ŠVICARSKA
NEUE ZÜRCHER ZEITUNG
2. VII. 1998.
Sporni udžbenici u Bosni
"Odluka o pokoravanju sili činjenica i primjeni postojećih
nastavnih planova i udžbenika u započetoj školskoj godini, koju je
u jesen prošle godine donijelo ministarstvo školstva bošnjačko-
hrvatske federacije, izazvala je buru nezadovoljstva među
zagovornicima multietničke i jedinstvene Bosne. Posljedica te
odluke bilo je ponovno odvajanje ionako ratom traumatiziranih
učenika po etničkim načelima u pojedinim - ponajprije miješanim -
dijelovima federacije; tako su u pojedinim mjestima nastale čak
odvojene škole za Bošnjake (Muslimane) i Hrvate; drugdje je
odvojena nastava u nizu predmeta - primjer su povijest, zemljopis,
jezik i književnost. Izbor nastavnih planova temeljno je ljudsko
pravo, isticalo je tada ministarstvo školstva. I na područjima na
kojima su u manjini, bošnjačka djeca imaju pravo na zasebno školsko
obrazovanje baš kao i hrvatska, naglašeno je.
Sadašnje je stanje sve samo ne zadovoljavajuće. Nastava za
muslimansku djecu provodi se po bošnjačkom nastavnom planu,
nastalom za vrijeme rata. U hrvatskim školama u Bosni - a to se
posebno odnosi na Hercegovinu pod hrvatskom prevlašću -
upotrebljavaju se udžbenici iz Hrvatske, a u republici srpskoj oni
iz Jugoslavije, dakle iz inozemstva. U njima su povijest i kultura
Bosne i Hercegovine i bošnjački narod praktički nevažni. Odvojeni
školski sustav suprotan je multikulturalnoj tradiciji Bosne i
učvršćuje etničku podjelu, kritiziraju njegovi protivnici.
Postojeći nastavni planovi 'izvor su novog rata', smatra glavni
urednik nezavisnog tjednika 'Dani' Senad Pečanin. Uvjet za
izbjegavanje ratovanja u sljedećoj generaciji jest pisanje novih
udžbenika, ističe Pečanin.
Dalekosežnost tog problema otkrile su gotovo preko noći i
međunarodne organizacije, aktivne u Sarajevu. Iz njihovih krugova
prolomio se povik ljutnje te je snažan pritisak usmjeren na vodstvo
federacije, koje je potom ukinulo odredbu o odvojenim školskim
programima. Ministar federacije za školstvo Fahrudin
Rizvanbegović brani u razgovoru raniju odluku, tvrdeći da je vlada
bila prisiljena preuzeti postojeće nastavne planove kako bi
sačuvala školski sustav. Rizvanbegović se zalaže za izradu
jedinstvenog školskog programa za čitavu Bosnu, koji bi trebao biti
obvezujući i za republiku srpsku. Njegovo ministarstvo trenutačno
radi na zajedničkom nastavnom planu za područje federacije, ističe
Rizvanbegović.
Svi zagovornici zajedničkih udžbenika slažu se u dvije točke: prvo,
školski udžbenici - naročito oni za povijest, jezik i književnost,
moraju biti očišćeni od ideologije. Ranije su bili marksistički
obojeni, a danas su prožeti nacionalizmom, ističu oni. Ti udžbenici
potpiruju etničku mržnju, učvršćuju uvriježene slike neprijatelja
i nacionalne predrasude, što otežava proces pomirenja, naglašavaju
zagovornici zajedničkih udžbenika. Treba u prvom redu opisivati
činjenice i nuditi manje tumačenja, ističe se. Zajednički školski
udžbenici ni u kom slučaju ne podrazumijevaju nužnu unificiranost,
glasi druga točka. Štoviše, oni bi trebali očitovati razlike i
posebnosti tri bosanska naroda, istaknuto je. U udžbenicima
povijesti treba pokrenuti raspravu o različitim verzijama -
napokon, ne postoji jedna jedina istina, a učenici bi trebali
naučiti raspravljati sa zagovornicima drugačijih stajališta.
Potpuni konsenzus o prošlosti nije moguć ni potreban, slažu se svi.
