VJESNIK
24. III. 1998.
Ploče i Neum i dalje rješavamo u paketu
Iz razgovora s dr. Hasanom Muratovićem, veleposlanikom Bosne i
Hercegovine u Republici Hrvatskoj, izdvajamo:
- Hrvatska ne želi prenijeti dio svoga suvereniteta kada je u
pitanju luka Ploče, nego nudi uspostavu normalne carinske zone na
način da poduzeća iz BiH koriste luku Ploče po komercijalnim
uvjetima. Izgleda da oko toga ima nekih nesporazuma, pa možete li
nešto više reći o tome?
= Prije svega naglašavam da se ni u kom slučaju ovdje ne radi o
pitanju suvereniteta, jer i mi smo na to vrlo osjetljivi.
Washingtonskim je sporazumom dogovoreno da BiH na području Ploča
dobije pristup moru, na bazi slobodne zone Federacije BiH, na 99
godina. Međutim, američka je strana prošle godine, uvažavajući
neke detalje Daytonskog sporazuma, predložila da taj rok, uz
stanoviti dodatak, bude 30 godina. Ističem da nikome ne pada na um
da ugovorom o toj zoni na bilo koji način narušava hrvatski
suverenitet. Ne samo zato što se po cijelom svijetu koriste
slobodne zone u lukama nego i zbog toga što u ovom slučaju uopće nije
riječ o nekakvom vlasništvu nad postojećom lukom i njezinom
opremom, jer ona će i dalje raditi kako radi i pružati usluge
poduzećima u BiH, Hrvatskoj, Mađarskoj, Jugoslaviji i drugim
zemljama. Ovdje se radi o slobodnom pristupu moru i o slobodnoj zoni
na području Ploča".
- Možete li detaljnije objasniti zahtjev BiH za pristup moru i
slobodnoj zoni?
= To može biti potpuno nova površina, odvojena od same luke ili s
djelomičnim osloncem na nju. U ugovoru treba odvojeno tretirati
pristup i korištenje posebne zone, u kojoj bismo mi imali slobodu
dopreme, otpreme i opće manipuliranja robama, od korištenja usluga
sadašnjeg poduzeća Luke Ploče, koje će na komercijalnoj osnovi
servisirati tu zonu, kao što servisiraju i ostale korisnike".
(...)
- Trasa autoceste Zagreb-Bihać-Livno-Mostar-Dubrovnik izazvala
je dosta polemike u Hrvatskoj, a čini se da taj pravac nije dobro
prihvaćen ni u BiH. Možete li nešto pobliže reći o toj trasi?
= U kolovozu 1996. potpisan je sporazum o razumijevanju između
Republike Hrvatske, BiH i SAD, kojim je utvrđeno da će se graditi
dva putna pravca kroz BiH: sjever-jug i istok-zapad, koji će se
vezati s hrvatskim autocestama. Tada je definirano jedino da će se
te autoceste graditi, a ostavljeno je da se kasnije riješi pravac
trase, financiranje i drugo. Izgradnja autoceste skup je pothvat, i
BiH mora dobro razmisliti o uzimanju kredita i uvjetima vraćanja
tih kredita. Za Vladu BiH svakako je prioritetan pravac sjever-jug,
dakle onaj od Save do Ploča, ali vjerujemo da će se uskoro, čim se
formira konzorcij, na čemu se već radi, i naprave potrebne analize,
vjerojatno usvojiti gradnja obadviju cesta. Mi u BiH već vodimo
pregovore o izgradnji dijela autoceste sjever-jug. Inače, ljudi iz
Hercegovine navijaju za južnu trasu (Zagreb-Bihać-Livno-Mostar-
Dubrovnik), a oni iz središnje Bosne za sjevernu (Zagreb-Bihać-
Jajce-Bugojno-Travnik-Sarajevo). O tim pravcima i odnosima
razgovarat će se na sastanku izaslanstava RH i BiH. Vjerojatno
prilikom skorašnjeg posjeta premijera Mateše Bosni i Hercegovini.
Stavovi su inače mnogo bliži nego ranije".
240152 MET mar 98
Utakmica Villarreal - Espanyol odgođena zbog vremenski neprilika
Aba liga - Košarkaši Splita prekinuli niz od šest poraza
Novi učenički dom u Varaždinskoj županiji primio prve korisnike
Papa Franjo imao dvije epizode akutne respiratorne "insuficijencije"
Perišić: Ne podnosim poraz, moramo igrati više kao momčad
SKV - Sport u 21 sati
FINANCIJSKI SERVIS od 03. ožujka 2025.
Usporedni tečajevi poslovnih banaka primjenjivi 04. ožujka
SKV: Svijet u 21 sat
SKV: Hrvatska u 21 sat