NJEMAČKA
DIE WELT
26. I. 1998.
Odnos prema simbolima
"Vojna simbolika i tradicija nikad nisu oslobođene proturječja.
Odnos prema tradicionalnim vojnim formama mijenja se čak i u
zemljama neprekinutog državnog i nacionalnog kontinuiteta. U
Njemačkoj je nakon prekida nacionalnog kontinuiteta tijekom ovog
stoljeća svaka uporaba starih formi iz vojne povijesti posebno
osjetljiva: tradicija više nije općenito obvezujuća. U Njemačkoj
vojni običaji nisu samo pitanje ukusa o kojem se može raspravljati
već uvijek svojim povijesnim obilježjima nameću i pitanja načelne
orijentacije. Naročito kada se pretjerano senzibilizirana
medijska javnost zgrči pri samom pogledu na postrojbu u paradnom
postroju, obilježenu tradicionalnim simbolima.
No, prvo je pitanje upućeno vojnim obveznicima: što njima znači
prevladani običaj, vezan na njihovo obvezivanje na obranu zemlje?
Njihova 'prisega' sukladna je zakletvi vojnika koji dragovoljno
prisežu zastavi ali je istodobno manje od toga i ništa više od pukog
priznavanja zakonom propisane vojne obveze, važeće za regruta jer
on ne odbija službu u obrambenim snagama. Dakle, riječ je zapravo o
prihvaćanju moralne obveze koja bi trebala učvrstiti kolektivni
identitet postrojbe - nekada zvan 'duh zajedništva'. No, riječ je i
o stiliziranoj manifestaciji koja je namijenjena publici i trebala
bi polučiti poistovjećivanje naroda s vojskom i obratno - vojske s
narodom. Takav logičan ceremonijal mora pozitivno utjecati na
javnost kako bi služio svojoj svrsi. Upravo je to mjerilo svih
sličnih manifestacija.
To vrijedi za 13. kolovoza 1998. g. u Berlinu i za svaku drugu
priliku. Budući da je vojničko polaganje svečane prisege
zajedno sa svečanim pozivom na povratak u vojarne u gradovima već od
sedamdesetih godina izazivalo probleme, vezane s prihvaćanjem tih
ceremonija među - u prvom redu mladenačkom - radikalnom manjinom, i
pretočene u prosvjede, dok velika većina građana obično stoji po
strani a odbijanje vojne službe ostaje čest slučaj u prvom redu među
maturantima, vojna manifestacija ne može biti uzdignuta u status
mjerila odnosa između građana i vojske. Ni uobičajeni prosvjedi,
koje, naravno, u prvom redu valja očekivati u Berlinu, neće
pretvoriti trg pred Crvenom vijećnicom u ispit demokratske
spremnosti na obranu već vjerojatno u ispit povijesnih
tradicionalnih običaja Bundeswehra i svrhe javnog polaganja
prisege. Njemački ministri obrane oduvijek su s pravom ustrajali da
postrojbe ne smiju biti izolirane od stanovništva u vojarnama: one
se moraju moći svečano pokazati građanima kao što su pomagale pri
plavljenju Odre ili štitile mir u Bosni. Tko ih u tome pokuša
spriječiti, podupire one koji odbijaju vojnu službu i općenito ne
zastupaju dobre republikanske interese.
No, korijen problema javnog prikazivanja vojske čini odnos prema
široj publici u kojem se odobravanje miješa s dvojbama. Te se dvojbe
u prvom redu odnose na vojnu patetiku, praćenu bubnjevima i
trubama, ali i na uzvišenu obrambenu retoriku. S druge strane, sjaj
baklji i ponesena glazba što priziva misu na bojišnici griju srca
sugrađana, željnih sklada, iako su se tek stariji među njima borili
u ratu kao vojnici i osjetili na vlastitoj koži što znači prava
opasnost. Dakle, valja sumnjati da su tradicionalni simboli i
rituali uistinu logičan, integrativan moment u odnosu društva i
Bundeswehra: njihova je afektivna vrijednost relativna. Takve
vojne manifestacije previše su često obilježene konfrontacijama
koje ne ujedinjavaju već dijele (...)", smatra Lothar Ruehl.
270122 MET jan 98
Na 20. Pčelarskom sajmu više od 150 izlagača
Manchester United doveo Heavena iz Arsenala
Studenti iz tri hrvatska grada prosvjednom tišinom poduprli kolege u Srbiji
Rapid turnir "Open Dubrovnik 2025“: Petorica u vodstvu
Kongoanska vojska zaustavila napad pobunjenika koje podupire Ruanda
Prosvjedom "Spasimo Vruljicu" do zaustavljanja devastacije zelenih površina
SKV: Hrvatska u 12,30 sati
SKV: Sport u 12.30 sati
Potpuno lokalizirani požari oko Los Angelesa, tri tjedna nakon izbijanja
SKV: Svijet u 12,30 sati