nogomet, te da ne mogu odbaciti dužnosti,
cijenu i žrtve globalnog vodstva.
I republikanci i demokrati moraju se prestati skrivati iza
ispitivanja javnog mnijenja čiji je cilj pokazati da se
Amerikancima inozemna obvezivanja ne sviđaju, posebice ako bi
mogla uključivati žrtve. Amerikanci ovog stoljeća rijetko su s
oduševljenjem prihvaćali međunarodne obveze.
Bilo je potrebno hrabro i dalekovidno washingtonsko vodstvo (iznad
svega predsjedničko, no uz potporu Kongresa) da bi se Amerikance
uvjerilo u potrebu da vode i štite američke interese širom svijeta,
pa čak i kad su svjesni da bi ljudski i financijski troškovi toga
povremeno mogli biti visoki. Takvog je vodstva posljednjih godina
nažalost nedostajalo.
Antiamerički terorizam još će dugo vremena biti stvarnost. Pravo
washingtonsko vodstvo pomoglo bi Amerikancima da shvate činjenice
ovog produljenog rata i važnost dosljednog američkog vodstva i
uključenja u svijetu koji doživljava revolucionarne promjene.
Stvarno vodstvo - republikansko i demokratsko - razgovaralo bi
iskreno s američkim narodom, bez izvlačenja i praznih riječi i
strančarstva, o stvarnosti svijeta kojim dominiramo ali ga ne
nadziremo."
192211 MET aug 98
Šah - Praggnanadhaa pobijedio Caruanu
Petra Martić poražena u četvrtfinalu Linza
Bijela kuća: Carine Kanadi, Meksiku i Kini na snazi od subote
ManU dogovorio transfer mlade portugalske zvijezde
SKV: Svijet u 21 sat
SKV: Hrvatska u 21 sat
FINANCIJSKI SERVIS od 31. siječnja 2025.
Usporedni tečajevi poslovnih banaka primjenjivi od 01. veljače
Zlato za Hrvatsku na Svjetskom prvenstvu novinara skijaša
SKV - Sport u 21 sati