FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

NJEMAČKA - DIE WELT - 26. I. DVOJBE OKO VOJNIH OBIČAJA

Autor:
NJEMAČKA DIE WELT 26. I. 1998. Odnos prema simbolima "Vojna simbolika i tradicija nikad nisu oslobođene proturječja. Odnos prema tradicionalnim vojnim formama mijenja se čak i u zemljama neprekinutog državnog i nacionalnog kontinuiteta. U Njemačkoj je nakon prekida nacionalnog kontinuiteta tijekom ovog stoljeća svaka uporaba starih formi iz vojne povijesti posebno osjetljiva: tradicija više nije općenito obvezujuća. U Njemačkoj vojni običaji nisu samo pitanje ukusa o kojem se može raspravljati već uvijek svojim povijesnim obilježjima nameću i pitanja načelne orijentacije. Naročito kada se pretjerano senzibilizirana medijska javnost zgrči pri samom pogledu na postrojbu u paradnom postroju, obilježenu tradicionalnim simbolima. No, prvo je pitanje upućeno vojnim obveznicima: što njima znači prevladani običaj, vezan na njihovo obvezivanje na obranu zemlje? Njihova 'prisega' sukladna je zakletvi vojnika koji dragovoljno prisežu zastavi ali je istodobno manje od toga i ništa više od pukog priznavanja zakonom propisane vojne obveze, važeće za regruta jer on ne odbija službu u obrambenim snagama. Dakle, riječ je zapravo o prihvaćanju moralne obveze koja bi trebala učvrstiti kolektivni identitet postrojbe - nekada zvan 'duh zajedništva'. No, riječ je i o stiliziranoj manifestaciji koja je namijenjena publici i trebala bi polučiti poistovjećivanje naroda s vojskom i obratno - vojske s narodom. Takav logičan ceremonijal mora pozitivno utjecati na javnost kako bi služio svojoj svrsi. Upravo je to mjerilo svih sličnih manifestacija. To vrijedi za 13. kolovoza 1998. g. u Berlinu i za svaku drugu priliku. Budući da je vojničko polaganje svečane prisege zajedno sa svečanim pozivom na povratak u vojarne u gradovima već od sedamdesetih godina izazivalo probleme, vezane s prihvaćanjem tih ceremonija među - u prvom redu mladenačkom - radikalnom manjinom, i pretočene u prosvjede, dok velika većina građana obično stoji po strani a odbijanje vojne službe ostaje čest slučaj u prvom redu među maturantima, vojna manifestacija ne može biti uzdignuta u status mjerila odnosa između građana i vojske. Ni uobičajeni prosvjedi, koje, naravno, u prvom redu valja očekivati u Berlinu, neće pretvoriti trg pred Crvenom vijećnicom u ispit demokratske spremnosti na obranu već vjerojatno u ispit povijesnih tradicionalnih običaja Bundeswehra i svrhe javnog polaganja prisege. Njemački ministri obrane oduvijek su s pravom ustrajali da postrojbe ne smiju biti izolirane od stanovništva u vojarnama: one se moraju moći svečano pokazati građanima kao što su pomagale pri plavljenju Odre ili štitile mir u Bosni. Tko ih u tome pokuša spriječiti, podupire one koji odbijaju vojnu službu i općenito ne zastupaju dobre republikanske interese. No, korijen problema javnog prikazivanja vojske čini odnos prema široj publici u kojem se odobravanje miješa s dvojbama. Te se dvojbe u prvom redu odnose na vojnu patetiku, praćenu bubnjevima i trubama, ali i na uzvišenu obrambenu retoriku. S druge strane, sjaj baklji i ponesena glazba što priziva misu na bojišnici griju srca sugrađana, željnih sklada, iako su se tek stariji među njima borili u ratu kao vojnici i osjetili na vlastitoj koži što znači prava opasnost. Dakle, valja sumnjati da su tradicionalni simboli i rituali uistinu logičan, integrativan moment u odnosu društva i Bundeswehra: njihova je afektivna vrijednost relativna. Takve vojne manifestacije previše su često obilježene konfrontacijama koje ne ujedinjavaju već dijele (...)", smatra Lothar Ruehl. 270122 MET jan 98

An unhandled error has occurred. Reload 🗙