Nije važno hoće li ubuduće postojati samo jedan udžbenik o
povijesti ili možda čak tri, naglašava ministar oporbene bosanske
vlade u sjeni Juraj Martinović - ključan je dogovor o - po
mogućnosti što opsežnijoj - 'zajedničkoj jezgri', dodaje on.
No, projekt zajedničkih udbženika izazvao je i otvoreni otpor.
Jedan predstavnik hrvatske kulturne zajednice 'Napredak' u
Sarajevu zahtijeva očuvanje odvojenih nastavnih planova budući da
bosanski Hrvati samo na taj način mogu obraniti svoj 'nacionalni
duh' u većinskom bošnjačkom okruženju. Stanovnici Bosne stotinu su
godina imali jedinstven školski program i njegovi su rezultati sada
vidljivi, upozorava on. Svaka prisila vodi prema novoj tragediji, a
unifikacija je put u propast, ističe on. Hrvatski protivnici
optužuju zagovornike zajedničkih školskih udžbenika da brisanjem
razlika žele od tri postojeće stvoriti novu jedinstvenu bosansku
naciju.
Kako udovoljiti zahtjevima za zajedničkim nastavnim planom u
okružju mržnje, nagomilane tijekom rata, nedostatka kulture
dijaloga, autoritarne političke tradicije i dijametralno
suprotnih tumačenja povijesnih zbivanja? Martinović i svi
predstavnici oporbe smatraju da je glavni problem otpor tri
nacionalne strane. Uvjereni su da je smjena vlasti glavni uvjet
sastavljanja zajedničkih školskih udžbenika. Nadalje, valja
spomenuti i da nacionalne vođe povijest, instrumentaliziranu za
političke ciljeve i iskrivljenu po njihovim vlastitim potrebama,
smatraju nedodirljivom nacionalnom svetinjom. Tako su vlasti
Republike Hrvatske ljutito odbile prijedlog OESS-a, po kojem bi
hrvatski i srpski povjesničari trebali pod međunarodnim nadzorom
zajednički napisati jedinstvene udžbenike iz povijesti,
namijenjene učenicima etnički miješane istočnoslavonske regije.
Ni u Bosni očito još nije vrijeme za takav pothvat.
Zanemarimo li sadržaj, najveće teškoće krije samo pitanje na kojem
bi jeziku udžbenici trebali biti napisani. Naime, nakon raspada
Jugoslavije zajednički hrvatsko-srpski, odnosno srpsko-hrvatski
jezik također je podređen političkim potrebama i silom razdvojen.
Srbi nazivaju svoj jezik srpskim, Hrvati hrvatskim, a Bošnjacima,
čiji je nacionalni identitet učvrstio rat, nije u okviru grčevitih
odvajanja preostalo ništa drugo nego da svoj jezik nazovu
bosanskim. Razlike su male, Hrvati, Srbi i Bošnjaci razumiju jedni
druge bez problema. Usprkos tome, većina Hrvata smatra da je
školovanje njihove djece na bosanskom jeziku neprihvatljivo a to -
s obratnim predznakom - vrijedi i za Bošnjake.
Nadalje, Daytonski je sporazum pitanja školstva uvrstio među
ovlasti dva entiteta - federacije i republike srpske - a odgovorni
političari obje strane neće dragovoljno odlutati od tog prava.
Udžbenike iz povijesti trebali bi napisati međunarodni stručnjaci,
smatra i Hazim Kažić, domaći suradnik Sorosove fondacije u
Sarajevu. Budući da tri nacionalne stranke ne mogu postići dogovor
o ključnim pitanjima, visoki predstavnik mora intervenirati i u tom
slučaju i dekretirati jedinstvene udžbenike za cijelu Bosnu,
ističe Kažić. Jedan srpski novinar na Palama, po vlastitim riječima
pristaša Dodikove umjerene vlade, otvoreno izjavljuje da su
zajednički nastavni planovi nemogući sve dok Muslimani nedavni rat
budu nazivali srpskom agresijom.
Pročitate li u bošnjačkom udžbeniku za povijest, namijenjenom
četvrtom i posljednjem razredu gimnazije, poglavlje o XX.
stoljeću, bit ćete iznenađeni općenito razboritim tonom i
nastojanjem da bi se izbjegle polemika. Nema ni nacionalnih
muslimanskih simbola. To je zacijelo povezano s činjenicom da su
školski udžbenici, nastali za vrijeme rata, sukladno političkoj
težnji bosanskog vodstva koncipirani za upotrebu u čitavoj Bosni te
se stoga nastojalo sačuvati određenu dozu multikulturalnosti
usprkos svim povijesnim i vjerskim razlikama. Doduše, u prvom je
planu povijest Bosne i bošnjačkog naroda i prevladava bošnjačko
tumačenje zbivanja. To nije nimalo čudno prisjetimo li se da su
Muslimani u unificiranim, srpski obojenim udžbenicima u bivšoj
Jugoslaviji praktički zanemareni.
U bošnjačkim udžbenicima iz povijesti osmanski je period
pozitivnije ocijenjen nego u udžbenicima u Jugoslaviji i
Hrvatskoj, u kojima je to razdoblje protumačeno kao najcrnje
razdoblje tuđinske vladavine. U prikazu bošnjačkog udžbenika iz
povijesti, namijenjenog četvrtom razredu gimnazije, istaknuto je
da je politika komunističkog režima u razdoblju nakon Drugoga
svjetskog rata često u praksi bila obojena 'primitivnim srpsko-
crnogorskim hegemonizmom'.
Usprkos kritici, usmjerenoj na oblik političke vladavine, Tito je
prikazan u povoljnijem svjetlu. Bošnjaci ga smatraju nacionalnim
osloboditeljem koji je priznao Muslimane kao samostalnu naciju.
Hrvati pak Tita smatraju političarom koji je potiskivao sve težnje
nacionalnoj samostalnosti. Srbi pak drže da je Tito uspostvom dvije
autonomne pokrajine u okviru jugoslavenske republike Srbije
oslabio Srbe. Muslimani pak smatraju da je Ustav iz 1974., koji su
Srbi kritizirali kao nepravedan, bio veliki napredak. Za razliku od
hrvatskih udžbenika, u bošnjačkim je udžbenicima raspad
Jugoslavije - po Srbima posljedica odcjepljenja Slovenije i
Hrvatske, a po Hrvatima i Bošnjacima rezultat srpske hegemonije -
tek kratko spomenut. Udžbenik iz povijesti za četvrti razred
gimnazije završava nezavisnošću Bosne 1992. Na kraju se lakonski
spominje 'destabilizacija Jugoslavije radi stvaranja
velikosrpske države' i 'srpsko-crnogorska agresija'. U udžbeniku
iz povijesti, namijenjenom osmom razredu osnovne škole, spomenuti
su i genocid, pljačkanja i progoni: 'U cilju ostvarivanja
velikosrpskog plana uništeno je sve nesrpsko'. Ono što Bošnjaci
smatraju 'agresijom' prerasta u srpskoj verziji u 'oslobođenje'.
Srbi su bili prisiljeni braniti se od muslimanskih napada,
istaknuto je u srpskoj verziji događaja. Rat je Srbima nametnut i
imao je po srpskom tumačenju karakter 'građanskog rata'.
Budući da je približavanje stajališta u tim pitanjima očigledno
potpuno nerealno, ministar federacije za školstvo Rizvanbegović
zalaže se za privremeno izuzimanje najnovije povijesti iz
zajedničkih udžbenika - slično kao što je dogovoreno i za hrvatsku
istočnu Slavoniju - te za prepuštanje obrade toga razdoblja
povjesničarima. Ostali pak žestoko odbijaju takve ideje jer
smatraju da suočavanje s prošlošću, a time i pomirenje, počinje
upravo u školama. Ono što se dogodilo za vrijeme rata ne treba
jednostavno zanemariti jer bi takav pristup mogao ohrabriti
tumačenja koja iznosi svaka pojedinačna etnička skupina", prenosi
novinar na kraju članka.
030048 MET jul 98
Euroliga - Poraz Real Madrida, Hezonja isključen
Postignut dogovor o formiranju belgijske vlade nakon višemjesečnih pregovora
Pregled teniskih turnira - rezultati
Šah - Favoriti prema planu
Rayo Valeccano do pobjede nakon "lude" završnice
Talijanski sud ponovno blokirao pritvaranje migranata u Albaniji
Gostujuća pobjeda Lensa, oba trenera isključena
Novak Đoković poslao poruku "Studenti su šampioni"
Lecce preokretom do pobjede protiv Parme
Werder bolji od Mainza